Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.471.2023.1.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.471.2023.1.AK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: (…).

Uzupełnili go Państwo pismem z 28 września 2023 r. (wpływ 28 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne pliki JPK_V7M (składające się z części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług (wykonywanie zadań własnych) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż węgla, refakturowanie opłat za energię, dzierżawa pomieszczeń, refakturowanie opłat za wodę, dzierżawa nieruchomości gruntowej, służebność przesyłu, najem lokalu, sprzedaż nieruchomości gruntowej) i zwolnioną (podnajem lokalu mieszkalnego, dzierżawa nieruchomości gruntowej).

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy (…) i jej jednostek budżetowych.

W strukturze Gminy (…) funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

1)Urząd Gminy (…),

2)Ośrodek Pomocy Społecznej w (…),

3)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

4)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

5)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

6)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),

7)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…).

Gmina (…) realizuje projekt pn.: (…) nr (…) na podstawie Umowy o powierzenie grantu o numerze (…) w ramach Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej (…). Umowa została zawarta w dniu (…) marca 2022 r. ze Skarbem Państwa, w imieniu którego działa Centrum Projektów (…). Okres realizacji umowy wynosi maksymalnie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy – nie dłużej niż do dnia (…) września 2023 r. Kwota dofinansowania wynosi 100% kwoty wydatków kwalifikowalnych projektu, nie więcej niż (…) zł. Środki z Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020 wpłynęły w dniu (…) kwietnia 2022 r. na rachunek Gminy, z którego Gmina regulowała zobowiązania wobec wykonawców. Podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych w projekcie. Środki własne Gminy na realizacje projektu wynoszą (…) zł.

Celem głównym projektu jest zwiększenie zdolności jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów im podległych w zakresie realizacji e-usług, cyberbezpieczeństwa, pracy i nauki zdalnej. Celem realizacji działań inwestycyjnych w ramach obszaru Cyfryzacja urzędów JST jest zwiększenie zdolności gminy do stosowania najnowocześniejszych technologii cyfrowych, zapewnienie dostępu do e-usług publicznych, rozbudowanie możliwości pracy zdalnej oraz rozbudowanie infrastruktury przetwarzania i dostarczania usług cyfrowych.

W ramach projektu wspierana jest poprawa dostępności infrastruktury i narzędzi informatycznych (sprzętu i oprogramowania) niezbędnych do świadczenia elektronicznych usług publicznych przez szerokie spektrum podmiotów m.in. administracyjnych, oświatowych, opiekuńczych. Wdrażane są przedsięwzięcia rozwijające potencjał jednostek samorządu terytorialnego w zakresie realizacji usług publicznych na drodze elektronicznej, z możliwością wykorzystania rozwiązań chmury obliczeniowej. Ww. inwestycje przyczynią się do rozwiązania bieżących problemów z dostępnością usług publicznych i skrócą czas ich realizacji w warunkach kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. Ponadto przewiduje się realizację projektów mających na celu podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa poprzez wzmocnienie technicznego i kompetencyjnego potencjału do zapobiegania i reagowania na incydenty.

W ramach projektu w Gminie nastąpi zastąpienie tradycyjnych sposobów zarządzania informacją i metod załatwiania spraw, doskonalszymi, szybszymi i tańszymi mechanizmami komunikacyjnymi. Ma to nastąpić przede wszystkim poprzez uproszczenie załatwiania spraw urzędowych, zwiększenie dostępności informacji na ich temat oraz usprawnienie funkcjonowania e-administracji. Dodatkowo konieczność zapewnienia w okresie pandemii wzmożonego i sprawnego kontaktu mieszkańców gminy z urzędem spotęgowała potrzeby rozwoju bezpiecznego środowiska informatycznego. W ramach projektu nastąpi zapewnienie zdalnej i bezpiecznej obsługi procesów administracyjnych wspierających świadczenie usług publicznych, zdalnej pracy i komunikacji z mieszkańcami oraz między urzędnikami w sytuacji ograniczonych możliwości kontaktów bezpośrednich.

W skład projektu pn.: (…) wchodzi: Cyfryzacja urzędów JST (fakultatywny), Edukacja Cyfrowa dla JST (fakultatywny) oraz Cyberbezpieczeństwo (obligatoryjny).

Inwestycja skupia się głównie na wdrożeniu finansowych e-usług publicznych przez realizację następujących działań: zakup licencji Platformy e-usług Mieszkańca i wdrożenie Platformy e-usług Mieszkańca umożliwiającej mieszkańcom gminy logowanie się przez Internet przy wykorzystaniu uwierzytelnienia Profilem Zaufanym do platformy:

-dającej możliwość załatwienia spraw przez Internet,

-umówienia spotkań (e-Biuro Obsługi Interesanta),

-informowania mieszkańców o ważnych wydarzeniach (e-powiadomienia, e-administracja),

-prezentującej stan rozliczeń podatków, opłat lokalnych i in. (e-płatności) z możliwością zdalnej płatności elektronicznej oraz składania formularzy elektronicznych (deklaracji i informacji) związanych, m.in. z podatkami i opłatami lokalnymi.

Powyższe zapewni możliwość elektronizacji najczęściej realizowanych przez mieszkańców i przedsiębiorców z terenu gminy spraw, w tym finansowych, w pełni zdalnie uruchamiając e-usługi publiczne na wysokim poziomie dojrzałości. Nastąpi dwustronna integracja platformy działającej w sieci Internet oraz systemów dziedzinowych co najmniej w obszarze komunikacji, podatków, gospodarki odpadami. Jest elementem niezbędnym i wymaganym w celu zapewnienia działania systemów w czasie rzeczywistym.

Bezpośrednim wydatkiem związanym z wdrożeniem platformy jest zakup bezpiecznego serwera wraz z przełącznikiem sieciowym, który jako odrębny serwer fizyczny zostanie zlokalizowany w bezpiecznej strefie sieci, tzw. strefie (…). Takie działanie ma wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa platformy e-usług, która zainstalowana na serwerze w strefie (…) nie daje możliwości dostania się do chronionego obszaru sieci wewnętrznej, pomimo że pobiera z niej dane. Do serwera planowany jest zakup zasilacza awaryjnego UPS oraz oprogramowania i sprzętu niezbędnego do archiwizacji. W ramach inwestycji przewidziano także zakup (...) sztuk stacji roboczych, których wymiana jest podyktowana względami bezpieczeństwa – zainstalowany jest na nich system operacyjny nieposiadający wsparcia producenta. Planuje się również doposażenie stanowiska pracowniczego w laptop umożliwiający zdalny nadzór nad systemem.

Dodatkowo w ramach przedmiotowej inwestycji przewidziano realizację usług szkoleniowych w zakresie podstawowych aspektów cyberbezpieczeństwa dla urzędników mających na celu podniesienie świadomości zagrożeń oraz umiejętności przeciwdziałania im w cyfrowym świecie. Także w ramach obszaru Cyberbezpieczeństwo przewidziano obligatoryjny zakup usługi przeprowadzenia diagnozy bezpieczeństwa.

Celem realizacji działań inwestycyjnych w ramach projektu Cyfryzacja urzędów JST jest zwiększenie zdolności gminy do stosowania najnowocześniejszych technologii cyfrowych, zapewnienie dostępu do e-usług publicznych, rozbudowanie możliwości pracy zdalnej oraz rozbudowanie infrastruktury przetwarzania i dostarczania usług cyfrowych.

Zrealizowanie umowy grantowej ułatwi niwelowanie zaległości rozwojowych, na rzecz dalszej transformacji cyfrowej i osiąganiu postępu w dziedzinie e-administracji. W istotnym stopniu poprawi jakość i szybkość świadczonych usług, zwiększy dostęp do informacji oraz poprawi elastyczność i satysfakcję klientów we współpracy z urzędem. Wymiernym efektem cyfryzacji będzie automatyzacja procesów administracyjnych, w tym minimalizowanie błędów ludzkich i ich znaczenia, a także oszczędność czasu oraz środków finansowych z tytułu mniejszego wykorzystania miejsca, papieru oraz akcesoriów i materiałów niezbędnych do druku. Ważnym aspektem zrealizowania grantu będzie również zniwelowanie części barier przed osobami z niepełnosprawnością w zakresie realizacji spraw publicznych – poprzez działania pozwalające na zdalne korzystanie i procedowanie w obszarach administracyjnych również osobom niepełnosprawnym, zależnym, mającym pod opieką osoby zależne czy chorym.

Efektem działań będzie rozwój potencjału cyfrowego JST oraz zwiększenie odporności na zagrożenia w warunkach kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19. Cyfryzacja Urzędu Gminy (…) będzie miała również wpływ na zagwarantowanie ciągłości działania, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa klientów i pracowników JST w obliczu pandemii. Realizacja działań inwestycyjnych w ramach obszaru merytorycznego Edukacja Cyfrowa dla JST ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa pracowników i infrastruktury urzędu. Zdobyte kwalifikacje przełożą się na szybkość pracy, jej prawidłowość, zdolność do rozwiązywania incydentów. Będą również źródłem satysfakcji w pracy, dzięki czemu dążenie do e-administracji nie będzie wyłącznie oczekiwaniem władz JST, ale również wszystkich, którzy tworzą urząd i lokalną administrację. Realizacja działań inwestycyjnych w ramach obszaru merytorycznego Cyberbezpieczeństwo daje szansę na realną zmianę analogowej działalności na rzecz bezpiecznego procedowania i cyfryzacji procesów. Podjęte działania pozwolą na wzmocnienie technicznego i kompetencyjnego potencjału Gminy do zapobiegania i reagowania na incydenty bezpieczeństwa, zwiększą zaufanie klientów i zapewnią bezpieczeństwo danych, dokumentów i środków finansowych mieszkańców i przedsiębiorców. Zagwarantują zgodność podejmowanych działań z prawodawstwem krajowym i unijnym w obszarze działania JST. Zapewnienie cyberbezpieczeństwa pozwoli na cyfrową transformację i warunkuje jej powodzenie na wszystkich poziomach, na których jest wdrażane. Efektem działań będzie rozwój potencjału cyfrowego JST oraz zwiększenie odporności na zagrożenia w warunkach kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19, bowiem wszelkie działania podejmowane w celu analizy ochrony sieci informatycznych, urządzeń, programów i danych przed atakami, uszkodzeniami lub nieautoryzowanym dostępem jest bezwzględnym warunkiem działania cyfrowej gminy.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu wykorzystywane będą do internetowej obsługi interesanta poprzez wdrożone e-usługi w celu załatwiania spraw bez wychodzenia z domu, w tym do czynności niepodlegających podatkowi VAT, czyli do:

-spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych (złożenie deklaracji, sprawdzenie należności, dokonanie opłaty),

-spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych (złożenie deklaracji, sprawdzenie należności, dokonanie opłaty),

-spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych (złożenie deklaracji, sprawdzenie należności, dokonanie opłaty),

-spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych (złożenie deklaracji, sprawdzenie należności, dokonanie opłaty),

-spraw w zakresie podatku leśnego od osób fizycznych (złożenie deklaracji, sprawdzenie należności, dokonanie opłaty),

-spraw w zakresie podatku leśnego od osób prawnych (złożenie deklaracji, sprawdzenie należności, dokonanie opłaty),

-spraw w zakresie podatku od środków transportowych (złożenie deklaracji, sprawdzenie należności, dokonanie opłaty),

-spraw w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (złożenie deklaracji, sprawdzenie należności, dokonanie opłaty),

-w zakresie wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (złożenie wniosku, otrzymanie decyzji),

-w zakresie wniosku o wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego w hektarach fizycznych i przeliczeniowych (złożenie wniosku, otrzymanie zaświadczenia),

-w zakresie wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (złożenie wniosku, otrzymanie zaświadczenia),

-opłat za koncesje alkoholowe,

-opłat związanych z gospodarką nieruchomościami,

-obsługi opłat innych.

Efekty inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (na potrzeby realizacji zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, przepisów szczególnych oraz uchwał Rady Gminy, itp.). Korzystanie z usług będzie nieodpłatne. Właścicielem powstałych w wyniku projektu produktów jest Gmina. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie zarządzany przez Gminę. W wyniku realizacji projektu nastąpiło nabycie niezbędnego sprzętu i oprogramowania ((…) zł), szkolenie użytkowników ((…) zł), opracowanie diagnozy cyberbezpieczeństwa ((…) zł).

W trakcie realizacji jest wdrożenie platformy e-usług – wartość umowy z wykonawcą ((…) zł), szczegółowy przedmiot tej umowy obejmuje:

1)Uruchomienie e-usług publicznych – zakup licencji Platformy e-usług Mieszkańca bezpośrednio umożliwi obsługę zdalną spraw przez mieszkańców i przedsiębiorców Gminy. Wdrażane e-usługi dzięki zakupowi licencji platformy e-usług Mieszkańca umożliwią zdalne prowadzenie/załatwianie spraw, umawianie spotkań, informowanie mieszkańców o ważnych wydarzeniach, przegląd i regulowanie zobowiązań online (podatki, opłaty za odpady, i in. opłaty), w szczególności umożliwiając automatyzację składania formularzy elektronicznych deklaracji i informacji m.in. podatkowych opatrzonych podpisem kwalifikowalnym lub profilem zaufanym, dostarczanie informacji i decyzji m.in. podatkowych drogą elektroniczną, umożliwienie dokonania płatności elektronicznych za poszczególne zobowiązania, zdalne pozyskiwanie zaświadczeń oraz wgląd przez Internet w rozliczenia z urzędem dla mieszkańców i przedsiębiorców. Dwustronna integracja platformy działającej w sieci Internet oraz systemów dziedzinowych co najmniej w obszarze komunikacji, podatków, gospodarki odpadami, i in. jest elementem niezbędnym i wymaganym w celu zapewnienia działania systemów w czasie rzeczywistym. Powyższe wymusza konieczność dostosowania obecnych systemów dziedzinowych funkcjonujących w Urzędzie.

2)Usługi informatyczne w zakresie wdrożenia, konserwacji i serwisu oprogramowania. Wdrożenie Platformy e-usług Mieszkańca jest elementem niezbędnym w celu uruchomienia platformy i obejmuje instalację, konfigurację i uruchomienie produkcyjne zakupionego oprogramowania.

3)Usługi integracji Platformy e-usług Mieszkańca z systemami dziedzinowym zapewni dostępność bieżących i aktualnych danych dotyczących m.in. zobowiązań i płatności mieszkańców gminy. Jest jednym z ważniejszych elementów powodzenia wdrożenia całego systemu świadczącego e-usługi publiczne. Dwustronna integracja Platformy e-usług Mieszkańca działającej w sieci Internet oraz systemami dziedzinowymi co najmniej w obszarze podatków, gospodarki odpadami, i innych. Jest elementem niezbędnym i wymaganym w celu zapewnienia działania systemów w czasie rzeczywistym, a przez to umożliwiającym realne świadczenie e-usług publicznych, które zostały wskazane w uzasadnieniu zakupu licencji Platformy e-usług Mieszkańca. Integracja może wymagać dostosowania obecnych systemów dziedzinowych funkcjonujących w Urzędzie Gminy (…) do uruchomienia e-usług. Powyższe zapewni możliwość elektronizacji najczęściej realizowanych przez mieszkańców i przedsiębiorców z terenu gminy spraw, w tym finansowych w pełni zdalnie uruchamiając e-usługi publiczne na wysokim poziomie dojrzałości.

4)Edukacja cyfrowa dla urzędników – Szkolenia stacjonarne dla co najmniej (...) pracowników urzędu w zakresie obsługi zakupionego oprogramowania.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług zostały wystawione na Gminę (…). Gmina dotychczas otrzymała następujące faktury:

-nr (…) z dnia (…) maja 2022 r. – (…) zł,

-nr (…) z dnia (…) grudnia 2022 r. – (…) zł.

Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Gmina (…), w ramach realizacji tej inwestycji, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,

utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

lokalnego transportu zbiorowego,

ochrony zdrowia,

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

edukacji publicznej,

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

targowisk i hal targowych,

zieleni gminnej i zadrzewień,

cmentarzy gminnych,

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Przy realizacji inwestycji Gmina (…) poniesie m.in. wydatki na:

1)zakup sprzętu IT,

2)zakup licencji Platformy e-usług,

3)integracja Platformy e-usług Mieszkańca z systemami dziedzinowymi,

4)doposażenie stanowisk – zakup zestawów komputerowych,

5)doposażenie serwerowni – zakup serwera, UPS, (…) napęd, oprogramowania do archiwizacji,

6)zakup laptopa do zdalnego nadzoru nad systemem,

7)szkolenia dla urzędników w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Wydatki na inwestycję są i będą udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę (…) z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji będzie stanowić własność Gminy (…) i zostanie przyjęty na stan środków trwałych. Wartość nakładów na środek trwały przekroczy 15.000 netto.

Gmina bezpośrednio po zakończeniu realizacji inwestycji planuje nieodpłatnie udostępnić e-usługi mieszkańcom.

W przypadku otrzymywanych faktur związanych z projektem, Gmina (…) dokonała przyporządkowania wydatków w całości do czynności niepodlegających VAT (zadań własnych).

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo w ramach doprecyzowania kwestii związanych z podatkiem VAT naliczonym, że wydatki poniesione w toku realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w związku z nabywaniem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: (…), Gmina ma prawo do odliczania podatku VAT naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, brak jest możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…). Efekty projektu będą służyły Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem projektu jest wdrożenie e-usług, które kwalifikują się jako realizacja zadań własnych, tzn. zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast zgodnie art. 1c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70 i 1313), organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w ustawie (podatkach i opłatach lokalnych) jest burmistrz (wójt, prezydent miasta).

Realizacja projektu polega na wdrożeniu usprawnień w zakresie czynności o charakterze publicznoprawnym, nie cywilnoprawnym. Dzięki temu, że projekt zostanie zrealizowany usprawnione zostaną procesy administracyjne (m.in. wydawanie wniosków oraz załatwianie spraw z zakresu podatków i opłat lokalnych). Realizacja tych procesów należy do obowiązków Gminy, m.in. jako organu podatkowego.

W ramach realizacji projektu podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny w całości (nie może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Towary i usługi określone w projekcie pn.: (…), z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także między nimi nie istnieje związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie zakupione towary w ramach projektu zostaną zainstalowane w Urzędzie Gminy. Gmina będzie ich właścicielem, będzie też ponosić niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usług wytworzonych w ramach projektu. Natomiast za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach projektu wystawiane będą na Gminę (…).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (Gmina) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Realizacja projektu służy poprawie efektywności realizacji zadań Gminy, która występuje jako organ władzy publicznej oraz Urzędu Gminy jako urzędu obsługującego ten organ.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, Gmina w zakresie realizacji zadań do których została powołana, nie uznaje się za podatnika podatku VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Gminy, zakup sprzętu i usług zrealizowany w ramach projektu pn.: (…) będzie służył realizacji zadań publicznych Gminy, w związku z czym nie przysługuje Gminie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy dokonywanych zakupach związanych z realizacją projektu.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z dnia 23 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.759.2022.2.MWJ uznano, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazaliście – sprzęt oraz programy będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu sprzętu, licencji na programy e-usługi, wdrożenie programów i szkolenie pracowników w związku z realizacją projektu pn.: «(...)», ponieważ efekty powstałe w ramach ww. projektu nie są przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;

-z dnia 1 lutego 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.911.2022.1.AKA stwierdzono, że „Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – elementy projektu powstałe w wyniku jego realizacji nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej, Miasto w przedmiotowym zakresie nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, wydatki w momencie ich ponoszenia nie mają i nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. Wykonanie przedmiotowego zakresu nie będzie służyło działalności Miasta opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem, Państwa Miasto nie ma/nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. inwestycji. Z tego tytułu Państwa Miastu nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Podsumowując, Państwa Miasto nie ma/nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. «…», ponieważ efekty ww. projektu nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem – jak wynika z treści wniosku – towary i usługi nabyte w ramach projektu wykorzystywane będą do internetowej obsługi interesanta poprzez wdrożone e-usługi w celu załatwiania spraw bez wychodzenia z domu. Efekty inwestycji – jak Państwo wskazali – wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Wydatki na inwestycję są i będą udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: (…).

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W szczególności oparto się na informacji, że efekty inwestycji wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwo sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).