Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.446.2023.1.PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.446.2023.1.PS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)” polegającego na zakupie sprzętu IT z oprogramowaniem i licencjami do realizacji e-usług oraz zdalnej pracy, zakupie usług doradczych, przeprowadzeniu technicznej diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów urzędu, zakupie specjalistycznego oprogramowania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto (…) (dalej: „Miasto”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Miasto posiada status miasta na prawach powiatu oraz osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych. Do zakresu działania Miasta należą zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Miasto otrzymało dofinansowanie dla projektu grantowego pod nazwą „(…)”, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC) na lata 2014-2020, pakiet (...).

Przedmiotem projektu jest:

  • zakup sprzętu IT z oprogramowaniem i licencjami do realizacji e-usług oraz zdalnej pracy;
  • przeprowadzenie technicznej diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów Urzędu Miasta w (…);
  • zakup specjalistycznego oprogramowania;
  • zakup usług doradczych.

Celem strategicznym projektu jest wsparcie JST w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, poprzez zwiększenie cyfryzacji instytucji samorządowych oraz jednostek im podległych i nadzorowanych, a także zwiększenie cyberbezpieczeństwa.

Celem szczegółowym projektu jest zwiększenie zdolności JST oraz podmiotów im podległych w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, pracy i nauki zdalnej oraz wzmocnienie cyfrowe odporności na zagrożenia. Ponadto, realizacja grantu przyczyni się do ograniczenia negatywnych skutków społecznych, gospodarczych oraz edukacyjnych wywołanych przez pandemię COVID-19 w latach 2020/21.

W ramach realizacji projektu dotyczącego cyfryzacji urzędu przewidziano zakup sprzętu komputerowego, licencji i systemów operacyjnych:

1.Komputer stacjonarny PC (zestaw komputer + monitor) - 30 kpl.

2.Macierz dyskowa - 2 szt.

3.Serwer kontroler domeny - 1 szt.

4.Serwer dla sieciowej pamięci masowej do centralizacji zarządzania danymi - 1 szt.

5.Zakup routera - urządzenia do rozbudowy zabezpieczeń logistycznych (...) do trybu pracy wysokiej dostępności (...) -1 kpl.

6.Napęd taśmowy typu streamer -1 szt.

7.Licencje dostępowe dla użytkowników do systemu operacyjnego - 170 szt.

8.Licencje dostępowe dla użytkowników do systemu serwerowego - 200 szt.

9.Oprogramowanie do wykonywania kopii zapasowych.

10.Przeprowadzenie technicznej diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów urzędu.

11.Wymiana serwera telefonii (...) - System zunifikowanej komunikacji.

12.Zakup oprogramowania specjalistycznego:

  • Zakup licencji niezbędnych do realizacji e-usług.
  • Zakup Systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentami.
  • Zakup systemu do realizacji zdarzeń i logów.
  • Zakup licencji i wdrożenie systemu do prowadzenia rejestrów zdarzeń i incydentów.
  • Zakup usług doradczych oraz przeprowadzenie technicznej diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów Urzędu Miasta (…).

Celem projektu jest rozbudowa infrastruktury przetwarzania i dostarczania usług publicznych w postaci cyfrowej, która pozwoli również na postęp w zakresie e-administracji. Efektem cyfryzacji urzędu będzie automatyzacja procesów administracyjnych, co znacząco wpłynie na jakość i szybkość usług publicznych świadczonych przez urząd. Stabilność i bezpieczeństwo funkcjonowania programów to gwarancja sprawnej obsługi mieszkańców z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa gwarantujących zarówno ochronę danych osobowych mieszkańców, jak i danych publicznych udostępnianych na zewnątrz w procesie załatwiania spraw. Ponadto realizacja grantu przyczyni się do ograniczenia negatywnych skutków społecznych, gospodarczych oraz edukacyjnych wywołanych przez pandemię COVID-19 w latach 2020/21. Powyższe działania zostaną zrealizowane nie później niż do 30 września 2023 r.

Projekt „(…)”, będzie służył realizacji zadań gminy opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, zwiększy się zdolność gminy oraz jednostek jej podległych w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej. Nabyty w ramach projektu sprzęt IT z oprogramowaniem i licencjami do realizacji e-usług oraz zdalnej pracy, zakup usług doradczych, diagnoza cyberbezpieczeństwa systemów urzędu, zakup specjalistycznego oprogramowania będzie wykorzystywany wyłącznie do obsługi mieszkańców. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Miasto (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”, polegającego na zakupie w ramach projektu sprzętu IT z oprogramowaniem i licencjami do realizacji e-usług oraz zdalnej pracy; zakupie usług doradczych, przeprowadzeniu technicznej diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów urzędu; zakupie specjalistycznego oprogramowania, czyli VAT będzie kosztem kwalifikowanym projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto (…) jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jednakże realizując projekt, będący przedmiotem niniejszego wniosku o dofinansowanie w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu projektu VAT, zarówno na etapie realizacji projektu, jak i na etapie operacyjnym.

Miasto (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”, polegającego na zakupie w ramach projektu sprzętu IT z oprogramowaniem i licencjami do realizacji e-usług oraz zdalnej pracy; zakupie usług doradczych, przeprowadzeniu technicznej diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów urzędu; zakupie specjalistycznego oprogramowania – będą wykorzystywane wyłącznie do obsługi mieszkańców.

Nabyte mienie, oprogramowanie, usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, pracy i nauki zdalnej oraz wzmocnienia cyfrowego odporności na zagrożenia i będą wykorzystywane do poprawy obsługi administracyjnej mieszkańców i nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Aby Miasto mogło skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winno spełniać przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

 Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami od towarów i usług jedynie z zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości, ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego. Z kolei, zadania publiczne gminy (zadania administracji publicznej) wykonywane są nieodpłatnie i mają na celu korzyść ogółu. Gmina w tym przypadku korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym, właściwych władzy państwowej i działa jako organ władzy publicznej.

W ramach realizacji umowy grantowej „(…)”, zwiększy się zdolność gminy oraz jednostek jej podległych w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej.

Nabyty w ramach projektu sprzęt komputerowy, programy komputerowe, licencje, systemy operacyjne, zakup usług doradczych, diagnoza cyberbezpieczeństwa urzędu, będą wykorzystywane wyłącznie do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa usług świadczonych dla mieszkańców, które są zadaniami własnymi gminy. Miasto (…) nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego projektu, czyli VAT będzie kosztem kwalifikowanym projektu. Wynika to z faktu, że nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Miasto w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działało jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-ust. 6l ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (…).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na zakupie sprzętu IT z oprogramowaniem i licencjami do realizacji e-usług oraz zdalnej pracy, zakupie usług doradczych, przeprowadzenie technicznej diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów urzędu, zakupie specjalistycznego oprogramowania.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Projekt będzie służył realizacji Państwa zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami o samorządzie gminnym. Ponadto, jak Państwo wskazali, nabyty w ramach projektu sprzęt IT z oprogramowaniem i licencjami do realizacji e-usług oraz zdalnej pracy, zakup usług doradczych, diagnoza cyberbezpieczeństwa systemów urzędu, zakup specjalistycznego oprogramowania będzie wykorzystywany wyłącznie do obsługi mieszkańców. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Państwa i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W konsekwencji nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonywanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Nie mają więc Państwo prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)” polegającego na zakupie sprzętu IT z oprogramowaniem i licencjami do realizacji e-usług oraz zdalnej pracy, zakupie usług doradczych, przeprowadzenie technicznej diagnozy cyberbezpieczeństwa systemów urzędu, zakupie specjalistycznego oprogramowania. Nie mają Państwo również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).