Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy w trybie licytacji komorniczej (...) działek. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.420.2023.2.MKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.420.2023.2.MKA

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy w trybie licytacji komorniczej (...) działek.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy w trybie licytacji komorniczej (...) działek o nr 1, 2, 3 (pytanie nr 1) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT dostawy w trybie licytacji komorniczej (...) działek nr 1, 2, 3.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 8 września 2023 r. (wpływ 8 września 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (...) prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi A. M. K. w sprawie Km (...). W toku postępowania dokonano sprzedaży licytacyjnej nieruchomości położonej w miejscowości (...), gm. (...) o łącznej powierzchni 7200 m2 składającej się z działek o numerach ewidencyjnych 1 o powierzchni 1800 m2, 2 o powierzchni 4000 m2, 3 o powierzchni 1400 m2 w obrębie (...). Dla sprzedanej nieruchomości Sąd Rejonowy w (...) IV Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze (...).

Nieruchomość została sprzedana w toku licytacji komorniczej 9 grudnia 2021 r., nabywcą była osoba fizyczna.

Zgodnie z Uchwałą nr (...) Rady Miejskiej w (...) z 20 kwietnia 2011 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi (...) nieruchomość położona jest na obszarze oznaczonym symbolem 1.US - usługi transportu i rekreacji i w niewielkiej części na obszarze oznaczonym symbolem 4.KS - ogólnodostępnych parkingów dla samochodów osobowych.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla terenów oznaczonych symbolem 1.US przewidziano w zakresie warunków urbanistycznych:

1)ustala się realizację usług sportu i rekreacji

2)dopuszcza się realizację innych usług nieuciążliwych z zakresu hotelarstwa i zbiorowego zakwaterowania turystów, gastronomii, oświaty, kultury, pod warunkiem, że powierzchnia tych usług nie przekroczy 20% ogólnej powierzchni poszczególnych terenów

3)zachowuje się istniejącą zabudowę z prawem do działań remontowych, przebudowy i rozbudowy oraz koniecznej wymiany

4)zakazuje się lokalizowania wolnostojących budynków gospodarczych i garaży

5)ustala się maksymalną wysokość

a) obiektów usługowych - do 11,0 m,

b) nie ustala się wysokości zabudowy dla obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej, w tym telekomunikacyjnej

6) ustala się maksymalną intensywność zabudowy - 0,3 (...)

Nieruchomość została nabyta przez dłużnika w niniejszym postępowaniu egzekucyjnym – A. M. K. 9 kwietnia 2014 r. na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej Aktem Notarialnym Repertorium A nr (...) sporządzonym przed (...) - notariuszem w (...). Jak wynika z treści aktu notarialnego nabycie nieruchomości nastąpiło od osób fizycznych oraz nie było obciążone podatkiem od towarów i usług. Od kwoty sprzedaży (...) zł pobrano kwotę (...) zł tytułem podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 litera a) ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010r. nr 101 poz. 649).

W toku postępowania egzekucyjnego nie udało się ustalić miejsca pobytu dłużniczki A. M. K.. Jest ona zastępowana przez ustanowionego w trybie art. 802 kodeksu postępowania cywilnego kuratora dla strony nieznanej z miejsca pobytu.

W związku z powyższym Komornik nie był w stanie skutecznie skierować do dłużnika zapytań odnośnie stanu nieruchomości oraz uzyskać informacji istotnych z punktu widzenia obciążenia sprzedaży podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z uzyskanymi w toku postępowania informacjami dłużnik widnieje w rejestrze podatników jako osoba prowadząca od 22 października 2007 r. jednoosobową działalność gospodarczą posiadając nadane numery NIP (...) i REGON (...). Działalność przeważająca - PKD 6910Z - DZIAŁALNOŚĆ PRAWNICZA, Pozostałe DZIAŁALNOŚCI WG PKD: 4690Z SPRZEDAŻ HURTOWA NIEWYSPECJALIZOWANA 4771Z SPRZEDAŻ DETALICZNA ODZIEŻY PROWADZONA W WYSPECJALIZOWANYCH SKLEPACH 4772Z SPRZEDAŻ DETALICZNA OBUWIA I WYROBÓW SKÓRZANYCH PROWADZONA W WYSPECJALIZOWANYCH SKLEPACH 6820Z WYNAJEM I ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIAMI WŁASNYMI LUB DZIERŻAWIONYMI.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu wskazał Pan:

1)Czy z tytułu nabycia ww. nieruchomości, na którą składają się działki o nr 1, 2 i 3 przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

2)W jakim celu dłużnik nabył ww. działki, czy np. w celu wykorzystania ich w prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, czy też na cele osobiste/prywatne?

  • jakim celom prywatnym, osobistym służyła Nieruchomość (działki nr 1, 2 i 3) od dnia jej nabycia,
  • w jaki sposób dłużnik z nich korzystał przez cały okres posiadania, tj. od nabycia w 2014 r. do sprzedaży w drodze licytacji 9 grudnia 2021 r.?

 Odpowiedź 1, 2: Nie posiadam wiedzy na ten temat.

3)Czy działki nr 1, 2 i 3 do dnia ich sprzedaży były przedmiotem umów najmu, dzierżawy albo innych umów o podobnym charakterze? Jeśli tak, to proszę wskazać: w jakim okresie dłużnik udostępniał ww. działki osobom trzecim, czy udostępniał je odpłatnie czy nieodpłatnie?

Odpowiedź: Z informacji dostępnych publicznie wiem, że w roku 2019 działka, wraz z działką przylegającą do niej bezpośrednio stanowiła plan zdjęć do programu telewizyjnego (...) emitowanego przez stację (...). W toku postępowania egzekucyjnego nie uzyskano bliższych informacji na ten temat.

4)Czy do dnia sprzedaży w stosunku do działek nr 1, 2 i 3 dłużnik podejmował jakiekolwiek czynności wymagające zaangażowania własnych środków finansowych zmierzające do podniesienia ich wartości, np. poprzez doprowadzenie mediów, uzbrojenie terenu, ogrodzenie, wytyczenie dróg dojazdowych, wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę itp.? (Prosimy o wskazanie, jakie to były czynności).

5)Czy w całym okresie posiadania działek nr 1, 2 i 3 dłużnik podejmował próby znalezienia nabywcy tych działek np. poprzez działania marketingowe typu ogłoszenia w prasie, w internecie, korzystanie z usług pośrednika nieruchomości itp.?

      Odpowiedź 4,5: Nie posiadam informacji na ten temat.

6)   Czy działki nr 1, 2 i 3 w chwili sprzedaży w 2021 r. były zabudowane czy niezabudowane?

   Odpowiedź: Działki były niezabudowane.

7)Jeśli niezabudowane, to czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewidywał dla każdej działki odrębnie przeznaczenie w tym planie w części pod usługi transportu i rekreacji (1.US) i w części pod ogólnodostępne parkingi dla samochodów osobowych (4.KS),

  •  czy też działki nr 1, 2 i 3 miały w tym planie inne przeznaczenie (jakie)?

      Odpowiedź: Żadna z działek nie ma indywidualnie ustalonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenia. Każda z nich położona jest na terenach oznaczonych na terenach oznaczonych symbolem 1.US i w części odpowiadającej pasowi terenu od północnej strony o szerokości ok. 7,5m (ok. 10% powierzchni działki) na terenach oznaczonych symbolem 4.KS

8)Jeśli zabudowane, to dla każdej działki odrębnie prosimy o wskazanie:

  • jakie budynki/budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane były na każdej działce w chwili sprzedaży? [2]
  • czy dłużnik sam wybudował te budynki/budowle (kiedy?) i czy przysługiwało dłużnikowi prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na ich wybudowanie?
  • dla każdego budynku/budowli odrębnie należy wskazać:
  • w jaki sposób dłużnik wykorzystywał te budynki/budowle,
  • czy budynki/budowle były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze (kiedy zawarte zostały umowy i na jaki okres),
  • czy w okresie 2 lat poprzedzającym sprzedaż w trybie licytacji komorniczej na budynek/budowlę dłużnik poniósł wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, jeśli tak, czy wydatki te przekroczyły 30% wartości początkowej budynku/budowli, od których przysługiwało dłużnikowi prawo do odliczenia,
  • czy budynek/budowla w stanie ulepszonym był wykorzystywany/używany przez dłużnika, ze wskazaniem do jakich czynności/jakiej działalności?

Odpowiedź: Działki są niezabudowane.

Pytania

1)Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym należy uznać, że brak jest podstaw do zastosowania dla dostawy nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (…) zwolnień z podatku od towarów i usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług oraz ewentualnie czy brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika przez organ egzekucyjny został wystarczająco udokumentowany by przyjąć, że zgodnie z treścią art. 43 ust. 21 ustawy warunki do zastosowania zwolnień nie są spełnione.

2)Czy w opisanym stanie faktycznym w związku z wystąpieniem braku możliwości zastosowania zwolnień opisanych w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10 i 10a oraz z treścią art. 43 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług do sprzedaży nieruchomości należy zastosować podstawową stawkę VAT w wysokości 23 %.

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy dostawa nieruchomości objętej księgą wieczystą nr (...) w niniejszym postępowaniu egzekucyjnym jako nieruchomości niezabudowanej stanowiącej tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu podstawowej stawki 23%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości w trybie licytacji komorniczej (KM ...) w sytuacji braku zastosowania zwolnienia z podatku VAT jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U.  z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy,

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

 Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że w toku postępowania dokonano sprzedaży licytacyjnej niezabudowanej nieruchomości składającej się z trzech działek o nr: 1, 2 i 3. Nieruchomość została nabyta przez dłużnika 9 kwietnia 2014 r. na podstawie umowy sprzedaży, od osoby fizycznej oraz nie była obciążona podatkiem VAT.

Zgodnie z uzyskanymi w toku postępowania informacjami dłużnik widnieje w rejestrze podatników jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą od 22 października 2007 r. w przeważającym zakresie - działalność prawnicza, pozostałe to m.in. sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana, sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach itp. 

Z informacji dostępnych publicznie wiadomo, że w 2019 r. działki, wraz z działką przylegającą do nich bezpośrednio stanowiła plan zdjęć do programu telewizyjnego (…) emitowanego przez stację (...). W toku postępowania egzekucyjnego nie uzyskano bliższych informacji na ten temat.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone  m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Art. 2 pkt 33 ww. ustawy stanowi, że:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,  o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego, tj. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu  i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1)towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2)przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych –niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie wskazał Pan, że działki nr 1, 2 i 3 są niezabudowane. Nieruchomość położona jest na obszarze oznaczonym symbolem 1.US - usługi transportu i rekreacji i w niewielkiej części na obszarze oznaczonym symbolem 4.KS - ogólnodostępnych parkingów dla samochodów osobowych. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla terenów oznaczonych symbolem 1.US przewidziano w zakresie warunków urbanistycznych: ustala się realizację usług sportu i rekreacji, dopuszcza się realizację innych usług nieuciążliwych z zakresu hotelarstwa i zbiorowego zakwaterowania turystów, gastronomii, oświaty, kultury, pod warunkiem, że powierzchnia tych usług nie przekroczy 20% ogólnej powierzchni poszczególnych terenów, zachowuje się istniejącą zabudowę z prawem do działań remontowych, przebudowy i rozbudowy oraz koniecznej wymiany, zakazuje się lokalizowania wolnostojących budynków gospodarczych i garaży, ustala się maksymalną wysokość obiektów usługowych - do 11,0 m, nie ustala się wysokości zabudowy dla obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej, w tym telekomunikacyjnej, ustala się maksymalną intensywność zabudowy - 0,3 (...).

Żadna z działek nie ma indywidualnie ustalonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenia. Każda z nich położona jest na terenach oznaczonych symbolem 1.US i w części odpowiadającej pasowi terenu od północnej strony o szerokości ok 7,5 m (10 % powierzchni działki) na terenach oznaczonych symbolem 4.KS.

Zatem, działki w momencie ich sprzedaży stanowiły tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy i w konsekwencji dostawa tych działek nie mogła być objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Należy zauważyć, że jeżeli nie są spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to trzeba przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że działki nr 1, 2 i 3 będące przedmiotem wniosku zostały nabyte przez dłużnika 9 kwietnia 2014 r. na podstawie umowy sprzedaży. Nabycie nastąpiło od osoby fizycznej i nie było obciążone podatkiem VAT. Nie można zatem uznać, że przysługiwało bądź nie przysługiwało dłużnikowi prawo do odliczenia podatku VAT, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem. Nie jest zatem spełniony jeden z warunków określonych w art. 43 ust. 1pkt 2 ustawy niezbędnych do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Tym samym, sprzedaż Nieruchomości (działek nr 1, 2 i 3) w trybie licytacji komorniczej osobie fizycznej w grudniu 2021 r. stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy, do której nie miało zastosowania żadne ze zwolnień od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy.

W związku z tym, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z gruntem niezabudowanym stanowiącym teren budowlany, to przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy nie miały w sprawie zastosowania, gdyż rozstrzygają o możliwości stosowania zwolnienia przy dostawie nieruchomości zabudowanych budynkami/budowlami.

Tym samym, skoro transakcja ta nie korzystała ze zwolnienia na podstawie ww. przepisów, to jej dostawa powinna zostać opodatkowana z zastosowaniem właściwej dla przedmiotu dostawy stawki VAT.

Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W zakresie pytania nr 2 dotyczącego wskazania, czy do sprzedaży Nieruchomości należało zastosować podstawową stawkę VAT w wysokości 23% w związku z brakiem możliwości zastosowania zwolnień opisanych w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10 i 10a, oraz treścią art. 43 ust. 21 ustawy o VAT, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wskazuję również, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.  2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z  dnia  11  marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej  jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała  (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).