Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu polegającego na stworzeniu nowoc... - Interpretacja - IBPP4/443-1183/11/EJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.09.2011, sygn. IBPP4/443-1183/11/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu polegającego na stworzeniu nowoczesnej bazy dydaktycznej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011r. (data złożenia 27 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2011r. oraz z dnia 14 września 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2011r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 września 2011r. oraz z dnia 14 września 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 października 2009r. pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą zawarta została umowa o dofinansowaniu projektu w zakresie Działania 8.3 Infrastruktura kształcenia ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Jednym z warunków rozliczenia środków jest przedłożenie Marszałkowi Województwa informacji, czy beneficjent (Wnioskodawca) ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Projekt objęty dofinansowaniem przewiduje udzielenie Wnioskodawcy dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości do 85% planowanych kosztów projektu. Przedmiotem projektu jest remont oraz wyposażenie budynku magazynowo-garażowego oraz 4 sal lekcyjnych w budynku warsztatów szkolnych Zespołu Szkół i przeznaczenie ich na sale dydaktyczne i pracownie związane z kształceniem ustawicznym. Szkoła jest jednostką organizacyjną Wnioskodawcy i prowadzi kształcenie ustawiczne. Zgodnie z zasadami programu, beneficjentowi środków będącemu płatnikiem podatku VAT lecz nie mogącemu obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikające z odrębnych przepisów prawa można przyjąć w rozliczeniu całości zadania wartość brutto wystawionych faktur.

Wnioskodawca wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie edukacji publicznej. Zadania z zakresu edukacji wykonują jednostki organizacyjne Powiatu szkoły. Obiekty, w których prowadzona jest działalność edukacyjna należą do Wnioskodawcy, który zobowiązany jest do utrzymywania ich zgodnie z wymogami prawa budowlanego, zobowiązany jest do utrzymywania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, wykonywania remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie, jak też wyposażania szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania i programów wychowawczych. Z wykonywanych w ten sposób czynności Wnioskodawca nie osiąga żadnych przychodów (obrotów), ponoszone są jedynie wydatki w zakresie realizowania ustawowych zadań. W związku z czym, podatek naliczony wykazany w otrzymanych przez Wnioskodawcę fakturach wystawionych przez wykonawców, dokumentujących poniesienie kosztów w związku z robotami budowlanymi i zakupionym wyposażeniem i sprzętem dydaktycznym (tj. czynności ujęte w harmonogramie wydatków objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013), w żaden sposób nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego, gdyż w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, służy wyłącznie czynnościom zwolnionym, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego Rozporządzenia, jak też czynności zwolnionych o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Ponadto, towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu nie będą w przyszłości generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej.

W piśmie z dnia 12 września 2011r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że w dniu 30 października 2009r. pomiędzy Województwem a Powiatem została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn. . Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych Powiatu określonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142) i związany jest ze świadczeniem usług edukacyjnych. Ponieważ Powiat sam nie świadczy takich usług, zadania te w imieniu Powiatu realizowane są przez oświatowe jednostki organizacyjne. Obiekty, w których prowadzona jest działalność edukacyjna zostały nieodpłatnie przekazane jednostkom oświatowym. Realizowany projekt ma na celu remont oraz wyposażenie budynku magazynowo-garażowego oraz 4 sal lekcyjnych w budynku warsztatów szkolnych Zespołu Szkół i przeznaczenie ich na sale dydaktyczne i pracownie związane z kształceniem ustawicznym. Inwestycje te po zakończeniu projektu nieodpłatnie zostaną przekazane szkole na realizację jej statutowego zadania tj. edukację publiczną. Nieodpłatne przekazanie nieruchomości na cele oświatowe nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione na realizację powyższego projektu będą służyły czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT, a efekty projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(doprecyzowane w piśmie z dnia 12 września 2011r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 12 września 2011r.), w ramach realizowanego projektu pn. , Powiat nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiat realizuje projekt pn. . Realizowany projekt ma na celu remont oraz wyposażenie budynku magazynowo-garażowego oraz 4 sal lekcyjnych w budynku warsztatów szkolnych Zespołu Szkół i przeznaczenie ich na sale dydaktyczne i pracownie związane z kształceniem ustawicznym.

Nieodpłatne przekazanie nieruchomości na cele oświatowe nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione na realizację powyższego projektu będą służyły czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT, a efekty projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych. Jak wskazał Wnioskodawca, służyć będą one wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania mienia powstałego w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach