Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.474.2017.1.BJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.09.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.474.2017.1.BJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. x. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację ww. projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spis oznaczeń:

  • ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 r. Nr 151, poz.1220 ze zm.) - dalej: u.o.p;
  • ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw Dz.U. z 2011 r., Nr 224, poz. 1337 ze zm.) - dalej: u.z.o.p;
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz.1240 ze zm.) - dalej: u.f.p.u;
  • ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054 ze zm.) - dalej: u.p.t.u;

Od 1 stycznia 2012 r. Park Narodowy na mocy u.z.o.p stał się państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 u.f.p.u oraz stał się podatnikiem podatku od towarów i usług.

Od 1 stycznia 2012 r. Park Narodowy jest jednostką sektora finansów publicznych dotowaną w części z budżetu państwa.

Park Narodowy planuje w latach 2018 - 2021 realizację projektu X w ramach dofinansowania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - perspektywa 2014-2020. W ramach projektu przewiduje się:

  • Odłów norki amerykańskiej.
  • Nabycie 40 ha gruntów oraz poddanie ich zabiegom ochronnym.
  • Monitoring skuteczności usuwania drapieżników będzie wskazywać również na sukces prowadzonego odłowu.
  • Monitoring sukcesu lęgowego ptaków i ich inwentaryzacja określona wysokość strat w lęgach ptaków będących przedmiotem ochrony. Tym samym zidentyfikowane zostaną zarówno przyczyny utraty lęgów jak i określona będzie wielkość strat spowodowanych przez gatunki obcych ssaków drapieżnych. Uzyskane dane będą zwłaszcza cenne, gdyż Park posiada już wyniki takiego monitoringu prowadzonego w ramach poprzedniego projektu.
  • Monitoring ssaków drapieżnych. Umożliwi to szybkie wykrycie i tym samym szybkie reagowanie na pojawienie się innych inwazyjnych gatunków ssaków drapieżnych.
  • Aktualizacja bazy danych GIS. Aktualizacja baz danych wykupu gruntów, aktualizacja wyników monitoringu przyrodniczego, zabiegów ochronnych w systemie GIS XXX.
  • Wykaszanie 40 ha nieużytków w okresie 4 lat.
  • Zakup platform i pułapek do odłowu norek. Zakup niezbędny do odłowu norki amerykańskiej oraz do monitoringu skuteczności usuwania drapieżników.
  • Zakup kamery termowizyjnej do monitoringu drapieżników.
  • Zakup silnika zaburtowego wraz ze sterowaniem i montażem.
  • Informacja i promocja: organizacja 2 warsztatów, zakup materiałów promocyjnych, druk postera, broszury informacyjnej o projekcie oraz wykonanie tablic informacyjnych o projekcie.

W związku z realizacją ww. działań Park nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ w ramach otrzymanego dofinansowania nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza.

Żadne towary i usługi zakupione w ramach wniosku nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parkowi Narodowemu posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczania bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją przedmiotowego projektu w ramach dofinansowania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - perspektywa 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wszystkie dostawy i usługi zakupione w ramach przedmiotowego projektu dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.). Nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną usług i dostaw, którą prowadzi Park. Ponieważ żadne towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Park do dokonywania czynności opodatkowanych, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego w ramach projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ocenie Parku Narodowego, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu: X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1686) normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem z treści wniosku wynika, że wydatki związane z przedmiotowym projektem nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Park nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w przywołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej