Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPP2/443-679/08/AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2008, sygn. ITPP2/443-679/08/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2008 r. (data wpływu 1 sierpnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług przewozu towarów z Danii do Polski oraz czynności pomocniczych do transportowych i usług magazynowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług przewozu towarów z Danii do Polski oraz czynności pomocniczych do transportowych i usług magazynowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie przewozu tzw. ładunków wielkogabarytowych. Jednym z rodzajów takich ładunków są elementy elektrowni wiatrowych (fundamenty, rury masztu, generatory prądu) przywożone z zagranicy kraju UE do Polski. Z elementów tych na miejscu przeznaczenia placu budowy, wykonawca, który kupuje elementy od producenta, dokonuje montażu budowy elektrowni. Montaż elektrowni odbywa się niekiedy w trudnym terenie, więc elementy te zwożone są czasami na plac składowy prowizoryczny magazyn, a dopiero później z tego magazynu transportowane są dalej, na konkretne miejsce montażu. Przywóz zatem podzielony jest na dwa etapy:

  1. z miejsca załadunku za granicą na plac składowy, wraz z rozładunkiem dźwigami na placu składowym,
  2. z miejsca składowego magazynu przejściowego - na plac budowy wraz z załadunkiem dźwigami na placu składowym i rozładunkiem na budowie.

Czas składowania elementów w magazynie przejściowym wynosi od kilku tygodni do kilku miesięcy. Transport elementów elektrowni odbywa się na zlecenie duńskiego lub polskiego wykonawcy usługi montażu, z którym inwestor zawarł kontrakt na wykonanie prac montażowych.

Pismem z dnia 7 października uzupełniono wniosek o informacje:

  • Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz VAT UE, nie jest zarejestrowany w Danii z tytułu wykonywanych usług,
  • kontrahent dla celów przedmiotowych transakcji poda Wnioskodawcy swój numer VAT UE nadany w Danii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania .

  1. polski?
  2. duński?
  1. na terenie Polski (drugi etap usługi), gdy zleceniodawcą jest podmiot:
  1. polski?
  2. duński?

  • Jak opodatkować usługi magazynowania elementów i czynności pomocnicze (za i wyładunkowe) do usług transportowych poszczególnych etapów, za i wyładunkowe, wykonywane przy pomocy specjalistycznych dźwigów?


  • Zdaniem Wnioskodawcy, I etap przewozu dla nabywcy elementów elektrowni (generalnego wykonawcy) stanowi WNT niezależnie od tego czy jest to podmiot polski czy też z innego kraju UE. Opodatkowanie I etapu uzależnione jest od zleceniodawcy, który podał numer identyfikacji podatkowej:

    • podmiot polski stawka 22%
    • podmiot z innego kraju Unii np.

    Opodatkowanie II etapu przewozu, z magazynu na terenie Polski na plac budowy na terenie Polski, ponieważ WNT zakończyło się w magazynie przejściowym, usługa przewozu opodatkowana jest stawką krajową 22%, niezależnie od zleceniodawcy (polski, czy z innego kraju UE). Usługi magazynowania elementów na placu składowym opodatkowane są stawką krajową 22%. Usługi pomocnicze do usług transportowych opodatkowane są tak samo jak usługi transportowe.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami). Zgodnie z treścią punktu 1 tego przepisu opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy zasadą jest, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

    W przypadku świadczenia usług transportowych, w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy ustawodawca określił wyjątek od poprzednio przytoczonej zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Miejscem świadczenia bowiem tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

    Zgodnie z przepisem ust. 2 pkt 3 lit. b) powołanego artykułu, w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobnych czynności, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

    Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Zastrzeżenie dotyczy sytuacji, gdy nabywca wspomnianej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. W tym przypadku miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

    Na podstawie ust. 4 powołanego artykułu, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b), jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

    Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazał, że zamierza wykonać usługę transportową polegającą na przewozie ładunku z Danii do Polski, podzieloną na dwie części tj. z Danii do magazynu w Polsce oraz z tego magazynu do miejsca docelowego (stanowiącą odcinek na terytorium kraju), przy czym nabywcą tej usługi może być podmiot polski lub duński.

    W związku z tym, iż de facto Wnioskodawca wykonywać będzie dwie odrębne usługi transportowe, nie następujące bezpośrednio po sobie, lecz oddzielone usługą składowania na terenie Polski trwającą jak wskazano we wniosku - od kilku tygodni do kilku miesięcy, kwestię opodatkowania należy rozpatrywać dla każdej z tych usług odrębnie. Najpierw bowiem wykonana zostanie usługa transportu towarów z Danii do Polski, a po okresie składowania będzie świadczona kolejna usługa transportowa obejmująca odcinek na terenie kraju (z miejsca składowania do miejsca docelowego - placu budowy elektrowni).

    W świetle powołanych przepisów, transport towarów na odcinku z Danii do miejsca składowania na terenie Polski stanowi wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów.

    W przypadku, gdy usługa ta będzie świadczona na zlecenie podmiotu polskiego, będącego podatnikiem podatku od towarów i usług i posługującego się krajowym numerem identyfikacji podatkowej, miejscem świadczenia będzie terytorium kraju, a zatem usługa winna być opodatkowana według stawki obowiązującej dla tych usług w Polsce, czyli 22%. Usługi pomocnicze załadunek i rozładunek towarów towarzyszące usłudze przywozu do miejsca składowania, opodatkowane będą stawką właściwą według miejsca gdzie są faktycznie świadczone (w kraju), a więc również 22%.

    Natomiast w przypadku, gdy ww. usługa przewozu wykonywana będzie na zlecenie podmiotu duńskiego będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej w Danii, miejscem świadczenia i opodatkowania tej usługi będzie terytorium Danii, czyli kraju, w którym transport towarów się rozpoczyna, według zasad i stawek obowiązujących w tym kraju.

    Należy zaznaczyć, iż jeśli duński kontrahent poda Wnioskodawcy numer, pod którym zidentyfikowany jest jako podatnik podatku od wartości dodanej w kraju innym niż Dania, miejscem opodatkowania tej usługi będzie terytorium kraju, który nadał ten numer.

    Analogicznie opodatkowane będą również usługi załadunku i rozładunku, jako pomocnicze do usług transportowych.

    W obydwu powyższych przypadkach dla Wnioskodawcy będzie to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

    Usługi magazynowania ładunków nie zostały wymienione w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy, nie można ich zatem traktować jako usług pomocniczych do usług transportowych. Dlatego też miejsce opodatkowania usług składowania określić należy zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą świadczenia usług tj. w miejscu, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, w przedmiotowej sprawie - w kraju, według stawki właściwej dla tego typu usług, a więc 22%.

    Druga z opisanych przez Wnioskodawcę usług przewozowych obejmuje transport na odcinku krajowym. W tym przypadku jest to krajowa usługa przewozu i w związku z tym należy ją opodatkować stosownie do ogólnej zasady określającej miejsce świadczenia usług (art. 27 ust. 1 ustawy), czyli według stawki obowiązującej na terenie kraju, tj. 22% - niezależnie od tego czy zleceniodawcą będzie podmiot polski, czy duński. Usługi pomocnicze do tych usług załadunek i rozładunek - również podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

    Istota interpretacji

    Stawka podatku dla usług przewozu towarów z Danii do Polski oraz czynności pomocniczych do transportowych i usług magazynowania.

    Wniosek ORD-IN
    Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy