Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.489.2025.2.IM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pani pismem z 23 czerwca 2025 r. (wpływ 23 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 1 marca 2021 roku, działając pod firmą x. Siedziba działalności znajduje się pod adresem: (...). Przedsiębiorstwo zostało zarejestrowane w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) i posiada numer identyfikacji podatkowej x oraz numer REGON x

Zgodnie z przepisami art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. 2020, poz. 1426 z późn. zm.) Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że jego dochody, niezależnie od miejsca ich uzyskania, podlegają opodatkowaniu w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozliczenia podatkowe prowadzone są w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania w postaci podatku liniowego według stawki 19%, co jest częstą praktyką wśród specjalistów świadczących usługi o charakterze profesjonalnym i technologicznym.

Głównym profilem działalności firmy są usługi informatyczne, w szczególności związane z tworzeniem oprogramowania oraz rozwojem systemów informatycznych. Z uwagi na charakter wykonywanej pracy, większość obowiązków zawodowych realizowana jest zdalnie w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy, które stanowi jednocześnie siedzibę firmy. Praca ta wymaga codziennego i intensywnego korzystania z komputera oraz stałego dostępu do Internetu, co czyni te elementy absolutnie niezbędnymi narzędziami pracy.

Mając na uwadze konieczność zapewnienia ciągłości świadczenia usług dla klientów, również w sytuacjach losowych, takich jak przerwy w dostawie energii elektrycznej, Wnioskodawca zdecydował się na inwestycję w zakup magazynu energii elektrycznej. Urządzenie to pełni rolę zabezpieczenia przed ewentualnymi awariami zasilania, pozwalając na nieprzerwaną pracę urządzeń elektronicznych, a tym samym na realizację zadań wynikających z zawartych umów z kontrahentami.

W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania magazynu energii Wnioskodawca zamierza zakupić również elementy niezbędne do jego instalacji i eksploatacji, w tym:

·regulator ładowania,

·przewody prądu stałego (DC) i przemiennego (AC),

·inwerter hybrydowy (ładowanie + generowanie napięcia/prądu AC),

·elementy dodatkowe (w tym: licznik, skrzynka rozdzielcza, zabezpieczenia).

Wszystkie te komponenty będą ze sobą technologicznie powiązane i wspólnie stworzą system gwarantujący niezawodność energetyczną przedsiębiorstwa.

Nabywane rozwiązania techniczne znacząco zwiększą odporność firmy na zakłócenia zewnętrzne i wpłyną na bezpieczeństwo operacyjne, co w branży informatycznej, opartej na ciągłości i niezawodności usług, ma kluczowe znaczenie.

Uzupełnienie wniosku

Czy magazyn energii elektrycznej wraz z elementami do jego instalacji i eksploatacji (dalej: Magazyn Energii) to budowla, urządzenie czy inny przedmiot – jaki, proszę opisać?

Magazyn energii elektrycznej wraz z elementami towarzyszącymi niezbędnymi do jego instalacji i prawidłowego funkcjonowania (takimi jak: regulator ładowania, przewody prądu stałego i przemiennego, inwerter hybrydowy, licznik, skrzynka rozdzielcza oraz zabezpieczenia) stanowi zintegrowany zestaw urządzeń technicznych tworzących jednolity system zasilania awaryjnego. System ten nie spełnia przesłanek kwalifikujących go jako budowlę w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo budowlane, a tym samym nie jest budowlą w rozumieniu przepisów podatkowych. Przedmiotowy zestaw należy zakwalifikować jako urządzenie techniczne (środek trwały), funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jaka jest wartość Magazynu Energii, tj. czy jego wartość przekracza 10 000 zł?

Łączna wartość nabycia magazynu energii wraz z elementami instalacyjnymi to 32 000 zł netto, co przekracza próg 10 000 zł. W związku z tym, zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, planowane jest ujęcie go w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzacja zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Do jakiego rodzaju środków trwałych wg Klasyfikacji Środków Trwałych zostanie zakwalifikowany opisany we wniosku Magazyn Energii; proszę wskazać konkretny symbol KŚT?

Zgodnie z analizą techniczno-funkcjonalną oraz obowiązującą Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT) Magazyn Energii wraz z pozostałymi elementami systemu, o których mowa we wniosku (takimi jak: regulator ładowania, przewody prądu stałego i przemiennego, inwerter hybrydowy, licznik, skrzynka rozdzielcza oraz zabezpieczenia), jako funkcjonalna całość, zostanie zakwalifikowany do następującej grupy i rodzaju środków trwałych:

• KŚT grupa 6, rodzaj 633 – „Ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne”.

Czy wydatki poniesione na Magazyn Energii służą/będą służyć osiągnięciu, zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej; jeśli tak – proszę wyjaśnić w jaki sposób?

Tak, poniesione wydatki służą bezpośrednio zabezpieczeniu źródła przychodów z działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są profesjonalne usługi informatyczne, w szczególności tworzenie oprogramowania i rozwój systemów informatycznych. W praktyce oznacza to konieczność zapewnienia nieprzerwanego dostępu do energii elektrycznej i infrastruktury teleinformatycznej. Magazyn energii, jako źródło zasilania awaryjnego, umożliwia kontynuowanie pracy w przypadku zakłóceń w dostawie prądu, a tym samym zabezpiecza możliwość realizacji zawartych umów i osiągania przychodów.

Czy Magazyn Energii jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej, czy też jest wykorzystywany również na Pana potrzeby prywatne; proszę opisać, jak jest on wykorzystywany na poszczególnych polach eksploatacji?

Magazyn Energii będzie wykorzystywany jedynie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W prowadzonej działalności gospodarczej będzie pełnił rolę zasilania awaryjnego podtrzymującego zasilanie w przypadku zaniku napięcia sieciowego. Dobrana pojemność magazynu powinna umożliwić nieprzerwaną pracę przez kilka dni.

Czy Magazyn Energii jest/będzie zlokalizowany na gruncie, na którym znajduje się budynek mieszkalny, w którym Pan mieszka i posiada siedzibę Pana działalność gospodarcza?

Tak, przedmiotowy system zasilania awaryjnego jest zlokalizowany na nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny będący jednocześnie miejscem zamieszkania Wnioskodawcy oraz siedzibą prowadzonej działalności gospodarczej. Z uwagi na charakter wykonywanej pracy – realizowanej w pełni zdalnie – lokalizacja ta jest funkcjonalnie uzasadniona.

Czy wydatki na Magazyn Energii zamierza Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej lub zostały one zwrócone w jakiejkolwiek formie?

Wnioskodawca nie korzystał i nie zamierza korzystać z prawa do odliczenia wydatków poniesionych na magazyn energii w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o PIT. Wydatki te nie zostały również w żadnej formie zrefundowane. Ich kwalifikacja następuje wyłącznie w ramach kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością gospodarczą.

Kiedy poniósł/poniesie Pan wydatki na Magazyn Energii, które chce Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów; proszę wskazać datę poniesienia tych wydatków?

Do tej pory zapłacił Pan zaliczkę na zakup magazynu energii z osprzętem w wysokości 24k PLN netto (faktura pro forma nr 1/6/2025/ProForma). Pozostałą część kosztów opłaci Pan po wykonaniu montażu, zgłoszeniu magazynu do dystrybutora energii i przekazaniu instalacji do użytku – spodziewany termin zakończenia prac to koniec czerwca.

Czy posiada/będzie Pan posiadać dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków na Magazyn Energii, które chce Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Tak, Wnioskodawca dysponuje kompletem dokumentów źródłowych potwierdzających poniesienie wydatków (faktury VAT) na zakup magazynu energii oraz komponentów niezbędnych do jego instalacji i eksploatacji. Dokumenty te są przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami i mogą zostać przedstawione organowi podatkowemu w razie potrzeby.

Pytanie

Czy zakupiony magazyn energii oraz dodatkowe komponenty będzie można zakwalifikować jako koszty uzyskania przychodu w opisanej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – nakłady poniesione na nabycie magazynu energii elektrycznej oraz towarzyszących mu komponentów technicznych mogą zostać zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 z późn. zm., dalej: ustawa o PIT) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 23 tej ustawy. Po dokonaniu analizy katalogu kosztów wyłączonych z możliwości zaliczenia ich do kosztów podatkowych (art. 23 ustawy), należy stwierdzić, że przedmiotowy wydatek nie został w nim enumeratywnie wskazany. Tym samym istnieją podstawy do przyjęcia, że może on zostać uznany za koszt podatkowy, pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek ustawowych.

W świetle przytoczonych regulacji za koszty uzyskania przychodów można uznać zarówno te, które są bezpośrednio związane z konkretnym przychodem, jak również te, które mają charakter pośredni, o ile zostały poniesione w sposób celowy, racjonalny i gospodarczo uzasadniony w kontekście prowadzonej działalności. Zdaniem Wnioskodawcy wydatek związany z zakupem magazynu energii wraz z niezbędnymi komponentami spełnia te kryteria. Inwestycja ta jest bezpośrednio ukierunkowana na zapewnienie możliwości nieprzerwanego świadczenia usług, a tym samym na zabezpieczenie źródła przychodów.

Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności w szczególności charakter usług informatycznych opartych na pracy zdalnej, projektowaniu systemów informatycznych oraz programowaniu ciągły dostęp do energii elektrycznej i Internetu jest warunkiem niezbędnym do wykonywania zleceń i utrzymywania współpracy z kontrahentami. Brak zasilania skutkuje brakiem możliwości realizacji usług, co wprost przekłada się na utratę potencjalnych przychodów.

W celu zapewnienia ciągłości pracy i uniknięcia ryzyka przestojów Wnioskodawca zakupił magazyn energii. Urządzenie to pełni funkcję awaryjnego źródła zasilania i umożliwia kontynuację pracy w sytuacjach przerwy w dostawie prądu. Dla zapewnienia jego prawidłowego działania nabyto również komponenty techniczne, takie jak: regulator ładowania, przewody prądu stałego (DC) i zmiennego (AC), a także inwerter hybrydowy (ładowanie + generowanie napięcia/prądu AC) czy elementy dodatkowe (w tym: licznik, skrzynka rozdzielcza, zabezpieczenia). Są to elementy integralne z systemem zasilania awaryjnego, bez których funkcjonowanie magazynu energii byłoby niemożliwe lub znacznie ograniczone.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w sytuacjach szczególnych, np. przy długotrwałym braku zasilania, magazyn energii zostanie uzupełniony poprzez instalację fotowoltaiczną wykorzystywaną na potrzeby prywatne. Jednakże sam magazyn energii został nabyty z przeznaczeniem wyłącznie do celów działalności gospodarczej, a jego wykorzystanie służy zabezpieczeniu warunków pracy umożliwiających realizację zleceń.

Dodatkowo warto podkreślić, że magazyny energii pełnią również funkcję stabilizującą jakość dostarczanej energii. Pozwalają one na wyrównanie napięcia i eliminację wahań, które mogłyby negatywnie wpływać na sprzęt komputerowy i inne urządzenia wykorzystywane w działalności. Umożliwiają tym samym optymalizację warunków technicznych pracy, co jest szczególnie istotne w branży informatycznej, gdzie precyzja, niezawodność i nieprzerwana dostępność sprzętu mają kluczowe znaczenie dla jakości świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że poniesione przez niego wydatki zarówno na sam magazyn energii, jak i związane z nim komponenty techniczne mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. Służą one bowiem zabezpieczeniu źródła przychodu i są racjonalnie uzasadnione w kontekście prowadzonej działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

·pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

·pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

·nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·być właściwie udokumentowany.

Powołany przepis wskazuje, że przy ocenie danego wydatku przede wszystkim musi istnieć źródło przychodów. Z zasadą tą skorelowane są przepisy ustanawiające reguły potrącania wydatków w określonym czasie.

Stwierdzenie, że określone wydatki poniesione przez podatnika spełniają wszystkie wskazane przez ustawodawcę warunki podatkowego uznania ich za koszt uzyskania przychodów, stanowi bowiem niezbędną przesłankę odliczenia ich przez podatnika od osiągniętych przychodów.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Przy czym – związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodów bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodów to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodów w przyszłości.

Podkreślam przy tym, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a przychodami uzyskanymi z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tych przychodów – każdorazowo spoczywa na podatniku.

Ustawodawca, posługując się zwrotem „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów”, przypisuje temu określeniu cechę świadomego, zamierzonego, przemyślanego i logicznego działania podatnika przyporządkowanego osiągnięciu przychodów, a nie odwołuje się do skutku będącego następstwem określonego działania. Wykładnia językowa użytego przez ustawodawcę pojęcia „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów” oznacza, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków pod tym wszakże warunkiem, że wykaże, że świadomie poniósł określony wydatek, który ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów. Zależność między poniesionymi w danym czasie kosztami a możliwością uzyskania w przyszłości z tego tytułu przychodów trzeba zatem rozpatrywać na podstawie adekwatnego związku przyczynowego. Przy kwalifikowaniu określonych wydatków poczynionych przez podatnika do kosztów podatkowych należy jednocześnie brać pod uwagę przeznaczenie wydatku (jego celowość), jak też potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodów podatnika.

Ponadto dodaję, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszystkie pozostałe koszty, które nie są wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostają z mocy samego prawa uznane za koszty podlegające odliczeniu. Innymi słowy – poniesienie wydatku, który nie został wyłączony w art. 23 omawianej ustawy podatkowej, nie oznacza, że wydatek taki automatycznie będzie uznany za koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 kwietnia 2017 r. sygn. II FSK 3526/16:

Niezmiennie trzeba mieć na uwadze zasadniczy kwalifikator, jakim jest wpływ wydatku na wielkość osiągniętego przychodu, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Wystąpienie tego wpływu (związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem) należy oceniać (badać) ad casum.

Do wskazanego związku przyczynowo-skutkowego Naczelny Sąd Administracyjny odniósł się także w wyroku z 8 sierpnia 2017 r. sygn. II FSK 1859/15, gdzie stwierdził, że:

Kryterium celowości nie wyznacza w sposób ostry granicy pozwalającej odróżnić wydatki, które można uznać za koszty uzyskania przychodów, od tych, które już nimi nie są. Niemniej jednak kryterium to nie może służyć rekomendowaniu otwartego ciągu zdarzeń, tworząc w ten sposób niekończący się związek skutkowo-przyczynowy.

Skoro jednym z warunków zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie go w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, kryterium uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów sprowadza się w istocie do ustalenia, czy mógł się on potencjalnie przyczynić do osiągnięcia przychodów, bez względu na to, czy ów skutek się ziści. Wykazywany związek przyczynowo-skutkowy powinien mieć charakter obiektywny.

W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Pana formą opodatkowania jest podatek liniowy. Głównym profilem Pana działalności są usługi informatyczne, w szczególności związane z tworzeniem oprogramowania oraz rozwojem systemów informatycznych. Z uwagi na charakter wykonywanej pracy większość obowiązków zawodowych realizowana jest zdalnie w miejscu Pana zamieszkania, które stanowi jednocześnie siedzibę Pana działalności. Praca ta wymaga codziennego i intensywnego korzystania z komputera oraz stałego dostępu do Internetu, co czyni te elementy absolutnie niezbędnymi narzędziami pracy. Mając na uwadze konieczność zapewnienia ciągłości świadczenia usług dla klientów, również w sytuacjach losowych, takich jak przerwy w dostawie energii elektrycznej, zdecydował się Pan na inwestycję w zakup magazynu energii elektrycznej. Urządzenie to pełni rolę zabezpieczenia przed ewentualnymi awariami zasilania, pozwalając na nieprzerwaną pracę urządzeń elektronicznych, a tym samym na realizację zadań wynikających z zawartych umów z kontrahentami. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania magazynu energii zamierza Pan zakupić również elementy niezbędne do jego instalacji i eksploatacji, w tym regulator ładowania, przewody prądu stałego (DC) i przemiennego (AC) i inwerter hybrydowy (ładowanie + generowanie napięcia/prądu AC), elementy dodatkowe (w tym: licznik, skrzynka rozdzielcza, zabezpieczenia). Wszystkie te komponenty będą ze sobą technologicznie powiązane i wspólnie stworzą system gwarantujący niezawodność energetyczną przedsiębiorstwa. Łączna wartość nabycia magazynu energii wraz z elementami instalacyjnymi to 32 000 zł netto, co przekracza próg 10 000 zł. Zgodnie z analizą techniczno-funkcjonalną oraz obowiązującą Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT) magazyn energii wraz z pozostałymi elementami systemu, jako funkcjonalna całość, zakwalifikuje Pan – wg KŚT do grupy 6, rodzaju 633 – „Ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne”. Poniesione wydatki służą bezpośrednio zabezpieczeniu źródła przychodów z działalności gospodarczej. Wskazał Pan ponadto, że magazyn energii będzie wykorzystywany jedynie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W prowadzonej działalności gospodarczej będzie pełnił rolę zasilania awaryjnego podtrzymującego zasilanie w przypadku zaniku napięcia sieciowego. Dobrana pojemność magazynu powinna umożliwić nieprzerwaną pracę przez kilka dni. Nie korzystał i nie zamierza Pan korzystać z prawa do odliczenia wydatków poniesionych na magazyn energii w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej. Wydatki te nie zostały również w żadnej formie Panu zrefundowane. Dysponuje Pan kompletem dokumentów źródłowych potwierdzających poniesienie wydatków (faktury VAT) na zakup magazynu energii oraz komponentów niezbędnych do jego instalacji i eksploatacji. Dokumenty te są przechowywane zgodnie z obowiązującymi przepisami i mogą zostać przedstawione organowi podatkowemu w razie potrzeby.

W doktrynie wskazuje się, że zwrot „w celu osiągnięcia przychodów” nie powinien być interpretowany zbyt szeroko. Jednocześnie możliwość uzyskania przychodu przez dokonanie danego wydatku powinna być oceniana z uwzględnieniem zasad doświadczenia życiowego i praktyki obrotu gospodarczego. Nie jest bowiem wykluczane, że dany wydatek teoretycznie może przyczynić się do uzyskania przychodu (energię zgromadzoną w magazynie energii wykorzysta Pan tylko i wyłącznie do zasilania urządzeń elektronicznych, które służą Panu w działalności gospodarczej), niemniej jednak faktycznie jest on obojętny dla uzyskania przychodu. W praktyce występują bowiem sytuacje, w których podatnicy (tu: Pan) zaliczają do kosztów uzyskania przychodów wydatki, które przeznaczone są na realizację ich potrzeb osobistych, a ich możliwość przyczynienia się do powstania przychodu jest czysto teoretyczna. W Pana przypadku magazyn energii znajduje się bowiem na Pana nieruchomości mieszkalnej, która służy także jako siedziba Pana działalności gospodarczej. Zatem magazyn ten będzie ładowany i rozładowywany za pomocą sieci energetycznej lub odnawialnych źródeł energii (np. fotowoltaikę) znajdujących się na tej nieruchomości mieszkalnej.

Głównym profilem Pana działalności gospodarczej są usługi informatyczne (tworzy Pan oprogramowanie i rozwija systemy informatyczne), prowadzi Pan tą działalność w nieruchomości mieszkalnej (w której Pan także mieszka). Dlatego też Pana wydatki na magazyn energii i dodatkowe komponenty nie wykazują związku przyczynowo-skutkowego z uzyskaniem przychodów, zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.

Podsumowanie: wydatki na zakup magazynu energii oraz dodatkowych komponentów nie mogą być zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodów w Pana działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.