Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży budowli w postaci rozdzielczej sieci wodociągowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.421.2023.1.MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.421.2023.1.MN

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży budowli w postaci rozdzielczej sieci wodociągowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży budowli w postaci rozdzielczej sieci wodociągowej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto planuje sprzedaż składników majątku w postaci rozdzielczej sieci wodociągowej Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. (dalej zwana jako: PWiK sp. z o. o. lub Spółka). Na potrzeby wyceny zostanie sporządzony operat szacunkowy sieci wodociągowej. Przedmiotowa sieć została wybudowana przez prywatnego Inwestora w związku z inwestycją tj. budowy osiedla domów a następnie została nieodpłatnie przekazana na rzecz Miasta. Miasto na podstawie umowy użyczenia przekazało do nieodpłatnej eksploatacji powyższą infrastrukturę PWiK sp. z o.o.

Dokumentem potwierdzającym sprzedaż będzie wystawiona przez Miasto faktura VAT ze stawką zw.

Rozdzielcza sieć wodociągowa stanowi budowlę w myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane, której elementami są: studnie, rury, hydranty, zasuwy. Wybudowana została w latach 2009-2011, w tych latach również nastąpiło jej pierwsze używanie.

W związku z nieodpłatnym przekazaniem Miasto nie ponosiło nakładów inwestycyjnych. Nie przysługiwało również Miastu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Sieć nie była wykorzystywana przez Miasto do sprzedaży opodatkowanej ani też nie zostały ponoszone nakłady na ulepszenie budowli. Faktycznym sposobem ich użytkowania jest funkcja przemysłowa służąca do prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej.

Spółka pod względem podatkowym jest odrębnym od Miasta podatnikiem VAT. Miasto posiada w kapitale Spółki swoje udziały, które na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniosły 98,95%.

Przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie zadania własnego Gminy w zakresie poboru oraz uzdatniania wody a także odbioru, transportu i oczyszczania ścieków sanitarnych, w związku powyższym składniki majątku są wykorzystywane przez Spółkę do realizacji celu publicznego.

Pytanie

Czy stawka zwolniona podatku od towarów i usług wskazana na fakturze wystawionej przez Miasto w zakresie sprzedaży rozdzielczej sieci wodociągowej będzie właściwą?

Państwa stanowisko w sprawie

Z uwagi na fakt, iż Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie wykorzystywało budowli do czynności opodatkowanych, jak również pomiędzy oddaniem do używania a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż dwa lata to w oparciu o treść art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, stoi na stanowisku, że dostawa towarów w postaci sieci wodociągowej jest zwolniona z opodatkowania. Wobec powyższego, Miasto wystawi fakturę VAT ze stawką zw.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Dla dostawy budynków, budowli lub ich części ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

 a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

 b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy :

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika  – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy Miasto planuje sprzedaż składników majątku w postaci rozdzielczej sieci wodociągowej Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. Rozdzielcza sieć wodociągowa stanowi budowlę w myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane, której elementami są: studnie, rury, hydranty, zasuwy. Wybudowana została w latach 2009-2011, w tych latach również nastąpiło jej pierwsze używanie. Przedmiotowa sieć została wybudowana przez prywatnego Inwestora w związku z inwestycją tj. budowy osiedla domów a następnie została nieodpłatnie przekazana na rzecz Miasta. Miasto na podstawie umowy użyczenia przekazało do nieodpłatnej eksploatacji powyższą infrastrukturę PWiK sp. z o.o.

Sieć nie była wykorzystywana przez Miasto do sprzedaży opodatkowanej ani też nie zostały ponoszone nakłady na ulepszenie budowli.

Państwa wątpliwości w opisanej sprawie dotyczą zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy transakcji sprzedaży opisanej budowli.

Odnosząc się do powyższego należy powtórzyć, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze ich zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście wspomnianej definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że dostawa budowli w postaci rozdzielczej sieci wodociągowej nie będzie następowała w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim. Jak bowiem wynika z wniosku od momentu oddania tej budowli do użytkowania do momentu sprzedaży upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Sieć została wybudowana w latach 2009-2011 i również w tych latach nastąpiło ich pierwsze używanie. Ponadto, co istotne w stosunku do wskazanej budowli nie dokonywali Państwo jej ulepszeń.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla dostawy opisanej budowli zostały spełnione.

Podsumowując, transakcja sprzedaży budowli w postaci sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej korzystała będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).