Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z usługami udostępniania przyszkolnego basenu. - Interpretacja - ITPP1/443-823b/10/TS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2010, sygn. ITPP1/443-823b/10/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z usługami udostępniania przyszkolnego basenu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami udostępniania przyszkolnego basenu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m. in. prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami udostępniania przyszkolnego basenu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W kompleksie Zespołu Szkół znajduje się basen, z którego nieodpłatnie korzystają uczniowie w ramach zajęć lekcyjnych wychowania fizycznego. W celu częściowego pokrycia kosztów jego utrzymania, w godzinach popołudniowych i w soboty, basen udostępniany jest za odpłatnością (wejście na basen odbywa się na podstawie karnetu zgodnie z wystawioną fakturą VAT).

Usługi powyżej opisane sklasyfikowane są wg opinii Urzędu Statystycznego w grupowaniu PKWiU 92.62.13 Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej nie klasyfikowane (opis usługi: usługi polegające na udostępnieniu basenu osobom indywidualnym, w celu rekreacyjno-sportowym, amatorskiego uprawiania sportu).

W przypadku przedmiotowych usług Wnioskodawca na wystawionych fakturach stosuje stawkę podatku od towarów i usług 22%.

W zaistniałych okolicznościach Zespół Szkół nie korzystał, jak dotychczas, z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi kosztami, przypadającymi na utrzymanie basenu. Basen jest bowiem częścią kompleksu szkolnego, dlatego rozdzielenie tych największych kosztów, tj. energii cieplnej, energii elektrycznej, wody i innych, nie jest możliwe ze względu na brak odrębności części basenowej od części szkolnej (brak jest podliczników). Wnioskodawca dodaje, iż basen wynajmowany jest również firmom prowadzącym działalność w zakresie nauki pływania. Miesięczna kwota podatku VAT do odprowadzenia do Urzędu Skarbowego jest dość znacząca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest skorzystanie z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na zasadzie szacunkowego określenia zużycia mediów, np. biorąc pod uwagę powierzchnię pomieszczenia basenowego i łazienek przy basenie oraz szacunkowego określenia innych kosztów dotyczących basenu...

Zdaniem Wnioskodawcy przywołującego brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku od towarów i usług jest możliwe do zastosowania w sprawie, przy wykorzystaniu przedstawionego przykładowego sposobu rozdzielenia kosztów: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z uwagi na przedmiotową sytuację, Wnioskodawca podkreśla, iż trudne będzie precyzyjne określenie kwoty podatku od czynność opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca Zespół Szkół, w swoim kompleksie posiada basen, służący przede wszystkim uczniom w ramach zajęć lekcyjnych wychowania fizycznego. Na potrzeby częściowego pokrycia kosztów jego utrzymania, udostępniany jest odpłatnie osobom indywidualnym korzystającym z rekreacyjnego uprawiania sportu oraz firmom prowadzącym działalność w zakresie nauki pływania. Przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.62.13 (Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej nie klasyfikowane). Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jak wskazuje, trudności wiążą się z precyzyjnym wyodrębnieniem wydatków (np. kosztów mediów), które przypadają równocześnie na części basenową oraz szkolną. W postawionym pytaniu natomiast, Wnioskodawca przedstawił przykładowy sposób rozdzielenia powyższych zakupów, polegający na szacunkowym określeniu zużycia mediów biorąc pod uwagę powierzchnię pomieszczenia basenowego i znajdujących się tam łazienek.

Kwestię opodatkowania świadczonych przez Zespół Szkół usług udostępniania basenu w celach rekreacyjno-sportowych, tut. organ rozstrzygnął w interpretacji o sygn. ITPP1/443-823a/10/TS, stwierdzając, że jeżeli przedmiotowe usługi sklasyfikowane zostały prawidłowo (PKWiU 92.62.13), to podlegają one zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 11 zał. nr 4 do ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Koszty przypadające na funkcjonowanie basenu związane są bowiem z wykonywaniem czynności innych niż opodatkowane. Ustawa w takich przypadkach wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Referencje

ITPP1/443-823a/10/TS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy