Czy miejscem świadczenia opisanej usługi jest terytorium Niemiec, które wydały firmie z siedzibą w Niemczech, czyli nabywcy usługi świadczonej przez w... - Interpretacja - IPPP2/443-612/09-3/SAP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.08.2009, sygn. IPPP2/443-612/09-3/SAP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy miejscem świadczenia opisanej usługi jest terytorium Niemiec, które wydały firmie z siedzibą w Niemczech, czyli nabywcy usługi świadczonej przez wnioskodawcę numer, pod którym nabywca ten jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w Niemczech?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r., Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 czerwca 2009 r. (data wpływu 03.06.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług pośrednictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 czerwca 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług pośrednictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć z firmą mającą siedzibę w Niemczech umowę o świadczenie usług agencyjnych, a w istocie przedstawicielskich. W ramach umownych zobowiązań, Wnioskodawca działając w imieniu i na rzecz podmiotu zagranicznego, reprezentując jego wyłączne interesy na rynku polskim, wykonywać będzie następujące czynności:

  • wyszukiwanie na terytorium polski dostawców towarów poszukiwanych przez zagranicznego kontrahenta, doprowadzenie do realizacji transakcji w wyniku przeprowadzonych z udziałem wnioskodawcy negocjacji z polskimi kontrahentami, co polega, m.in. na zbieraniu i prezentowaniu zagranicznemu kontrahentowi ofert oraz próbek oferowanych produktów i ustalaniu kompleksowych warunków handlowo-finansowych dotyczących realizacji zamówień;
  • przesyłanie do polskich dostawców do realizacji wszystkich otrzymanych od zagranicznego kontrahenta zamówień będących wynikiem negocjacji, o których mowa wyżej;
  • nadzorowanie realizacji każdej pozyskanej transakcji, tj. od chwili otrzymania z zagranicy i przekazania zamówienia do podmiotu polskiego, do momentu dostawy towaru zagranicznemu odbiorcy łącznie z przekazywaniem podmiotowi polskiemu wszelkich reklamacji jakościowych, dostarczanie podmiotowi zagranicznemu informacji na temat rynku polskiego i potencjalnych producentów.

Wnioskodawca nie posiada pełnomocnictwa do podpisywania w imieniu podmiotu zagranicznego kontraktów handlowych. Wszystkie transakcje realizowane będą na podstawie zamówień przesyłanych przez zagranicznego kontrahenta, który nabywać będzie towary we własnym imieniu. Wnioskodawca wyjaśnia dodatkowo, że podstawą jego działania będzie dwustronna umowa określająca zasady wynagrodzenia, w tym prowizje z tytułu zawartych transakcji między zagranicznym kontrahentem a polskim producentem na dostawę towarów z Polski do Niemiec (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów). Wnioskodawca wyjaśnia także, iż nabywca świadczonej przez Wnioskodawcę usługi poda dla tej czynności Wnioskodawcy numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w Niemczech.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy miejscem świadczenia opisanej usługi jest terytorium Niemiec, które wydały firmie z siedzibą w Niemczech, czyli nabywcy usługi świadczonej przez wnioskodawcę numer, pod którym nabywca ten jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w Niemczech...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT stanowi o usługach wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów. Przepis ten nie wymaga zatem posiadania przez pośrednika pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu dostawcy towarów z ich odbiorcami. Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Wnioskodawca wskazując, iż wprawdzie nie posiada pełnomocnictwa do zawierania w imieniu swojego zagranicznego kontrahenta umów z krajowymi dostawcami, wyraźnie jednak podkreśla, iż w zakresie wykonywanych przez niego czynności składających się na usługę pośrednictwa. Działa w imieniu i na rzecz zagranicznego dostawcy i jest do dokonywania tych czynności umocowany na podstawie zawartej umowy. Do czynności tych należy, m.in. pozyskiwanie na terytorium polski dostawców towarów oferowanych przez nich zagranicznemu kontrahentowi, doprowadzenie do realizacji transakcji w wyniku przeprowadzonych z udziałem wnioskodawcy negocjacji z polskimi kontrahentami, czyli w wyniku zbierania przez niego ofert oraz próbek oferowanych produktów, ustalanie kompleksowych warunków handlowo-finansowych dotyczących realizacji zamówień, przesyłanie do polskich dostawców do realizacji otrzymanych od zagranicznego kontrahenta zamówień będących wynikiem podejmowanych przez niego działań, nadzorowanie realizacji każdej pozyskanej transakcji od momentu otrzymania zamówień do chwili dostawy towaru zagranicznemu kontrahentowi oraz zajmowanie się ewentualnymi reklamacjami. Przepis ust. 6 powołanego artykułu określa natomiast miejsce świadczenia usługi jako miejsce siedziby usługobiorcy, który podał usługodawcy numer pod którym jest zidentyfikowany dla celów podatku od wartości dodanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ogólną zasadę ustalania miejsca świadczenie usług określa przepis art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), który brzmi: W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c w/w ustawy stanowi, iż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem ust. 6. Przepis ust. 6 stanowi natomiast, iż w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług pośrednictwa, jak również nie precyzują, jak należy rozumieć pojęcie w imieniu i na rzecz. Zgodnie z doktryną prawa przez usługi pośrednictwa, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis powyższy wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z jego brzmienia nie wynika, aby wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich dotyczył zawierania umów, na podstawie których zrealizowane zostaną dostawy, lecz odnosi się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Dyspozycją tego przepisu nie będą zatem objęte, z jednej strony takie działania, które pośrednik, w szerokim znaczeniu tego słowa, będzie podejmował wobec odbiorcy towaru w imieniu własnym, lecz na rzecz (na rachunek) dostawcy, a z drugiej strony eliminował będzie również takie działania, które określony podmiot będzie podejmował w stosunku do potencjalnych odbiorców, np.: samorzutnie, bez uzgodnienia z dostawcą i bez posiadania stosownego umocowania z jego strony do działania i dokonywania czynności na jego rzecz, a które w efekcie również mogą prowadzić do zrealizowania dostaw. Natomiast użyty w tym przepisie wymóg działania w imieniu osób trzecich należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Zatem, gdy towar jest wysyłany lub transportowany, miejscem świadczenia usługi jest miejsce dokonania dostawy towarów, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu do nabywcy i tam też usługa podlega opodatkowaniu. Jednakże w sytuacji, w której nabywca usługi poda dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, to miejscem świadczenia tej usługi jest terytorium państwa, które ten numer wydało. Zatem w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia usługi pośrednictwa będzie terytorium Niemiec podmiot zagraniczny podał Wnioskodawcy dla tej czynności numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

Zgodnie z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie