Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Przebudowa parku wiejskiego w (). - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.37.2017.1.JNA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.04.2017, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.37.2017.1.JNA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Przebudowa parku wiejskiego w ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2017 r. (data wpływu 20 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Przebudowa parku wiejskiego w () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Przebudowa parku wiejskiego w ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie będące podatnikiem podatku VAT planuje złożyć do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zadanie Przebudowa parku wiejskiego w () realizowane będzie po uzyskaniu dofinansowania w 2017 r. Zadanie polega na przebudowie parku, tj.: brukowanie wejścia do parku wraz z blokadami wjazdowymi, system ścieżek brukowych, powiększenie siłowni zewnętrznej, posadowienie ławo-stołów, grilli, ławek i koszy parkowych, nowe nasadzenia, wymiana oświetlenia. Celem zadania jest zagospodarowanie czasu wolnego lokalnej społeczności i udostępnienie miejsca odpoczynku na świeżym powietrzu.

Przy złożeniu wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność niezbędnym załącznikiem jest indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Posiada własny NIP i REGON. Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową i działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży żwiru. Zgodnie z przepisami Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT tylko od działalności gospodarczej związanej z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycja Przebudowa parku wiejskiego w () będzie realizowana w ramach działań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie celu statutowego Wspieranie przedsięwzięć zmierzających do rozwoju społecznego i gospodarczego oraz poprawy warunków życia na terenie gminy w szczególności poprzez rozwój infrastruktury. Inwestycja ta nie ma związku z prowadzoną przez Stowarzyszenie działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie realizując zadania statutowe polegające na przebudowie parku wiejskiego będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego od towarów i usług w związku z realizacją projektu Przebudowa parku wiejskiego w ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe zadanie będzie realizowane w ramach jego działań statutowych i nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Zdaniem Stowarzyszenia, korzystając ze zwolnienia podmiotowego nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego i zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 2016, poz. 710). Przedmiotowa infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych. Po zakończonej inwestycji Stowarzyszenie będzie udostępniać bezpłatnie mieszkańcom, turystom obiekt park w celach rekreacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje złożyć do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zadanie Przebudowa parku wiejskiego w () realizowane będzie po uzyskaniu dofinansowania w 2017 r. Polegało będzie na przebudowie parku, tj.: brukowanie wejścia do parku wraz z blokadami wjazdowymi, system ścieżek brukowych, powiększenie siłowni zewnętrznej, posadowienie ławo-stołów, grilli, ławek i koszy parkowych, nowe nasadzenia, wymiana oświetlenia. Celem zadania jest zagospodarowanie czasu wolnego lokalnej społeczności i udostępnienie miejsca odpoczynku na świeżym powietrzu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada własny NIP i REGON. Prowadzi działalność statutową i działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży żwiru. Zadanie Przebudowa parku wiejskiego w () będzie realizowane w ramach działań statutowych Wnioskodawcy i nie będzie miało związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Przedmiotowa infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Po zakończonej inwestycji Wnioskodawca będzie udostępniać bezpłatnie mieszkańcom, turystom obiekt park w celach rekreacyjnych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Przebudowa parku wiejskiego w ().

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej