
Temat interpretacji
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu po rozpatrzeniu wniosku podatnika prowadzącego działalność gospodarczą pn. Gospodarstwo Sadownicze w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,
p o s t a n a w i a:
zawarte we wniosku stanowisko podatnika uznać za nieprawidłowe
U z a s a d n i e n i e
W rozpatrywanym wniosku zapytujący prowadzący działalność gospodarczą, pn. Gospodarstwo Sadownicze przedstawił następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest właścicielem samochodu dostawczego marki LUBLIN o masie całkowitej równej 3,5 tony, posiadającego kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków, jako konstrukcyjnie oddzielone elementy pojazdu.
W związku z powyższym podatnik zwraca się z zapytaniem: czy ma prawo do odliczania w całości podatku VAT uiszczanego przy zakupie paliwa do przedmiotowego pojazdu?
Zdaniem wnioskodawcy przedmiotowy samochód stanowi pojazd ciężarowy, powinien być jednoznacznie traktowany jak pojazd o masie przekraczającej 3,5 tony - bez konieczności potwierdzenia tego faktu dodatkowym badaniem technicznym w ASO, spełnia bowiem warunki art.84 ust.4 pkt 4 ustawy o VAT - tym samym zapytującemu przysługuje prawo do dokonywania odliczenia w całości podatku VAT zapłaconego przy zakupie paliwa do tego samochodu.
Przy tak określonym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art.88 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.)
Powołany wyżej art.86 ust.3 ustawy mówi o samochodach osobowych i innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w przypadku nabycia których kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
Stosownie do regulacji zawartej w art.86 ust.4 pkt 4 ustawy przepis ust. 3 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.
Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art.86 ust. 4 pkt 4 ustawy stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań
Kopię zaświadczenia, o którym mowa wyżej, podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego
Dodatkowe badanie techniczne pojazdów samochodowych dla celów odliczenia VAT w odniesieniu do wykorzystywanego do ich napędu paliwa powinno być, zgodnie z powołaną wyżej regulacją, przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed 1 czerwca 2006r.(tj. przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie noweli ustawy o VAT).
Tak określony termin dodatkowego badania technicznego pojazdów samochodowych dla celów odliczeń VAT od paliwa oznacza, że VAT od nabywanego paliwa przed datą tego dodatkowego badania technicznego, może być już odliczany, o ile oczywiście to późniejsze badanie potwierdzi, iż badany pojazd samochodowy spełnia warunki techniczne określone dla niego w art.86 ust.4 pkt 4 ustawy. Jeśli jednak okazałoby się, iż badanie nie potwierdzi spełnienia ww. warunków technicznych, podatnik musi skorygować dokonane odliczenie VAT od paliwa i to w rozliczeniu za okres, w którym to odliczenie zostało dokonane. Musi zatem dokonać korekty podatku naliczonego poprzez korektę deklaracji, co wpłynie na konieczność naliczenia odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej.
Wszystkie powołane wyżej uregulowania mają zastosowanie w stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę albowiem dotyczą one samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art.86 ust.3 ustawy) - innymi słowy - pojazdów o masie całkowitej mniejszej lub równej 3,5 tony, a więc również pojazdu o którym mowa we wniosku.
Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu orzekł jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez zapytującego oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień jego wydania.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).
