
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki na nabycie Linii Recyklingowej jako zespołu dalece zintegrowanych i funkcjonalnie powiązanych ze sobą Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skorzystania z tzw. „ulgi na robotyzację”.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 14 maja 2025 r. (data wpływu 14 maja 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów (tj. jest polskim rezydentem podatkowym). Wnioskodawca jest również zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca działa w ramach wywodzącej się z Polski międzynarodowej grupy spółek B., w skład której wchodzą podmioty zajmujące się m.in. (…). Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega na recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W ramach przedmiotowej działalności, Spółka zajmuje się m.in. odzyskiem surowców z materiałów segregowanych i ich dalszą sprzedażą.
Spółka świadczy dokonuje recyklingu elektroodpadów głównie poprzez proces (…) z wykorzystaniem zaawansowanej technologicznie linii przemysłowej do przetwarzania zużytego sprzętu AGD (elektroodpadów) będącej agregatem poszczególnych urządzeń na nią się składających (dalej: „Linia Recyklingowa”). Efektem opisywanego cyklu produkcyjnego Wnioskodawcy jest wytworzenie wyrobów takich jak plastik, metale żelazne oraz metale nieżelazne. Wykorzystanie Linii Recyklingowej w procesie produkcyjnym pozwala zachować wysoką efektywność przedmiotowego procesu oraz spełnić najwyższe normy bezpieczeństwa, a także środowiskowe.
W 2019 r. Spółka podpisała umowę z niemiecką firmą C. GmBH na dostarczenie i montaż Linii Recyklingowej. Montaż Linii Recyklingowej został zakończony w 2024 r. W okresie montażu Wnioskodawca ponosił opłaty za poszczególne etapy inwestycji. Zakład Spółki wykorzystujący Linię Recyklingową został otwarty (…) 2024 r. Linia Recyklingowa została przyjęta do ewidencji środków trwałych w przedsiębiorstwie Spółki (…) 2024 r. Ze względu na pełne funkcjonalne powiązanie pomiędzy poszczególnymi elementami składającymi się na Linię Recyklingową, została ona wprowadzona do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy jako jeden środek trwały i jako taki podlega ona amortyzacji od całości swojej wartości.
W skład Linii Recyklingowej wchodzą w szczególności fabrycznie nowe urządzenia, które są automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi i stacjonarnymi lub mobilnymi maszynami, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającymi właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, które spełniają łącznie następujące warunki:
- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
- są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,
- są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
- są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
(dalej jako: „Urządzenia składające się na Linię Recyklingową”).
Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca rozważa skorzystanie z ulgi podatkowej, o której mowa w art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278; dalej: „ustawa o CIT”). W dalszej części opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca przystąpi do szczegółowego opisu poszczególnych elementów składających się na Linię Recyklingową oraz procesu produkcyjnego realizowanego przy jej pomocy, a następnie przedstawi swoje rozumienie możliwości zastosowania ulgi podatkowej, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, w przedmiotowej sprawie.
Opis Linii Recyklingowej
Wnioskodawca nabył fabrycznie nową Linię Recyklingową do recyklingu urządzeń chłodniczych od C. GmbH. Instalacja umożliwia przetworzenie (…) na godzinę niezależnie od rodzaju czynnika chłodniczego, który został zastosowany przy budowie urządzenia. Linia Recyklingowa stanowi innowacyjne rozwiązanie dzięki któremu zakład Spółki w X. stanowi jeden z najbardziej nowoczesnych zakładów zajmujących się recyklingiem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego w Polsce.
Linia Recyklingowa służy do rozdrabniania, recyklingu i sortowania poszczególnych części urządzeń chłodniczych:
- z izolacją CFC,
- z izolacją cyklopentanową,
- zawierających amoniak, z izolacją CFC,
- z obiegiem amoniaku,
- komór chłodniczych lub płyt warstwowych z izolacją CFC lub cyklopentanową
- wyposażenia sklepów (gablot, szafek gastronomicznych, automatów do napojów, itp.).
Producent podkreśla zastosowanie przemysłowe Linii Recyklingowej w ramach oryginalnej instrukcji obsługi. Zgodnie z nią, w skład Linii Recyklingowej wchodzą moduły zespolone ze sobą w ciąg technologiczny - są to m.in.:
- Linia logistyczna,
- Stacja podnosząca/rozdrabniarka,
- Przenośnik materiału żelaznego/nieżelaznego/poliuretanowego,
- Rozdrabnianie końcowe,
- Przetwarzanie materiału poliuretanowego,
- Separacja frakcja Al/Cu i tworzywa sztucznego,
- Przenośnik materiału,
- Linia absorpcyjna z węglem aktywnym,
- Kompleksowe sterowanie urządzeniami.
W ramach poszczególnych modułów można wyróżnić następujące Urządzenia składające się na Linię Recyklingową:
(...)
Wszystkie Urządzenia składające się na Linię Recyklingową stanowią funkcjonalną całość. Bez chociażby jednego z nich Linia Recyklingowa nie mogłaby wypełniać swoich zadań przemysłowych.
Kompleksowe sterowanie Linią Recyklingową składa się z kilku podsystemów. Podsystemy sterowania mają oddzielne zasilania i zabezpieczenia wstępne. Na odpowiedniej szafie sterowniczej znajdują się wszystkie elementy obsługowe i wyświetlające oraz system wizualizacji do monitorowania i sterowania poszczególnymi modułami. Z boku znajduje się urządzenie szafy sterowniczej w celu zapewnienia jej odpowiedniej temperatury.
Linię obsługują m.in. podajniki (podnośniki, zwrotnice, przenośniki korytowe, separatory), które poruszają się w co najmniej trzech stopniach swobody (poziomo, pionowo, horyzontalnie). Podajniki umieszczają elementy agregatu chłodniczego w odpowiednich pozycjach umożliwiając przetworzenie i segregację. Następnie, kolejne urządzenia wykonują czynności w ciągu technologicznym - wykonując programowalne ruchy i czynności.
Prawidłowo przeprowadzony proces przetwarzania jednostek chłodniczych w ramach Linii Recyklingowej składa się z kilku etapów:
(...)
Sama instalacja adsorpcyjna jako część Linii Recyklingowej składa się z trzech zbiorników z węglem aktywnym, z których dwa są wykorzystywane do procesu adsorpcji. Trzeci z nich podlega procesowi desorpcji. Podczas adsorpcji substancje, które mają być adsorbowane, najpierw przyczepiają się do centrów aktywnych cząsteczki węgla. Następnie na powierzchni cząsteczki węgla tworzy się kolejna warstwa. Najpierw zachodzi kondensacja kapilarna w mikroporach, czyli substancja, która ma być adsorbowana, skrapla się. Proces ten zachodzi tylko w porach o średnicy około (…) razy większej od średnicy wchłanianych cząsteczek.
Powyższy proces produkcyjny obejmuje szereg etapów realizujących wiele różniących się od siebie zadań, które całościowo prowadzą do wytworzenia produktów końcowych. Wszystkie te czynności odbywają się w ramach jednego, nieprzerwanego ciągu Linii Recyklingowej. Każda maszyna wchodząca w skład Linii Recyklingowej jest zintegrowana i niezbędna do prawidłowego jej funkcjonowania, prowadząc do wytworzenia produktu końcowego. Proces jest maksymalnie zautomatyzowany z niewielkim udziałem ludzi przy przemieszczaniu materiałów.
Co więcej, Linia Recyklingowa jest połączona z dedykowanym dla niej systemem teleinformatycznym, które to połączenie umożliwia zdalne monitorowanie parametrów pracy. System sterowania nadzoruje pracę poszczególnych Urządzeń składających się na Linię Recyklingową. Pracę każdego z nich można dostosować poprzez szereg parametrów, diagnostyki i kontroli, w tym nadzorowanie prawidłowej pracy Urządzeń składających się na Linię Recyklingową. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych, system teleinformatyczny informuje użytkownika o zaistniałych nieprawidłowościach.
Podsumowując powyższe należy wskazać, że Linia Recyklingowa, w postaci Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, stanowi zespół powiązanych ze sobą maszyn i urządzeń, których wyodrębnienie i samodzielne użytkowanie byłoby niemożliwe, mając na uwadze osiągnięcie efektu zapewnianego dzięki ich daleko posuniętej integracji w ramach Linii Recyklingowej. Co więcej, usunięcie z Linii Recyklingowej któregokolwiek z Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, mogłoby prowadzić do utraty jej funkcjonalności.
Linia Recyklingowa została przyjęta do ewidencji środków trwałych (…) 2024 r. jako jeden środek trwały, a jej amortyzacja podatkowa została rozpoczęta od miesiąca kolejnego, zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. W stosunku do Linii Recyklingowej dokonywane są comiesięczne odpisy amortyzacyjne, zaś przyjęta podatkowa stawka amortyzacji wynosi 14%, co oznacza, że odpisy amortyzacyjne będą rozpoznawane przez Wnioskodawcę aż do roku 2032 włącznie. Ponadto Linia Recyklingowa jest jako całość objęta gwarancją producenta na podstawie umowy.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1)W 2024 r., czyli w roku, w którym Spółka zamierza rozpocząć korzystanie z ulgi na robotyzację, Spółka osiągnęła dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych. W kolejnych latach planowanego korzystania z ulgi na robotyzację Spółka nie jest w stanie zagwarantować osiągnięcia dochodu z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych z uwagi na realia prowadzenia działalności gospodarczej i wpisane w to ryzyko.
2)Koszty wskazane w treści wniosku nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
3)Spółka nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) bądź z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a cyt. ustawy).
4)Spółka rozlicza dokonywane od Linii Recyklingowej odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2025 r. poz. 278). Linia Recyklingowa została przyjęta do ewidencji środków trwałych (…) 2024 r. jako jeden środek trwały, a jej amortyzacja podatkowa została rozpoczęta od miesiąca kolejnego, zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. W stosunku do Linii Recyklingowej dokonywane są comiesięczne odpisy amortyzacyjne, zaś przyjęta podatkowa stawka amortyzacji wynosi 14%, co oznacza, że odpisy amortyzacyjne będą rozpoznawane przez Wnioskodawcę aż do roku 2032 włącznie.
5)W skład Linii Recyklingowej i jej poszczególnych modułów wchodzą w szczególności fabrycznie nowe urządzenia, które są automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi i stacjonarnymi maszynami, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającymi właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, które spełniają łącznie następujące warunki:
- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
- są wspierane przez systemy usprawniające procesy produkcyjne Spółki,
- są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
- są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
Oprócz powyżej opisanych urządzeń, w ramach Linii Recyklingowej, w poszczególnych modułach, występują także inne elementy / urządzenia, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT takie jak:
- maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, o których mowa w art. 38eb ust. ust. 2 pkt 1 lit b ustawy o CIT,
- maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy, funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. ust. 2 pkt 1 lit c ustawy o CIT,
- maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujnik i kamery, o których mowa w art. 38eb ust. ust. 2 pkt 1 lit d ustawy o CIT,
- urządzenia do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. ust. 2 pkt 1 lit e ustawy o CIT.
6)Spółka potwierdza, że nabyła urządzenia peryferyjne i maszyny w stosunku do których zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację, które zaliczane są do jednej z kategorii wymienionej w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
7)Środki trwałe (maszyny/urządzenia) wchodzące w skład linii recyklingowej spełniają przesłanki:
- maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, czy też ww. roboty będą elementem robotów przemysłowych
- jeżeli ww. roboty będą elementem robotów przemysłowych proszę podać ich rodzaj, tj. co to są za maszyny/urządzenia
- maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym,
- maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
- urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych.
8)Urządzenia wchodzące w skład Linii Recyklingowej w części stanowią maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych, które są z tymi robotami funkcjonalnie powiązane. W art. 38eb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT) ustawodawca przedstawił otwarty katalog przykładowych maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, które mogą zostać uznane za funkcjonalnie z nimi związane. O otwartym charakterze tego katalogu świadczy użycie w treści przepisu zwrotu „w szczególności”, który wskazuje, że wyliczenie obejmuje jedynie przykłady, a nie zamkniętą listę kategorii urządzeń.
W związku z tym, pomiędzy zakresem urządzeń wchodzących w skład Linii Recyklingowej a przykładowym katalogiem maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych wskazanym w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT zachodzi relacja krzyżowania. Oznacza to, że część urządzeń składających się na Linię Recyklingową odpowiada przykładowym kategoriom wskazanym w powołanym przepisie i może być bezpośrednio utożsamiana z maszynami i urządzeniami peryferyjnymi wymienionymi w tym katalogu. Jednocześnie jednak, inne urządzenia należące do Linii Recyklingowej również spełniają kryterium funkcjonalnego powiązania z robotami przemysłowymi, lecz nie zostały wymienione wprost w przykładowym katalogu zawartym w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT.
Co istotne, nie wszystkie urządzenia lub elementy składające się na Linię Recyklingową można zakwalifikować jako maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych. Część z nich stanowi bowiem inny rodzaj kosztów poniesionych na robotyzację - kwestia ta została opisana odpowiedzi na pytanie nr 5. W szczególności dotyczy to:
- maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. ust. 2 pkt 1 lit c ustawy o CIT,
- maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujnik i kamery, o których mowa w art. 38eb ust. ust. 2 pkt 1 lit d ustawy o CIT,
- urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. ust. 2 pkt 1 lit e ustawy o CIT.
Do Urządzeń składających się na Linię Recyklingową stanowiących maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, które zostały wskazane w katalogu otwartym z art. 38eb ust.4 ustawy o CIT, należą, w szczególności:
- Stanowisko podnoszenia z przenośnikami taśmowymi - stanowiące stację załadowczą,
- Nadtaśmowy separator magnetyczny - stanowiący efektor służący manipulacji, przenoszeniu i sortowaniu,
- System do pomiaru pentanu - stanowiący efektor służący wykonywaniu pomiarów,
- Wibracyjny przenośnik korytowy - stanowiący jednostkę liniową zwiększającą swobodę ruchu,
- Separator wiroprądowy - stanowiący efektor służący sortowaniu,
- Instalacja adsorpcyjna - stanowiąca stację oczyszczającą.
9)Do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania Linii Recyklingowej wykorzystywany jest dedykowany teleinformatyczny system sterowania. System ten nie stanowi natomiast odrębnie wykazywanej wartości niematerialnej i prawnej.
10)Dokument nabycia Urządzeń składających się na Linię Recyklingową nie zawiera informacji, że nabyciu podlega „robot przemysłowy”. Dokumenty te wskazują, że nabyciu podlegała Linia Recyklingowa.
11)Linia Recyklingowa została zakwalifikowana w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wg symbolu KŚT 479 - pozostałe maszyny, urządzenia i aparaty do procesów materiałowych. Powyższa kwalifikacja podyktowana została złożonym charakterem Linii Recyklingowej.
12)Spółka wyjaśnia, że koszt montażu i uruchomienia Linii Recyklingowej nie został poniesiony odrębnie, w oderwaniu od zakupu samej Linii. Zgodnie z ustaleniami biznesowymi, producent i sprzedawca Linii Recyklingowej uwzględnił koszty montażu i uruchomienia w łącznej cenie sprzedaży Linii Recyklingowej. W związku z tym koszty te stanowią element wartości początkowej Linii Recyklingowej.
13)Zastosowanie Linii Recyklingowej umożliwia Spółce osiągnięcie istotnych korzyści w zakresie produktywności, konkurencyjności rynkowej, a także stabilności operacyjnej. Linia Recyklingowa, w którą wyposażony jest zakład Spółki, oparta jest na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych i należy do najbardziej zaawansowanych instalacji w Polsce służących do recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Umożliwia ona przetwarzanie do (…) na godzinę, niezależnie od rodzaju zastosowanego czynnika chłodniczego. Roczna wydajność zakładu dzięki wykorzystaniu tej Linii sięga (…) tys. ton przetwarzanego sprzętu, z czego około (…) tys. ton stanowią (…).
Osiągnięcie podobnej wydajność bez użycia Linii Recyklingowej, wyłącznie za pomocą pracy, manualnej nie byłoby w praktyce możliwe.
Zastosowana technologia pozwala na odzysk surowców nawet z najbardziej nowoczesnych urządzeń chłodniczych dostępnych na rynku europejskim, w tym także tych zawierających pentan. Tak wysoki poziom specjalizacji technologicznej istotnie wpływa na zwiększenie produktywności zakładu, skracając czas przetwarzania i zwiększając ilość obsługiwanych jednostek sprzętu w danym czasie. Jednocześnie Spółka znacząco zwiększa swoją konkurencyjność na rynku - zarówno dzięki skali operacyjnej, jak i przez zaangażowanie w gospodarkę o obiegu zamkniętym. Linia Recyklingowa umożliwia ponowne wykorzystanie aż 99% przetworzonych elektroodpadów, co wzmacnia proekologiczny wizerunek Spółki i odpowiada na rosnące wymagania środowiskowe stawiane przedsiębiorstwom w Europie.
Automatyzacja procesów produkcyjnych realizowanych w ramach Linii Recyklingowej przyczynia się również do zabezpieczenia zakładu przed ryzykiem braków kadrowych. Dzięki ograniczeniu udziału pracy manualnej, zakład jest mniej podatny na zakłócenia wynikające z niedyspozycji pracowników, absencji chorobowej lub trudności w pozyskaniu odpowiednio wykwalifikowanej siły roboczej. Jest to szczególnie istotne w kontekście wydarzeń o charakterze kryzysowym, takich jak pandemia Covid-19, kiedy ograniczenia sanitarne i absencje pracowników mogłyby zagrozić ciągłości działalności zakładu.
Dodatkowo, zautomatyzowanie procesu demontażu i separacji komponentów w ramach Linii Recyklingowej przyczynia się do istotnego podwyższenia bezpieczeństwa pracy. Przetwarzanie urządzeń zawierających substancje potencjalnie niebezpieczne (np. pentan, oleje, czynniki chłodnicze) odbywa się w sposób kontrolowany i zminimalizowany pod względem ryzyka dla zdrowia pracowników. Automatyzacja ogranicza konieczność bezpośredniego kontaktu ludzi z niebezpiecznymi elementami przetwarzanego sprzętu, co przekłada się na zmniejszenie liczby potencjalnych wypadków oraz ryzyk związanych z emisją szkodliwych substancji.
W efekcie zastosowanie Linii Recyklingowej nie tylko zwiększa wydajność operacyjną i konkurencyjność Spółki na rynku, lecz także gwarantuje płynność procesu produkcyjnego oraz podnosi poziom bezpieczeństwa pracy - niezależnie od okoliczności zewnętrznych wpływających na dostępność kadry pracowniczej.
14)Linia Recyklingowa nie została nabyta w ramach leasingu.
15)Spółka wskazuje, że Linia Recyklingowa stanowi istotny etap złożonego i zorganizowanego procesu technologicznego realizowanego w zakładzie produkcyjnym Spółki. Proces ten obejmuje zarówno działania poprzedzające przetwarzanie w ramach Linii, jak i czynności podejmowane bezpośrednio po jej zakończeniu. Linia nie funkcjonuje w oderwaniu od innych urządzeń - jest ściśle z nimi powiązana w ramach jednego cyklu produkcyjnego, co spełnia przesłankę integracji wskazaną w art. 38eb ust. 3 pkt 4 ustawy o CIT.
Etap produkcji poprzedzający Linię Recyklingową wykorzystuje zintegrowany kompresor śrubowy, który zasilając narzędzia pneumatyczne umożliwia transport agregatów chłodniczych, co jest niezbędne do rozpoczęcia przetwarzania w tamach Linii Recyklingowej.
Ponadto, w ramach cyklu produkcyjnego Linia Recyklingowa wspierana jest przez filtrowentylację do stanowisk demontażu stanowiącą konieczny element procesu produkcji, bez którego etap przetwarzania w ramach Linii Recyklingowej nie może się odbywać.
Etap następujący po etapie przetwarzania w ramach Linii Recyklingowej wykorzystuje natomiast połączony z Linią Recyklingową zorganizowany odbiór odseparowanych frakcji tworzyw użytych w urządzeniach chłodniczych, przez odpowiednio skonfigurowane wózki paletowe wykorzystujące tzw. (…), umożliwiając kontynuowanie czynności przewidzianych na następnym etapie cyklu produkcyjnego odzyskiwania surowców.
Linia Recyklingowa jest ponadto połączona w cyklu produkcyjnym ze stacją do odczytu czynnika chłodniczego stanowiącą odrębną od Linii Recyklingowej maszynę wykonującą przewidzianą dla siebie funkcję w ramach innego układu funkcjonującego na hali produkcyjnej. Maszyny występujące na etapach bezpośrednio poprzedzających oraz bezpośrednio następujących po etapie przetwarzania w ramach Linii Recyklingowej są z nią nieodzownie połączone w cyklu produkcyjnym prowadząc do maksymalnej wydajności i automatyzacji procesu oraz zapewnienia wysokiej jakości produktu końcowego.
Dla przejrzystości i pełnego zobrazowania integracji Linii Recyklingowej z innymi elementami infrastruktury produkcyjnej Spółki, Wnioskodawca podkreśla następujące okoliczności faktyczne świadczące o integracji Linii Recyklingowej:
A.Fizyczne i funkcjonalne połączenie Linii Recyklingowej z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym
Linia Recyklingowa nie działa jako samodzielna, niezależna jednostka technologiczna. Przeciwnie - funkcjonuje jako ściśle powiązany element ciągu technologicznego obejmującego różne etapy procesu przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W ramach tego procesu:
- Etap poprzedzający działanie Linii wykorzystuje zintegrowany kompresor śrubowy, który zasila narzędzia pneumatyczne obsługujące transport agregatów chłodniczych do strefy przetwarzania.
- Równolegle zastosowana jest filtrowentylacja stanowisk demontażu, funkcjonująca w bezpośrednim powiązaniu z rozpoczęciem przetwarzania na Linii Recyklingowej - bez działania systemu filtrowentylacyjnego bezpieczne działanie Linii byłoby niemożliwe.
- Po zakończeniu procesów w ramach Linii, dalsze działania są realizowane przez urządzenia odbiorcze (m.in. wózki paletowe), które przejmują przetworzone komponenty i transportują je do kolejnych etapów przetwarzania surowców wtórnych.
- Ponadto, Linia Recyklingowa współpracuje z odrębną stacją odczytu czynnika chłodniczego, będącą autonomiczną maszyną działającą w innym układzie, ale nieodzownie zintegrowaną w cyklu produkcyjnym zakładu.
Wszystkie powyższe elementy stanowią jeden funkcjonalny i logiczny ciąg technologiczny, który - choć realizowany za pomocą różnych urządzeń - przebiega w sposób skoordynowany i zintegrowany.
B.Brak autonomii Linii Recyklingowej jako przesłanka integracji
Pomimo wysokiej integracji wewnętrznej, Linia Recyklingowa nie jest systemem autonomicznym, samodzielnie realizującym cały proces produkcji. Jej funkcjonowanie:
- jest bezpośrednio uzależnione od urządzeń zewnętrznych (kompresor, filtrowentylacja),
- nie kończy procesu produkcyjnego, lecz stanowi jego istotny etap, po którym następuje dalsze przetwarzanie niektórych frakcji odpadów i odzysk surowców,
- nie jest możliwe w oderwaniu od działania maszyn poprzedzających i następujących - ani w sensie operacyjnym, ani technologicznym.
W związku z tym Linia Recyklingowa nie może być postrzegana jako samodzielny zespół urządzeń, lecz jako zintegrowany komponent szerszego, wieloetapowego procesu technologicznego.
C.Zorganizowany przepływ materiałów i danych w ramach wspólnego ciągu technologicznego
Wnioskodawca podkreśla, że przepływ materiału w zakładzie odbywa się w ramach jednego spójnego, zaprogramowanego cyklu produkcyjnego, realizowanego w obrębie jednej hali produkcyjnej. Czynności:
- następują bezpośrednio po sobie,
- odbywają się przy zachowaniu ciągłości przestrzennej i organizacyjnej.
Ponadto, w ramach integracji informatycznej Linia Recyklingowa jest połączona z systemami sterującymi i monitorującymi (np. komputerem centralnym, czujnikami obecności, miernikami parametrów), które wspólnie zarządzają pracą maszyn na hali. Dotyczy to również maszyn poprzedzających i następujących po Linii - całość stanowi jeden układ operacyjny.
D.Integracja technologiczna i systemowa a nie współwystępowanie urządzeń
Wnioskodawca podkreśla, że w przypadku Linii Recyklingowej, nie można uznać, że inne maszyny jedynie współwystępują z Linią w zakładzie, ale są połączone operacyjnie na następujących płaszczyznach:
- połączenie technologiczne - urządzenia nawzajem warunkują swoje działanie,
- połączenie procesowe - działania jednej maszyny są kontynuowane przez kolejną,
- połączenie sterujące i logiczne - maszyny są zsynchronizowane w ramach wspólnego sterowania produkcją.
Wszystkie opisane powyżej elementy potwierdzają, że Linia Recyklingowa nie funkcjonuje jako odrębna jednostka ani jako zbiór maszyn, lecz jako zintegrowany segment kompleksowego cyklu produkcyjnego.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca pragnie wskazać, że nabyta przez niego Linia Recyklingowa:
- spełnia warunek integracji z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 pkt 4 ustawy CIT,
- nie stanowi samodzielnego zestawu urządzeń, lecz funkcjonuje jako ogniwo złożonego procesu technologicznego,
- jest funkcjonalnie i operacyjnie powiązana z maszynami poprzedzającymi i następującymi,
- działa w sposób zautomatyzowany i zsynchronizowany w ramach jednego systemu technologiczno-produkcyjnego.
Tym samym, Linia Recyklingowa stanowi urządzenie zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, zgodnie z definicją zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.
Pytania
1)Czy wydatki na nabycie Linii Recyklingowej jako zespołu dalece zintegrowanych i funkcjonalnie powiązanych ze sobą Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT?
2)Czy dokonując rozliczenia za rok podatkowy rozpoczęty 1 stycznia 2024 r. oraz dwa kolejne lata podatkowe, Spółka będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania, kwotę stanowiącą 50% wartości odpisów amortyzacyjnych od Linii Recyklingowej, dokonanych w danym roku podatkowym?
3)Czy w sytuacji gdy wartość dochodu Spółki będzie niższa od przysługujących jej odliczeń z tytułu 38eb ust. 1 ustawy o CIT w danym roku podatkowym, zastosowanie znajdzie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 zdanie pierwsze i drugie ustawy o CIT, tj. Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia nadwyżki 50% nieodliczonych kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w danym roku podatkowym nad kwotę dochodu w odpowiadającym roku podatkowym, w zeznaniach podatkowych za kolejne sześć następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego następującego bezpośrednio po roku w którym Spółka rozpoznała koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1
W ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione na Linię Recyklingową tj. jako na zespół dalece zintegrowanych i funkcjonalnie powiązanych ze sobą Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2
W ocenie Wnioskodawcy, dokonując rozliczenia za rok podatkowy rozpoczęty 1 stycznia 2024 r. oraz dwa kolejne lata podatkowe, będzie mógł on odliczyć od podstawy opodatkowania, kwotę stanowiącą 50% wartości odpisów amortyzacyjnych od Linii Recyklingowej, dokonanych w danym roku podatkowym.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 3
W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdy wartość dochodu Spółki będzie niższa od przysługujących jej odliczeń z tytułu 38eb ust. 1 ustawy o CIT w danym roku podatkowym, zastosowanie znajdzie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 zdanie pierwsze i drugie ustawy o CIT, tj. Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia nadwyżki 50% nieodliczonych kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w danym roku podatkowym nad kwotę dochodu w odpowiadającym roku podatkowym, w zeznaniach podatkowych za kolejne sześć następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego następującego bezpośrednio po roku w którym Spółka rozpoznała koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Poniżej przedstawiono szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1
Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W ustępie 2 punkt 1 przedmiotowego przepisu wskazuje się, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych.
W art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT wskazuje się, że przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Mając na uwadze powyższe, można stwierdzić, że istotą uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu poniesiony na robotyzację, jest aby wydatek ten poniesiony był na robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT lub też jedno z innych urządzeń, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, Urządzenia składające się na Linię Recyklingową wypełniają powyższe definicje i mogą być zakwalifikowane jako:
- roboty przemysłowe, o których mowa w 38eb ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o CIT,
- maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit b ustawy o CIT,
- maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy, funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit c ustawy o CIT,
- maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujnik i kamery, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit d ustawy o CIT,
- urządzenia do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit e ustawy o CIT.
Zdaniem Spółki, ze względu na pełne funkcjonalne zintegrowanie poszczególnych elementów Linii Recyklingowej, wydatki poniesione na jej zakup powinny być traktowane jako koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, nabył on fabrycznie nową Linię Recyklingową, elementami której są Urządzenia składające się na Linię Recyklingową. Urządzenia składające się na Linię Recyklingową są maszynami automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi, stacjonarnymi, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającymi właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych oraz spełniającymi warunki wymiany danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania, połączenia z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, bycia monitorowanymi za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń oraz integracji z innymi maszynami w celu produkcyjnym podatnika.
Niemniej, uwzględniając warunki wskazane przez art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, należy również odnieść się do praktycznego wykorzystania Urządzeń składających się na Linię Recyklingową.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Linia Recyklingowa jest wykorzystywana w przemysłowym procesie produkcji na dużą skalę tj. w usługach recyklingu urządzeń chłodniczych, gdzie produktem końcowym są materiały zdatne do ponownego wykorzystania. Wprost w otrzymanej przez Wnioskodawcy instrukcji korzystania z Linii Recyklingowej, producent podkreśla przemysłowe przeznaczenie jej stosowania.
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, warto zwrócić uwagę, że w przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach ustawy o CIT, nie zostało zdefiniowane wyrażenie "dla zastosowań przemysłowych". Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN (www.sjp.pwn.pl) "przemysł" został zdefiniowany jako "produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych".
Inną definicję zwrotu przemysłu możemy znaleźć w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się "przemysł" jako: "działalność polegająca na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych".
Z wyżej wymienionych definicji wynika, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju wyrobów. Warto również pamiętać, że Linia Recyklingowa nabyta została przez Wnioskodawcę stricte na potrzeby komercyjne.
Na marginesie warto zwrócić uwagę, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że „przymiotnik "przemysłowe" należy rozumieć jako coś co służy ogólnie pojętej działalności gospodarczej, a nie tylko przemysłowi” (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 maja 2024 r., sygn. II FSK 1078/21), co uprawnia tezę, że każde urządzenie wykorzystywane w działalności gospodarczej może być wykorzystywane do działalności przemysłowej.
W konsekwencji, warunek dotyczący zastosowania przemysłowego w przypadku Linii Recyklingowej, a tym samym Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, należy uznać za spełniony.
Podobnie jak w przypadku przesłanki wykorzystania do zastosowań przemysłowych, warto pogłębić rozważania także w zakresie spełnienia przesłanki integracji. Jak wskazywano już wielokrotnie, Urządzenia składające się na Linię Recyklingową zintegrowane są ze sobą w cyklu produkcyjnym w taki sposób, że umożliwiają funkcjonowanie i realizację zadań produkcyjnych Linii Recyklingowej. Poszczególne Urządzenia składające się na Linię Recyklingową wykonują czynności wchodzące w skład procesu wytwarzania wyrobów, które są konieczne dla wykonywania pewnych następczych czynności produkcyjnych przez inne Urządzenia składające się na Linię Recyklingową, co wynika z opisu procesu produkcyjnego przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego. Co więcej, sama Linia Recyklingowa jest zintegrowana w szerszym procesie wytwarzania wyrobów Wnioskodawcy w taki sposób, że przed umieszczeniem jednostek chłodniczych do przerobu w ramach procesu produkcyjnego realizowanego na Linii Recyklingowej, konieczne jest m.in. ich pozyskanie, transport, wstępna obróbka przez pracowników i fizyczne umieszczenie na taśmach linii. Również po wyprodukowaniu wyrobów, poddawane są one dalszym procesom produkcyjnym, w zależności od ich rodzaju.
Ponadto, Linia Recyclingowa ani żadne z Urządzeń składających się na Linię Recyklingową nie wykonują działań ani nie stanowią aktywów związanych z działalnością składowisk odpadów, spalarni odpadów lub instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów o których mowa w art. 38eb ust. 5a pkt 2 ustawy o CIT.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jako mechaniczno-biologiczne przetwarzanie odpadów należy rozumieć procesy mechanicznego oraz biologicznego przetwarzania odpadów połączone w jeden zintegrowany proces technologiczny przetwarzania tych odpadów prowadzony na terenie tego samego zakładu w celu ich przygotowania do recyklingu lub innych procesów odzysku lub do procesów unieszkodliwiania.
Elementem konstytutywnym mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów jest zatem proces przetwarzania biologicznego, który polega na unieszkodliwieniu odpadów w środowisku tlenowym z udziałem mikroorganizmów. W ramach procesu przetwarzania wykonywanego przez urządzenia wchodzące w skład Linii Recyklingowej nie są wykorzystywane mikroorganizmy ani żaden inny czynnik biologiczny.
Ponadto elementem procesu przetwarzania wykonywanego przez urządzenia wchodzące w skład Linii Recyklingowej nie jest zorganizowane deponowanie odpadów w zlokalizowanych i urządzonych do tego celu obiektach. Nadmienić należy że powyższy proces nie obejmuje także termicznego przetwarzania odpadów w celu ich utylizacji.
Podsumowując powyższe zdaniem Wnioskodawcy, Urządzenia składające się na Linię Recyklingową, stanowią urządzenia, o których mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT lub w art. 38eb ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. Zatem wydatki poniesione na nabycie tych urządzeń, powinny być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzacje, o których mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym, skoro wydatki na Urządzenia składające się na Linię Recyklingową mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzacje, o których mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, to tym samym wydatki poniesione na Linię Recyklingową, będące sumą wydatków na Urządzenia składające się na Linię Recyklingową, mogą takie koszty stanowić.
Warto w tym miejscu przywołać poglądy Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 11 lipca 2018 r., sygn. II FSK 1917/16 wskazał co następuje:
"Wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe mają charakter odstępstwa od powszechności opodatkowania i powinny być interpretowane ściśle, należy jednak podkreślić, że wykładnia taka nie może być sprzeczna z ratio legis przepisu i przekreślać celu jaki prawodawca chciał dzięki niemu osiągnąć.
Prawo podatkowe przewidujące określone ulgi ma za zadanie spełnienie określonych celów społecznych czy ekonomicznych, uznawanych przez społeczeństwo za pożądane. Prawodawca nie może jednak przewidzieć wszystkich możliwych sytuacji, które mogą się zrealizować i to wówczas rolą organów podatkowych, jest taka wykładnia przepisów w odniesieniu do zaistniałego stanu faktycznego tak, aby uwzględniała jego cele i założenia. Ograniczanie uprawnień do ulg naruszałoby zasadę równości, która nie może odnosić się tylko do ponoszenia obciążeń publicznoprawnych, ale także do równego dostępu do preferencji podatkowych.”
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu z dnia 26 lipca 2021 r. dot. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, który dał początek przepisom wprowadzającym ulgę na robotyzację do polskiego porządku prawnego:
„Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030) wskazała, że właściwe przygotowanie polskich firm na wyzwania związane ze zmianami technologicznymi wymaga automatyzacji/robotyzacji procesów technologicznych i systemów je wspomagających, tak by powstawały w pełni zautomatyzowane i zrobotyzowane procesy produkcyjne. Wpłyną one korzystnie na powtarzalność procesów technologicznych, a w konsekwencji na poprawę produktywności przedsiębiorstw. Wprowadzenie ulgi na robotyzację jest działaniem proaktywnym, wynikiem działań ukierunkowanych na wsparcie rozwoju tzw. „Przemysłu 4.0”. Wsparcie rozwoju polskich firm w tym obszarze jest konieczne, by polska gospodarka była konkurencyjna na rynku międzynarodowym.
Pożądane jest, aby na robotyzację decydowało się coraz więcej polskich przedsiębiorstw. Robotyzacja powinna stać się kluczowym narzędziem służącym do zwiększania efektywności rynkowej. Sektorem gospodarki, w którym występuje częsta interakcja świata cyfrowego i środowiska fizycznego jest przemysł. Tempo czwartej rewolucji przemysłowej jest nieporównywalnie szybsze w odniesieniu do wcześniejszych zmian w przemyśle. Proces ten przyspiesza, m.in. za sprawą wykładniczego wręcz rozwoju sztucznej inteligencji (Al), robotyzacji, Internetu rzeczy (loT) i rozwiązań chmurowych.
Celem regulacji jest stworzenie środowiska przyjaznego do powstawania tzw. fabryk przyszłości. Fabryka przyszłości to przede wszystkim cała gama procesów automatyzacji i zaawansowanej analityki, która skupia się na zbieraniu i analizie danych, zwiększeniu produktywności, zmniejszeniu ilości odpadów i poprawie bezpieczeństwa pracowników.”
Mając na względzie powyższe stanowisko NSA, jak również cele wprowadzenia do polskiego porządku prawnego ulgi na robotyzację, przyjęcie przeciwnego stanowiska niż prezentowane przez Wnioskodawcę w odniesieniu do Pytania nr 1, prowadziłoby do sytuacji, w której przepisy dotyczące ulgi na robotyzację nie przystawały do realiów współczesnej gospodarki i procesów produkcyjnych i nie wspierały powstawania zaawansowanych technologicznie fabryk.
Co więcej, uznanie, że wydatki na nabycie Linii Recyklingowej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, podczas gdy wydatki na poszczególne Urządzenia składające się na Linię Recyklingową ewidentnie takie wydatki stanowią, prowadziłoby do nieuprawnionego różnicowania sytuacji podatników, w zależności od tego, czy nabywaliby oni gotowe linie produkcyjne w ramach robotyzacji swoich zakładów, czy też nabywaliby oni poszczególne urządzenia składające się na linie produkcyjne z osobna. Dopuszczenie takiego różnicowania stałoby w oczywistej sprzeczności z zasadą równości i zakazem dyskryminacji wyrażonymi w art. 32 Konstytucji Rzeczpospolitej Polski (Dz.U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm).
W konsekwencji, wydatki poniesione na Linię Recyklingową, tj. na zespół dalece zintegrowanych i funkcjonalnie powiązanych ze sobą Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 2
Pytanie nr 2 postawione w niniejszym wniosku sprowadza się do ustalenia, czy Wnioskodawca dokonując rozliczenia za rok podatkowy rozpoczęty 1 stycznia 2024 r. oraz dwa kolejne lata podatkowe, będzie mógł odliczyć od podstawy opodatkowania, kwotę stanowiącą 50% wartości odpisów amortyzacyjnych od Linii Recyklingowej, dokonanych w danym roku podatkowym.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2)maszyny, urządzenia i środki transportu,
3)inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 ww. ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio wydatków na nabycie ww. składników majątku, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.
Amortyzacja rozpoczyna się w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym środek trwały/wartość niematerialna i prawna został wprowadzony do ewidencji środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych i dokonuje się jej do miesiąca, w którym nastąpi zrównanie odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową lub w którym ww. składnik majątku zostanie postawiony w stan likwidacji.
Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, którą w przypadku odpłatnego nabycia stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 ustawy o CIT.
Przy czym ustawa o CIT nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem "koszty związane z zakupem środka trwałego". W powołanym wyżej art. 16g ust. 3 ustawy o CIT dotyczącym ustalenia ceny nabycia ustawodawca nie definiuje katalogu kosztów, które powinny być kapitalizowane do wartości początkowej środka trwałego. Wskazany przepis zawiera jedynie katalog przykładowy. Cena nabycia podlega zatem zwiększeniu o liczne wydatki, które traktowane są jako koszty związane z tym zakupem, które zostały naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Jednocześnie katalog wydatków wymienionych w cytowanym przepisie ma charakter otwarty (przykładowy), którego nie należy interpretować zawężająco.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, aby dane koszty mieściły się w zakresie pojęcia ceny nabycia, w rozumieniu art. 16g ust. 3 ustawy o CIT - winny one być bezpośrednio związane z nabyciem środka trwałego oraz naliczone do dnia oddania go do użytkowania.
Bazując na powyższym wskazać należy, że w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych fabrycznie nowych aktywów, spełniających warunki określone w art. 38eb ustawy o CIT, w sytuacji osiągania przez podatnika dochodów z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych - rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację mogą podlegać odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej tych składników.
Ponadto z przepisu art. 38eb ust. 1, ust. 2 i ust. 5 wynika, że odliczenie wydatku od dochodu w ramach ulgi na robotyzację jest możliwe, gdy:
- dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu,
- ten koszt uzyskania przychodu został poniesiony na robotyzację,
- ten koszt uzyskania przychodu został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Skoro z przepisów ustawy o CIT regulujących ulgę na robotyzację wyraźnie wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, to w opisanych we wniosku okolicznościach odliczeniu w ramach ww. ulgi podlegać będą mogły zaliczone przez Wnioskodawcę do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne, w 50% ich wartości, dokonywane od ustalonej na podstawie art. 16g ust. 3 ustawy o CIT wartości początkowej nabytej Linii Recyklingowej w latach 2024 - 2026.
Podsumowując, dokonując rozliczenia za rok podatkowy rozpoczęty 1 stycznia 2024 r. oraz dwa kolejne lata podatkowe, Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od podstawy opodatkowania, kwotę stanowiącą 50% wartości odpisów amortyzacyjnych od Linii Recyklingowej, dokonanych w danym roku podatkowym.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 3
Pytanie nr 3 postawione w niniejszym wniosku sprowadza się do ustalenia, czy w sytuacji gdy wartość dochodu Spółki będzie niższa od przysługujących jej odliczeń z tytułu 38eb ust. 1 ustawy o CIT w danym roku podatkowym, zastosowanie znajdzie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 zdanie pierwsze i drugie ustawy o CIT.
Jak zostało szczegółowo wykazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do Pytania nr 2, wydatki na nabycie Linii Recyklingowej stanowią koszty uzyskania przychodu w drodze rozpoznania odpisów amortyzacyjnych. Tym samym, w ramach preferencji przewidzianej w art. 38eb ustawy o CIT, Wnioskodawca będzie uprawniony do dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wartości odpisów amortyzacyjnych od Linii Recyklingowej rozpoznanych w latach podatkowych 2024-2026.
Jednocześnie, jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca dopuszcza możliwość, że podstawa opodatkowania w latach podatkowych 2024-2026 będzie niższa (w tym może wystąpić strata podatkowa) niż wartość dodatkowego odliczenia przewidzianego przez przepis art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT.
Art. 38 ust. 8 ustawy o CIT przewiduje, że w zakresie nieuregulowanym w ust. 1 -7 tego artykułu, do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 18d ust. 8 zdanie pierwsze i drugie ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Przenosząc powyższe na grunt przepisów o uldze na robotyzację można wskazać, że w przypadku gdy podatnik rozpoznaje koszty uzyskania przychodu poniesione na robotyzację, tj. rozpoznaje odpisy amortyzacyjne, dodatkowego odliczenia 50% tych odpisów od podstawy opodatkowania może dokonać w roku podatkowym ich poniesienia, lub jeżeli wysokość podstawy opodatkowania na to nie pozwala, w sześciu kolejnych latach podatkowych.
Tym samym, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia nadwyżki 50% nieodliczonych kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w danym roku podatkowym nad kwotę dochodu w odpowiadającym roku podatkowym, w zeznaniach podatkowych za kolejne sześć następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego następującego bezpośrednio po roku w którym Spółka rozpoznała koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację.
Podsumowanie uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy
Reasumując powyższe należy wskazać, że zdaniem Wnioskodawcy:
1)wydatki poniesione przez niego na nabycie Linii Recyklingowej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzacje, o których mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT,
2)dokonując rozliczenia za rok podatkowy rozpoczęty 1 stycznia 2024 r. oraz dwa kolejne lata podatkowe, będzie mógł on odliczyć od podstawy opodatkowania, kwotę stanowiącą 50% wartości odpisów amortyzacyjnych od Linii Recyklingowej, dokonanych w danym roku podatkowym.
3)w sytuacji gdy wartość dochodu Spółki będzie niższa od przysługujących jej odliczeń z tytułu 38eb ust. 1 ustawy o CIT w danym roku podatkowym, zastosowanie znajdzie art. 38eb ust. 8 w zw. z art. 18d ust. 8 zdanie pierwsze i drugie ustawy o CIT, tj. Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia nadwyżki 50% nieodliczonych kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w danym roku podatkowym nad kwotę dochodu w odpowiadającym roku podatkowym, w zeznaniach podatkowych za kolejne sześć następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku podatkowego następującego bezpośrednio po roku w którym Spółka rozpoznała koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej: „ustawa nowelizująca”), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Według art. 38eb ust. 2 updop:
za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 updop:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 38eb ust. 4 updop:
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1.jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2.pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3.tory jezdne;
4.słupowysięgniki;
5.obrotniki;
6.nastawniki;
7.stacje czyszczące;
8.stacje automatycznego ładowania;
9.stacje załadowcze lub odbiorcze;
10.złącza kolizyjne;
11.efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a.nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b.obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka zajmuje się m.in. odzyskiem surowców z materiałów segregowanych i ich dalszą sprzedażą. Dokonuje recyklingu elektroodpadów głównie poprzez proces pozyskiwania jednostek chłodniczych ((…) - użytkowanych zarówno przez gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorców) i przetwarzania ich z wykorzystaniem zaawansowanej technologicznie linii przemysłowej będącej agregatem poszczególnych urządzeń na nią się składających (Linia Recyklingowa). Efektem cyklu produkcyjnego jest wytworzenie wyrobów takich jak plastik, metale żelazne oraz metale nieżelazne.
W skład Linii Recyklingowej wchodzą moduły zespolone ze sobą w ciąg technologiczny - są to m.in.:
- Linia logistyczna,
- Stacja podnosząca/rozdrabniarka,
- Przenośnik materiału żelaznego/nieżelaznego/poliuretanowego,
- Rozdrabnianie końcowe,
- Przetwarzanie materiału poliuretanowego,
- Separacja frakcja Al/Cu i tworzywa sztucznego,
- Przenośnik materiału,
- Linia absorpcyjna z węglem aktywnym,
- Kompleksowe sterowanie urządzeniami.
Z kolei w ramach poszczególnych modułów można wyróżnić następujące Urządzenia składające się na Linię Recyklingową.
- Stanowisko podnoszenia z przenośnikami taśmowymi,
- Podnośnik palet,
- Zwrotnica,
- Śluza,
- Lej załadunkowy,
- Mechanizm dociskowy,
- Rozdrabniarka,
- Ślimak wylotowy,
- System do pomiaru pentanu,
- Nadtaśmowy separator magnetyczny,
- Filtry,
- Silos,
- Prasy brykietujące,
- Dozownik celkowy,
- Wibracyjny przenośnik korytowy,
- Separator wiroprądowy,
- Neodymowy bęben magnetyczny,
- lnstalacja adsorpcyjna.
Wszystkie Urządzenia składające się na Linię Recyklingową stanowią funkcjonalną całość. Bez chociażby jednego z nich Linia Recyklingowa nie mogłaby wypełniać swoich zadań przemysłowych.
Kompleksowe sterowanie Linią Recyklingową składa się z kilku podsystemów. Podsystemy sterowania mają oddzielne zasilania i zabezpieczenia wstępne. Na odpowiedniej szafie sterowniczej znajdują się wszystkie elementy obsługowe i wyświetlające oraz system wizualizacji do monitorowania i sterowania poszczególnymi modułami. Z boku znajduje się urządzenie szafy sterowniczej w celu zapewnienia jej odpowiedniej temperatury.
Linię obsługują m.in. podajniki (podnośniki, zwrotnice, przenośniki korytowe, separatory), które poruszają się w co najmniej trzech stopniach swobody (poziomo, pionowo, horyzontalnie). Podajniki umieszczają elementy agregatu chłodniczego w odpowiednich pozycjach umożliwiając przetworzenie i segregację. Następnie, kolejne urządzenia wykonują czynności w ciągu technologicznym - wykonując programowalne ruchy i czynności.
Prawidłowo przeprowadzony proces przetwarzania jednostek chłodniczych w ramach Linii Recyklingowej składa się z kilku etapów:
(...)
Sama instalacja adsorpcyjna jako część Linii Recyklingowej składa się z trzech zbiorników z węglem aktywnym, z których dwa są wykorzystywane do procesu adsorpcji. Trzeci z nich podlega procesowi desorpcji. Podczas adsorpcji substancje, które mają być adsorbowane, najpierw przyczepiają się do centrów aktywnych cząsteczki węgla. Następnie na powierzchni cząsteczki węgla tworzy się kolejna warstwa. Najpierw zachodzi kondensacja kapilarna w mikroporach, czyli substancja, która ma być adsorbowana, skrapla się. Proces ten zachodzi tylko w porach o średnicy około (…) razy większej od średnicy wchłanianych cząsteczek.
Powyższy proces produkcyjny obejmuje szereg etapów realizujących wiele różniących się od siebie zadań, które całościowo prowadzą do wytworzenia produktów końcowych. Wszystkie te czynności odbywają się w ramach jednego, nieprzerwanego ciągu Linii Recyklingowej. Każda maszyna wchodząca w skład Linii Recyklingowej jest zintegrowana i niezbędna do prawidłowego jej funkcjonowania, prowadząc do wytworzenia produktu końcowego. Proces jest maksymalnie zautomatyzowany z niewielkim udziałem ludzi przy przemieszczaniu materiałów.
Linia Recyklingowa jest połączona z dedykowanym dla niej systemem teleinformatycznym, które to połączenie umożliwia zdalne monitorowanie parametrów pracy. System sterowania nadzoruje pracę poszczególnych Urządzeń składających się na Linię Recyklingową. Pracę każdego z nich można dostosować poprzez szereg parametrów, diagnostyki i kontroli, w tym nadzorowanie prawidłowej pracy Urządzeń składających się na Linię Recyklingową. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych, system teleinformatyczny informuje użytkownika o zaistniałych nieprawidłowościach.
Linia Recyklingowa, w postaci Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, stanowi zespół powiązanych ze sobą maszyn i urządzeń, których wyodrębnienie i samodzielne użytkowanie byłoby niemożliwe, mając na uwadze osiągnięcie efektu zapewnianego dzięki ich daleko posuniętej integracji w ramach Linii Recyklingowej. Co więcej, usunięcie z Linii Recyklingowej któregokolwiek z urządzeń składających się na Linię Recyklingową, mogłoby prowadzić do utraty jej funkcjonalności.
Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania 1 jest kwestia ustalenia, czy wydatki na nabycie Linii Recyklingowej jako zespołu dalece zintegrowanych i funkcjonalnie powiązanych ze sobą Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT.
Urządzenia składające się na Linię Recyklingową, Państwa zdaniem stanowią urządzenia, o których mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT (roboty przemysłowe) lub w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy o CIT (urządzenia peryferyjne do robotów, funkcjonalnie związane z robotami, do zdalnego zarządzania robotami, do interakcji z człowiekiem). Według Państwa Linia Recyklingową spełnia warunki przewidziane dla maszyny uznawanej za robota przemysłowego, które zostały wymienione w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.
Zauważyć jednak należy, że z zawartej w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT definicji robota przemysłowego wynika, że jest nim automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa i stacjonarna lub mobilna maszyna, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie wymienione w dalszej treści przepisu warunki, w tym jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Odnosząc zatem przedstawione we wniosku okoliczności sprawy do powyższej ustawowej definicji robota przemysłowego, wskazać należy, że nie można uznać za robota przemysłowego opisanej przez Państwa we wniosku całej Linii Recyklingowej składającej się z poszczególnych maszyn/urządzeń wskazanych we wniosku. W definicji zawartej w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT mowa jest bowiem wyraźnie o maszynie zintegrowanej z innymi maszynami/urządzeniami w cyklu produkcyjnym, a nie o zespole powiązanych ze sobą maszyn i urządzeń, tworzących w całości robota przemysłowego.
Jak wskazali Państwo we wniosku, Linia Recyklingowa, stanowi zespół powiązanych ze sobą maszyn i urządzeń, których wyodrębnienie i samodzielne użytkowanie byłoby niemożliwe, mając na uwadze osiągnięcie efektu zapewnianego dzięki ich daleko posuniętej integracji w ramach Linii Recyklingowej. Co więcej, usunięcie z Linii Recyklingowej któregokolwiek z Urządzeń składających się na Linię Recyklingową, mogłoby prowadzić do utraty jej funkcjonalności. Tymczasem zauważyć należy, że to roboty mają być zintegrowane z linią produkcyjną i być elementem tej linii. Nie można uznać więc całej Linii Recyklingowej za robota przemysłowego.
We wniosku nie wymieniają Państwo poszczególnych maszyn Linii Recyklingowej jako spełniających definicję robota przemysłowego i nie wskazują, które z maszyn i urządzeń są z tymi konkretnymi robotami powiązane. Podkreślają Państwo, że wszystkie urządzenia składające się na Linię Recyklingową stanowią funkcjonalną całość.
Wyszczególniają Państwo etapy składające się na proces przetwarzania oraz wskazują, że jest on maksymalnie zautomatyzowany. Wyjaśniają Państwo, że w skład Linii Recyklingowej wchodzą moduły zespolone ze sobą w ciąg technologiczny i wyliczają je. Wymieniają Państwo też urządzenia składające się na Linię Recyklingową w ramach poszczególnych modułów. Co istotne, rodzaj urządzeń w większości wskazuje, że nie mogą one być robotami przemysłowymi, poza podajnikami ze względu na ich charakter i sposób poruszania w co najmniej trzech stopniach swobody (o ile spełniają one również pozostałe warunki określone w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika zatem, że w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia z wydatkami na nabycie zautomatyzowanej Linii Recyklingowej jako zespołu różnych maszyn i urządzeń, której elementami w niewielkim stopniu mogą być roboty przemysłowe, a tym samym wydatków na nabycie Linii Recyklingowej nie sposób uznać za poniesione na robotyzację.
W definicji robota przemysłowego zawartej w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT mowa jest wyraźnie o robocie jako maszynie zintegrowanej z innymi maszynami/urządzeniami w cyklu produkcyjnym, a nie o zespole maszyn i urządzeń, w skład których wchodzą roboty. Taki pogląd wyraził też WSA we Wrocławiu w wyroku z 24 października 2024 roku, sygn. akt I SA/Wr 423/24.
Fakt, że linia recyklingowa jest automatycznie sterowana, połączona z systemami teleinformatycznymi, monitorowana za pomocą czujników itp. urządzeń i zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym nie oznacza jeszcze, że może być uznana za robota przemysłowego. Należy mieć też na uwadze, że nie każde urządzenie, które wykonuje programowalne ruchy jest robotem przemysłowym.
Nie można zatem zgodzić się z Państwem, że nabyta przez Państwa Linia Recyklingowa składająca się z wymienionych w opisie sprawy elementów, wypełnia definicję robota przemysłowego, w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT. Państwa stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Jednocześnie z uwagi na uznanie, że wskazana przez Państwa Linia Recyklingowa składająca się z elementów wskazanych we wniosku nie stanowi robota przemysłowego, w myśl art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, odpowiedź na pytania nr 2 i 3 stała się bezprzedmiotowa.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej, rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
