Czy można odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących bieżącej eksploatacji wynajętej nieruchomości? - Interpretacja - ITPP2/443-851/08/AF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2008, sygn. ITPP2/443-851/08/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy można odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących bieżącej eksploatacji wynajętej nieruchomości?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z bieżącą eksploatacją wynajmowanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z bieżącą eksploatacją wynajmowanej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną, nie prowadzącą działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości, zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług, osiąga przychody z tytułu wynajmu nieruchomości (jest jej właścicielem). Usługi w zakresie wynajmu prowadzone są przez Wnioskodawcę na własny rachunek. Nieruchomość jest budynkiem mieszkalnym, od którego opłacany jest podatek od nieruchomości w wysokości obowiązującej dla nieruchomości przeznaczonej do prowadzenia działalności gospodarczej i jako całość jest przedmiotem wynajmu podmiotowi gospodarczemu, na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości budynku użytkowego i ponoszącej wydatki związane z wynajmem nieruchomości, której jest właścicielem, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z bieżącą eksploatacją wynajmowanej nieruchomości...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy osoba nie prowadząca działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości, a będąca jednocześnie zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, może dokonywać obniżenia kwoty podatku należnego (wynikającego z faktur dokumentujących wynajem nieruchomości podmiotowi prowadzącemu w nim działalność gospodarczą) o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z bieżącą eksploatacją wynajmowanej nieruchomości (opłaty za energię, ogrzewanie, utrzymywanie terenu wokół nieruchomości, bieżące naprawy i remonty), zakładając, że wyżej wymienione wydatki udokumentowane są fakturami VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Powyższy przepis stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy). Pojęcie świadczenia usług użyte w przytoczonym przepisie ma szeroki charakter, dopełniający definicję dostawy towarów.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczy usługi wynajmu budynku mieszkalnego, podmiotowi prowadzącemu w nim działalność gospodarczą. Powyższa usługa dokumentowana jest fakturą VAT. Ponosi przy tym wydatki związane z bieżącą eksploatacją przedmiotowego budynku, np. opłaty za energię, ogrzewanie, utrzymywanie terenu wokół nieruchomości, bieżące naprawy i remonty. Powyższe opłaty są więc w sposób bezsporny i bezpośredni związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Wydatki te są dokumentowane fakturami VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z bieżącą eksploatacją wynajmowanej nieruchomości, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy