
Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie centrum innowacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2012r. (data wpływu 2 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie, osoba prawna, organizacja pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zatem płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług. Oznacza to, iż nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT. Działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W związku z obowiązkiem przedstawienia interpretacji ww. przepisów prawa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa dla celów refundacji wydatków w ramach projektu , Stowarzyszenie wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej braku możliwości odzyskania VAT. Wnioskodawca podkreśla, iż Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji płatników VAT, ani też nigdy nie figurowało. Stowarzyszenie nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej, ani też nigdy nie miało możliwości odzyskania podatku VAT.
Stowarzyszenie zajmuje się :
- działalnością nieodpłatną pożytku publicznego, która polega na: niesieniu pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywaniu szans tych rodzin, działalnością charytatywną, podtrzymywaniu tradycji narodowej, pielęgnowaniu polskości oraz rozwijaniu świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, działaniu na rzecz osób niepełnosprawnych, działalności na rzecz mniejszości narodowych, nauką, edukacją, oświatą i wychowaniem w tym kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, promocji i organizacji wolontariatu,
- działalnością odpłatna pożytku publicznego, która polega na: częściowo odpłatnej działalności edukacyjnej. Całość swoich przychodów stowarzyszenie przekazuje na realizację swoich celów statutowych.
W latach 2012-2014 Stowarzyszenie będzie realizowało projekt pn. . Projekt ten otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO W), Priorytet I, działanie 1.3 Innowacje i Transfer Technologii. Przedmiotem projektu jest budowa Centrum Innowacji: Parku technologicznego, Centrum transferu technologii.
Dodatkowo Wnioskodawca w piśmie z dnia 29 maja 2012r. uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą wystawione na Wnioskodawcę. Realizacja projektu polega na budowie budynku oraz rewitalizacji przyległego terenu dla działalności Centrum Innowacji. Po zrealizowaniu projektu inwestycyjnego będzie tam prowadzona działalność pożytku publicznego polegająca na wspieraniu powstawania i rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 29 maja 2012r.):
Czy w związku z realizacją projektu pn. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT...
Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 29 maja 2012r.):
W związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Stowarzyszenie) w latach 2012-2014 będzie realizowało projekt pn. . Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (RPO W), Priorytet I, działanie 1.3 Innowacje i Transfer Technologii.
Przedmiotem projektu jest budowa Centrum Innowacji: Parku technologicznego, Centrum transferu technologii. Realizacja projektu polega na budowie budynku oraz rewitalizacji przyległego terenu dla działalności Centrum Innowacji. Po zrealizowaniu projektu inwestycyjnego będzie tam prowadzona działalność pożytku publicznego polegająca na wspieraniu powstawania i rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych.
Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Faktury dokumentujące towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem ponoszone wydatki nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.
Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
