
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnił go Pan 30 kwietnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 2024 r. zmienił Pan miejsce zamieszkania i rezydencję podatkową z Holandii na Polskę. Wraz z żoną zakupił Pan dom w A, gdzie Państwo mieszkają prowadząc wspólnie gospodarstwo domowe.
W Holandii nabył Pan prawo do emerytury i pobiera ją z holenderskiego X.
W Holandii pobierany jest od tej emerytury podatek dochodowy. Również w Polsce przy wypłacie z banku, do którego trafia ta emerytura pobierany jest podatek według skali podatkowej obowiązującej w Polsce. Innych dochodów zarówno w Polsce, jak i w Holandii Pan nie uzyskuje.
Za 2024 r. podatek dochodowy w Holandii był pobierany według stawki 18,72%. W Polsce bank pobiera podatek według stawki 12%, czyli łącznie 30,72 %. Za 2024 r. cały podatek pobrany przez bank przy zastosowaniu metody potrącenia proporcjonalnego podatku z Holandii jest do zwrotu.
W tym przypadku oba kraje pobierają podatek dochodowy. Zgodnie z Konwencją między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów podpisaną w Warszawie w 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120 ze zm. Dz.U. z 2022 r., poz. 906 (w artykule 18) ustalono, że w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce (jak w Pana przypadku) emerytura jest opodatkowana w Holandii. Natomiast w Polsce zgodnie z artykułem 23 ust. 5 cytowanej umowy od tego dochodu wyliczonego według prawa obowiązującego w Polsce zostanie odliczony podatek zapłacony w Holandii. W Polsce rozlicza się Pan wspólnie z żoną, która nie posiada dochodu do opodatkowania.
Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że jest obywatelem Holandii. Pana emerytura, o której mowa we wniosku jest wypłacona zgodnie z przepisami prawa o ubezpieczeniach społecznych obowiązującymi w Holandii.
Emerytura, o której mowa we wniosku:
a)nie jest wypłacana przez lub pochodzi z funduszy utworzonych przez Holandię, jej jednostkę terytorialną lub organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz Holandii, jej jednostki terytorialnej lub organu lokalnego,
b)nie jest wypłacana z tytułu świadczonych usług pozostających w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Holandię, jej jednostkę terytorialną lub organ lokalny.
Pytanie
Czy słusznie w Polsce pobierany jest podatek dochodowy od Pana emerytury opodatkowanej w Holandii?
Stanowisko wnioskodawcy
W Pana ocenie, w Polsce od bieżących wypłat nie powinien być przez bank pobierany podatek dochodowy, gdyż od emerytury pobierany jest podatek dochodowy w Holandii. Natomiast po skończonym roku podatkowym w Polsce powinien Pan rozliczyć podatek wspólnie z żoną i ewentualnie podatek wyliczony według prawa polskiego po potrąceniu podatku pobranego w Holandii zostanie uregulowany w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie zaś do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
Na podstawie art. 18 ust. 1 Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania (Dz.U. z 2003 r., Nr 216, poz. 2120 ze zm., dalej: Konwencja polsko-holenderska):
Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i renty oraz inne podobne świadczenia, jak również renty kapitałowe, powstałe w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie.
Natomiast na podstawie art. 18 ust. 2 tej Konwencji:
Wypłacone emerytury i renty oraz inne wypłaty realizowane zgodnie z przepisami prawa o ubezpieczeniach społecznych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie.
Postanowienie w Konwencji, że danego rodzaju dochód „może być opodatkowany” w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) wskazuje, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.
Oznacza to, że emerytury, o których mowa w art. 18 ust. 2 Konwencji, tj. emerytury otrzymywane zgodnie przepisami prawa o ubezpieczeniach społecznych Holandii otrzymywane przez podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce niezależnie od tego, że podlegają opodatkowaniu w Polsce, mogą również podlegać opodatkowaniu w państwie źródła, tj. w Holandii.
W sytuacji gdy emerytura zgodnie z przepisami Konwencji podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Holandii, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, stosuje się właściwą metodę unikania podwójnego opodatkowania.
Na podstawie art. 23 ust. 5 Konwencji:
Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który może być opodatkowany w Niderlandach zgodnie z postanowieniami konwencji (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez Niderlandy wyłącznie z tego powodu, że dany dochód jest także dochodem uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Niderlandach), Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu takiej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Niderlandach. Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód, który może być opodatkowany w Niderlandach.
Odnosząc powyższe do przedstawionej we wniosku sytuacji uznać należy, że otrzymywana przez Pana emerytura z Holandii, podlega opodatkowaniu w Polsce według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 7 ustawy:
Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).
Otrzymywana przez Pana emerytura z Holandii stanowi zatem przychód, o którym mowa we wskazanym art. 12 ust. 7 ustawy.
W sytuacji gdy zgodnie z przepisami Konwencji polsko-holenderskiej emerytura podlega opodatkowaniu również w Holandii, wówczas w Polsce należy zastosować metodę unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia.
Metoda ta znajduje odzwierciedlenie w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 27 ust. 9 i 9a ustawy:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 27 ust. 9 i 9a ww. ustawy podatnik ma prawo od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odliczyć kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Ponadto, w sytuacji gdy emerytura z Holandii jest wypłacana za pośrednictwem polskiego banku, wówczas na banku tym – jako płatniku, ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Stosownie bowiem do art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy - pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.
W myśl art. 35 ust. 2 ustawy:
Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.
Z powyższego wynika więc jednoznacznie, że bank wypłacający emeryturę z Holandii jest zobowiązany do pobrania należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Jeśli polski bank wypłacający emeryturę z Holandii otrzymał od Pana informację o pobieranym w Holandii podatku, powinien stosownie do art. 35 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych potrącać – z podatku ustalonego w Polsce od tej emerytury – podatek pobrany w Holandii od tego świadczenia.
Jeśli bank takiej informacji od Pana nie otrzymał, jest zobowiązany do potrącania i wykazywania zaliczek na podatek bez uwzględniania metody unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia. W takiej sytuacji może Pan samodzielnie stosować metodę unikania podwójnego opodatkowania w składanym zeznaniu podatkowym.
Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 9 i 9a ww. ustawy podatnik ma prawo od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odliczyć kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Zastosowanie metody unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia pozwoli uniknąć podwójnego opodatkowania zgodnie z regulacjami Konwencji polsko-holenderskiej.
Podsumowując, otrzymywana przez Pana emerytura z Holandii podlega opodatkowaniu zarówno w Holandii, jak i w Polsce. W Polsce zastosowanie znajduje metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego odliczenia. Zgodnie z ww. przepisami Bank jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od otrzymywanego przez Pana świadczenia. Emeryturę z Holandii należy wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 oraz załączniku PIT/ZG. Od uzyskanych dochodów powinien Pan obliczyć podatek według skali podatkowej. Jeśli metoda unikania podwójnego opodatkowania nie została zastosowana przez Bank wypłacający świadczenie, wówczas, powinien Pan samodzielnie zastosować tę metodę w składanym zeznaniu. Odliczenie podatku zapłaconego za granicą jest możliwe tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w Holandii.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
