
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca stosuje prawidłową stawkę dla usług wyciągów nart wodnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października oraz 10 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wyciągów nart wodnych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług wyciągów nart wodnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Ośrodek jest zakładem budżetowym Samorządu Województwa. Podstawą działania Ośrodka jest statut. Zakład prowadzi przede wszystkim działalność gospodarczą związaną z rekreacją, kulturą i sportem, sklasyfikowaną do grupowania PKWiU 92.61 usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych. Prowadzona przez Zakład działalność nie ma na celu osiągnięcia zysku, a w przypadku jego wystąpienia, przeznacza go na poprawę świadczonych usług.
Zakład świadczy między innymi usługi takie jak: wyciągi narciarskie, wypożyczalnia sprzętu sportowego, usługi painballa, usługi minigolfa, usługi hotelowe z miejscami krótkotrwałego zakwaterowania (bez gastronomii). Sprzedaż rejestrowana jest przy pomocy kas rejestrujących. Ośrodek funkcjonuje od 6 grudnia 2008 r.
Przeważającą działalnością Ośrodka, zgodnie z PKD z 2004 r. jest:
- 9261Z - działalność stadionów i pozostałych obiektów sportowych (wyciągi narciarskie),
- 5523Z usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- 7104Z wypożyczanie sprzętu narciarskiego, painballa i minigolfa.
W 2011 r. zostanie oddany do użytku kolejny obiekt sportowy wyciąg nart wodnych.
Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące zastosowania właściwych stawek dla świadczonych i planowanych usług.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż planowane usługi wyciągów nart wodnych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.61 (stawka zw).
Z uwagi na czynności zwolnione i opodatkowane Ośrodek rozlicza podatek naliczony tzw. proporcją sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem za poprzedni rok podatkowy (art. 90 i art. 91 ustawy).
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy Wnioskodawca stosuje prawidłową stawkę dla usług wyciągów nart wodnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, dla usług wyciągów nart wodnych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 92.61 Wnioskodawca zamierza zastosowanie ma stawka zw .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42 poz. 264 ze. zm).
W ww. klasyfikacji pod symbolem 92.61 mieszczą się usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych.
Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 212c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
W myśl art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Pod poz. 158 ww. załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wymienione zostały usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych PKWiU 92.61.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1 z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
- usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
- wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych, usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol ex oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem wynikające z załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Ponadto w objaśnieniach tych wskazano, iż symbol (1) oznacza, że zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku Wnioskodawca jest zakładem budżetowym. W ramach prowadzonej działalności planuje świadczyć usługi wyciągu nart wodnych, dla których to usług zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 92.61 zamierza stosować zwolnienie w oparciu o poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż o ile planowane usługi, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.61 a podana klasyfikacja jest prawidłowa (tzn. usługi nie należą do innego grupowania statystycznego) zastosowanie będzie mieć preferencyjna 7% stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 158 załącznika nr 3 do tej ustawy.
W sytuacji przedstawionej we wniosku nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do tej ustawy, bowiem usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92.61, wyłączone są ze zwolnienia (poz. 11 pkt 3 załącznika).
Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono zgodnie z klasyfikacją przedstawioną we wniosku.
W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
