
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uzupełnił go Pan pismem z 22 sierpnia 2024 r. (wpływ 22 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawca od lat 70, ubiegłego wieku hobbystycznie zajmował się kolekcjonowaniem monet. Wnioskodawca jeździł po wystawach, giełdach i targach w całej Polsce i skupował monety. Wnioskodawca nabywał również monety w Narodowym Banku Polskim oraz Mennicy Państwowej. W ten sposób Wnioskodawca z nabytych monet tworzył tak zwane kolekcjonerskie klasery z monetami.
Zakupione monety przedstawiały różną wartość. Wnioskodawca otrzymywał dowody zakupu monet, jednakże ze względu na fakt, iż kolekcjonowanie monet zaczęło się jeszcze w latach 70, ubiegłego wieku, to Wnioskodawca obecnie nie jest już w posiadaniu dowodów zakupu.
Obecnie Wnioskodawca jest osobą starszą, która ze względu na swój zaawansowany wiek popadła w problemy zdrowotne. Wnioskodawca w celu finansowania leczenia zaczął zaciągać pożyczki.
Jednakże bieżące wpływy z tytułu otrzymywanej emerytury nie wystarczały na spłatę zaciągniętych zobowiązań oraz na wydatki związane ze stanem zdrowia.
W związku z powyższym Wnioskodawca postanowił sprzedawać monety kolekcjonerskie, które zbierał znaczną część swojego życia. Był to jedyny sposób na spłatę zaciągniętych zobowiązań, a ponadto możliwość opłacenia bieżących, codziennych wydatków, obejmujących również zwiększone wydatki związane ze stanem zdrowia.
Wnioskodawca nie nabywał ani nie sprzedawał kolekcjonerskich monet w ramach działalności gospodarczej. Ponadto wszystkie monety zostały nabyte przez Wnioskodawcę do 2018 r.
Z kolei sprzedaż monet miała miejsce w latach 2022-2023.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca nie dokonywał w przeszłości sprzedaży innych przedmiotów kolekcjonerskich.
Wnioskodawca nie zamierza w przyszłości nabywać innych przedmiotów kolekcjonerskich w celu ich dalszej odsprzedaży.
Sprzedaż monet następuje bądź będzie następowała w przyszłości w niżej opisany sposób:
a) Wnioskodawca chce wyprzedać kolekcję monet w celu zaspokojenia własnych potrzeb, a zatem zdaniem Wnioskodawcy nie będzie działał on w celach zarobkowych.
b) Wnioskodawca chce wyprzedać kolekcję monet zbieranych przez znaczną część swojego życia. W sytuacji gdy wyprzeda zebraną kolekcję monet opisaną we wniosku o interpretację, to nie będzie powtarzał więcej takich czynności względem innych przedmiotów, a co za tym idzie nie osiągnie on zarobku. A zatem zdaniem Wnioskodawcy nie będzie działał on w sposób ciągły.
c) Jedyne działania podjęte przez Wnioskodawcę to wystawienie ogłoszenia na portalu internetowym w celu poinformowania kupującego o ofercie monet do sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawcy takie działanie nie ma charakteru zorganizowanego, gdyż różni się w znacznej mierze od działań podejmowanych przez przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą przedmiotów kolekcjonerskich w sposób profesjonalny. A zatem zdaniem Wnioskodawcy nie będzie działał on w sposób zorganizowany.
Wnioskodawca nie podejmuje ani nie będzie podejmować działań marketingowych w celu sprzedaży monet. Jedyne działania podjęte przez Wnioskodawcę to wystawienie ogłoszenia na portalu internetowym w celu poinformowania kupującego o ofercie monet do sprzedaży. W ocenie Wnioskodawcy takie działania nie mogę być uznane za marketing bądź reklamę, gdyż stanowią jedynie informację o sprzedawanych monetach.
Wnioskodawca od momentu nabycia monet aż do momentu ich sprzedaży kolekcjonował monety. Monety były poukładane w specjalnych albumach przeznaczonych do ich przechowywania (klasery) oraz znajdowały się w domu Wnioskodawcy.
Pytania
1. Czy w zaistniałym stanie faktycznym sprzedaż kolekcjonerskich monet przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?
2. Czy w zaistniałym stanie faktycznym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży kolekcjonerskich monet będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z działalności gospodarczej?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedz na pytanie numer 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług pytanie oznaczone we wniosku numerem 1 została wydana odrębna interpretacja.
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskane z tytułu sprzedaży kolekcjonerskich monet nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), dalej: u.p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 5a pkt 6 wyżej powołanej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Należy jednak wskazać, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym przepisie daje podstawę, by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze – dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie – działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz po trzecie – w sposób ciągły.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
− jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, a w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że gdy sprzedaż rzeczy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d u.p.d.o.f.
Z kolei przychód uzyskany ze sprzedaży rzeczy po terminie określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d u.p.d.o.f. nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż rzeczy ruchomych po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie stanowi źródła przychodu.
Przenosząc powyższe na kanwę niniejszego wniosku należy wskazać, że Wnioskodawca posiadał kolekcję monet, którą był zmuszony sprzedać, ze względu na zaistniały stan zdrowia i swój wiek. Wnioskodawca wszystkie przedmioty w postaci kolekcjonerskich monet, nabywał hobbystycznie. Nabywanie, ani następnie posiadanie przedmiotowych kolekcjonerskich monet nie było powiązane z prowadzeniem jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Żaden z przedmiotów należących do kolekcji Wnioskodawcy nie był nabywany w zamiarze jego dalszej odsprzedaży. Zamiarem Wnioskodawcy było zgromadzenie jak największej i jak najokazalszej kolekcji monet. Wszystkie nabyte monety były finansowane ze środków osobistych Wnioskodawcy i wnoszone do majątku prywatnego Wnioskodawcy.
A zatem należy stwierdzić, że zbycie przez Wnioskodawcę monet, wchodzących w skład gromadzonej przez niego kolekcji, dokonane po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie poszczególnych monet nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wskazania wymaga również fakt, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajmował się już kwestią sprzedaży kolekcjonerskich przedmiotów w zakresie skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych w niemal tożsamych stanach faktycznych, tj.:
- Pismo z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL2-2.4011.776.2024.1.MW;
- Pismo z dnia 2 kwietnia 2019 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-1.4011.145.2019.1.MJ.
Z kolei skutki podatkowe w odniesieniu do podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży kolekcjonerskiego majątku prywatnego zostały określone w piśmie z dnia 8 września 2009 r., wydanego przez Izbę Skarbową w Warszawie, IPPP2/443-835/09-2/AS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1, 2 i 4-9.
Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu omawianej ustawy to działalność, która ma następujące cechy:
- jest działalnością zarobkową;
- jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;
- jest prowadzona we własnym imieniu.
Działalność „zarobkowa” to działalność, której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Jednocześnie brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk, nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty.
Jednocześnie nie można utożsamiać „działalności zarobkowej” w rozumieniu ustawy z jakimkolwiek działaniem podatnika, które daje efekt zysku. W przepisie mowa jest bowiem o „działalności”, czyli nie o pojedynczych działaniach podatnika, ale zespole działań podejmowanych w określonym celu.
Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:
- „zorganizowany” to będący efektem „organizowania”; „organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);
- „ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania; kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym.
Jeżeli więc rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku zbycie rzeczy spełnia przesłanki uznania ich za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winno zostać rozliczone na zasadach właściwych dla tej działalności.
Stosownie natomiast do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są: odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Z tego przepisu wynika, że gdy sprzedaż rzeczy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei kwota uzyskana ze sprzedaży rzeczy po terminie określonym w tej regulacji nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż rzeczy ruchomych po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie stanowi źródła przychodu.
Z opisu sprawy wynika, że od lat 70, ubiegłego wieku hobbystycznie zajmował się Pan kolekcjonowaniem monet. Jeździł Pan po wystawach, giełdach i targach w całej Polsce i skupował monety. Wnioskodawca nabywał również monety w Narodowym Banku Polski oraz Mennicy Państwowej. W ten sposób tworzył Pan tak zwane kolekcjonerskie klasery z monetami. Zakupione monety przedstawiały różną wartość, otrzymał Pan dowody zakupu lecz, z uwagi na minione lata obecnie nie jest już Pan w posiadaniu dowodów zakupu. Obecnie jest Pan osobą starszą, która ze względu na swój zaawansowany wiek popadła w problemy zdrowotne. W celu finansowania leczenia zaczął Pan zaciągać pożyczki, a bieżące wpływy z tytułu otrzymywanej emerytury nie wystarczały na spłatę zaciągniętych zobowiązań oraz na wydatki związane ze stanem zdrowia. Postanowił Pan sprzedawać monety kolekcjonerskie, w celu spłaty zaciągniętych pożyczek, oraz opłacenia bieżących wydatków. Nie sprzedawał Pan kolekcjonerskich monet w ramach działalności gospodarczej. Ponadto wszystkie monety zostały nabyte przez Pana do 2018 r. Z kolei sprzedaż monet miała miejsce w latach 2022-2023.
Ponadto w uzupełnieniu wskazał Pan, że
- nie dokonywał Pan w przeszłości sprzedaży innych przedmiotów kolekcjonerskich;
- nie zamierza w przyszłości nabywać innych przedmiotów kolekcjonerskich w celu ich dalszej odsprzedaży;
- sprzedaż monet następuje bądź będzie następowała w celu zaspokojenia własnych potrzeb;
- nie podejmuje Pan ani nie będzie podejmować działań marketingowych w celu sprzedaży monet. Jedyne działania podjęte to wystawienie ogłoszenia na portalu internetowym w celu poinformowania kupującego o ofercie monet do sprzedaży;
- od momentu nabycia monet aż do momentu ich sprzedaży kolekcjonował Pan monety. Monety były poukładane w specjalnych albumach przeznaczonych do ich przechowywania (klasery) oraz znajdowały się u Pana w domu.
Skoro monety, o których mowa we wniosku, były przez Pana nabywane z majątku prywatnego, a nie w ramach działalności gospodarczej, to ich zbycie nie będzie stanowić działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem sprzedaż tę należy rozpatrywać w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, skutkuje powstaniem przychodu.
Jak Pan wskazał powyżej monety nabywał Pan od lat 70 do 2018 roku, natomiast zbycie monet nastąpiło w latach 2022-2023 - zatem zbycie to nie będzie stanowić źródła przychodów w rozumieniu tego przepisu, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: sprzedaż Pana kolekcji monet stanowiących Pana majątek prywatny nie będzie spełniać znamion źródła przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wyprzedaż przez Pana kolekcji monet po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie informuję, że w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
