Brak prawa do odliczenia podatku zawartego w nabywanych przez stowarzyszenie towarach i usługach w związku z realizowanym zadaniem - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.947.2018.1.MP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.947.2018.1.MP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku zawartego w nabywanych przez stowarzyszenie towarach i usługach w związku z realizowanym zadaniem

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 15 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku zawartego w nabywanych przez stowarzyszenie towarach i usługach w związku z realizowanym zadaniem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2018 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 15 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku zawartego w nabywanych przez stowarzyszenie towarach i usługach w związku z realizowanym zadaniem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

() planuje przystąpić do realizacji zadania pod nazwą (). Będzie ono realizowane pod warunkiem uzyskania finasowania w ramach projektu grantowego ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem realizacji operacji jest edukacja dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów z Gminy () w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatu. Dodatkowo uczestnicy odbędą szkolenie z udzielania pierwszej pomocy. W ramach realizacji operacji zorganizowany będzie cykl warsztatów dla młodzieży, dorosłych i seniorów () osób z Gminy () z zakresu ochrony środowiska, zmian klimatu, oraz udzielania pierwszej pomocy. Warsztaty odbywać się będą raz w miesiącu po 3 godziny w () , na posiadanym przez Wnioskodawcę sprzęcie (projektor, zestaw nagłośnieniowy, komputer z dostępem do internetu) pod okiem () posiadających wyszkolenie z Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy. W ramach edukacji ekologicznej zostaną przedstawione prezentacje z zakresu ochrony środowiska np. (). Podczas zajęć zostaną również przeprowadzone zajęcia z udzielania pierwszej pomocy. Do ich przeprowadzenia potrzebne są fantomy, oraz defibrylator, których () nie posiada w swoich zasobach, a których zakup jest tańszy, niż wynajęcie firmy do przeprowadzenia takiego szkolenia. Nie ma również firmy na terenie województwa (), która taki sprzęt wypożycza, a wypożyczenie go w firmach z innych województw wraz z transportem również przewyższa koszt zakupu (Żeby przeprowadzić jeden dzień ćwiczeń trzeba wynająć fantomy na cztery doby- koszt z transportem kurierem () zł x () miesięcy co daje kwotę () zł, natomiast przeprowadzenie kursu Pierwszej Pomocy dla grupy () osób za maksymalnie ()4 godziny szkolenia to koszt () zł x () miesięcy co daje kwotę () zł). Dzięki zakupionym fantomom uczestnicy warsztatów nauczą się, jak prawidłowo zareagować w sytuacjach zagrażających życiu osób dorosłych, dzieci, lub niemowląt m.in. podczas zatrzymania akcji serca, zadławienia ciałem obcym, utraty przytomności. Nauczą się również obsługi defibrylatora, który jest coraz bardziej dostępny np. na stacjach benzynowych, w sklepach wielkopowierzchniowych, w urzędach, lecz mało kto potrafi takie urządzenie obsłużyć.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W trakcie realizacji programu będzie ono jednak otrzymywać faktury na towary i usługi zawierające naliczony podatek VAT. Zakupy będą dotyczyć opisanych wyżej zasobów. Projekt jest realizowany nieodpłatnie. Przy jego wykonaniu nie będą pobierane żadne odpłatności za wstęp, żadna sprzedaż uboczna itp.

Pismem z 15 stycznia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego w następującym zakresie:

Towary i usługi nabyte/nabywane dla realizacji opisanego projektu nie są i nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług zawarty w nabywanych przez stowarzyszenie towarach i usługach, w związku z realizowanym zadaniem będzie podlegał odliczeniu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie uważa, że podatek VAT zawarty w cenie zakupu towarów i usług związanych z realizowanym projektem nie będzie podlegał odliczeniu i będzie stanowić ekonomiczny ciężar stowarzyszenia, przez co może zostać uznany za koszt kwalifikowalny przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Nie występuje bowiem związek określony w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług tj. związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Dodatkową przesłanką jest też fakt, że stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a tylko takiemu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, lub całkowite odzyskanie podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Planuje przystąpić do realizacji zadania pod nazwą (). Będzie ono realizowane pod warunkiem uzyskania finasowania w ramach projektu grantowego ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem realizacji operacji jest edukacja dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów z Gminy () w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatu. Dodatkowo uczestnicy odbędą szkolenie z udzielania pierwszej pomocy.

W trakcie realizacji programu Wnioskodawca będzie otrzymywać faktury na towary i usługi zawierające naliczony podatek VAT. Projekt jest realizowany nieodpłatnie. Przy jego wykonaniu nie będą pobierane żadne odpłatności za wstęp, żadna sprzedaż uboczna itp. Towary i usługi nabyte/nabywane dla realizacji opisanego projektu nie są i nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w nabywanych przez niego towarach i usługach, w związku z realizowanym zadaniem. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazać również należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Tym samym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego VAT zawartego w nabywanych przez Wnioskodawcę towarach i usługach w związku z realizacją opisanego projektu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej