
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:
- prawidłowe w zakresie braku opodatkowania akcyzą dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych (pytanie nr 1);
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku nanoszenia legalizacyjnych znaków akcyzy na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych, które będą przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej (pytanie nr 2);
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku zdejmowania nieważnych znaków akcyzy w przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie się ubiegał o zwrot akcyzy od dostarczonego wewnątrzwspólnotowo płynu do papierosów elektronicznych (pytanie nr 3);
- nieprawidłowew zakresie prawa do ubiegania się o zwrot akcyzy od dostarczonego wewnątrzwspólnotowo płynu do papierosów elektronicznych (pytanie nr 4);
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku zdejmowania znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych, które będą niszczone na terytorium kraju, protokołowania zniszczenia nieważnych znaków akcyzy oraz informowania właściwego organu podatkowego o zamiarze niszczenia opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych (pytanie nr 5).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 2 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący opodatkowania akcyzą dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych, zdejmowania nieważnych znaków akcyzy z opakowań jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych, oznaczania ich banderolami legalizacyjnymi, prawa do ubiegania się o zwrot akcyzy oraz ewidencjonowania zdejmowania znaków akcyzy z niszczonych opakowań tego płynu, wpłynął 16 lipca 2025 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 sierpnia 2025 r. (data wpływu 19 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zgodnie z aktualnymi przepisami, znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) prowadzi działalność handlową w branży papierosów elektronicznych i może w konsekwencji wejść w posiadanie płynu do papierosów elektronicznych w opakowaniach jednostkowych, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy, które utracą swoją ważność. Należy zaznaczyć, że akcyza w należnej wysokości byłaby zapłacona w Polsce od tych wyrobów albo przez samego Wnioskodawcę w momencie ich wprowadzenia do Polski lub przez inny podmiot na terytorium Polski, od którego Wnioskodawca zakupi następnie towar w celu dalszej odsprzedaży. Wspomniane wyroby będą znajdowały się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Legalizacja części ww. wyrobów (oznaczenie legalizacyjnymi znakami akcyzy) może okazać się jednak nieuzasadniona ekonomicznie z uwagi na brak potencjalnych klientów na terytorium Polski oraz koszty samej banderoli legalizacyjnej. Wnioskodawca zastanawia się więc nad tym, aby w takich sytuacjach dokonywać dostawy wewnątrzwspólnotowej ww. wyrobów, której podstawą cywilnoprawną byłby zwrot towaru do dostawcy, od którego towar został kupiony lub sprzedaż towaru do kupującego z innego kraju Unii Europejskiej. Może się również okazać, że z przyczyn logistycznych jedynym ekonomicznie sensowym rozwiązaniem będzie zniszczenie wyrobów akcyzowych oznaczonych nieważną banderolą podatkową, czyli ich utylizacja, przy spełnieniu wymagań określonych przepisami o gospodarowaniu odpadami.
W uzupełnieniu wniosku z 19 sierpnia 2025 r., Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na pytania Organu:
1. Pytanie Organu: Czy Spółka dokonała zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy?
Odpowiedź Wnioskodawcy: tak.
2. Pytanie Organu: W jaki sposób Spółka wejdzie w posiadanie płynu do papierosów elektronicznych w opakowaniach jednostkowych oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy, które utracą swoją ważność, znajdującego się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Poprzez dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium kraju przez samego Wnioskodawcę lub zakup na terytorium kraju od innych podmiotów, które dokonały nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu na terytorium kraju lub od podmiotów, które je nabyły na terytorium kraju od takich podmiotów.
3. Pytanie Organu: W którym momencie – w odniesieniu do chwili nabycia płynu do papierosów elektronicznych w opakowaniach jednostkowych, oznaczonych znakami akcyzy – naniesione na opakowania jednostkowe znaki akcyzy utracą swoją ważność? Czy nastąpi to w momencie nabycia tego płynu do papierosów elektronicznych?
Odpowiedź Wnioskodawcy: Nastąpi to już po nabyciu płynu do papierosów elektronicznych przez Wnioskodawcę.
4. Pytanie Organu: Czy występując z wnioskiem o zwrot akcyzy Spółka przedłoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
- dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych,
- potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym,
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana,
- dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju?
Odpowiedź Wnioskodawcy: tak.
Pytania (pytania nr 4 i 5 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1. Czy dostawa wewnątrzwspólnotowa płynu do papierosów elektronicznych, w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym byłaby czynnością opodatkowaną akcyzą w Polsce?
2. Czy przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej, w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie konieczne naniesienie legalizacyjnych znaków akcyzy na opakowania jednostkowe?
3. Czy przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej, w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym konieczne będzie zdjęcie nieważnych podatkowych znaków akcyzy z opakowań jednostkowych, nawet jeżeli Wnioskodawca nie planuje występować o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju?
4. Czy Wnioskodawca będzie mógł wystąpić o zwrot akcyzy w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, po uprzednim zdjęciu nieważnych podatkowych znaków akcyzy w zakresie wyrobów, od których Wnioskodawca nie zapłaci akcyzy oraz które nie zostaną nabyte przez Wnioskodawcę od podatnika, który zapłacił od nich akcyzę na terytorium kraju, ale od pośrednika, który zakupił wyroby od innego podatnika, który dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu na terytorium kraju i zapłacił należną akcyzę?
5. Czy w przypadku zamiaru zniszczenia wyrobów akcyzowych (zniszczenia płynu do papierosów elektronicznych w opakowaniach jednostkowych oznaczonych znakami akcyzy, które utraciły ważność) konieczne będzie uprzednie zdjęcie nieważnych podatkowych znaków akcyzy, a jeżeli nie, to czy będzie konieczne uprzednie poinformowanie o zamiarze zniszczenia opakowań jednostkowych właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz sporządzenie protokołu zniszczenia nieważnych podatkowych znaków akcyzy?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1. Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa wewnątrzwspólnotowa płynu do papierosów elektronicznych, w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym nie będzie czynnością opodatkowaną akcyzą w Polsce. Wynika to z faktu, że dostawa wewnątrzwspólnotowa nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym.
2. Zdaniem Wnioskodawcy, przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej, w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym nie będzie konieczne naniesienie legalizacyjnych znaków akcyzy na opakowania jednostkowe. Naniesienie legalizacyjnych znaków akcyzy byłoby konieczne jedynie w przypadku zamiaru przeznaczenia opakowań jednostkowych do sprzedaży na terytorium Polski. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają art. 116 ust. 3 oraz art. 117 ust. 3 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym.
3. Zdaniem Wnioskodawcy, przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej, w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym, nie będzie konieczne zdjęcie nieważnych podatkowych znaków akcyzy z opakowań jednostkowych, tym bardziej jeżeli Wnioskodawca nie planuje występować o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju.
Art. 123 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym daje możliwość zdjęcia znaków akcyzy, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju. Żaden jednak przepis nie wskazuje, aby był to obowiązek. Tym bardziej będzie to bezcelowe w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie występować o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju.
4. Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł wystąpić o zwrot akcyzy w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, po uprzednim zdjęciu nieważnych podatkowych znaków akcyzy w zakresie wyrobów, od których Wnioskodawca nie zapłaci akcyzy oraz które nie zostaną nabyte przez Wnioskodawcę od podatnika, który zapłacił od nich akcyzę na terytorium kraju, ale od pośrednika, który zakupił towar od innego podatnika, który dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu na terytorium kraju i zapłacił należną akcyzę.
Akcyza ma charakter konsumpcyjny i w przypadku braku ich ostatecznego przeznaczenia do konsumpcji na terytorium kraju, prawo do zwrotu akcyzy powinien mieć każdy podmiot, który dokona dostawy wewnątrzwspólnotowej. Potwierdza to brzmienie art. 82 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym.
5. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zamiaru zniszczenia wyrobów akcyzowych (zniszczenia płynu do papierosów elektronicznych w opakowaniach jednostkowych oznaczonych znakami akcyzy, które utraciły ważność) nie będzie konieczne uprzednie zdjęcie nieważnych podatkowych znaków akcyzy, a dodatkowo nie będzie konieczne uprzednie poinformowanie o zamiarze zniszczenia opakowań jednostkowych właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz nie będzie konieczne sporządzenie protokołu zniszczenia nieważnych podatkowych znaków akcyzy. Potwierdza to brzmienie art. 82, 138m ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12.08.2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych, z którego wynika, że do wyrobów opisanych w zdarzeniu przyszłym nie stosuje się przepisów ww. rozporządzenia, a w konsekwencji m.in. nie ma obowiązku dokonywania powiadomień, o których mowa np. w § 34 oraz § 35 Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12.08.2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- prawidłowe w zakresie braku opodatkowania akcyzą dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych (pytanie nr 1);
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku nanoszenia legalizacyjnych znaków akcyzy na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych, które będą przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej (pytanie nr 2);
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku zdejmowania nieważnych znaków akcyzy w przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie się ubiegał o zwrot akcyzy od dostarczonego wewnątrzwspólnotowo płynu do papierosów elektronicznych (pytanie nr 3);
- nieprawidłowe w zakresie prawa do ubiegania się o zwrot akcyzy od dostarczonego wewnątrzwspólnotowo płynu do papierosów elektronicznych (pytanie nr 4);
- prawidłowe w zakresie braku obowiązku zdejmowania znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych, które będą niszczone na terytorium kraju, protokołowania zniszczenia nieważnych znaków akcyzy oraz informowania właściwego organu podatkowego o zamiarze niszczenia opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych (pytanie nr 5).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy, pod poz. 46, bez względu na kod CN, wymieniono płyn do papierosów elektronicznych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:
Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy:
Dostawa wewnątrzwspólnotowa oznacza przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a ustawy:
Użyte w ustawie określenie e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16b ustawy o podatku akcyzowym:
Dokument zastępujący e-SAD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy:
Uprawniony wysyłający to podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. d ustawy:
Użyte w ustawie określenie System oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.).
Jak wskazano w art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W rozumieniu art. 10 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.
Stosownie do art. 10 ust. 5 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Jak wynika z art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:
1) podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
2) podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej, albo
3) uprawnionemu wysyłającemu niebędącemu podatnikiem albo podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów
- na sporządzony na piśmie wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 3.
Jak stanowi art. 82 ust. 3 pkt 1 ustawy:
Wraz z wnioskiem o zwrot akcyzy, o którym mowa w ust. 1:
1) podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w opakowaniach jednostkowych bez użycia Systemu lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy dostarczonych wewnątrzwspólnotowo osobie fizycznej, nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a) dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych,
b) potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na dokumencie handlowym,
c) dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana,
d) dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
2) podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu, są obowiązani przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a) numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
b) dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju;
3) uprawniony wysyłający po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które zostały przemieszczone z użyciem Systemu, jest obowiązany przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego:
a) numer referencyjny e-SAD, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej i których odbiór został potwierdzony raportem odbioru albo alternatywnym dowodem dostawy wyrobów akcyzowych przemieszczanych na podstawie e-SAD,
b) faktury, z których wynika wnioskowany zwrot akcyzy, lub dokumenty potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju,
c) informację o podatniku, który dokonał zapłaty akcyzy na terytorium kraju od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, poprzez podanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru PESEL tego podatnika.
W myśl art. 82 ust. 5 ustawy:
Zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, a także kwota akcyzy niższa od minimalnej kwoty zwrotu.
Stosownie do art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN zostały wymienione w poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
Jak wskazano w art. 116 ust. 4 ustawy:
W przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów, a w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nabywca tych wyrobów, jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół.
W świetle art. 116 ust. 5 ustawy:
Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:
1)importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
2)przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
3)przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
Jak wynika z art. 117 ust. 3 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy:
Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:
Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku płynu do papierosów elektronicznych, wyrobów nowatorskich, saszetek nikotynowych i innych wyrobów nikotynowych opakowanie jednostkowe jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio lub pośrednio chroniące płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, saszetki nikotynowe lub inne wyroby nikotynowe:
1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim płynu do papierosów elektronicznych, wyrobu nowatorskiego, saszetek nikotynowych lub innego wyrobu nikotynowego, oraz
3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, a także
4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych
- przeznaczone do sprzedaży w tej postaci konsumentom.
W myśl art. 123 ustawy:
1. Znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.
2. Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.
3. Zdjęte znaki akcyzy są:
1) zwracane do ich wytwórcy albo
2) niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych;
2) warunki i tryb zdejmowania znaków akcyzy;
3) wzór wniosku o zdjęcie znaków akcyzy.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, uwzględni przypadki zwrotu wyrobów akcyzowych w związku z występującymi w nich wadami fizycznymi oraz przypadki wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium kraju, a także konieczność zapewnienia bezpieczeństwa systemu znaków akcyzy.
Szczegóły dotyczące postaci znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie oznaczania znakami akcyzy”).
Zgodnie z § 5 ust. 1-5 rozporządzenia:
Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:
1)wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
2)wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.
2. Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3. Zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej trzech dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.
4. Pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych.
5. Zdjęcie banderol odbywa się w obecności kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.
W myśl art. 136 ust. 4 ustawy:
Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.
Zgodnie z art. 136 ust. 5 ustawy:
Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.
Jak stanowi art. 136 ust. 6 ustawy:
Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.
W świetle art. 136 ust. 9 ustawy:
Na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, znakami akcyzy wydanie decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu i wydania upoważnienia do odbioru tych znaków akcyzy oraz wydanie znaków akcyzy może nastąpić przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, pod warunkiem odebrania znaków akcyzy, o których mowa w art. 125 ust. 4, a w przypadku ich nieodebrania - wpłacenia kwot należności, o których mowa w art. 125 ust. 4a.
Stosownie do art. 136 ust. 10 ustawy:
Znaki akcyzy odbierane na zasadach określonych w ust. 9 mogą być nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, z tym że wyprowadzenie tak oznaczonych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, import albo nabycie wewnątrzwspólnotowe nie może nastąpić przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.
Jak wskazano w art. 138m ust. 1 ustawy:
Sporządza się protokoły:
1) zniszczenia nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia podlegających kontroli:
a) suszu tytoniowego,
b) innych niż susz tytoniowy wyrobów akcyzowych;
2) utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy oraz wydania lub zwrotu znaków akcyzy;
3) ustalenia ilości alkoholu etylowego podczas jego wydania z gorzelni;
4) skażenia alkoholu etylowego.
Zgodnie z art. 138m ust. 2 ustawy:
Protokoły, o których mowa w ust. 1, sporządza się w postaci papierowej.
Jak wynika z art. 138m ust. 4 ustawy:
Protokoły, o których mowa w ust. 1 pkt 2, sporządza się w co najmniej trzech egzemplarzach. Egzemplarz protokołu przesyła się niezwłocznie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w zakresie akcyzy oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w zakresie spraw dotyczących znaków akcyzy, z wyłączeniem przypadków, w których w czynnościach, które potwierdza protokół, uczestniczył przedstawiciel właściwego organu podatkowego.
Jak stanowi art. 138m ust. 6 pkt 2 ustawy:
Protokoły powinny umożliwiać w szczególności ustalenie odpowiednio daty zniszczenia, utracenia, uszkodzenia, zdjęcia, wydania lub zwrócenia znaków akcyzy oraz ilości i rodzaju zniszczonych, utraconych, uszkodzonych, zdjętych, wydanych lub zwróconych znaków akcyzy.
W myśl art. 138s ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1,
2) sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l,
3) wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4,
4) rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia,
5) (uchylony)
- uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 138s ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2023 r. w sprawie ewidencji, dokumentacji i protokołów dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2023 r. 2817; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie ewidencji”).
Jak wynika z § 44 rozporządzenia w sprawie ewidencji:
1. Protokół utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy, zwanych w niniejszym rozdziale ,,banderolami'', o którym mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2 ustawy, zawiera dane obejmujące:
1) numer, datę i miejsce sporządzenia protokołu;
2) nazwę, adres miejsca zamieszkania albo siedziby i numer identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami oraz nazwę podmiotu, u którego nastąpiła utrata, zniszczenie, uszkodzenie, zdjęcie, zniszczenie uszkodzonych lub zniszczonych banderol;
3) datę utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych banderol;
4) liczbę i serię utraconych, zniszczonych, uszkodzonych, zdjętych, zniszczonych uszkodzonych lub zniszczonych banderol;
5) opis okoliczności utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych banderol;
6) wagi do protokołu w przypadku ich wniesienia;
7) informację o liczbie sporządzonych egzemplarzy protokołu;
8) podpis lub podpisy osób reprezentujących podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami oraz przedstawiciela organu podatkowego, jeżeli jest obecny.
2. Wzór protokołu utraty, zniszczenia, uszkodzenia, zdjęcia, zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych banderol, o którym mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2 ustawy, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Zgodnie z § 34 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1636; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie kontroli celno-skarbowej”):
W przypadku:
1) zdjęcia znaków akcyzy, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 4 ustawy,
2) wprowadzenia obowiązku kasowania znaków akcyzy, na podstawie art. 124 ustawy,
3) niszczenia znaków akcyzy zdjętych z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych oraz uszkodzonych albo zniszczonych przed ich naniesieniem na wyroby akcyzowe lub w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych
- podmiot informuje właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego, co najmniej na 3 dni przed zamierzonym zdjęciem, kasowaniem lub zniszczeniem, o planowanym terminie przeprowadzenia tych czynności oraz o rodzaju i ilości zdejmowanych, kasowanych lub niszczonych znaków akcyzy.
Stosownie do § 35 rozporządzenia w sprawie kontroli celno-skarbowej:
1. Podmiot przed dniem planowanego niszczenia:
1) nieprzydatnego do dalszego przerobu lub zużycia suszu tytoniowego,
2) nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a-c i e,
3) wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w § 1 pkt 1 lit. a-c i e, jeżeli przepisy o podatku akcyzowym wymagają obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego przy wykonywaniu tej czynności
- informuje właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze ich niszczenia, podając datę, godzinę, rodzaj i planowaną ilość niszczonych wyrobów.
2. W przypadku gdy podmiot zamierza dokonać niszczenia wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym, w informacji podaje również nazwę i adres miejsca niszczenia wyrobów akcyzowych.
Państwa wątpliwości wyrażone w pytaniu nr 1 dotyczą opodatkowania dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych.
Przepis art. 8 ust. 1 ustawy zawiera katalog czynności stanowiących przedmiot opodatkowania. Jednak w tym katalogu nie została wymieniona dostawa wewnątrzwspólnotowa płynu do papierosów elektronicznych. Również w pozostałych regulacjach ustawy o podatku akcyzowym nie znalazły się takie przepisy, które by dotyczyły dostawy wewnątrzwspólnotowej jako czynności opodatkowanej akcyzą. Dodatkowo zauważenia wymaga, że w art. 8 ust. 6 ustawy prawodawca przewidział zasadę jednokrotności opodatkowania akcyzą, a zgodnie z opisem sprawy przedmiotowe płyny do papierosów elektronicznych będą wyrobami z uregulowanym podatkiem akcyzowym w momencie ich dostawy wewnątrzwspólnotowej. Oznacza to, że dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa wewnątrzwspólnotowa płynu do papierosów elektronicznych nie będzie przedmiotem opodatkowania akcyzą.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 2 dotyczy konieczności naniesienia legalizacyjnych znaków akcyzy na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych, mającego być przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Wnioskodawca podał, że przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej ma być płyn do papierosów elektronicznych w opakowaniach jednostkowych, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy, które utracą swoja ważność. Płyn do papierosów elektronicznych został wymieniony w załączniku nr 3 do ustawy, a to wskazuje na obowiązek wynikający z art. 114 ustawy – oznaczania tego płynu znakami akcyzy. Przy czym od tej zasady jest wyjątek zawarty w art. 117 ust. 3 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Regulacja ta dotyczy również innych czynności dokonywanych na terytorium kraju z użyciem wyrobów akcyzowych podlegających oznaczeniu znakami akcyzy, wymienionych w art. 117 ust. 1 i 2 ustawy. Wśród tych czynności nie ma dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych. Skoro więc opisany płyn do papierosów elektronicznych nie będzie przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju, lecz zostanie przez Wnioskodawcę dostarczony wewnątrzwspólnotowo do innego kraju członkowskiego, to nie ma potrzeby oznaczania go legalizacyjnymi znakami akcyzy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 3 dotyczy konieczności zdjęcia nieważnych znaków akcyzy przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej płynów do papierosów elektronicznych, nawet jeżeli Wnioskodawca nie planuje występować o zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju.
Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie wyjaśnienia wymaga, że na możliwość zdjęcia znaków akcyzy w przypadku m.in. dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wskazano w art. 123 ust. 1 ustawy oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie oznaczania znakami akcyzy. Jednocześnie zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku m.in. dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, o czym stanowi art. 82 ust. 5 ustawy. Zauważyć przy tym należy, że przepisy art. 82 ust. 5, ale także art. 123 ust. 1 ustawy oraz § 5 ust. 1 rozporządzenia nie zawierają rozróżnienia na znaki akcyzy, których termin ważności upłynął lub nie upłynął. Zatem zgodnie z literalnym brzmieniem tych przepisów jest w nich mowa o zdejmowaniu znaków akcyzy, bez względu na to, czy ich termin ważności upłynął, czy jeszcze nie upłynął. Okoliczność, że naniesione na opakowania jednostkowe płynów znaki akcyzy utracą swoją ważność – jak to wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego – nie oznacza, że na opakowaniach jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych, będących w posiadaniu Wnioskodawcy i mających być przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, nie ma znaków akcyzy i nie pełnią już żadnej roli.
Zwrócić należy uwagę, że znak akcyzy nawet w przypadku utraty ważności, w dalszym ciągu stanowi dowód potwierdzenia legalności pochodzenia i wprowadzenia wyrobów do obrotu. Co prawda dalszy nimi obrót na terytorium kraju wymaga oznaczenia legalizacyjnymi znakami akcyzy, niemniej w dalszym ciągu daje w tej sytuacji podstawę do uznania, że mamy do czynienia z wyrobami o uregulowanym statusie akcyzowym, a więc z wyrobami, od których akcyza została zapłacona.
Ten fakt ma istotne znaczenie przy wykładni art. 82 ust. 5 ustawy, który jest związany z prawem do zwrotu podatku akcyzowego od tych właśnie wyrobów. Uznać w konsekwencji należy, że racjonalny ustawodawca powiązał prawo do zwrotu podatku akcyzowego w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej z koniecznością zdjęcia znaków akcyzy (i szczegółowego uregulowania tej kwestii), niezależnie od faktu czy są one ważne, czy też utraciły ważność z uwagi na upływ czasu.
Stwierdzić zatem należy, że zdjęcie znaków akcyzy w przedstawionych we wniosku okolicznościach będzie Państwa prawem, a nie obowiązkiem. Przy czym brak zdjęcia znaków akcyzy z wyrobów, które będą przedmiotem dokonanej przez Państwa dostawy wewnątrzwspólnotowej, wykluczy możliwość ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego od tych wyrobów.
W świetle powyższego Państwa stanowisko odnoszące się do pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 4 dotyczy możliwości wystąpienia o zwrot akcyzy – po uprzednim zdjęciu nieważnych podatkowych znaków akcyzy – w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych, nabytego przez Wnioskodawcę od pośrednika, który zakupił te wyroby od innego podatnika, który dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu na terytorium kraju i zapłacił należną akcyzę.
W art. 82 ust. 1 ustawy zawarty jest katalog podmiotów, którym przysługuje zwrot akcyzy od dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zostały tam wymienione następujące podmioty:
1)podatnik, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych,
2)podmiot, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej,
3)uprawniony wysyłający niebędący podatnikiem albo podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów.
W art. 82 ust. 1 wskazano również, że zwrot akcyzy następuje na sporządzony na piśmie wniosek, złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wraz z dokumentami, o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy. W art. 82 ust. 3 ustawy zostały wymienione dokumenty dołączane do wniosku o zwrot akcyzy. Przy czym dokumenty te zostały pogrupowane w zależności od tego jaki podmiot występuje o zwrot akcyzy i jakie wyroby są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej – niewymienione lub wymienione w załączniku nr 2 do ustawy lub wskazane w art. 40 ust. 5 ustawy. W przypadku podatnika oraz podmiotu, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, odpowiednie dokumenty zostały wskazane w art. 82 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy. Natomiast uprawnionego wysyłającego, dokonującego dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dotyczą dokumenty wskazane w art. 82 ust. 3 pkt 3 ustawy.
Mając na uwadze powyższe regulacje ustawy oraz opis zdarzenia przyszłego, w tym treść pytania nr 4, należy zauważyć, że Wnioskodawca – w przypadku opisanej dostawy wewnątrzwspólnotowej płynu do papierosów elektronicznych – nie będzie posiadał statusu ani podatnika, ani podmiotu, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika. Wątpliwość Spółki dotyczy bowiem sytuacji, gdy płyn do papierosów elektronicznych zostanie nabyty od pośrednika, który zakupił ten płyn od podatnika, który dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu na terytorium kraju i zapłacił należną akcyzę. Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie mógł się ubiegać o zwrot akcyzy jako jeden z podmiotów wskazanych w art. 82 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, ponieważ takiego statusu w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego i zadanym pytaniu nr 4 nie będzie posiadał.
Trzecim z uprawnionych o ubieganie się o zwrot akcyzy od dostarczanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych jest uprawniony wysyłający, który w tym wypadku jest rozumiany jako podmiot niebędący podatnikiem albo podmiotem, który nabył wyroby akcyzowe od podatnika. Definicja uprawnionego wysyłającego zawarta została w art. 2 ust. 1 pkt 16c ustawy, a wynika z niej, że jest to podmiot posiadający numer akcyzowy, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD (albo dokumentu zastępującego e-SAD), w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z kolei e-SAD jest dokumentem na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. a ustawy). Dokumenty jakie powinien przedstawić uprawniony wysyłający – ubiegając się od zwrot akcyzy od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy – zostały wymienione w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy. Przepis ten więc jednoznacznie wskazuje, że uprawniony wysyłający może ubiegać się wyłącznie o zwrot akcyzy od dostarczonych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2.
W związku z powyższym należy wskazać, że Wnioskodawca – w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego i zadanym pytaniu nr 4 – nie będzie posiadał statusu uprawnionego wysyłającego. Płyn do papierosów elektronicznych nie jest wyrobem wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy. Zatem dokumenty wymienione w art. 83 ust. 3 pkt 3 nie będą odnosiły się do dostarczanego wewnątrzwspólnotowo płynu do papierosów elektronicznych, a Wnioskodawca nie będzie uprawnionym wysyłającym wskazanym w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, co oznacza, że nie będzie podmiotem uprawnionym do ubiegania się o zwrot akcyzy na podstawie tego przepisu. Uprawniony wysyłający – wskazany w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy – jest bowiem uprawniony, spełniając wszystkie warunku ku temu, do ubiegania się o zwrot akcyzy od dostarczanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.
Reasumując – Wnioskodawca nie będzie mógł wystąpić o zwrot akcyzy w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, po uprzednim zdjęciu nieważnych podatkowych znaków akcyzy w płynu do papierosów elektronicznych, od których Wnioskodawca nie zapłaci akcyzy, oraz które nie zostaną nabyte przez Wnioskodawcę od podatnika, który zapłacił od nich akcyzę na terytorium kraju, ale od pośrednika, który zakupił wyroby od innego podatnika, który dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu na terytorium kraju i zapłacił należną akcyzę. Wnioskodawca nie będzie bowiem występował ani jako podatnik, ani jako podmiot, który nabył ten płyn do papierosów elektronicznych od podatnika, a sam płyn do papierosów elektronicznych nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Zatem w przypadku przedstawionym przez Wnioskodawcę nie znajdą zastosowania przepisy art. 82 ust. 1, w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4, oceniane całościowo, należy uznać za nieprawidłowe.
Państwa wątpliwość wyrażona w pytaniu nr 5 dotyczy konieczności zdjęcia nieważnych podatkowych znaków akcyzy z opakowań jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych, przeznaczonych do zniszczenia oraz o konieczności uprzedniego poinformowania o zamiarze zniszczenia opakowań jednostkowych właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz sporządzenie protokołu zniszczenia nieważnych podatkowych znaków akcyzy.
Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że opisany płyn do papierosów elektronicznych będzie się znajdował poza procedura zawieszenia poboru akcyzy.
Wyroby te będą wyrobami o uregulowanym statusie akcyzowym, których Wnioskodawcy z przyczyn ekonomicznych nie opłaca się podać procesowi oznaczania legalizacyjnymi znakami akcyzy lub dokonać wywozu z kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Analizując treść obowiązujących przepisów należy zgodzić się z Wnioskodawcą w przedstawionych we wniosku okolicznościach, w przypadku zamiaru zniszczenia przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych (zniszczenia płynu do papierosów elektronicznych w opakowaniach jednostkowych oznaczonych znakami akcyzy, które utraciły ważność), nie będzie konieczne uprzednie zdjęcie nieważnych podatkowych znaków akcyzy przez Spółkę, a dodatkowo nie będzie konieczne uprzednie poinformowanie o zamiarze zniszczenia opakowań jednostkowych właściwego naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz nie będzie konieczne sporządzenie protokołu zniszczenia nieważnych podatkowych znaków akcyzy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz zadanych we wniosku pytań.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako:„PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
