Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.288.2017.1.EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.07.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.288.2017.1.EB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 28 czerwca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. R jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 czerwca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. R.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonuje zadania publiczne określone przepisami prawa. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 597) gmina wykonuje zadanie publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy do zadań własnych gminy należny zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz ochrony zdrowia.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2017 r. będzie realizowała projekt pn. R zaplanowanych do realizacji przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020) w ramach Osi VIII: Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.6 Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego. Projekt realizowany będzie na działkach nr: 844, 847, 63/5, 63/38 w mieście R. Działka nr 844 (własność Powiat G., ul. S. , w zarządzie Starostwa Powiatowego), działki 63/5 i 847 (właściciel: Sławomir B., ul. K. ) Gmina posiada oświadczenie o prawie do dysponowania ww. nieruchomościami na cele realizacji projektu. Działka nr 63/38 stanowi własność Gminy.

Projekt zakłada uporządkowanie i zagospodarowanie przestrzeni publicznej w Mieście poprzez:

  1. rozbudowę wraz z przebudową istniejącego chodnika i schodów: chodnik wyznaczony do przebudowy położony jest w części nadbrzeżnej jeziora R. w Mieście. Początek odcinka jest na krawędzi chodnika prawostronnego na drodze powiatowej nr , zaś koniec odcinka jest na krawędzi pomostu drewnianego na obrzeżach jeziora R. Zostanie rozebrany istniejący chodnik oraz schody i wykonany nowy chodnik z kostki brukowej betonowej szarej z opaską czerwoną o grubości 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej o grubości 5 cm. Chodnik będzie wykonywany na długości 72 m. Nowe schody z gotowych elementów drogowych będą posiadały długość 6 m oraz szerokość łączną 2,7 m. Schody będą składały się z dwóch części, część dla ruchu pieszego o szerokości 1,8 m oraz druga część dla wózków, o szerokości 0,9 m. Schody będą posiadały poręcze ochronne sztywne z rur stalowych niklowanych na długości po 6,5 m z każdej strony. Na poszerzeniu chodnika zaprojektowano betonowe ławki parkowe z drewnianym siedziskiem oraz oparciem (5 szt.), wolnostojące parkowe kosze na śmieci (6 szt.), stojak rowerowy stalowy ocynkowany przystosowany na 6 stanowisk (1 szt.).
  2. budowę kablowej (doziemnej) linii energetycznej niskiego napięcia oświetlenia parkowego (słupy z oprawami oświetleniowymi 3 szt.),
  3. budowę placyków rekreacyjno-wypoczynkowych wraz z elementami małej architektury:
    - betonowy stół do gry w piłkarzyki (1 szt.),
    - betonowy stół do gry w szachy, chińczyka, z ławkami (4 szt.),
    - zostanie wykonanych 5 placyków utwardzonych pod stół do gry w piłkarzyki i 4 zestawy do gry w szachy i chińczyka z ławkami. Placyki zostaną wykonane z kostki brukowej. Przyjęto szerokość placu pod piłkarzyki 2,25 m x 3,25 m, wymiary placu pod stół do gry w szachy i chińczyka z ławkami 3,10 m x 3,20 m.

Wybudowany obiekt będzie ogólnodostępny dla mieszkańców, osób przejezdnych i turystów. Gmina nie będzie pobierać opłat za korzystanie z miejsca, ponieważ do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, m.in. utrzymywanie przestrzeni miejskiej i gminnych obiektów użyteczności publicznej.

Wniosek o dofinansowanie zadania został złożony w Lokalnej Grupie Działania w dniu 22 marca 2017 r. w ramach naboru prowadzonego w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania, Cel główny: 3. Poprawa dostępności i atrakcyjności infrastrukturalnej LGD, Cel szczegółowy: 3.2. Zwiększenie dostępności mieszkańców do zrewitalizowanych obiektów służących poprawie jakości życia i dziedzictwu kulturowemu, Przedsięwzięcie: 3.2.1. Rewitalizacja obiektów, terenów i przestrzeni użyteczności publicznej na operacje z zakresu: Rewitalizacja małej skali w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Planowany termin realizacji zadania: do końca listopada 2017 r. We wniosku o dofinansowanie założono, że podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Gmina ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Gmina posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ramach opisanego projektu Gmina zrealizuje szereg zadań, które należą do zadań własnych gminy, nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), tj. m.in.:

  • rozbudowę wraz z przebudową istniejącego chodnika i schodów,
  • budowę placyków rekreacyjno-wypoczynkowych wraz z elementami małej architektury

Wszystkie wymienione, a realizowane w ramach projektu zadania, stanowią zadania własne Gminy, do których realizacji Gmina zobligowana jest przez przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Zadania powyższe Gmina realizuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wybudowany obiekt będzie powszechnie dostępny dla mieszkańców Gminy, osób przejezdnych i turystów Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z obiektów. Nie będą one także udostępniane podmiotom trzecim w drodze odpłatnych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, podatek od zakupów sfinansowanych dotacjami unijnymi w ramach programów operacyjnych związanych z wykonywaniem zadań publicznych (jeżeli nie dotyczą one czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) nie podlega odliczeniu jako związany z czynnościami zwolnionymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zatem wskazuje, że realizowany projekt wpisuje się w zakres prowadzonej przez Gminę działalności. Mając powyższe na uwadze Gmina uważa, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ani zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego jego realizacji. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i ust. 4 przywołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej