Czy postępowanie Wnioskodawcy jest zgodne z obowiązującym prawem, w odniesieniu do realizowanej operacji, czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania m... - Interpretacja - IPPP3/443-272/10-3/MG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.04.2010, sygn. IPPP3/443-272/10-3/MG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy postępowanie Wnioskodawcy jest zgodne z obowiązującym prawem, w odniesieniu do realizowanej operacji, czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części i tym samym czy oświadczenie złożone jest zgodne z obowiązującymi przepisami?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09.03.2010 r. (data wpływu 17.03.2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 17.03.2010 r. (data wpływu 19.03.2010 r.) , o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.03.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania z siedzibą w M. w styczniu 2010 r. złożyła wniosek o dofinansowanie operacji w ramach Programu Osi 4 Leader działanie 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja, której głównym celem jest aktywizacja społeczności lokalnej zamieszkałej na obszarze działania LGD budowanie kapitału społecznego na obszarze objętym LSR, a poprzez to pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru LSR oraz zapewnienie sprawnej efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LGD m.in.: zatrudnienie odpowiednich osób i ponoszenie opłat za prawidłowe funkcjonowanie biura LGD. Operacja jest współfinansowana ze środków PROW na lata 2007-2013.

Do wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym oświadczył, że nie może odzyskać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach zakupu i w realizującej operacji jest to koszt kwalifikowalny.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa miesięcznych deklaracji VAT 7 a więc nie może odzyskać zapłaconego podatku VAT wykazanego w fakturach VAT.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Rodzaj prowadzonej działalności wg polskiej klasyfikacji działalności (PKD) 9499Z działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postępowanie Wnioskodawcy jest zgodne z obowiązującym prawem, w odniesieniu do realizowanej operacji, czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części i tym samym czy oświadczenie złożone jest zgodne z obowiązującymi przepisami...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanej operacji, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części, a wydane oświadczenie jest zgodne z obowiązującymi przepisami i podatek VAT jest kosztem kwalifikowlanym a więc wnioskodawca nie może odzyskać zapłaconego w fakturach podatku VAT. Do współfinansowania przez Komisję Europejską nie kwalifikują się podatki, które są odzyskiwane (odliczane).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów 1 usług (dz. u. nr 54, poz. 535 z póź. zm.) obniżenie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że przyznana pomoc w ramach działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja objęta PROW na lata 2007-2013 nie będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza więc możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy wynika, iż Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie operacji w ramach Programu Osi 4 Leader działanie 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. W ramach tego działania Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie składa miesięcznych deklaracji VAT 7.

Przyznana pomoc w ramach działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja objęta PROW na lata 2007-2013 nie będzie wykorzystywana do wykonania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku.

Reasumując przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz w oparciu o powołane przepisy prawa należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie