Zwolnienie z podatku VAT dostawy działek zabudowanych budowlami - Interpretacja - IBPP3/443-528/10/BWo

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.10.2010, sygn. IBPP3/443-528/10/BWo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Zwolnienie z podatku VAT dostawy działek zabudowanych budowlami

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.), uzupełnionego pismem z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy działek zabudowanych budowlami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem dnia 18 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia z podatku VAT dostawy działek zabudowanych budowlami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 29 sierpnia 2008 r. Wnioskodawca (zwany w dalszej części Spółką) zakupił nieruchomość gruntową - działki oznaczone numerami 575/3 i 575/4, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW nr X. Sprzedającym nieruchomość była osoba fizyczna, która przedmiotowych działek nie wykorzystywała do prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Zakup nieruchomości został dokonany warunkową umową sprzedaży zawartą w dniu 6 sierpnia 2008 r., akt. not. Rep A Nr XXXoraz umową przenoszącą własność zawartą w dniu 29 sierpnia 2008r., akt. not. Rep A Nr XXX.

Zgodnie ze stanem faktycznym jak też oświadczeniem złożonym przez sprzedającego w akcie notarialnym na działkach tych znajduje się ogrodzenie stanowiące budowlę. Ogrodzenie nie jest związane z żadną inną budowlą jak też z żadnymi budynkami na terenie działki. Ogrodzenie jest trwale związane z gruntem, wykonane jest z kamienia, ma wysokości około 2 metrów i grubości około 0,45 m. Mur (ogrodzenie) jest położony na terenie działek 575/3 i 575/4 od strony drogi publicznej. Mur ten jest wyłącznie od strony drogi publicznej czyli odgranicza działki w części około 1/4 długości działek po obrysie. W pozostałej części 3/4 długości po obrysie, działki te są ogrodzone drewnianym płotem jak też siatką metalową nietrwale związaną z gruntem.

W akcie notarialnym dokumentującym zakup działek wyodrębniono część ceny w kwocie 50.000,00 zł jako zapłatę za budowlę-ogrodzenie działki.

Zgodnie ze stanem faktycznym a nieujawnionym w akcie notarialnym zakupu, na działce 575/3 istnieje sieć wodno-kanalizacyjna.

Przedwstępna warunkowa umowa sprzedaży dotycząca przedmiotowych działek została podpisana w dniu 18 lipca 2008 roku za Rep. A Nr XXX. Od tego dnia Spółka była w posiadaniu przedmiotowych działek. W dniu 23 września 2008 jak też w dniu 14 listopada 2008 Spółka podpisała z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych protokół odbioru przyłącza wodociągowego jak też protokół odbioru podłączenia kanalizacyjnego. Spółka nie poniosła żadnych nakładów na budowę przyłącza wodociągowego jak też kanalizacyjnego gdyż przyłącza te jak też sieć wodno-kanalizacyjna istniała na działce 575/3.

Zgodnie z umową dzierżawy zawartą w dniu 25 lipca 2008 Spółka przedmiotowe działki w całości wydzierżawiła innemu podmiotowi. Podmiot ten w dniu 14 listopada 2008 podpisał umowę z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.

Na zlecenie Spółki na działce 575/3 wykonano w grudniu 2008 następujące prace; osadzono słup na którym umieszczono zestaw pomiarowy i rozdzielnię budowlaną linii energetycznej, dokonano połączenia napowietrznego ze słupa linii niskiego napięcia do zestawu pomiarowego, posadowiono fundamenty pod słupy oświetleniowe, wykonano 4 słupy oświetleniowe, zamontowano lampy. Prócz prac opisanych w zdaniu uprzednim we wrześniu 2008 Spółka wykonała na działce 575/3 drogę wewnętrzną, dokonała przeróbek bramy wjazdowej. Drogę wewnętrzną wykonano poprzez utwardzenie podłoża - wysypanie tłucznia. W roku 2008 wykonano też prace dotyczące konserwacji i remontu sieci wodno-kanalizacyjnej. Wszystkie prace dotyczące przyłącza energetycznego, wykonania oświetlenia terenu, wykonania drogi wewnętrznej wraz z pracami remontowymi instalacji wod-kan zaliczono w Spółce jako środki trwałe w budowie i nie odniesiono je w koszty działalności. Spółka dokonała pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów.

Zgodnie z wyrokiem WSA w Krakowie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (który obejmował przedmiotowe działki) został unieważniony w całości. Na podstawie studium uwarunkowań działki te znajdują się na terenie przeznaczonym pod zabudowę.

Należy wspomnieć, że na mapie sytuacyjno-wysokościowej do celów projektowych, potwierdzonej przez Starostwo Powiatowe w dniu 10 października 2008 r., na terenie działki 575/3 zaznaczono drogę wewnętrzną jak też sieć wodno-kanalizacyjną.

Na przedmiotowych działkach planowana była inwestycja Spółki. Zamiar Spółki uległ zmianie i przedmiotowe działki zostaną sprzedane. Spółka rozważa sprzedaż działek w dwóch wariantach:

  • sprzedaż działek w stanie w jakim one są w chwili obecnej,
  • sprzedaż działek po uprzedniej likwidacji drogi wewnętrznej jak też oświetlenia terenu.

Wnioskodawca nie ponosił nakładów na modernizację drogi wewnętrznej oraz oświetlenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Nieruchomość była dzierżawiona nieprzerwanie od lipca 2008r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaka stawka podatku od towarów i usług wystąpi w przypadku sprzedaży działek w stanie w jakim są one w chwili obecnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży działek w ich obecnym stanie, sprzedaż działki 575/3 i 575/4 podlega opodatkowaniu stawką 22%, o ile sprzedaż ta zostanie dokonana przed październikiem 2010 roku. Sprzedaż działek wraz z budowlami w październiku 2010 roku jak też w okresie późniejszym korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę korzysta ze zwolnienia od podatku. Art. 29 ust 5. ustawy VAT określa, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków łub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Przepis ten formułuje zasadę, że do dostawy gruntu stosuje się stawkę podatku taką jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Zatem aby stwierdzić, czy dostawa nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu czy też będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, konieczne jest ustalenie, czy dana nieruchomość jest zabudowana a w przypadku gdy nie jest to czy jest przeznaczona pod zabudowę czy też nie.

Ustawa VAT nie definiuje pojęcia "terenów niezabudowanych". Mając jednak na uwadze zapis art. 29 ust. 5 ustawy VAT należy wyciągnąć wniosek, że skoro nie wyodrębnia się wartości gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, to należy uznać, iż zwolnieniu podlega dostawa jedynie takiej nieruchomości gruntowej (nie przeznaczonej pod zabudowę) , na której nie znajdują się żadne budynki lub budowle czy też ich części. W konsekwencji na gruncie ustawy VAT za teren niezabudowany należy uznać teren, na którym nie znajdują się budynki lub budowle lub ich części.

Obiekty posadowione na działce 575/3 i 575/4 nie są budynkami w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane (tekst jod. Oz. U. z 2006 roku Nr 156 poz. 1118 ze zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy prawo budowlane budowlą jest obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty (...) . Dodatkowo prawo budowlane w art. 3 pkt 9 wprowadza definicję urządzenia budowlanego, przez które należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne (...), ogrodzenia, place postojowe l place pod śmietniki.

W przedstawionym stanie faktycznym należy stwierdzić, że na działce 575/3 wybudowana jest droga. Drogę tę należy uznać za budowlę w rozumieniu przepisu prawo budowlane. Nieistotne jest przy tym, że spełnia ona wyłącznie rolę drogi wewnętrznej gdyż przepis prawa budowlanego nie odnosi się do rodzaju dróg. Fakt, że droga ta w urządzeniach księgowych Spółki widnieje jako środki trwałe w budowie nie stanowi, że zgodnie z prawem budowlanym nie jest to budowla gdyż funkcjonalnie pełni ona swoją rolę, dla której została ona wybudowana.

W odniesieniu do muru, który pełni rolę ogrodzenia należy stwierdzić, że nie można go zakwalifikować do urządzenia budowlanego gdyż urządzenie budowlane jest urządzeniem technicznym związanym z obiektem budowlanym. Na działce 575/3 i 575/4 poza wskazaną drogą nie ma innych obiektów budowlanych. Ogrodzenie to stanowi jednolity mur, który pełni rolę ekranu odgradzającego działki od ujemnych wpływów działania drogi publicznej. Dodatkowo należy stwierdzić że samodzielny charakter ogrodzenia znajduje swoje odzwierciedlenie w sposobie jego wykonania - mur jest wykonany z kamienia i tworzy zwartą jednolitą całość.

Spółka nie jest w posiadaniu informacji pewnych, kiedy mur-ogrodzenie został wybudowany i przez kogo. Uwzględniając tą okoliczność należy przyjąć, że nabycie dokonane w sierpniu 2008 roku zostało dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy VAT. Spółka nie poniosła nakładów na modernizację ogrodzenia-muru stąd też możliwym jest zastosowanie zwolnienia od podatku, o ile spełniony będzie warunek art. 43 ust. 1 pkt 10 lit b ustawy VAT, czyli od pierwszego zasiedlenia (29 sierpnia 2008 roku) upłynie 2 lata.

W przypadku budowli - drogi może być zastosowane zwolnienie, gdyż droga po modernizacji istniejącej drogi (wrzesień 2008) została wydana pierwszemu użytkownikowi (dzierżawcy) w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Uwzględniając taki stan sprzedaż jej w październiku 2010 roku korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT.

Słupy oświetleniowe, przyłącze energetyczne, sieć wodno kanalizacyjna nie stanowią budowli. Sprzedaż słupów oświetleniowych, przyłącza energetycznego jak też sieci wodno-kanalizacyjnych należy traktować jako sprzedaż urządzeń budowlanych opodatkowanych stawką podstawową 22%. Sprzedaż ta nie wpłynie na wysokość podatku VAT od dostawy gruntu.

Reasumując sprzedaż działki 575/4 wraz z ogrodzeniem murem korzysta w terminie od września 2010 roku ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT. Sprzedaż działki 575/3 z ogrodzeniem - murem i drogą korzysta w całości ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10 od października 2010 roku.

Poza rozważaniami pozostają kwestie korekty podatku naliczonego dotyczącego budowy-modernizacji drogi w związku ze sprzedażą jej w stawce zwolnionej.

W przypadku gdy Spółka dokona likwidacji fizycznej wybudowanej drogi jak też zlikwiduje oświetlenie terenu sprzedaż przedmiotowych działek 575/3 i 575/4 wraz z ogrodzeniem - murem korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy VAT od września 2010 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na gruncie ustawy o VAT za teren zabudowany należy uznać taki teren, na którym znajdują się budynki, budowle lub ich części. Przy czym należy zauważyć, iż muszą to być budynki i budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Ponadto zauważyć należy, że w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2006 r. Dz. U. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  3. obiekt małej architektury.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 9 wyżej cyt. ustawy przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z wniosku wynika, że Spółka zamierza dokonać sprzedaży dwóch działek gruntowych oznaczonych numerami 575/3 oraz 575/4 oświetlonych i zabudowanych: ogrodzeniem trwale związanym z gruntem oraz drogą wewnętrzną. Wnioskodawca przedmiotową nieruchomość wraz z ogrodzeniem trwale z gruntem związanym nabył zgodnie z umową przedwstępną warunkową w dniu 18 lipca 2008 r. od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na modernizację ogrodzenia trwale z gruntem związanego jak i drogi wewnętrznej i oświetlenia. W dniu 25 lipca 2008 r. Wnioskodawca przedmiotowe działki w całości wydzierżawił innemu podmiotowi.

Na zlecenie Wnioskodawcy na działce nr 575/3 w grudniu 2008 r. osadzono słup, na którym umieszczono zestaw pomiarowy i rozdzielnię budowlaną linii energetycznej, dokonano połączenia napowietrznego ze słupa linii niskiego napięcia do zestawu pomiarowego, posadowiono fundamenty pod słupy oświetleniowe, wykonano 4 słupy oświetleniowe, zamontowano lampy. Na działce nr 573/3 Wnioskodawca we wrześniu 2008 r. wykonał drogę wewnętrzną. Zatem przedmiotem sprzedaży będzie grunt (działki nr 575/3 i 575/4), który na podstawie studium uwarunkowań stanowi teren przeznaczony pod zabudowę. Grunt ten w części jest zabudowany ogrodzeniem trwale związanym z gruntem, które znajduje się w części na działce o nr 575/3 oraz działce nr 575/4. Ponadto działka o nr 575/3 jest oświetlona i zabudowana drogą wewnętrzną.

W odniesieniu do powyżej przedstawionego zdarzenia należy najpierw stwierdzić, że znajdujące się na gruncie ogrodzenie trwale związane z gruntem oraz droga wewnętrzna stanowią budowle.

W związku z powyższym należy dokonać analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT dla dostawy opisanego ogrodzenia trwale związanego z gruntem oraz drogi wewnętrznej.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym

z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje budowlę lub ją zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jej wartości początkowej, a następnie budowla zostanie oddana do użytkowania na cele własnej działalności, nie oznacza to, że została ona zasiedlona. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowana lub zmodernizowana budowla zostanie sprzedana lub np. oddana w dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z wniosku jak już wcześniej wskazano wynika, że w dniu 25 lipca 2008 r. Wnioskodawca przedmiotowe działki w całości wydzierżawił innemu podmiotowi. We wrześniu 2008 r. wykonała na działce o nr 575/3 drogę wewnętrzną. Na ww. budowle Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na modernizację w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony wyżej stan prawny stwierdzić należy, iż do pierwszego zasiedlenia budowli, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, doszło w momencie oddania przez Wnioskodawcę całej nieruchomości w dzierżawę innem u podmiotowi. Dzierżawa nieruchomości trwa nieprzerwanie od lipca 2008 r.

Tak więc, w odniesieniu do powyższego należy zauważyć, iż dostawa ogrodzenia trwale związanego z gruntem oraz drogi wewnętrznej nie będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia jak również w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia. Zarówno w przypadku ogrodzenia jak i drogi wewnętrznej od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym dostawa ogrodzenia trwale związanego z gruntem oraz drogi wewnętrznej będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ponadto w odniesieniu do wykonanego na działce o nr 575/3 oświetlenia, na które składa się osadzony słup, na którym umieszczono zestaw pomiarowy i rozdzielnię budowlaną linii energetycznej, dokonano połączenia napowietrznego ze słupa linii niskiego napięcia do zestawu pomiarowego, posadowiono fundamenty pod słupy oświetleniowe, wykonano 4 słupy oświetleniowe, zamontowano lampy należy wskazać, że powyższe nie stanowi urządzenia budowlanego, bowiem w świetle prawa budowlanego urządzeniami budowlanymi są urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tymczasem na działce o nr 575/3 nie znajduje się żaden obiekt budowlany, którym przedmiotowe oświetlenie jest związane. Tym samym słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż ta nie wpłynie na wysokość podatku VAT od dostawy gruntu.

Wracając do kwestii opodatkowania dostawy ogrodzenia oraz drogi wewnętrznej, mając na uwadze, że ogrodzenie oraz droga wewnętrzna stanowiące budowle trwale związane z gruntem wyjaśnienia wymaga jeszcze podstawa opodatkowania. Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki i budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, bądź też opodatkowana jest 22% stawką podatku, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki.

Tym samym mając na względzie to, iż dostawa ogrodzenia trwale związanego z gruntem oraz drogi wewnętrznej korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, to również grunt na którym posadowione jest ogrodzenie oraz droga korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w związku z art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT.

Natomiast w zakresie opodatkowania pozostałej części działek gruntu oznaczonych nr 575/3 oraz 575/4 należy zaznaczyć, że ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwolnił od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższe oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby jednak odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa zabudowana lub niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4).

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości gruntowych przeznaczonych według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy pod zabudowę

Zatem dostawa przedmiotowej nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę (w części nieobejmującej gruntu, na którym posadowione jest ogrodzenie oraz droga) nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy lecz będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podatku VAT 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Ponadto ze względu na to, iż przedmiotem transakcji będzie nieruchomość gruntowa wraz budowlami (ogrodzeniem i drogą), których sprzedaż w części podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak i w części korzysta ze zwolnienia od podatku należy, uwzględniając zapis art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, przypisać części gruntu do posadowionych budowli. W związku z tym, iż ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budowli przypisać do nich odpowiednio udział gruntu i zastosować właściwe stawki, lub wg klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię gruntu proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne budynki. Każda metoda, czy to oparta na kluczu wartościowym, czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny jest właściwa.

W przypadku sprzedaży gruntu, gdy na gruncie tym znajduje się budowla trwale z gruntem związana korzystająca ze zwolnienia natomiast pozostała część gruntu podlega opodatkowaniu według 22% stawki podatku należy proporcjonalnie wg klucza powierzchniowego lub wartościowego sprzedawanej budowli przypisać odpowiednio udział gruntu i zastosować właściwą stawkę podatku oraz zwolnienie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach