Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.255.2023.2.DS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.255.2023.2.DS

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych dostawy nieruchomości zabudowanych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 lipca 2023 r. (wpływ 27 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji, KRS (…), NIP (…) jest właścicielem nieruchomości położonych w (…), przy ul. (…).

Prawo własności obejmuje nieruchomości o powierzchni (…) ha, składające się z działek gruntu: nr 1 o powierzchni (…) ha, nr 2 o powierzchni (…) ha oraz numer 3 o powierzchni (…) ha zabudowanych budynkami poprodukcyjnymi, dla których w Sądzie Rejonowym w (…) prowadzona jest księga wieczysta o nr (…).

Prawo użytkowania wieczystego obejmuje nieruchomości stanowiące działkę gruntu o nr 4 o powierzchni (…) ha wraz z prawem własności budynku administracyjno-biurowego stanowiącym odrębną własność, dla której w Sądzie Rejonowym w (…) prowadzona jest księga wieczysta (…). Użytkowanie wieczyste ustanowione zostało Aktem Notarialnym Repertorium A nr (…) z (…) do (…) i było przedmiotem obrotu.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. w likwidacji (dalej: „Spółka”) w toku postępowania likwidacyjnego zamierza zbyć majątek, opisany powyżej, stanowiący nieruchomości zabudowane w tym pozostające w użytkowaniu wieczystym Spółki.

Postanowieniem Sądu Rejonowego (…) w (…) z (…), sygn. akt (…) KRS (…) Spółka została rozwiązana i ustawiono likwidatora.

Siedzibą Spółki jest Polska, woj. (…), powiat (…), gmina (…). Adres wskazany w rubryce B.3 jest ostatnim adresem, pod którym Spółka wykazywała siedzibę. W Krajowym Rejestrze Sądowym Spółka nie posiada adresu. Ostatni adres który istniał przed rozwiązaniem Spółki to (…). Adresem do doręczeń jest adres likwidatora.

Z informacji uzyskanych przez likwidatora w Urzędzie Skarbowym (…) wynika, iż w (…) r. ze skutkiem na (…) r. Spółka została wykreślona z rejestru podatników VAT.

Od 2018 r. w trakcie prowadzonego postępowania likwidacyjnego nie zostały poczynione żadne nakłady ulepszające w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Natomiast z wiedzy uzyskanej w Urzędzie Gminy (…) od 2009 r. majątek Spółki nie był użytkowany oraz, nikt nie czynił na ten majątek nakładów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazali Państwo, że w pytaniu nr 3 omyłkowo wskazano, iż na działce o nr ew. 4 stanowiącej użytkowanie wieczyste poza budynkiem administracyjno-biurowym istnieją inne budynki i budowle. Na przedmiotowej działce nie ma innych budynków ani budowli poza budynkiem administracyjno-biurowym. Prawo użytkowania wieczystego obejmuje nieruchomość stanowiąca działkę gruntu o nr 4 o powierzchni (…) ha wraz z prawem własności budynku administracyjno-biurowego stanowiącym odrębną własność, dla której w Sądzie Rejonowym w (…) prowadzona jest księga wieczysta (…). Użytkowanie wieczyste ustanowione zostało Aktem Notarialnym Repertorium A nr (...) z dnia 16 czerwca 1994 r. do 17 czerwca 2093 r. i było przedmiotem obrotu.

W 2018 r., po wyznaczeniu przez Sąd likwidatora majątku Wnioskodawcy Spółki z o.o. w likwidacji, budynek administracyjno-biurowy na działce o nr ew. 4 już istniał.

Pytania

1)Czy w przedmiotowej dostawie (sprzedaży nieruchomości zabudowanych) Spółka występuje jako podatnik VAT?

2)Czy dostawa (sprzedaż nieruchomości zabudowanych) będących własnością Spółki podlegać będzie zwolnieniu z podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

3)Czy w przypadku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego wraz z budynkiem Spółka, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, będzie korzystała ze zwolnienia z VAT w całości, tj. zarówno w części dotyczącej prawa użytkowania wieczystego i budynku?

4)Czy w przypadku, gdy Spółka wykonywać będzie wyłącznie czynności podlegające zwolnieniu z VAT, to nie ma obowiązku zgłoszenia aktualizacyjnego (rejestracyjnego) dla celów VAT?

5)Czy w odniesieniu do przedmiotowej dostawy Spółka ma obowiązek wystawienia faktury VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2022 r. poz. 931, dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarem natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 6) ustawy o VAT, są m.in. rzeczy oraz ich części. Z uwagi na to, że przedmiotem przyszłej transakcji są rzeczy (nieruchomości), a w ramach transakcji dojdzie do przeniesienia przez Spółkę prawa do dysponowania tymi nieruchomościami jak właściciel na rzecz nabywcy tych nieruchomości, czyli dojdzie do dostawy towarów wskazanej w art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, to transakcja taka podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dodatkowo zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W konsekwencji, w przypadku gdy przedmiotem dostawy są budynki/budowle oraz grunt na których te obiekty się znajdują, to dla celów rozliczenia VAT transakcję ocenia się tak, jakby jej przedmiotem były wyłącznie te budowle lub budynki.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14) ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika ze stanu faktycznego sprawy, budynki/budowle, które mają być przedmiotem transakcji nie będą przedmiotem dostawy w ramach tak zdefiniowanego „pierwszego zasiedlenia”, lub w okresie krótszym niż 2 lata od niego.

W konsekwencji transakcja dostawy tych nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o VAT.

Wskazując art. 106b ust. 2 ustawy o VAT należy stwierdzić, iż podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Zaznaczyć przy tym należy, że zwolnienie z opodatkowania VAT występuje w takim przypadku niezależnie od tego, czy nabywcą nieruchomości będzie podatnik VAT, czy też osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej albo osoba fizyczna nabywająca nieruchomości do działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

A zatem same regulacje z zakresu ustawy o VAT przewidują wprost możliwość, iż określeni podatnicy VAT mogą, ale nie muszą złożyć zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT. Skoro zatem możliwe jest funkcjonowanie podatników VAT, którzy nie złożyli zgłoszenia rejestracyjnego, to stanowi to dodatkowe potwierdzenie tezy, iż rejestracja dla celów VAT nie ma wpływu na fakt posiadania statusu podatnika VAT.

Zwolnienie z opodatkowania VAT występuje w takim przypadku niezależnie od tego, czy nabywcą nieruchomości będzie podatnik VAT, czy też osoba fizyczna nabywająca nieruchomości do działalności gospodarczej.

Stanowisko Spółki:

1)Spółka występuje w ramach przedmiotowej dostawy (sprzedaży nieruchomości) jako podatnik VAT.

2)Dostawa (sprzedaż) opisanych nieruchomości (prawa własności i prawa użytkowania wieczystego) podlega zwolnieniu z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

3)Spółka dokonująca dostawy (sprzedaży) nie będzie miała obowiązku do wykazania przeprowadzonej transakcji w ewidencji dla celów VAT ani obowiązku złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego.

4)W odniesieniu do zamierzonej dostawy (sprzedaży nieruchomości) Spółka nie jest zobowiązana do wystawienia faktury VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług definiuje ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z powołanymi przepisami, nieruchomości gruntowe (działki) spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Odpłatną dostawą towarów jest również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana, musi być wykonana przez podmiot, który spełnia przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo właścicielem nieruchomości położonych w (…). Prawo własności obejmuje nieruchomości składające się z działek gruntu nr 1, nr 2 oraz nr 3 zabudowane budynkami poprodukcyjnymi. Prawo użytkowania wieczystego obejmuje nieruchomości stanowiące działkę gruntu o nr 4 wraz z prawem własności budynku administracyjno-biurowego (odrębna własność). Użytkowanie wieczyste ustanowione zostało aktem notarialnym z (…) do (…) i było przedmiotem obrotu.

W toku postępowania likwidacyjnego zamierzają Państwo zbyć ww. majątek, stanowiący nieruchomości zabudowane. Postanowieniem Sądu z (…), Spółka została rozwiązana i ustawiono likwidatora. Z informacji uzyskanych przez likwidatora w Urzędzie Skarbowym wynika, że w (…) r. ze skutkiem na (…) r. Spółka została wykreślona z rejestru podatników VAT. Od (…) r. w trakcie prowadzonego postępowania likwidacyjnego nie zostały poczynione żadne nakłady ulepszające w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Natomiast z wiedzy uzyskanej w Urzędzie Gminy od (…) r. majątek Spółki nie był użytkowany oraz nikt nie czynił na ten majątek nakładów. W (…) r., po wyznaczeniu przez Sąd likwidatora Państwa majątku, budynek administracyjno-biurowy na działce nr 4 już istniał.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości zabudowanych będą Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług (pytanie nr 1).

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku, Spółka w toku postępowania likwidacyjnego zamierza zbyć majątek, na który składa się prawo własności nieruchomości składające się z działek gruntu nr 1, nr 2 oraz nr 3, zabudowanych budynkami poprodukcyjnymi oraz prawo użytkowania wieczystego nieruchomości obejmujące działkę gruntu o nr 4 wraz z prawem własności budynku administracyjno-biurowego stanowiącym odrębną własność.

Mając na uwadze fakt, że ww. nieruchomości należą do Spółki i były wykorzystywane do jej działalności, to w odniesieniu do tej sprzedaży będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa.

W konsekwencji, dostawa prawa własności nieruchomości składających się z działek gruntu nr 1, nr 2 oraz nr 3 zabudowanych budynkami poprodukcyjnymi oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiącego działkę gruntu o nr 4 wraz z prawem własności budynku administracyjno-biurowego stanowiącym odrębną własność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.

Mają Państwo również wątpliwości, czy dostawa nieruchomości będących przedmiotem wniosku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (pytania nr 2 i 3).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Odnosząc się do kwestii sposobu opodatkowania gruntów zabudowanych należy wskazać, że dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub pkt 2 ustawy.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków i budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do ich pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku, budowli lub ich części oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Nadmienić w tym miejscu należy, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli albo ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli albo ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Przepis ten ma także zastosowanie do dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Należy mieć na uwadze, że zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3) adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy opisanej nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do budynków znajdujących się na przedmiotowych działkach miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Wskazali Państwo, że działki nr 1, nr 2 oraz nr 3 zabudowane są budynkami poprodukcyjnymi, natomiast działka nr 4 zabudowana jest budynkiem administracyjno-biurowym. Z okoliczności przedstawionych we wniosku nie wynika, aby dostawa ww. budynków miała nastąpić w ramach pierwszego zasiedlenia bądź w okresie krótszym niż dwa lata od tego momentu. Jak bowiem wynika z okoliczności sprawy, budynki były użytkowane w ramach działalności gospodarczej, ponadto od (…) r. w trakcie prowadzonego postępowania likwidacyjnego nie zostały poczynione żadne nakłady ulepszające w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W opisie sprawy wprost Państwo wskazali, że z wiedzy uzyskanej w Urzędzie Gminy, od (…) r. majątek Spółki nie był użytkowany i nikt nie czynił na ten majątek nakładów.

Zatem, z uwagi na powyższe okoliczności sprawy należy stwierdzić, że dostawa wskazanych budynków nie będzie się odbywała w ramach pierwszego zasiedlenia ani w okresie krótszym niż dwa lata od tego momentu, tym samym, spełnione zostaną warunki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji, dostawa budynków poprodukcyjnych znajdujących się na działkach nr 1, nr 2, nr 3 oraz budynku administracyjno-biurowego posadowionego na działce nr 4 będzie zwolniona od podatku na podstawie tego przepisu. Stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, zwolnieniu będzie podlegała także odpowiednio dostawa gruntów i dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na których przedmiotowe budynki są posadowione.

Skoro planowana sprzedaż budynków poprodukcyjnych znajdujących się na działkach nr 1, nr 2, nr 3 wraz z prawem własności gruntu oraz budynku administracyjno-biurowego posadowionego na działce nr 4 wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, badanie przesłanek i rozstrzyganie dla tej transakcji zwolnienia od podatku na podstawie przepisów, tj. art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy jest bezzasadne.

Nadmienić również należy, że jeżeli warunki wskazane w cyt. art. 43 ust. 10 i 11 ustawy zostaną spełnione, będą Państwo mieli prawo do rezygnacji ze wskazanego zwolnienia od podatku i opodatkowania tej transakcji z zastosowaniem właściwej dla niej stawki podatku VAT.

Państwa stanowisko w zakresie pytań 2 i 3 jest prawidłowe.

Mają Państwo również wątpliwości, czy w przypadku, gdy Spółka wykonywać będzie wyłącznie czynności podlegające zwolnieniu z VAT mają Państwo obowiązek zgłoszenia aktualizacyjnego (rejestracyjnego) dla celów VAT a także, czy w odniesieniu do przedmiotowej dostawy mają Państwo obowiązek wystawienia faktury VAT dokumentującej tę sprzedaż (pytania nr 4 i 5).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne,  z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie  art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wskazano w art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Wobec powyższego, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy sprzedaż budynków poprodukcyjnych znajdujących się na działkach nr 1, nr 2, nr 3 wraz z prawem własności gruntu oraz budynku administracyjno-biurowego posadowionego na działce nr 4 wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to nie wystąpi u Państwa obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ani aktualizacji tego zgłoszenia.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości dotyczących dokumentowania transakcji sprzedaży opisanej nieruchomości należy wskazać, że na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jednakże, według art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b)czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a)otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury m.in. w przypadku sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy. Natomiast na mocy art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy, podatnik jest zobowiązany do udokumentowania takiej sprzedaży fakturą tylko na żądanie nabywcy.

Jak już wskazano powyżej, sprzedaż przedmiotowych nieruchomości zabudowanych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zatem, nie będą Państwo mieli obowiązku wystawienia faktury dokumentującej tą sprzedaż.

Podsumowując, skoro sprzedaż budynków poprodukcyjnych znajdujących się na działkach nr 1, nr 2 i nr 3 wraz z prawem własności gruntów oraz budynku administracyjno‑biurowego posadowionego na działce nr 4 wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to nie będą Państwo zobowiązani do rejestracji (zgłoszenia aktualizacyjnego) w związku z tą dostawą oraz do udokumentowania tej sprzedaży fakturą VAT.

Należy nadmienić, że będą Państwo zobowiązani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego/aktualizacji zgłoszenia oraz wystawienia faktury dokumentującej opisaną transakcję w sytuacji, gdy nabywca zażąda wystawienia takiej faktury (na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy), a także w przypadku, gdy strony transakcji (przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy) skorzystają z możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku (o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy) dostawy wskazanych nieruchomości.

Państwa stanowisko w zakresie pytań 4 i 5 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).