Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.734.2025.1.KF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.734.2025.1.KF

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z przekazaniem pacjentom bezpłatnego pakietu badań diagnostycznych w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo prostą spółką akcyjną mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych na terytorium RP. Podstawowym przedmiotem Państwa działalności jest PKD (…).

(…) lipca 2025 r. pomiędzy Państwem a Województwem (…) została zawarta umowa nr (…) o dofinansowanie projektu pn. (…), realizowanego w ramach Priorytetu nr 1 Fundusze Europejskie (…) Naboru nr (…) Programu Fundusze Europejskie (…).

Zgodnie z § 2 umowy:

Całkowita wartość projektu: (…) PLN.

Wydatki kwalifikowane: (…) PLN.

Kwota dofinansowania z (…): (…) PLN (69,75% wydatków kwalifikowanych).

Wkład własny beneficjenta: (…) (30,25% wydatków kwalifikowanych).

Projekt realizowany jest w okresie od (…) listopada 2024 r. do (…) maja 2027 r. i obejmuje m.in.:

-(…).

Dofinansowanie będzie wypłacane w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych na podstawie zatwierdzonych wniosków o płatność, zgodnie z zasadami kwalifikowalności określonymi w przepisach unijnych i krajowych.

Zakres działań będzie obejmował m.in.:

1.(…)

Cele projektu:

Bezpośrednie opracowanie skutecznej, opartej na dowodach naukowych procedury terapeutycznej oraz stworzenie aplikacji mobilnej wspierającej pacjentów.

Pośrednie poprawa jakości życia pacjentów, zwiększenie świadomości zdrowotnej, redukcja długoterminowych kosztów leczenia.

Efektem projektu będzie gotowa do wdrożenia kompleksowa usługa terapeutyczna oraz aplikacja mobilna dostępna komercyjnie. Planują Państwo także sprzedaż raportów zanonimizowanych danych z badań do podmiotów medycznych i naukowych (B2B).

W ramach realizacji projektu pacjenci, którzy spełnią kryteria udziału, otrzymają bezpłatnie pakiet badań (…) oraz zostaną poproszeni o wypełnienie ankiety wstępnej. Świadczenie to będzie finansowane w 69,75% z Funduszy Europejskich (…), a w pozostałej części z Państwa wkładu własnego. Nie będą Państwo pobierali od pacjentów żadnego wynagrodzenia, a badania będą elementem projektu badawczo-rozwojowego. Wartość rynkowa takiego pakietu badań w przypadku komercyjnego wykonania wynosi ok. (…) zł.

Pytania

1.Czy w opisanym stanie przyszłym, w którym pacjenci otrzymają, w ramach projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (…) oraz Państwa wkładu własnego, nieodpłatny pakiet badań diagnostycznych (…), wartość tych świadczeń będzie stanowić dla pacjentów przychód w rozumieniu ustawy o PIT?

2.Jeżeli będzie stanowić, to czy przychód ten korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT?

3.Jeżeli będzie stanowić i brak jest podstawy do zwolnienia, to kto jest płatnikiem podatku PIT oraz jaki dokument podatkowy powinien zostać wystawiony pacjentowi (PIT-11, PIT-8C lub inny)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w opisanym stanie przyszłym wartość nieodpłatnych świadczeń udzielanych pacjentom w postaci pakietu badań diagnostycznych w ramach realizacji projektu pn. (…) stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT. Jednakże przychód ten korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT, ponieważ świadczenia są finansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie (…), będącego programem rozwoju w rozumieniu przepisów o wdrażaniu funduszy unijnych, współfinansowanym przez jednostkę samorządu terytorialnego. W konsekwencji po stronie pacjentów nie powstaje obowiązek zapłaty podatku, a na Państwu nie ciążą obowiązki płatnika PIT ani obowiązki informacyjne (PIT-11, PIT-8C).

Podstawa prawna zwolnienia

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych: ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, agencji rządowych, agencji wykonawczych, lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Spełnienie warunków zwolnienia w analizowanym przypadku

Świadczenia (…) będą finansowane w 69,75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie (…), a pozostała część jest finansowana z wkładu własnego beneficjenta.

Projekt jest realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z Województwem (…) (jednostką samorządu terytorialnego).

Program Fundusze Europejskie (…) jest programem rozwoju w rozumieniu przepisów o wdrażaniu funduszy unijnych, służącym realizacji Umowy Partnerstwa między Rządem RP a Komisją Europejską. Świadczenia mają charakter nieodpłatny, będą udzielane w ramach projektu badawczo-rozwojowego i profilaktyczno-zdrowotnego, a pacjent nie będzie ponosił z tego tytułu żadnych kosztów.

Skutki podatkowe

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT wartość takich świadczeń jest zwolniona z opodatkowania, a zatem po stronie pacjentów nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu PIT. W konsekwencji nie występują Państwo w tym przypadku w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i nie mają obowiązku wystawiania informacji PIT-11 ani PIT-8C.

Praktyka organów podatkowych

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, m.in.:

-interpretacja Dyrektora KIS z 29 kwietnia 2025 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.350.2025.1.DJ – Skutki podatkowe nieodpłatnych świadczeń w ramach projektu Europejskiego Funduszu Społecznego Plus;

-69/7/A/2014 WYROK z 8 lipca 2014 r. sygn. akt K 7/13.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 199 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są m. in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9:

Inne źródła.

Jak natomiast stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy – jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Na podmiotach dokonujących świadczeń z powyższego tytułu ciążą z kolei obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Przepisy ustawy podatkowej nie zawierają definicji nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych termin „nieodpłatne świadczenie” ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym, obejmuje bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób fizycznych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jak wskazali Państwo we wniosku, w ramach realizacji projektu pacjenci, którzy spełnią kryteria udziału, otrzymają bezpłatnie pakiet badań (…) oraz zostaną poproszeni o wypełnienie ankiety wstępnej. Świadczenie to będzie finansowane w 69,75% z Funduszy Europejskich (…), a w pozostałej części z Państwa wkładu własnego. Nie będą Państwo pobierali od pacjentów żadnego wynagrodzenia, a badania będą elementem projektu badawczo-rozwojowego. Wartość rynkowa takiego pakietu badań w przypadku komercyjnego wykonania wynosi ok. (…) zł.

Zatem, w opisanym zdarzeniu przyszłym, wartość pakietu badań diagnostycznych, który otrzymają pacjenci w ramach realizacji projektu, będzie stanowiła dla nich przychód z nieodpłatnych świadczeń, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie oznacza to jednak automatycznie ich opodatkowania. Ustawodawca w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarł katalog przychodów, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania. Jednakże należy podkreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

I tak, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

-nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),

-świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

-świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów, programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Wszystkie te trzy warunki muszą być spełnione łącznie.

Krajowe i regionalne programy operacyjne, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1079 ze zm.) stanowiące wraz z Umową Partnerstwa (opracowywaną, zatwierdzaną oraz negocjowaną z Komisją Europejską na szczeblu rządowym) spójny system dokumentów strategicznych i programowych na perspektywę finansową 2021-2027, pośrednio mieszczą się w pojęciu „program rządowy” użytym w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Programy operacyjne, zgodnie z art. 14i ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 198), muszą realizować cele zgodne z Umową Partnerstwa z uwzględnieniem uwarunkowań krajowych lub regionalnych.

Zatem nieodpłatne świadczenia, w postaci pakietu badań diagnostycznych, które otrzymają pacjenci w ramach realizacji projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, objęte będą zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, otrzymane świadczenia w postaci pakietu badań diagnostycznych będą stanowić dla pacjentów przychód z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 11 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy. W konsekwencji, nie będą ciążyć na Państwu obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.