Dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z tytułu świadczenia usług weterynaryjnych przy równoczesnym prowadzen... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.477.2023.1.KP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.477.2023.1.KP

Temat interpretacji

Dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z tytułu świadczenia usług weterynaryjnych przy równoczesnym prowadzeniu działalności rolniczej jako podatnik VAT czynny.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 28 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z tytułu świadczenia usług weterynaryjnych przy równoczesnym prowadzeniu działalności rolniczej jako podatnik VAT czynny.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan gospodarstwo rolne. Od 1 lipca 2013 r. rozlicza się Pan jako czynny podatnik VAT i składa Pan deklaracje VAT 7K. 18 października 2019 r. założył Pan działalność gospodarczą zapisaną w CEIDG z wykonywaną działalnością gospodarczą (kod PKD) - 75.00 działalność weterynaryjna.

Po założeniu firmy udał się Pan do urzędu skarbowego (...) celem załatwienia formalności. Wybierając formę opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych według skali podatkowej.

Formularza VAT-R nie składał Pan i nie dokonał Pan aktualizacji na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Artykuł ten wprowadza zwolnienie podmiotowe i podaje że: „zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000,00 zł, do wartości nie wlicza się kwoty podatku” przez lata 2019 (proporcjonalnie), 2020, 2021, 2022 sprzedaż z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. Sprzedaż z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. zbliża się do kwoty 200.000,00 zł.

Udał się Pan do urzędu skarbowego celem złożenia formularza VAT-R z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Tam został Pan poinformowany, że Pana interpretacja ustawy o podatku VAT jest błędna, że nie może Pan ponownie złożyć deklaracji VAT-R do tego samego numeru NIP. Pana pierwsza faktura sprzedażowa w miesiącu wrześniu 2023 r. przekroczy 200.000,00 zł i rozumie Pan, że od tego momentu stanie się Pan czynnym podatnikiem VAT także z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy będąc czynnym podatnikiem VAT jako rolnik może Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego we własnej pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

W 2013 r. został Pan rolnikiem VATowcem. W 2019 r. kiedy założył Pan pozarolniczą działalność gospodarczą skorzystał Pan ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W Pana ocenie rezygnacja ze zwolnienia przedmiotowego nie może mieć wpływu na zwolnienie podmiotowe, bo jakby odwrócić sytuację: rolnik ryczałtowy, który zakłada pozarolniczą działalność gospodarczą i składa formularz VAT-R rezygnuje ze zwolnienia podmiotowego i staje się czynnym podatnikiem VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i wówczas ma dwa statusy podatkowe na gruncie podatku VAT: - rolnik - nievatowiec - pozarolnicza działalność gospodarcza - vatowiec.

Pana zdaniem nie może być, że w poszczególnych artykułach w ustawie o VAT jest wyższość jednego artykułu nad innym artykułem. Art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 należy rozpatrywać równolegle.

W Pana ocenie rezygnacja ze zwolnienia przedmiotowego nie może mieć wpływu na zwolnienie podmiotowe, tak jak zwolnienie podmiotowe nie ma wpływu na zwolnienie przedmiotowe. Stwierdza Pan, że rolnik prowadzący dodatkowo pozarolniczą działalność gospodarczą może mieć różne warianty dotyczące statusu VAT takiego podmiotu:

1.rolnik vatowiec; prowadzący działalność – nievatowiec

2.rolnik vatowiec; prowadzący działalność – vatowiec

3.rolnik ryczałtowy; prowadzący działalność – vatowiec

4.rolnik ryczałtowy; prowadzący działalność - nievatowiec

W świetle przeprowadzonego wywodu Pana zdaniem należy przyjąć, że Pana sytuacja mieści się w pkt 1 rolnik - vatowiec i prowadzący działalność - nievatowiec.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:

W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 2 ustawy:

W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
  • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
  • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że od 1 lipca 2013 r. prowadzi Pan gospodarstwo rolne jako zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT. Jednocześnie 18 października 2019 r. założył Pan działalność gospodarczą zapisaną w CEIDG (kod PKD) - 75.00 działalność weterynaryjna. Udał się Pan do urzędu skarbowego celem złożenia formularza VAT-R z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Tam został Pan poinformowany, że Pana interpretacja ustawy o podatku VAT jest błędna, że nie może Pan ponownie złożyć deklaracji VAT-R do tego samego numeru NIP.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy będąc czynnym podatnikiem VAT jako rolnik może Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego we własnej pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wskazać należy, że ustawodawca przewidział szereg zwolnień, z których mogą skorzystać podatnicy. Wśród nich wyróżniamy dwa rodzaje zwolnień. Do jednej grupy zaliczamy zwolnienia z uwagi na przedmiot wykonywanych czynności. Zwolnienia te obejmują jedynie określony zakres w ramach działalności prowadzonej przez podatnika. Do tej grupy zwolnień zalicza się między innymi zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Do drugiej grupy zalicza się zwolnienie podmiotowe przewidziane w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Swoim zakresem obejmuje ono określony podmiot, który spełnia warunki do korzystania ze zwolnienia (wartość sprzedaży do 200 000 zł rocznie i nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy). Należy podkreślić, że ze zwolnienia podmiotowego podatnik korzysta w odniesieniu do całej prowadzonej działalności gospodarczej. Zwolnienie podmiotowe dotyczy statusu podatnika, natomiast zwolnienie przedmiotowe określonych dostaw czy usług.

Możliwe jest również korzystanie z obu rodzajów zwolnień równocześnie. Podatnik może bowiem korzystać równocześnie ze zwolnienia podmiotowego, np. jako rolnik ryczałtowy korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (wartość sprzedaży z tej działalności nie wlicza się do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy), a w stosunku do pozostałej działalności korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia przedmiotowego – np. w zakresie dostawy produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych – i zarejestrowaniu się z wykonywania tej działalności jako podatnik podatku VAT, podatnik traci również możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego z tytułu wykonywania innej niż rolnicza, działalności gospodarczej. Wynika to z faktu, że rezygnacja ze zwolnienia przedmiotowego jest uwarunkowana zgłoszeniem rejestracyjnym podatnika jako podatnika czynnego, czyli rezygnacją ze statusu również podatnika zwolnionego podmiotowo.

Wobec powyższego, skoro z prowadzonego gospodarstwa rolnego zarejestrował się Pan jako czynny podatnik podatku VAT i tym samym zrezygnował Pan ze statutu rolnika ryczałtowego, traci Pan również status podatnika zwolnionego podmiotowo w odniesieniu do wszystkich wykonywanych przez Pana czynności, także tych wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym od momentu zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku VAT z tytułu działalności rolniczej, nie mógł Pan korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do prowadzonej działalności w zakresie usług weterynaryjnych.

Mając zatem na uwadze powyższe, należy uznać, że Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  •  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).