Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.426.2025.3.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka Przejmująca”) mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca jest członkiem grupy kapitałowej (…) (dalej: „Grupa”). Jedynym udziałowcem Spółki Przejmującej jest A mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: „Spółka Dominująca” lub „A”).

Spółka Dominująca prowadzi działalność gospodarczą (…), w tym m.in. w obszarze (…) (dalej: „X”).

Członkiem Grupy jest również B (dalej: „B”), której (…) akcji posiada Spółka Dominująca. W ramach B funkcjonuje działalność związana (…) (dalej: „Y”). W najbliższym czasie, w ramach Grupy planowane jest dokonanie czynności reorganizacyjnych mających na celu dostosowanie struktury Grupy do aktualnych uwarunkowań biznesowych.

W związku z tym, została podjęta decyzja biznesowa o rozpoczęciu przygotowań do procesów podziału spółek wchodzących w skład Grupy, które odbędą się w następującym schemacie:

a) Podział przez wyodrębnienie Spółki Dominującej:

-    Podział realizowany w trybie art. 529 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18; ze zm., dalej: „KSH”), w ramach którego spółką przejmującą będzie Wnioskodawca.

-   W ramach podziału przez wyodrębnienie na rzecz Wnioskodawcy przeniesiony zostanie X.

b) Podział przez wydzielenie B:

-   Podział realizowany w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, w ramach którego spółką przejmującą będzie Wnioskodawca.

-   W ramach podziału przez wydzielenie, na rzecz Wnioskodawcy przeniesiony zostanie Y.

Z uwagi na planowane procesy podziału, w których B i A będą pełnić role spółek dzielonych, w ramach wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej A oraz B będą określane łącznie jako: „Spółki Dzielone”.

W związku z planowanymi podziałami Spółek Dzielonych, Wnioskodawca dokona emisji nowych udziałów. Zarówno w przypadku podziału przez wyodrębnienie A oraz podziału przez wydzielenie B, nowe udziały w Spółce obejmie Spółka Dominująca.

W ramach wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zakłada się, że majątek przechodzący na Spółkę Przejmującą na skutek podziałów (X oraz Y – łącznie dalej jako: „Części Wydzielane”), jak i majątek pozostający w Spółkach Dzielonych (stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, ze zm. dalej: „Ustawa CIT”). Zgodnie z art. 530 § 2 zd.3 KSH, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na spółkę istniejącą wydzielenie albo wyodrębnienie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki (dalej: „Dzień podziału”).

W konsekwencji, z Dniem podziału, zespół składników majątku obejmujący X oraz Y zostanie przeniesiony na rzecz Spółki. Po dokonaniu podziału, Spółki Dzielone będą kontynuować działalność w oparciu o pozostałe części majątku.

Zgodnie z art. 531 § 1 KSH, Spółka wstąpi z Dniem podziału we wszystkie prawa i obowiązki Spółek Dzielonych, dotyczące zorganizowanych części przedsiębiorstwa, określonych w planach podziału, obejmujących X oraz Y. Przejęcie przez Spółkę Przejmującą w wyniku Podziałów X oraz Y, wpłynie na wysokość osiąganych przez Spółki Dzielone dochodów podatkowych po podziale.

Przeprowadzenie podziałów i przeniesienie określonych działalności (odpowiednio: X oraz Y) do Spółki Przejmującej oceniane są jako działania korzystne w świetle perspektyw rozwoju dla każdego ze wskazanych obszarów działalności, w tym samym Spółek Dzielonych w kolejnych latach. W związku z realizacją podziałów, o których mowa powyżej, Wnioskodawca zakłada poniesienie wydatków związanych z realizowanych procesem. Należy podkreślić, że procesy te mimo towarzyszącej im zasady sukcesji prawnej na wielu płaszczyznach, wiążą się z koniecznością spełnienia szeregu wymogów formalno-prawnych oraz podjęciem odpowiednich działań przygotowawczych umożliwiających skuteczne, poprawne, płynne i bezpieczne dla Spółki Przejmującej przeprowadzenie procesu podziału.

W rezultacie, Spółka Przejmująca będzie przed i po podziale ponosiła wydatki służące umożliwieniu realizacji i zapewnieniu prawidłowości przebiegu procesu podziału Spółek Dzielonych, zarówno od strony organizacyjnej, prawnej, księgowej, finansowej jak i podatkowej.

Przykładowo wydatki ponoszone przez Spółkę Przejmującą będą dotyczyły:

- Usług wsparcia oraz usług doradczych w zakresie prawidłowości przebiegu procedury podziału Spółek Dzielonych od strony organizacyjnej, prawnej, podatkowej, księgowej i finansowej,

- Innych kosztów związanych z przygotowaniem do przeprowadzenia podziału oraz kontynuowaniem działalności w zakresie X oraz Y po dokonaniu podziałów

(dalej łącznie jako: „Wydatki Pośrednie”).

Dodatkowo, obok wskazywanych Wydatków Pośrednich, Spółka Przejmująca poniesie wydatki w postaci opłat sądowych, administracyjnych i notarialnych niezbędne z perspektywy formalnej do przeprowadzenia podziału i związanego z tym podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej (dalej jako: „Wydatki Bezpośrednie”).

Wydatki Pośrednie i Wydatki Bezpośrednie związane z planowanymi reorganizacjami działalności, będą poniesione celem realizacji przyjętej długoterminowej strategii rozwoju, a tym samym w celu rozwoju i zwiększenia bezpieczeństwa działalności prowadzonej przez Spółkę Przejmującą. Ponadto, zakłada się, że wskazywane powyżej Wydatki Pośrednie i Wydatki Bezpośrednie zostaną poniesione z majątku Spółki Przejmującej i nie zostaną jej w jakikolwiek sposób zwrócone. Poniesienie ww. wydatków zostanie właściwie udokumentowane i zaewidencjonowane w księgach Wnioskodawcy.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie oraz Wydatki Bezpośrednie związane z przejęciem Części Wydzielanych w ramach podziału Spółek Dzielonych, Spółka Przejmująca będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie związane z przejęciem Części Wydzielanych w ramach podziału Spółek Dzielonych Spółka Przejmująca będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Z kolei, Wydatki Bezpośrednie będą musiały zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, gdyż będą bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.

1. Wyłączenie Wydatków Bezpośrednich związanych z procesem podziału z kosztów uzyskania przychodów Spółki Przejmującej.

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 Ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 Ustawy CIT, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Powyższa regulacja prawna stanowi wprost, iż przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu, nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z tymi przychodami.

Przychód otrzymany na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, o którym stanowi art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy, nie będący przychodem podatkowym mieści się w kategorii przychodów, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przychód, który z woli ustawodawcy nie jest przychodem podatkowym spełnia bowiem kryterium niepodlegania opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Skoro zatem przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to koszty jego uzyskania nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. Przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej nie będzie stanowił przychodu podlegającego opodatkowaniu, a więc koszty jego uzyskania też nie mogą być zakwalifikowane do kosztów podatkowych w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.

Przy czym, należy wskazać, iż zgodnie z ugruntowaną wykładnią, jedynie koszty związane bezpośrednio z podwyższeniem kapitału zakładowego, bez których to podwyższenie nie byłoby możliwe, nie stanowią kosztów podatkowych. Do tego typu kosztów należy zaliczyć: opłaty notarialne, opłaty sądowe, podatek od czynności cywilnoprawnych (takie stanowisko potwierdza m.in. uchwała 7 sędziów NSA z dnia 24 stycznia 2011 r., sygn. II FPS 6/10).

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Wydatki Bezpośrednie nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż są bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.

Z kolei, Wydatki Pośrednie nie mieszczą się w zakresie kosztów bezpośrednio związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. Ponoszenie tego typu wydatków nie stanowi koniecznego warunku podwyższenia kapitału zakładowego, a jedynie może zapewnić przeprowadzenie tego procesu w sposób prawidłowy.

Tym samym, przy spełnieniu przesłanek ogólnych z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

2. Ogólne zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów na gruncie Ustawy CIT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle regulacji zawartej w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT oraz praktyki organów podatkowych, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać łącznie spełnione następujące przesłanki:

-   wydatek ten - bezpośrednio lub pośrednio - powinien wpływać na uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów podatnika,

-   wydatek ten powinien zostać poniesiony i musi być definitywny, tj. wydatek musi być dokonany z majątku podatnika i mieć ostateczny (bezzwrotny) charakter,

-   wydatek ten nie może być wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT oraz

-   wydatek ten musi być prawidłowo udokumentowany (przesłanką o charakterze formalnym, wynikającą z praktyki organów podatkowych jest obowiązek udokumentowania kosztu rzetelnym, kompletnym i wolnym od błędów dowodem księgowym).

Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Ustawa CIT nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów tak, aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości, o ile wydatki te nie zostały wykazane w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Odnosząc się do powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Wydatki Pośrednie będące przedmiotem niniejszego zapytania spełniają warunki pozwalające na zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów na gruncie przepisów Ustawy CIT.

3. Zaliczenie wydatków związanych z procesem podziału do kosztów uzyskania przychodów Spółki Przejmującej

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przejęcie przez Spółkę Przejmującą w wyniku podziałów działalności Części Wydzielanych, a więc zespołu składników majątkowych i niemajątkowych służących do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze (…) generującego dochody, wpłynie na wysokość osiąganych przez Spółkę Przejmującą przychodów podatkowych po podziałach. Nie powinno budzić jakichkolwiek wątpliwości, iż wskazywane przez Wnioskodawcę kategorie wydatków przyczynią się do osiągania przychodów podatkowych uzyskiwanych przez Spółkę Przejmującą. Co więcej, wydatki związane z planowaną reorganizacją działalności wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, będą poniesione celem realizacji przyjętej długoterminowej strategii rozwoju, a tym samym w celu rozwoju i zwiększenia bezpieczeństwa działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W związku z tym, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę wskazane w opisie zdarzenia przyszłego służące realizacji Podziałów, związane z tym procesem mogą przyczynić się (po uwzględnieniu ryzyka gospodarczego) do osiągania przychodów podatkowych lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów uzyskiwanych przez Spółkę Przejmującą.

Odnosząc się do wydatków, które zamierza ponieść Spółka Przejmująca opisanych w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że profesjonalna wiedza z wielu obszarów, w tym prawnicza, podatkowa, księgowa i finansowa są, w ocenie Wnioskodawcy, niezbędne przy dokonywaniu poszczególnych czynności składających się na proces podziału, jak również na prawidłowe ujęcie procesu podziału w księgach rachunkowych, właściwą kalkulację zobowiązań podatkowych, czy też maksymalizację bezpieczeństwa prawnego i organizacyjnego w odniesieniu do przejmowanych działalności.

Zaangażowanie podmiotów specjalizujących się w ww. zakresie, zwiększa, zdaniem Wnioskodawcy, gwarancję prawidłowości i efektywności podjętych przez Spółkę Przejmującą działań reorganizacyjnych.

Wątpliwości nie powinna budzić również kwestia wskazywanych przez Wnioskodawcę innych kosztów związanych z przygotowaniem do przeprowadzenia podziałów oraz kontynuowaniem działalności w zakresie X i Y po dokonaniu podziałów, przykładowo kosztów związanych z pozyskaniem odpowiednich decyzji administracyjnych potrzebnych do prowadzenia działalności po przejęciu.

Kolejną przesłanką wymienioną w podatkowej definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, jest poniesienie wydatku oraz jego definitywny charakter. Wskazać przy tym należy, że Ustawa CIT nie wyjaśnia znaczenia terminu „poniesienie kosztu”.

W ocenie Wnioskodawcy, w oparciu o stanowisko doktryny i orzecznictwo sądów administracyjnych, poniesienie kosztu oznacza pokrycie danego wydatku ze środków majątkowych podatnika niezależnie od tytułu prawnego do dysponowania przez podatnika środkami przeznaczonymi na pokrycie takiego wydatku. Obciążenie majątku podatnika wydatkiem oznacza również, że wydatek taki nie może zostać podatnikowi w żaden sposób zwrócony, a więc powinien on mieć charakter definitywny (tak m. in. NSA w wyroku z 20 marca 1996 r. sygn. SA/Ka 332/95).

Co więcej, w wyroku NSA z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. II FSK 1636/17, sąd stwierdził, iż zwrot „koszty poniesione” to realne obciążenie majątkowe podatnika, polegające na definitywnym zmniejszeniu jego istniejących aktywów, uprzednio opodatkowanych lub zwolnionych z opodatkowania. Do kategorii takich aktywów nie mogą być natomiast zaliczone hipotetyczne przysporzenia. Innymi słowy koszt będzie uznany za poniesiony o ile nastąpi uszczuplenie w majątku podatnika poprzez zmniejszenie jego aktywów lub zwiększenie pasywów (tak w: Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, red. dr Krzysztof Gil, Aleksandra Obońska, Adam Wacławczyk, Agnieszka Walter, Wyd. 3, Warszawa 2019).

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego wszystkie wydatki zostaną pokryte z majątku Spółki Przejmującej i nie zostaną jej w jakikolwiek sposób zwrócone. Tym samym, Wydatki Pośrednie, których dotyczy wniosek będą poniesione przez Spółkę Przejmującą i będą miały charakter definitywny.

Następny warunek uznania określonego wydatku za koszt uzyskania przychodu, który został wprost wymieniony w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, zakłada, że taki wydatek nie może zostać wskazany w katalogu określonym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT (warunek negatywny). Ustawodawca w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków, które nie będą, trwale lub przejściowo, stanowić kosztów uzyskania przychodu, nawet w sytuacji, gdy spełniają wyżej wskazane kryteria, tj. wykazują związek z przychodem oraz zostały poniesione. Wydatki wymienione przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego nie zostały expressis verbis wymienione w negatywnym katalogu kosztów, a więc przy spełnieniu wszystkich przesłanek z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Na końcu należy wskazać, iż wymienione w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie zostaną właściwie udokumentowane i zaewidencjonowane w księgach Spółki Przejmującej.

4. Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy

Reasumując, w świetle wyżej wskazanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie związane z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału Spółek Dzielonych, Spółka Przejmująca będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Z kolei, Wydatki Bezpośrednie zostaną wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, gdyż będą bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych, np.:

-   Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lipca 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.305.2020.1.APO: „Reasumując, w świetle wyżej wskazanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie związane z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału Spółki Dzielonej Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Z kolei, Wydatki Bezpośrednie będę musiały zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, gdyż będę bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.”

-   Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 października 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.361.2019.1.DP: „Reasumując, w świetle wyżej wskazanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie związane z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału Spółki Dzielonej Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Z kolei, Wydatki Bezpośrednie będą musiały zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, gdyż będą bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.”

-   interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lipca 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.274.2018.1.AN: „Z punktu widzenia możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów przez Spółkę przejmującą wskazać należy, iż koszty takie w sposób bezpośredni zmierzają do zwiększenia przychodów spółki. Konsekwencją podziału przez wydzielenie będzie bowiem objęcie w posiadanie przez Spółkę przejmującą aktywów, które stanowić będą nowe źródło przychodów dla tej spółki. W tym kontekście, wydatki na usługi doradcze skierowane są w sposób bezpośredni na osiągnięcie w przyszłości dodatkowych przychodów związanych z działalnością prowadzoną w oparciu o wydzielany majątek (ZCP). Biorąc pod uwagę powyższe przyjąć należy, że wydatki poniesione na usługi związane z podziałem, w tym w szczególności na obsługę prawną oraz doradztwo księgowo - podatkowe związane z podziałem Spółki, należy uznać w świetle art. 15 ust. 1 UPDOP, za koszty uzyskania przychodu zarówno dla Spółki dzielonej jak i Spółki przejmującej.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-  Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.