Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4012.511.2018.2.AKR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.12.2018, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.511.2018.2.AKR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2018 r. (data wpływu 10 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2018 r. (data wpływu 29 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 29 listopada 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dokument z którego wynika prawo Pana () do podpisania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Biblioteka Publiczna od dnia 1 września 2018 roku jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Właścicielem pomieszczeń, w których znajduje się Biblioteka Publiczna jest Gmina, która przekazała budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w wieczyste użytkowanie. Ochotnicza Straż Pożarna podpisała z Biblioteką Publiczną bezterminową umowę użyczenia pomieszczeń.

Biblioteka Publiczna posiada osobowość prawną.

Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury, o której mowa w ustawie z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturowej (Dz. U. z 2001, Nr 13, poz. 123 ze zm.). Przedmiotem działalności Biblioteki zgodnie z jej statutem jest rozwój i zaspokojenie potrzeb czytelniczych i informacyjnych mieszkańców Gminy, upowszechnianie wiedzy i nauki, rozwój kultury, dbałość o rozwój sieci bibliotek. Zgodnie ze statutem Biblioteka może również prowadzić działalność gospodarczą wg. zasad określonych w odrębnych przepisach.

Organem sprawującym nadzór i kontrolę nad działalnością Biblioteki w imieniu organizatora Rady Gminy jest Wójt Gminy.

Biblioteka Publiczna wydatki związane z realizacją zadań statutowych pokrywa ze środków dotacji podmiotowej przekazywanej przez Gminę na rok budżetowy.

Biblioteka Publiczna przystąpiła do konkursu () oś priorytetowa 4 Środowisko Działanie 4.4 Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego Poddziałanie, 4.4.1 Inwestycje w obszarze dziedzictwa kulturowego regionu Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 został złożony wniosek w ramach projektu pn.: (). Projekt () sala kinowa na stałe wyposażona w urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności związanej z projekcją filmów o powierzchni 36 m2 mieszcząca 20 miejsc dla widowni.

W związku z realizacją projektu Biblioteka podpisała porozumienie o współpracy ze Stowarzyszeniem Gmin i Powiatów.

Biblioteka dokonała pierwszych płatności w miesiącu wrześniu 2018 roku w ramach realizacji projektu po wcześniejszym podpisaniu umów z wykonawcami dotyczących: projektowania małego kina społecznościowego, wykonania kompletnej dokumentacji projektowo kosztorysowej do zadania małe kino społecznościowe szansą na rozwój zasobów kultury województwa.

Inwestycja w 2018 roku realizowana jest w ramach dotacji celowej udzielonej przez Gminę. W ramach inwestycji w roku 2019 zaplanowano przeprowadzenie prac adaptacyjnych, remontowych, budowlanych i modernizacyjnych w celu przygotowania sali multimedialnej do pełnienia funkcji kinowych oraz zakup i montaż niezbędnego sprzętu i wyposażenia.

Realizacja zadania podlega dofinansowaniu w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych z zastrzeżeniem, iż wsparcie jednego kina społecznościowego nie może przekroczyć 150 000,00 zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jest to refundacja poniesionych wydatków kwalifikowanych w formie pomocy bezzwrotnej.

Biblioteka Publiczna wystąpiła do Gminy o zabezpieczenie w budżecie na rok 2019 kwoty 70 000,00 zł jako wkładu własnego na realizację projektu.

Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadana inwestycyjnego będą wykorzystywane przez Bibliotekę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Cena biletu kinowego szacowana jest na kwotę 5,00 zł. Założeniem projektu jest 13 spektakli kinowych miesięcznie.

W uzupełnieniu do wniosku Biblioteka wskazała, że w ramach projektu () oś priorytetowa 4 Środowisko działanie 4.4 Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego Poddziałanie 4.4.1 Inwestycje w obszarze dziedzictwa kulturowego regionu Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 w statusie Wnioskodawcy jako podatnika VAT w uzasadnieniu jest informacja, iż środki trwałe zakupione w ramach projektu wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z czym Wnioskodawca posiada prawną możliwość odzyskania podatku VAT w trakcie realizacji projektu w związku z powyższym podatek VAT w projekcie uznany będzie za wydatek niekwalifikowany. W punkcie cel i realizacja projektu występuje wpis, iż utworzenie kina sprawi, że Gmina stanie się miejscem bardziej atrakcyjnym dla mieszkańców oraz turystów. Kino będzie pełnić jednocześnie funkcje nowoczesnej sali kinowej oraz multimedialnej wykorzystywanej przez lokalną społeczność do prezentacji twórczości, organizacji spotkań, telekonferencji i e-learninigu.

W związku z powyższym wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki ponoszone na realizację projektu () wystawiane będą na Bibliotekę Publiczną, ponieważ Biblioteka przystąpiła do konkursu () oś priorytetowa 4 Środowisko działanie 4.4 Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego Poddziałanie 4.4.1 Inwestycje w obszarze dziedzictwa kulturowego regionu, Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Biblioteka Publiczna realizując zadanie inwestycyjne polegające na adaptacji pomieszczenia magazynowego na salę kinową na stałe wyposażoną w urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności związanej z projekcją filmów w ramach projektu (...), których efekt będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie jego realizacji i po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów handlowców oraz usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Biblioteka jako instytucja kultury wskazuje, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 tys. PLN. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumieć należy odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Ponadto w świetle art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeśli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tą kwotę. W świetle powyższego, biorąc pod uwagę, iż instytucja kultury-biblioteka nie osiąga żadnych przychodów z działalności gospodarczej (tym samym wartość sprzedaży opodatkowanej VAT nie przekroczyła progu 200 tys. PLN), do wykonywania zadań statutowych Biblioteka nie zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT i korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zaś, gdy zostaną spełnione następujące warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towaru i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczeń podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez płatnika z tytułu nabycia towarów i usług w celu realizacji zadania inwestycyjnego.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnianie następujących przesłanek:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  • wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez płatnika czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT,
  • nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca jest zdania, iż w związku z realizacją zadania inwestycyjnego () posiada prawo do pełnego odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca Biblioteka Publiczna od dnia 1 września 2018 r. jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Biblioteka posiada osobowość prawną i jest samorządową instytucją kultury, o której mowa w ustawie z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturowej. Przedmiotem działalności Biblioteki zgodnie z jej statutem jest rozwój i zaspokojenie potrzeb czytelniczych i informacyjnych mieszkańców Gminy, upowszechnianie wiedzy i nauki, rozwój kultury, dbałość o rozwój sieci bibliotek. Zgodnie z statutem Biblioteka może również prowadzić działalność gospodarczą wg. zasad określonych w odrębnych przepisach.

Biblioteka Publiczna przystąpiła do konkursu () oś priorytetowa 4 Środowisko Działanie 4.4 Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego Poddziałanie, 4.4.1 Inwestycje w obszarze dziedzictwa kulturowego regionu Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 został złożony wniosek w ramach projektu pn.: (). Projekt () sala kinowa na stałe wyposażona w urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności związanej z projekcją filmów o powierzchni 36 m>sup>2 mieszcząca 20 miejsc dla widowni. W związku z realizacją projektu Biblioteka podpisała porozumienie o współpracy ze Stowarzyszeniem Gmin i Powiatów.

Biblioteka dokonała pierwszych płatności w miesiącu wrześniu 2018 roku w ramach realizacji projektu po wcześniejszym podpisaniu umów z wykonawcami dotyczących: projektowania małego kina społecznościowego, wykonania kompletnej dokumentacji projektowo kosztorysowej do zadania () szansą na rozwój zasobów kultury województwa.

Inwestycja w 2018 roku realizowana jest w ramach dotacji celowej udzielonej przez Gminę. W ramach inwestycji w roku 2019 zaplanowano przeprowadzenie prac adaptacyjnych, remontowych, budowlanych i modernizacyjnych w celu przygotowania sali multimedialnej do pełnienia funkcji kinowych oraz zakup i montaż niezbędnego sprzętu i wyposażenia. Realizacja zadania podlega dofinansowaniu w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych z zastrzeżeniem, iż wsparcie jednego kina społecznościowego nie może przekroczyć 150 000,00 zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jest to refundacja poniesionych wydatków kwalifikowanych w formie pomocy bezzwrotnej.

Biblioteka Publiczna wystąpiła do Gminy o zabezpieczenie w budżecie na rok 2019 kwoty 70 000,00 zł jako wkładu własnego na realizację projektu.

Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadana inwestycyjnego będą wykorzystywane przez Bibliotekę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Cena biletu kinowego szacowana jest na kwotę 5,00 zł. Założeniem projektu jest 13 spektakli kinowych miesięcznie.

Wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT, dokumentujące wydatki ponoszone na realizację projektu wystawiane będą na Bibliotekę Publiczną.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą kwestii prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego w trakcie jego realizacji i po jego zakończeniu.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca Biblioteka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawca realizując zadanie inwestycyjne polegające na adaptacji pomieszczenia magazynowego na salę kinową na stałe wyposażoną w urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności związanej z projekcją filmów w ramach projektu (), którego efekt będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w trakcie jego realizacji i po jego zakończeniu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej