Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4019.7.2025.2.AM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od sprzedaży detalicznej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 19 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 19 lutego 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 marca 2025 r. (wpływ 20 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, tj. spółka pod firmą: X S.A. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest kapitałową spółką prawa handlowego, mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Wnioskodawca prowadzi i zamierza prowadzić w przyszłości działalność gospodarczą koncentrująca się przede wszystkim na sprzedaży detalicznej towarów. Głównym biznesowym przedmiotem działalności Spółki jest rozwój własnych marek konsumenckich w segmencie premium oraz zarządzanie własną siecią dystrybucji detalicznej (sklepy internetowe/e-sklepy oraz sklepy stacjonarne) wyspecjalizowaną w sprzedaży przede wszystkim (...). Spółka prowadzi także sprzedaż hurtową z wyselekcjonowanymi partnerami o stabilnej sytuacji finansowej. Aktualnie Spółka jest właścicielem marki Y oraz w wyniku (...) w roku (…), jednej z najstarszych polskich marek, Z.

W rezultacie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej co do zasady osiąga następujące przychody z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywających towary Spółki bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą:

1) przychody ze sprzedaży detalicznej towarów na rzecz ww. osób fizycznych, ewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących, dokonywanej w sklepach stacjonarnych;

2) przychody ze sprzedaży internetowej towarów Spółki (prowadzonej za pośrednictwem sklepów internetowych/e-sklepów w postaci własnej platformy Spółki oraz popularnych platform sprzedażowych) na rzecz ww. osób fizycznych, co do zasady nie ewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących z uwagi na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia określonego w poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (jako dostawy towarów w systemie wysyłkowym).

Poniżej opisany został w sposób bardziej szczegółowy proces sprzedaży prowadzonej przez Spółkę zarówno w ramach sklepach stacjonarnych, jak i w sklepach internetowych (e-sklepach):

1) Sklepy internetowe (e-sklepy)

W ramach sklepów internetowych sprzedaż wysyłkową Spółka co do zasady prowadzi na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Stosując wspomniane zwolnienie określone w poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na realizowaną za pośrednictwem platformy Spółki sprzedaż wysyłkową dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywających towary Spółki bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, Wnioskodawca wystawia faktury.

Na sprzedaż wysyłkową realizowaną za pośrednictwem zewnętrznych platform sprzedażowych Spółka wystawia tzw. dokumenty sprzedaży (taka forma dokumentowania wynika z ograniczonej ilości informacji dotyczących nabywców, w związku z czym przeważnie brak jest możliwości wystawienia faktury). Nawet jeśli np. Spółka dysponuje takimi danymi i wystawia fakturę, to nie jest w stanie dostarczyć jej na adres e-mail albowiem dana platforma sprzedażowa nie udostępnia adresu e-mail klienta.

Może się zdarzyć sprzedaż towarów w e-sklepie, wyłączonych ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, i wówczas Spółka będzie dokumentować taką sprzedaż paragonem fiskalnym.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić tego rodzaju asortyment do sprzedaży wysyłkowej w najbliższym czasie (przypuszczalnie w okresie najbliższych kilku miesięcy).

Spółka sporadycznie dokonuje sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób nie prowadzących działalności gospodarczej na terenie Unii Europejskiej, przy czym Wnioskodawca nie jest zarejestrowany do procedury OSS. Taka sprzedaż jest udokumentowana fakturą, która uwzględnia tzw. VAT krajowy i jest rozliczana w ramach limitu wyrażonej w złotych równowartości kwoty w euro 42 000 zł.

Spółka planuje w najbliższym czasie prowadzić za pomocą jednej z platform sprzedażowych sprzedaż na rzecz konsumentów w (…). W takiej sytuacji Spółka dokona rejestracji w ramach procedury OSS i będzie rozliczać wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO).

Zdarzały się również przypadki sprzedaży wysyłkowej na rzecz konsumentów (…), a ponadto do (…). Wówczas sprzedaż (...) była udokumentowana paragonem fiskalnym, a do (…) fakturą (w ramach sprzedaży do … odbiorcą była bowiem osoba prowadząca działalność gospodarczą). Spółka rozliczała taką sprzedaż jako eksport.

W ramach sklepów internetowych (e-sklepów) Spółka dokonuje sprzedaży towarów na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą w kraju i na terenie Unii Europejskiej. Sprzedaż jest wówczas udokumentowana fakturą.

2) Sklepy stacjonarne: w sklepach stacjonarnych sprzedaż na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywających towary Spółki bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą jest traktowana tak jak sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i jest udokumentowana (podobnie jak sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) paragonem fiskalnym (przy czym o tym, w jaki sposób dochodzi do rozliczeń przez Spółkę sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywających towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, decyduje dokument, którego żąda kupujący, tj. jeśli żąda faktury z podaniem danych dotyczących działalności gospodarczej lub paragonu z NIP, to taką sprzedaż Spółka rozpoznaje jako sprzedaż na rzecz przedsiębiorcy; z kolei jeśli na rzecz kupującego zgodnie z jego wolą wystawiany jest paragon, to sprzedaż taka rozpoznawana jest jako sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej). Zdarza się, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych jest dokumentowana paragonem fiskalnym z numerem identyfikacji podatkowej (NIP) (tzw. faktura uproszczona).

Dotyczy to sprzedaży dokonywanej na rzecz przedsiębiorców, która nie przekracza kwoty należnej 450,00 zł. Spółka zaleca swoim sprzedawcom w przypadku każdej sprzedaży dla osób prowadzących działalność gospodarczą wystawianie faktury.

W sytuacji, jeśli nabywca żąda paragonu z NIP, wówczas taki paragon jest przez Spółkę wystawiany. Dodatkowo Spółka wystawia znaczną ilość faktur do paragonów fiskalnych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wśród tego typu faktur mogą pojawiać się faktury dla rolników ryczałtowych. Spółka nie zidentyfikowała sprzedaży na rzecz rolnika ryczałtowego, ale nie może zupełnie wykluczyć, że bardzo sporadycznie do takich sytuacji dojdzie lub doszło.

Sprzedaż na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą Spółka dokumentuje wystawioną przez Wnioskodawcę fakturą. Poza tym Spółka dokonuje sprzedaży w procedurze „TAX FREE”, w której sprzedaż na rzecz podróżnego jest udokumentowana paragonem fiskalnym.

Sporadycznie nabywcami towaru w sklepach stacjonarnych są osoby prowadzące działalność gospodarczą na terenie Unii Europejskiej i zarejestrowane do transakcji wewnątrzwspólnotowych, ale wówczas sprzedaż na ich rzecz jest udokumentowana fakturą oraz dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru.

Zdarza się również, że dochodzi do sprzedaży na rzecz (…). (…). Sprzedaż na rzecz wskazanych odbiorców Spółka w ww. okolicznościach dokumentuje fakturą.

Ponadto przy siedzibie Spółki Wnioskodawca dysponuje magazynem towarowym sporych rozmiarów i w ramach tego magazynu również odbywa się sprzedaż towarów na rzecz osób prywatnych (paragon fiskalny), osób prowadzących działalność gospodarczą (faktura) oraz firm (podmiotów gospodarczych) i różnego typu instytucji (faktura).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

1)W ramach sprzedaży prowadzonej przez sklepy internetowe możliwe jest wyłącznie dokonanie zakupu przez te sklepy internetowe.

2) W ramach sprzedaży prowadzonej przez sklepy internetowe (e-sklepy) podczas zawarcia umowy sprzedaży nie dochodzi do jednoczesnej fizycznej obecności stron umowy. Do takiej sytuacji dochodzi jedynie w przypadku zamówień typu C&C (click&collect, Płatność w salonie), w ramach których sprzedaż następuje na takich samych zasadach, jak w przypadku zwykłych zakupów w sklepach stacjonarnych (salonach). Takie zamówienie traktowane jest jako rezerwacja z wysyłką i możliwością zakupu w salonie (tj. traktowane jest jako sprzedaż detaliczna i jako przychody ze sprzedaży detalicznej towarów na rzecz ww. osób fizycznych w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej, która to sprzedaż ewidencjonowana jest przy użyciu kas rejestrujących w sklepach stacjonarnych).

3) Zamówienia są i będą składane przez konsumenta za pośrednictwem sklepów internetowych poprzez platformę zakupową. Sporadycznie zdarzają się zamówienia telefoniczne, w ramach których klient dzwoniąc wskazuje, jaki towar chciałby nabyć, po czym Spółka przygotowuje i składa zamówienie w jego imieniu po podaniu przez niego wszystkich danych (w tym: imię i nazwisko, adres, numer telefonu, adres e-mail) - w takim wypadku zawsze następuje płatność za pobraniem.

4) Zapłata za towary nabyte w ramach sklepu internetowego jest i będzie dokonywana w opcji „płatne z góry” (poprzez szybki przelew online lub kartę kredytową, szybki przelew online PayU, płatność kartą lub „kup teraz, zapłać później”) bądź za pobraniem (np. za pośrednictwem kuriera).

5) Na wszystkich etapach sprzedaży komunikacja z konsumentem odbywa się i będzie się odbywała z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość. Komunikacja fizyczna może nastąpić wyłącznie w przypadku odbioru nabytego towaru w punkcie odbioru (np. …) lub w salonie (przy czym w opcji „Odbiór w salonie”, w tymże salonie dochodzi jedynie do fizycznego odbioru towaru nabytego za pośrednictwem sklepu internetowego). W przypadku opcji „odbiór w salonie”, odbiór zamówionego w sklepach internetowych towaru jest realizowany w sklepach (salonach) stacjonarnych w formie tzw. click&collect. Na odebrany przez klienta towar w salonie (sklepie stacjonarnym) jest wystawiany paragon fiskalny w tymże salonie (sklepie stacjonarnym). Sprzedaż taka jest zaliczana do sprzedaży salonu, w którym następuje odbiór zamówienia złożonego poprzez platformy internetowe i traktowana jest jako sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej.

6) Sklepy internetowe działają i będą działały w oparciu o regulamin, który określa warunki i zasady dokonywania zakupów w sklepie internetowym.

Pytanie

Czy w świetle zaistniałego stanu faktycznego i zaprezentowanego zdarzenia przyszłego, uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody ze sprzedaży internetowej towarów Spółki (prowadzonej za pośrednictwem sklepów internetowych/e-sklepów), dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywających towary Spółki bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, stanowiły, stanowią i będą stanowiły dla Spółki przychody (przychód) ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej, podlegające zaliczeniu do podstawy opodatkowania w podatku od sprzedaży detalicznej i które powinny być uwzględniane przez Spółkę w ramach kalkulacji limitu przychodów ze sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym to limicie jest mowa w art. 8 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy uzyskiwane przez Spółkę przychody ze sprzedaży internetowej towarów Wnioskodawcy (prowadzonej za pośrednictwem sklepów internetowych/e-sklepów), dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywających towary Spółki bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, nie stanowiły, nie stanowią i nie będą stanowiły dla Spółki przychodów (przychodu) ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (zwanej dalej jako: „ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej”), w związku z czym ww. przychody (przychód) nie podlegały, nie podlegają i nie będą podlegały zaliczeniu do podstawy opodatkowania w podatku od sprzedaży detalicznej i nie powinny być uwzględniane przez Spółkę w ramach kalkulacji limitu przychodów ze sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym to limicie jest mowa w art. 8 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej.

Uzasadniając powyższe stanowisko w pierwszej kolejności należy zauważyć, że problematykę podatku od sprzedaży detalicznej reguluje ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej.

Jak stanowi art. 6 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, regulujący kwestię podstawy opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej:

 „1. Podstawę opodatkowania podatkiem stanowi osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 000 000 zł.

  2. Przychodem ze sprzedaży detalicznej są kwoty otrzymane przez podatnika z tytułu sprzedaży, o której mowa w ust. 1, w tym zaliczki, raty, przedpłaty i zadatki, także w przypadku, gdy kwoty te podatnik otrzymał przed wydaniem towaru.

  3. Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących oraz sprzedaży niezaewidencjonowanej zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

  4. Przychód ze sprzedaży detalicznej nie obejmuje należnego podatku od towarów i usług.

  5. Przychód osiągnięty w danym miesiącu pomniejsza się o kwoty wypłacone w tym miesiącu z tytułu zwrotu towarów po odliczeniu podatku od towarów i usług”.

Z kolei jak stanowi art. 8 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej: „Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą osiągnięcia w danym miesiącu przychodu przekraczającego 17 000 000 zł i dotyczy przychodu powyżej tej kwoty osiągniętego od tej chwili do końca miesiąca”.

Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej definiując zakres opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej odwołuje się do określeń zdefiniowanych w przepisach innych ustaw.

W art. 3 pkt 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej zdefiniowano bowiem sprzedaż detaliczną jako „(…) dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

a) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105 oraz z 2022 r. poz. 2337 i 2581),

b) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej”.

Dla porządku należy wskazać w tym kontekście, że ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej definiuje konsumenta w art. 3 pkt 3 tego aktu prawnego jako „osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”.

W rezultacie, w świetle ww. definicji zawartej w powołanym art. 3 pkt 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, celem ustalenia znaczenia sformułowań „umowa zawarta w lokalu przedsiębiorstwa” oraz „umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa”, należy sięgnąć do regulacji zawartych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (dalej jako: „ustawa konsumencka”).

Zgodnie zaś z art. 2 pkt 3 ustawy konsumenckiej, przez „lokal przedsiębiorstwa” rozumie się:

„a) miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,

 b) miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe”.

Z kolei przez „umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa” należy rozumieć „umowę z konsumentem zawartą:

 a) przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,

 b) w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w lit. a,

 c) w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,

 d) podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami,

 e) podczas pokazu zorganizowanego przez przedsiębiorcę, w którym uczestniczy zaproszona bezpośrednio lub pośrednio określona liczba konsumentów, w którego trakcie ma miejsce promocja, składanie ofert sprzedaży lub sprzedaż towarów lub usług, bez względu na to, czy został na niego zorganizowany transport”.

Konfrontując treść ww. przepisów z zaistniałym w sprawie stanem faktycznym oraz zaprezentowanym zdarzeniem przyszłym należy zauważyć, że w zakresie sprzedaży internetowej towarów Spółki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywających towary Spółki bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, przychody (przychód) z takiej sprzedaży nie stanowiły, nie stanowią i nie będą stanowiły dla Spółki przychodów (przychodu) ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, w związku z czym ww. przychody (przychód) nie podlegały, nie podlegają i nie będą podlegały zaliczeniu do podstawy opodatkowania w podatku od sprzedaży detalicznej i nie powinny być uwzględniane przez Spółkę w ramach kalkulacji limitu przychodów ze sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym to limicie jest mowa w art. 8 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej. Innymi słowy, ww. sprzedaż nie stanowiła, nie stanowi i nie będzie stanowić sprzedaży detalicznej w rozumieniu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, a co za tym idzie przychód uzyskiwany z takiej sprzedaży nie podlegał, nie podlega i nie będzie podlegał wliczaniu do podstawy opodatkowania w podatku od sprzedaży detalicznej (a wcześniej nie stanowił, nie stanowi i nie będzie stanowił przychodu zmniejszającego kwotę wolną od opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej).

Należy bowiem uznać, że złożenie przez Spółkę oraz konsumenta zgodnych oświadczeń woli o zawarciu umowy sprzedaży nie następuje w lokalu przedsiębiorstwa Spółki lub poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy konsumenckiej. W szczególności należy zauważyć, że nie dochodzi tu do fizycznej obecności stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy.

Powyższe potwierdza również m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2019 r. nr 0111-KDIB3-3.4019.1.2019.1.PK, z dnia 7 listopada 2019 r. nr 0111-KDIB3-3.4019.5.2019.2.PK, z dnia 09 lutego 2021 r. nr 0111-KDIB3-3.4019.3.2020.1.PK oraz z dnia 03 marca 2021 r. nr 0111-KDIB3-3.4019.1.2021.1.PK.

W pierwszej z wyżej wymienionych interpretacji indywidualnej wskazano m.in., że: „Zatem opodatkowaniu podlegają sprzedaże dokonane na podstawie umów zawartych w lokalu oraz poza nim przy czym konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy. Warto zauważyć, że lokalem przedsiębiorstwa jest też miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez pełnomocnika lub zastępcę pośredniego przedsiębiorcy, przy czym bez znaczenia jest tytuł prawny (własność, wynajem, dzierżawa) na podstawie którego sprzedawca korzysta z lokalu oraz to czy w ogóle korzysta z danego lokalu na podstawie prawnej. Natomiast nie podlega opodatkowaniu sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet, telefon)”.

Powyższe znajduje pełne potwierdzenie w literaturze przedmiotu, w której wskazuje się, że: „Przyjąć należy, że nie będzie sprzedażą detaliczną w rozumieniu ustawy sytuacja, w której do odpłatnego zbywania towarów dochodzi na podstawie umowy zawartej na odległość w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta. Przepisy tej ustawy wyróżniają bowiem w sposób rozłączny umowy zawarte w lokalu przedsiębiorstwa, umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa oraz umowy zawierane na odległość. Dwa pierwsze przypadki są kwalifikowane jako sprzedaż detaliczna. Umowy wymienione jako ostatnie nie będą kwalifikowane jako sprzedaż detaliczna w rozumieniu ustawy. Ustawa o prawach konsumenta definiuje umowę zawartą na odległość jako umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie. Jak wskazuje się w doktrynie, „elementami konstrukcyjnymi umowy zawieranej na odległość mieszczącej się w zakresie podmiotowym ustawy o prawach konsumenta są: – brak jednoczesnej fizycznej obecności stron, tj. przedsiębiorcy i konsumenta, związany z formą zawierania umów wynikającą z wykorzystania technik porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie; – zawieranie umowy w ramach zorganizowanego przez przedsiębiorcę systemu zawierania umów na odległość” (D. Lubasz, Ustawa o prawach konsumenta..., kom. do art. 2). Zbycie towarów następujące w ramach umowy zawieranej na odległość nie jest sprzedażą detaliczną w rozumieniu ustawy. Nie podlega zatem podatkowi od sprzedaży detalicznej. Przyjęta definicja powoduje, że podatkowi nie podlega (ponieważ nie jest sprzedażą detaliczną w rozumieniu ustawy) odpłatne zbywanie rzeczy w ramach tzw. sprzedaży internetowej czy też handlu elektronicznego” (A. Bartosiewicz [w:] „Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej. Komentarz”, Warszawa 2016, art. 3).

Co warte jednak szczególnego podkreślenia, jak wprost wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej, zawartego w druku sejmowym nr 615 z dnia 15 czerwca 2016 r.: „Sprzedaż na odległość (m.in. przez internet) nie będzie objęta podatkiem.”

Reasumując stwierdzić należy, że zdaniem Wnioskodawcy uzyskiwane przez Spółkę przychody ze sprzedaży internetowej towarów Wnioskodawcy (prowadzonej za pośrednictwem sklepów internetowych/e-sklepów), dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywających towary Spółki bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, nie stanowiły, nie stanowią i nie będą stanowiły dla Spółki przychodów (przychodu) ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, w związku z czym ww. przychody (przychód) nie podlegały, nie podlegają i nie będą podlegały zaliczeniu do podstawy opodatkowania w podatku od sprzedaży detalicznej i nie powinny być uwzględniane przez Spółkę w ramach kalkulacji limitu przychodów ze sprzedaży detalicznej zrealizowanej w danym miesiącu, o którym to limicie jest mowa w art. 8 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie poprawności jego stanowiska w drodze interpretacji indywidualnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 148; dalej jako: „ustawa”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

 1) działalności gospodarczej - rozumie się przez to działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.);

 2) kasie rejestrującej - rozumie się przez to kasę rejestrującą, o której mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

 3) konsumencie - rozumie się przez to osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

 4) sprzedawcy detalicznym - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną, spółkę cywilną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej dokonujące sprzedaży detalicznej;

 5) sprzedaży detalicznej - rozumie się przez to dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

 a) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105 oraz z 2022 r. poz. 2337 i 2581),

 b) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

- także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej;

 6) towarze - rozumie się przez to rzeczy ruchome lub ich części.

Jak stanowi art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta:

Określenie użyte w ustawie „umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa” oznacza umowę z konsumentem zawartą:

 a) przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,

 b) w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w lit. a,

 c) w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,

 d) podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami,

 e) podczas pokazu zorganizowanego przez przedsiębiorcę, w którym uczestniczy zaproszona bezpośrednio lub pośrednio określona liczba konsumentów, w którego trakcie ma miejsce promocja, składanie ofert sprzedaży lub sprzedaż towarów lub usług, bez względu na to, czy został na niego zorganizowany transport.

W świetle art. 2 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta:

Określenie użyte w ustawie „lokal przedsiębiorstwa” oznacza:

a) miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,

b) miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.

Zatem opodatkowaniu podlega sprzedaż dokonana na podstawie umów zawartych w lokalu oraz poza nim, przy czym konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy.

W myśl art. 4 ustawy:

Podatnikami podatku są sprzedawcy detaliczni.

Jak stanowi art. 5 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem jest przychód ze sprzedaży detalicznej.

Jak wynika z cytowanych przepisów, podatnikiem podatku od sprzedaży detalicznej (dalej zwanym podatkiem) jest podmiot (osoba fizyczna, osoba prawna, spółka cywilna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej) dokonujący - na terytorium Polski odpłatnego zbywania rzeczy ruchomych lub ich części na rzecz osób fizycznych (bez związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą jeżeli takową prowadzą) oraz rolnikom ryczałtowym w rozumieniu ustawy o VAT.

Zatem, już na wstępie, można stwierdzić, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaż usług.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy:

Podstawę opodatkowania podatkiem stanowi osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 000 000 zł.

Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy:

Przychodem ze sprzedaży detalicznej są kwoty otrzymane przez podatnika z tytułu sprzedaży, o której mowa w ust. 1, w tym zaliczki, raty, przedpłaty i zadatki, także w przypadku, gdy kwoty te podatnik otrzymał przed wydaniem towaru.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy:

Przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących oraz sprzedaży niezaewidencjonowanej zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy:

Przychód ze sprzedaży detalicznej nie obejmuje należnego podatku od towarów i usług.

Z ww. przepisów wynika, że podstawą opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej jest nadwyżka - ponad kwotę 17 000 000 zł w danym miesiącu - przychodów ze sprzedaży towarów uznanej za sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy, zaewidencjonowana przy pomocy kas rejestrujących oraz obrotu niezaewidencjonowanego zgodnie ze zwolnieniem przewidzianym w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2024 r., poz. 1902).

Należy zauważyć, że aby dany przychód ze sprzedaży był opodatkowany podatkiem od sprzedaży detalicznej, konieczne jest aby łącznie były spełnione następujące warunki:

 1. zbycie musi być dokonywana na rzecz określonej grupy podmiotów (konsumentów),

 2. zbycie winno następować w ramach działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT) zbywcy,

 3. zbycie musi mieć charakter odpłatny oraz musi mieć miejsce na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa lub poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta,

 4. przedmiotem zbycia muszą być towary (w rozumieniu ustawy).

Zatem, aby móc rozstrzygnąć czy dana działalność podlega opodatkowaniu podatkiem, konieczne jest ustalenie, czy są spełnione ww. warunki.

Pod pojęciem konsumenta rozumieć się osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej oraz prowadzącą działalność gospodarczą, nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, a także rolnika ryczałtowego.

Pojęcie rolnika ryczałtowego określono przez odesłanie do definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania podatkiem może być przychód ze sprzedaży towarów na rzecz podmiotów:

- nie będących przedsiębiorcami,

- będących przedsiębiorcami lecz nabycie to nie jest związane z ich działalności gospodarczą,

- rolników ryczałtowych.

Przy czym, aby takie zbycie stanowiło sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy - a tym samym przychód z takiej sprzedaży podlegał opodatkowaniu podatkiem - konieczne jest, aby miało ono miejsce w Polsce, na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, albo poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Zatem opodatkowaniu podlega sprzedaż dokonana na podstawie umów zawartych w lokalu oraz poza nim, przy czym konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy.

Warto zauważyć, że lokalem przedsiębiorstwa jest też miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez pełnomocnika lub zastępcę pośredniego przedsiębiorcy, przy czym bez znaczenia jest tytuł prawny (własność, wynajem, dzierżawa), na podstawie którego sprzedawca korzysta z lokalu oraz to, czy w ogóle korzysta z danego lokalu na podstawie prawnej. Natomiast nie podlega opodatkowaniu sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet, telefon).

Z przestawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności co do zasady osiągają Państwo przychody w ramach sprzedaży detalicznej dokonywanej w sklepach stacjonarnych oraz przychody w ramach sprzedaży internetowej prowadzonej za pośrednictwem sklepów internetowych/e-sklepów w postaci platformy własnej lub popularnych platform sprzedażowych.

Z okoliczności sprawy wynika również, że sprzedaż w ramach sklepów internetowych prowadzona co do zasady na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nabywającą towary bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, tj. konsumentów w rozumieniu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Co do zasady sprzedaż ta nie jest ewidencjonowana przy użyciu kas rejestrujących z uwagi na korzystanie przez Państwa ze zwolnienia określonego w poz. 41 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jako dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

Z uzupełnionego opisu sprawy wynika ponadto, że:

  - w ramach sprzedaży prowadzonej przez sklepy internetowe możliwe jest wyłącznie dokonanie zakupu przez te sklepy internetowe;

  - w ramach sprzedaży prowadzonej przez sklepy internetowe podczas zawarcia umowy sprzedaży nie dochodzi do jednoczesnej fizycznej obecności stron umowy;

  - zamówienia są i będą składane przez konsumenta za pośrednictwem sklepów internetowych poprzez platformę zakupową - sporadycznie zdarzają się zamówienia telefoniczne, w ramach których klient dzwoniąc wskazuje jaki towar chciałby nabyć, po czym przygotowują Państwo i składają w jego imieniu zamówienie po podaniu wszystkich danych;

  - zapłata za towary nabyte w ramach sklepu internetowego jest i będzie dokonywana w opcji „płatne z góry” (poprzez szybki przelew online lub kartą kredytową, szybki przelew online PayU, płatność kartą lub „kup teraz, zapłać później”) bądź za pobraniem;

  - na wszystkich etapach sprzedaży w ramach sklepu internetowego komunikacja z konsumentem odbywa i będzie się odbywała z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość;

  - sklepy internetowe działają i będą działały w oparciu o regulamin, który określa warunki i zasady dokonywania zakupów w sklepie internetowym.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania czy uzyskiwane przez Państwa przychody ze sprzedaży internetowej towarów stanowiły, stanowią i będą stanowiły przychód ze sprzedaży detalicznej podlegający zaliczeniu do podstawy opodatkowania w podatku od sprzedaży detalicznej, który powinien być uwzględniany w ramach kalkulacji limitu przychodów ze sprzedaży detalicznej w danym miesiącu, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy i wyjaśnienia oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy w ocenie Organu dokonywana przez Państwa sprzedaż za pośrednictwem sklepów internetowych nie spełnia definicji sprzedaży detalicznej.

Przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy pozwalają bowiem stwierdzić, że opisana we wniosku sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego nie jest/nie będzie dokonywana na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy o prawach konsumenta - jak wskazali Państwo wprost w opisie sprawy, w ramach sprzedaży prowadzonej przez sklepy internetowe możliwe jest dokonanie zakupu wyłącznie przez te sklepy lub sporadycznie przez kontakt telefoniczny.

Nie można również uznać, że dokonywana przez Państwa sprzedaż jest/będzie dokonywana poza lokalem przedsiębiorstwa, bowiem przedstawiona przez Państwa sytuacja nie wypełnia żadnej z przesłanek wskazanych w art. 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta. W ramach opisu sprawy wskazali Państwo bowiem jednoznacznie, że podczas zawarcia umowy sprzedaży w ramach sklepów internetowych nie dochodzi do jednoczesnej fizycznej obecności stron umowy.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że prowadzona przez Państwa sprzedaż w ramach sklepów internetowych nie jest/nie będzie sprzedażą detaliczną w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Skoro zatem prowadzona przez Państwa sprzedaż za pośrednictwem sklepów internetowych nie stanowi/nie będzie stanowiła sprzedaży detalicznej, oznacza to tym samym , że przychody osiągane w ramach tego rodzaju sprzedaży nie stanowiły, nie stanowią i nie będą stanowiły przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej podlegającego zaliczeniu do podstawy opodatkowania, który powinien być uwzględniany w ramach kalkulacji limitu przychodów ze sprzedaży detalicznej w danym miesiącu, od przekroczenia którego uzależnione jest powstanie obowiązku podatkowego w podatku od sprzedaży detalicznej.

Tym samym Państwa stanowisko względem zadanego przez Państwa we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz sprawy będącej przedmiotem zadanego pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.