Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.430.2025.4.MK 0114-KDIP2-2.4010.407.2025.6.KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.430.2025.4.MK 0114-KDIP2-2.4010.407.2025.6.KW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Odnośnie do podatku dochodowego od osób prawnych wskazuję, że w związku z uznaniem pytania nr 1 za nieprawidłowe w podatku od towarów i usług odstępuję od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 20 września 2025 r. (wpływ 24 września 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą wpisanym do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…) Wydział Gospodarczy pod numerem KRS (…). Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, zgodnie z danymi ujawnionymi w rejestrze przedsiębiorców jest:

1)66, 19, Z, pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;

2)01, 29, Z, uprawa pozostałych roślin wieloletnich;

3)01, 30, Z, rozmnażanie roślin;

4)01, 49, Z, chód i hodowla pozostałych zwierząt;

5)62, 01, Z, działalność związana z oprogramowaniem

6)62, 09, Z, pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;

7)70, 22, Z, pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;

8)73, 11, Z, działalność agencji reklamowych;

9)74, 10, Z, działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.

Wnioskodawca jest podmiotem podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest podmiotem uprawnionym do sprzedaży leków na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca nie posiada w tym zakresie stosownego zezwolenia. Wnioskodawca nie zajmuje się również produkcją leków ani ich importem.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowy z różnymi producentami lub importerami leków, w ramach których zobowiąże się do przeprowadzenia czynności promocyjnych/marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych przez nich leków w różnych aptekach na terytorium Polski wskazanych w umowie między stronami. Zgodnie z planowanymi umowami Wnioskodawca będzie podejmował różne działania, dzięki którym we wskazanych przez strony umowy aptekach dojdzie do sprzedaży leków oferowanych przez producentów lub importerów leków.

Wnioskodawca będzie podejmował działania promocyjne/marketingowe w hurtowniach, z których będą kupowały leki wskazane w umowie apteki. Wnioskodawca będzie odpowiedzialny również za koordynację działań w tym zakresie.

Wnioskodawca nie będzie podmiotem sprzedającym leki i nie będzie wystawiał faktur VAT z tytułu sprzedaży leków. Wnioskodawca nie będzie również kupował leków z hurtowni ani od producentów leków czy ich importerów.

Faktury sprzedaży leków będą wystawiane pomiędzy producentami leków lub ich importerami a hurtowniami, a następnie między hurtowniami sprzedaży leków działającymi na terytorium Polski a aptekami wskazanymi w umowach zawartych przez Wnioskodawcę i producentami leków lub importerami leków.

Wnioskodawca zawrze również umowy z aptekami w ramach, których będzie podejmował różnego rodzaju działania mające na celu prawidłowe zarządzanie aptekami. Zgodnie z planowanymi umowami Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie za wykonywanie czynności promocyjnych i w tym zakresie będzie wystawiał faktury VAT dla producentów leków lub importerów leków oraz będzie otrzymywał od nich dodatkowe środki pieniężne uzależnione od ilości zakupionych przez apteki leków. Umowy będą określały zasady ustalenia wypłaty środków pieniężnych w zależności od ilości sprzedanych leków.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu, wskazali Państwo następujące informacje:

1.czy otrzymane przez Państwa środki pieniężne od producentów leków lub importerów, których wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych przez apteki z hurtowni leków będą powiązane z konkretnymi usługami lub dostawami?

Otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne od producentów leków lub importerów wskazane w powyższym pytaniu, będą powiązane z konkretnymi usługami, a mianowicie z usługami marketingowymi/promocyjnymi. Precyzyjnie zatem ujmując opis stanu faktycznego nie będą to środki finansowe otrzymane za konkretną sprzedaż określonej liczby leków, tylko dodatkowe środki finansowe związane z opisanymi w umowie czynnościami.

2.jakie dokładnie warunki muszą Państwo spełnić, aby uzyskać dodatkowe środki pieniężne uzależnione od ilości zakupionych przez apteki leków?

Aby uzyskać dodatkowe środki pieniężne, o których mowa w pytaniu Wnioskodawca musi wykonać następujące czynności objęte planowanymi umowami:

a)dokonać ekspozycji leków w aptece,

b)dokonać dystrybucji leków rozumianej jako utrzymanie dostępności w aptekach listy produktów producenta,

c)monitorować dostępność leków w aptekach,

d)zapewnić dostępność leków w aptekach,

e)zapewnić dostępność nowych produktów producenta,

f)utrzymać udziały rynkowe na odpowiednim poziomie,

g)utrzymać stany magazynowe w aptekach na odpowiednim poziomie.

3.na czym dokładnie będą polegały działania promocyjne podejmowane przez Państwa? Jakie czynności będą wykonywane w ramach tych działań promocyjnych?

Działania, które będą wykonywane muszą obejmować takie czynności, które mają charakter promocyjny/marketingowy, ale nie stanowią bezpośredniej reklamy leków.

Wśród działań promocyjnych/marketingowych wyróżnić można następujące planowane działania:

a)ekspozycja leków w aptece,

b)dystrybucja leków rozumiana jako utrzymanie dostępności w aptekach listy produktów producenta,

c)monitoring dostępności leków w aptekach,

d)zapewnienie dostępności leków w aptekach,

e)zapewnienie dostępności nowych produktów producenta,

f)utrzymanie udziałów rynkowych na odpowiednim poziomie,

g)utrzymanie stanów magazynowych w aptekach na odpowiednim poziomie,

h)zapewnienie dodatkowej rekomendacji produktów w kategorii,

i)zapewnienie dodatkowej ekspozycji leków na specjalnie oznaczonym regale.

4.czy aby uzyskać dodatkowe środki pieniężne muszą Państwo wykonywać jakieś dodatkowe usługi (np. reklamowe, marketingowe, inne - jakie?), których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży?

Aby otrzymywać dodatkowe środki pieniężne wskazane w pytaniu Wnioskodawca musi wykonywać czynności określone w odpowiedzi na pytanie nr 2.

5.czy otrzymane środki pieniężne od producentów leków lub importerów, których wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych przez apteki z hurtowni leków będą wynagrodzeniem za usługę odrębną od usług promocyjnych?

Otrzymane środki pieniężne od producentów leków lub importerów leków wskazane w pytaniu nie będą wynagrodzeniem za usługę odrębną od usług promocyjnych. Będą one wynikały z działań promocyjnych/marketingowych.

Umowy z różnymi producentami leków lub importerami leków będą określać wzory (algorytmy) jak obliczyć wysokość tych dodatkowych środków pieniężnych, niemniej jednak będą one wynikały z realizacji usług promocyjnych.

W odpowiedzi na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zawarte w wezwaniu wskazali Państwo, że Wnioskodawca przypuszcza, iż otrzymywanie dodatkowych środków pieniężnych będzie następowało na podstawie not obciążeniowych wystawianych przez wnioskodawcę lub not uznaniowych wystawianych przez producentów lub importerów leków albo na podstawie faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę. Zatem mogą to być różne dokumenty - w zależności od tego jak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odpowie na pytanie wnioskodawcy wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Pytania

1)W jaki sposób Wnioskodawca powinien dokumentować w przyszłości otrzymanie środków pieniężnych od producentów leków lub importerów leków, których wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych przez apteki z hurtowni leków i czy stanowią one usługę kompleksową w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z opisanymi w stanie faktycznym niniejszej sprawy usługami promocyjnymi?

2)W przypadku uznania, że Wnioskodawca powinien wystawiać noty obciążeniowe lub otrzymywać noty uznaniowe od producentów leków lub importerów leków za ilość zakupionych przez apteki z hurtowni leków, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, a jeśli tak to w którym momencie?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1)

W ocenie Wnioskodawcy powinien on dokumentować w przyszłości otrzymanie środków pieniężnych od producentów leków lub importerów leków, których wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych przez apteki z hurtowni leków w postaci noty obciążeniowej lub może zamiast tego otrzymać od nich noty uznaniowe i te środki pieniężne nie stanowią usługi kompleksowej w rozumieniu przepisów o podatku VAT z usługami promocyjnymi.

Powyższe wynika z następujących okoliczności.

Opisana w stanie faktycznym sprawy sytuacja dotyczy rabatów pośrednich, które zgodnie z zasadą swobody umów są dopuszczalne w obrocie prawnym i często stosowane. Konstrukcja rabatu pośredniego (zwanego także premią pieniężną pośrednią; bonusem pośrednim) jest stosowana w transakcjach gospodarczych, w których występują co najmniej trzy podmioty - choć w praktyce łańcuch kontrahentów może być znacznie bardziej rozbudowany. Mechanizm ten bazuje jednocześnie na przyznaniu przez jeden z podmiotów uczestniczących w transakcji, rabatu w określonej kwocie w przypadku spełnienia przez beneficjenta tej korzyści określonych warunków. Rabat nie jest jednak udzielany pomiędzy bezpośrednimi kontrahentami, a dotyczy podmiotów nie posiadających ze sobą bezpośrednich relacji na linii sprzedawca - nabywca.

Powyższy opis zgodny jest z przedstawionym w niniejszym wniosku o interpretację opisem stanu faktycznego sprawy. Ustawodawca w ustawie o podatku VAT definiuje zakres czynności opodatkowanych, wskazując, że są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, aby móc traktować daną transakcję jako objętą systemem podatku od towarów i usług niezbędne jest każdorazowo występowanie zarówno elementu świadczenia (towar/usługa) jak i odpłatności. W sytuacji udzielenia rabatu pośredniego co prawda mamy do czynienia z występowaniem drugiego ze wskazanych elementów (przekazania pewnej kwoty pieniędzy), niemniej jednak bezpośrednio pomiędzy udzielającym rabatu, a podmiotem, który go otrzymuje nie dochodzi do dostawy towaru (nie jest przekazywana żadna rzecz) czy świadczenia usług.

Przepisy ustawy o podatku VAT stanowią, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w tym również:

a)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Sama czynność nabycia określonej ilości towarów - co jest podstawą udzielenia rabatu - nie może być uznana za odrębną czynność opodatkowaną podatkiem VAT. W konsekwencji należy uznać, że udzielenie rabatu pośredniego nie stanowi czynności opodatkowanej na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe należy uznać, że w związku z udzieleniem rabatu pośredniego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktur VAT. W konsekwencji powinien on dokumentować w przyszłości otrzymanie środków pieniężnych od producentów leków lub importerów leków, których wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych przez apteki z hurtowni leków w postaci noty obciążeniowej lub może zamiast tego otrzymać od nich noty uznaniowe.

Jednocześnie wskazać należy, że opisane powyżej środki pieniężne nie stanowią usługi kompleksowej z usługami promocyjnymi co wynika z następujących okoliczności. Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.

Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - dalej: TSUE - w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w pkt 30, stwierdzając, iż: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Zwrócić należy uwagę na fakt, że użycie słowa „zwłaszcza” oznacza, iż z pojedynczym świadczeniem możemy mieć również do czynienia w sytuacji, gdy żadnej z części składowych usługi nie można uznać za usługę główną, np. w sytuacji, gdy wszystkie czynności będące elementami składowymi (lub przynajmniej część z nich) są równie istotne dla wykonania całego świadczenia złożonego (usługi kompleksowej) a jednocześnie brak jest pomiędzy tymi elementami związku, wskazującego na istnienie relacji usługa główna - usługa pomocnicza.

W wyroku z dnia 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, pkt 15 i 16, TSUE stwierdził: „Jednakże jeżeli transakcja obejmuje wiele elementów powstaje pytanie, czy należy uznać, iż składa się ona z jednego świadczenia czy też kilku odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie z punktu widzenia podatku VAT. Z orzecznictwa Trybunału wynika bowiem, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (wyrok z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06Part Service, Zb. Orz. s. I-897, pkt 51). W tym zakresie Trybunał orzekł, że jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (zob. podobnie wyrok z dnia 27października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen i OVBank, Zb. Orz. s. I-9433, pkt 22; ww. wyrok w sprawie Everything Everywhere, pkt 24 i 25)”.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składają się więc różne czynności, prowadzące do realizacji określonego celu. W odniesieniu do możliwości uznania, że wykonywanie wielu czynności na podstawie jednego zamówienia stanowi jedną usługę kompleksową, wskazać również należy, że:

- w wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen, pkt 20 i 22, TSUE wskazał, że po pierwsze z art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy wynika, iż każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania podatku VAT. W ocenie TSUE, aby określić, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem, należy przede wszystkim poszukać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem ustalenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie. Podobnie jest w przypadku, jeśli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,

- w ww. wyroku C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, pkt 18 i 19, TSUE wskazał, iż uwzględniając dwie okoliczności, po pierwsze, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne oraz, po drugie, że transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT, należy poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy dane świadczenia stanowią kilka odrębnych świadczeń głównych, czy jednolite świadczenie, jednocześnie wskazując, iż brak jest bezwzględnej zasady dotyczącej ustalania zakresu danego świadczenia z punktu widzenia podatku VAT, a co za tym idzie, w celu ustalenia zakresu danego świadczenia należy wziąć pod uwagę ogół okoliczności (zob. ww. wyrok w sprawie CPP, pkt 27).

Ocena zatem charakteru danej umowy sprowadza się do przesądzenia, czy mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, składającym się z wielu świadczeń, czy też ze zbiorem odrębnych, niezależnych świadczeń. W pierwszym ze wskazanych przypadków usługa opodatkowana będzie według zasad właściwych dla tego jednego, kompleksowego świadczenia. Natomiast w drugim przypadku te odrębne świadczenia powinny być opodatkowane według zasad właściwych dla każdego z nich.

Wskazać należy, że z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, iż zgodnie z planowanymi umowami Wnioskodawca będzie miał ustalone wynagrodzenie za świadczenie usług promocyjnych (umowa będzie określała zasady wypłaty tego wynagrodzenia) i będzie ono niezależne od ilości sprzedanych leków. Natomiast odrębnie Wnioskodawca otrzyma dodatkowe środki pieniężne uzależnione od ilości sprzedanych leków. Są to zatem dwie odrębne sytuacje. Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy nie będą one stanowiły jednego świadczenia kompleksowego.

Ad) 2

W ocenie Wnioskodawcy w sytuacji, w której powinien on wystawiać noty obciążeniowe lub otrzymywać noty uznaniowe od producentów leków lub importerów leków za ilość zakupionych przez apteki z hurtowni leków to Wnioskodawca nie będzie jednocześnie zobowiązany do dokonania korekty przychodów ani kosztów uzyskania przychodów.

Powyższe wynika z następujących okoliczności. Zasady rozliczeń rabatów pośrednich wynikają z licznych interpretacji indywidualnych.

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem podatnicy przyznający rabaty pośrednie powinni z tego tytułu zmniejszać przychody (w okresie rozliczeniowym wystawiania dokumentów potwierdzających przyznanie rabatu pośredniego art. 12 ust. 3j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - dalej u.p.d.o.p.).

Tytułem przykładu wskazać można interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

  • 28 stycznia 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.530.2021.2.BS oraz
  • 26 lipca 2022 r., 0111-KDIB1-2.4010.304.2022.2.AW.

Jak czytamy w pierwszej z tych interpretacji, „sprzedając swoje towary i udzielając na nie rabatu pośredniego, powinniście Państwo obniżyć przychód należny, o którym mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o CIT. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Natomiast podatnicy otrzymujący rabaty pośrednie powinni z tego tytułu zmniejszać koszty uzyskania przychodów (w okresie rozliczeniowym otrzymywania dokumentów potwierdzających przyznanie rabatu pośredniego - art. 15 ust. 4i u.p.d.o.p.).

Tytułem przykładu wskazać można interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:

  • 19 stycznia 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.541.2021.2.BS,
  • 17 lutego 2022 r., 0111-KDIB2-1.4010.620.2021.2.AP,
  • 10 czerwca 2022 r., 0111-KDIB2-1.4010.168.2022.4.MKU.

Jak czytamy w pierwszej z tych interpretacji, „Wnioskodawca otrzymując rabat pośredni od Dealera, powinien skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca, lub w przypadku braku faktury inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Zauważyć bowiem należy, że udzielany przez Dealera rabat pośredni faktycznie obniża koszty zakupu towaru”.

W realiach niniejszej sprawy Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży leków - jak wynika to z opisu stanu faktycznego sprawy. Z tego też względu w tym zakresie nie będzie zobowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w zakresie zakupionych leków, gdyż takich czynności nie będzie dokonywał.

Mając na względzie powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Art. 29a ust. 17 ustawy:

W przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.

Art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Wskazać należy, że podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Oznacza to, że premia pieniężna, w zależności od okoliczności faktycznych, może być różnie klasyfikowana na gruncie podatku VAT.

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że ani w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. Nr 347 poz. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”, ani też w ustawie prawodawca nie zdefiniował pojęcia „premia pieniężna” czy też „rabat”. Zatem celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych, rabatów) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, wersja internetowa: http://sjp.pwn.pl) „bonifikata” to „zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Z kolei „rabat” to „obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; też: ta kwota”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Rozróżnia się przy tym rabaty na te przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast, jeżeli udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia podstawy opodatkowania (rabat potransakcyjny), wówczas czynność ta wymaga wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość towarów (zgodnie z art. 106j ustawy). Jednakże możliwe jest wystawienie faktury korygującej wyłącznie w sytuacji udzielenia rabatu bezpośredniemu nabywcy towarów i usług.

Premia pieniężna może również stanowić wynagrodzenie w zamian za świadczenie usług.

Pojęcie „świadczenia usług” ma bowiem bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, co należy podkreślić w tej sprawie, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - niebędące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieuczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Wobec tego, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Niemniej dla kwalifikacji danego świadczenia jako usługi podlegającej opodatkowaniu VAT niezbędne jest, aby:

1)świadczenie wykonywane było w ramach umowy zobowiązaniowej,

2)jedna ze stron takiej umowy była beneficjentem świadczenia,

3)wskutek wykonania świadczenia podmiot odniósł korzyść o charakterze majątkowym,

4)świadczenie miało charakter odpłatny,

5)istniał związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności o charakterze bezpośrednim i na tyle wyraźnym, aby można było stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Należy w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie C-89/91 Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C‑102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto, TSUE przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem, pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub jej ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Podsumowując należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to odpłatne świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że nie są Państwo podmiotem uprawnionym do sprzedaży leków na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nie posiadają Państwo w tym zakresie stosownego zezwolenia. Nie zajmują się Państwo również produkcją leków ani ich importem.

Zamierzają Państwo zawrzeć umowy z różnymi producentami lub importerami leków, w ramach których zobowiążą się Państwo do przeprowadzenia czynności promocyjnych/marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych przez nich leków w różnych aptekach na terytorium Polski wskazanych w umowie między stronami. Zgodnie z planowanymi umowami będą Państwo podejmowali różne działania, dzięki którym we wskazanych przez strony umowy aptekach dojdzie do sprzedaży leków oferowanych przez producentów lub importerów leków. Będą Państwo podejmowali działania promocyjne/marketingowe w hurtowniach, z których będą kupowały leki wskazane w umowie apteki. Będą Państwo odpowiedzialni również za koordynację działań w tym zakresie.

Nie będą Państwo podmiotem sprzedającym leki i nie będą Państwo wystawiali faktur z tytułu sprzedaży leków. Nie będą również Państwo kupowali leków z hurtowni ani od producentów leków czy ich importerów. Faktury sprzedaży leków będą wystawiane pomiędzy producentami leków lub ich importerami a hurtowniami, a następnie między hurtowniami sprzedaży leków działającymi na terytorium Polski a aptekami wskazanymi w umowach zawartych przez Państwa i producentami leków lub importerami leków.

Zawrą również Państwo umowy z aptekami w ramach, których będą Państwo podejmowali różnego rodzaju działania mające na celu prawidłowe zarządzanie aptekami. Zgodnie z planowanymi umowami będą Państwo otrzymywali wynagrodzenie za wykonywanie czynności promocyjnych i w tym zakresie będą Państwo wystawiali faktury dla producentów leków lub importerów leków oraz będą Państwo otrzymywali od nich dodatkowe środki pieniężne uzależnione od ilości zakupionych przez apteki leków. Umowy będą określały zasady ustalenia wypłaty środków pieniężnych w zależności od ilości sprzedanych leków.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, w jaki sposób powinni Państwo dokumentować otrzymanie środków pieniężnych od producentów leków lub importerów leków, których wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych przez apteki z hurtowni leków i czy stanowią one usługę kompleksową w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z opisanymi usługami promocyjnymi.

Z okoliczności sprawy wynika, że w związku z zawartą umową z producentami lub importerami leków będą Państwo zobowiązani do przeprowadzenia czynności promocyjnych/marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych przez nich leków w różnych aptekach.

Wskazali Państwo, że wśród działań promocyjnych/marketingowych wyróżnić można następujące planowane działania:

a)ekspozycja leków w aptece,

b)dystrybucja leków rozumiana jako utrzymanie dostępności w aptekach listy produktów producenta,

c)monitoring dostępności leków w aptekach,

d)zapewnienie dostępności leków w aptekach,

e)zapewnienie dostępności nowych produktów producenta,

f)utrzymanie udziałów rynkowych na odpowiednim poziomie,

g)utrzymanie stanów magazynowych w aptekach na odpowiednim poziomie,

h)zapewnienie dodatkowej rekomendacji produktów w kategorii,

i)zapewnienie dodatkowej ekspozycji leków na specjalnie oznaczonym regale.

Zgodnie z planowanymi umowami będą Państwo otrzymywali wynagrodzenie za wykonywanie czynności promocyjnych i w tym zakresie będą Państwo wystawiali faktury dla producentów leków lub importerów leków. Ponadto, będą Państwo otrzymywali od nich dodatkowe środki pieniężne uzależnione od ilości zakupionych przez apteki leków.

Aby uzyskać dodatkowe środki pieniężne muszą Państwo wykonać następujące czynności objęte planowanymi umowami:

a)dokonać ekspozycji leków w aptece,

b)dokonać dystrybucji leków rozumianej jako utrzymanie dostępności w aptekach listy produktów producenta,

c)monitorować dostępność leków w aptekach,

d)zapewnić dostępność leków w aptekach,

e)zapewnić dostępność nowych produktów producenta,

f)utrzymać udziały rynkowe na odpowiednim poziomie,

g)utrzymać stany magazynowe w aptekach na odpowiednim poziomie.

Otrzymane przez Państwa środki pieniężne od producentów leków lub importerów będą powiązane z konkretnymi usługami, a mianowicie z usługami marketingowymi/promocyjnymi. Nie będą to środki finansowe otrzymane za konkretną sprzedaż określonej liczby leków, tylko dodatkowe środki finansowe związane z opisanymi w umowie czynnościami. Otrzymane środki pieniężne od producentów leków lub importerów leków nie będą wynagrodzeniem za usługę odrębną od usług promocyjnych. Będą one wynikały z działań promocyjnych/marketingowych.

Z uwagi na powyższy opis sprawy, należy wskazać, że dodatkowe środki pieniężne będą wypłacane Państwu za wykonanie tych samych czynności, które będą Państwo wykonywali w zakresie zawartej umowy świadczenia usług promocyjnych/marketingowych. Zatem wypłata dodatkowych środków pieniężnych przy spełnieniu określonych warunków, nie stanowi żadnej formy rabatu, lecz stanowi element Państwa wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi promocyjnej/marketingowej na rzecz producentów lub importerów leków.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że dodatkowe środki pieniężne, które Państwo otrzymacie od producentów lub importerów leków należy traktować jako część wynagrodzenia z tytułu wykonania usługi promocyjnej/marketingowej na rzecz producentów lub importerów leków, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanym art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, tj. realne wynagrodzenie, jakie otrzymują Państwo z tytułu wykonania usługi promocyjnej/marketingowej.

W tym konkretnym przypadku w związku z otrzymaniem dodatkowego świadczenia pieniężnego nie powinni Państwo wystawiać odrębnej faktury na wartość tych otrzymanych środków pieniężnych, gdyż otrzymane dodatkowe środki pieniężne, jak wskazałem stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Państwa na rzecz producentów lub importerów leków usługi promocyjne/marketingowe.

Nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że powinni Państwo udokumentować otrzymane środki pieniężne od producentów leków lub importerów leków, których wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych przez apteki leków notą obciążeniową.

Jak wskazano, świadczą Państwo usługi promocyjne/marketingowe, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług. Zatem dla udokumentowania tej czynności ustawa o VAT wskazuje obowiązek wystawienia faktury. Nieprawidłowe jest wystawienie w takiej sytuacji not.

Jak rozstrzygnięto wyżej, środki dodatkowe stanowią element wynagrodzenia za wykonane usługi promocyjne/marketingowe, zatem kwoty te powinny zwiększać podstawę opodatkowania z tytułu ich świadczenia, na wystawionej fakturze.

Należy zauważyć, że treść art. 106e ust. 1 ustawy określa, jakie elementy powinna zawierać faktura. Są to elementy obligatoryjne, których podanie ma przede wszystkim cel fiskalny. Służą one bowiem do prawidłowego zidentyfikowania dla celów podatkowych strony podmiotowej danej transakcji, rodzaju transakcji, jak również wartości służących do określenia w kwotach bezwzględnych wysokości zobowiązania podatkowego. Podmiot zobowiązany do wystawienia faktury powinien precyzyjnie określić rodzaj „fakturowanej” czynności, tj. podać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca nie zabrania umieszczania na fakturze dodatkowych informacji. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby - po wypełnieniu obowiązków nałożonych przez obowiązujące przepisy prawa podatkowego - mogli Państwo, zamieścić w części informacyjnej faktury dodatkowe informacje. W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro przepisy ustawy określają minimalny zakres danych, jakie powinna zawierać faktura i nie nakładają ograniczeń w zakresie umieszczania dodatkowych danych identyfikujących dostawców, nabywców, czy też innych danych, które wystawca uzna za stosowne, mogą Państwo zamieścić na wystawionych fakturach informacje dodatkowe, dotyczące rozliczenia transakcji.

Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Ad 2

Uzależnili Państwo odpowiedź na pytanie nr 2 od stanowiska organu w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, tzn. oczekują Państwo odpowiedzi na pytanie nr 2 jedynie w sytuacji uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe.

W związku z tym, że Państwa stanowisko dotyczące pytania nr 1 uznałem za nieprawidłowe, odstępuję od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.