Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu przez Powiat. - Interpretacja - IBPP1/4512-392/16-1/MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.08.2016, sygn. IBPP1/4512-392/16-1/MG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu przez Powiat.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.) uzupełnionym pismem z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu pn. .

Wniosek został uzupełniony pismem z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 lipca 2016 r. znak: IBPP1/4512-392/16/MG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 4 kwietnia 2016 r. Powiat B. złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. . Projekt jest planowany do współfinansowania przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej XII Infrastruktura edukacyjna, Działania 12.2 Infrastruktura kształcenia zawodowego, Poddziałania 12.2.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego ZIT.

W myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2011, nr 177, poz. 1054 ze zm.), Powiat ma nadany numer identyfikacji podatkowej i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w związku z tym może odliczyć podatek naliczony przy zakupie towarów i usług. Większość wykonywanych zadań jest realizowana w ramach reżimu publicznoprawnego. Wybrane działania prowadzone są przez Powiat na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Jednakże art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t.j. Dz.U. z 2015 poz. 1445 ze zm.) określa zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej.

W związku z tym przebudowane i doposażone pracownie zawodowe jednostek organizacyjnych Powiatu B. tj. Powiatowego Zespołu Szkół w B. i Powiatowego Zespołu Szkół w L. (m.in. warsztat obróbki mechanicznej, warsztat obróbki ręcznej, warsztat elektryczny, warsztat spawalniczo-kuźniczy, warsztat pneumatyki i hydrauliki) będą udostępnione nieodpłatnie wszystkim uczestnikom biorącym udział w projekcie. Efekty projektu w postaci realizowanych działań z zakresu edukacji publicznej nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Powiat B. Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub części.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. W związku z realizacją projektu Powiat będzie nabywał następujące towary i usługi:
    • dla jednostki organizacyjnej Powiatu - Powiatowego Zespołu Szkół w B. - zaplanowano roboty budowlane polegające na przebudowie i rozbudowie pomieszczeń warsztatowych wraz z zakupem wyposażenia warsztatu obróbki mechanicznej, warsztatu obróbki ręcznej, warsztatu elektrycznego, warsztatu spawalniczo-kuźniczego w tym m.in. obrabiarek do metalu, tokarki CNC, wiertarek stołowych i kadłubowych, prasy ręcznej, piły do cięcia metali, szlifierki do wałków i otworów, stołu montażowego elektrycznego, stanowiska do spawania, pieca elektrycznego komorowego,
    • dla jednostki organizacyjnej Powiatu - Powiatowego Zespołu Szkół w L. - zaplanowano roboty budowlane polegające na wzmocnieniu stropu w warsztacie pneumatyki i hydrauliki pod planowaną do zakupu obrabiarkę CNC.& 
    W odniesieniu do usług będą realizowane roboty budowlane pomieszczeń zarówno w PZS w B. i PZS w L. Ponadto w szkołach tych będą montowane maszyny i urządzenia zakupione w ramach projektu.
  2. W związku z realizacją przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabyte towary i usługi do realizacji ww. projektu w całości będą wykorzystane do celów edukacyjnych w ramach publicznego systemu oświaty.
  3. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Powiat B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowi B. jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług - VAT przystępującemu do realizacji projektu pn. ..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat B. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i może odliczać podatek naliczony w całości lub części przy zakupie towarów i usług. Jednakże realizując przedmiotową inwestycję dotyczącą projektu w zakresie poddziałania 12.2.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego - ZIT w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 projektu pn. nie będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (t.j. Dz.U. z 2015 poz. 1445 ze zm.), powiat wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Objęte projektem przebudowane i doposażone pracownie zawodowe jednostek organizacyjnych Powiatu B. tj. Powiatowego Zespołu Szkół w B. i Powiatowego Zespołu Szkół w L. (m.in. warsztat obróbki mechanicznej, warsztat obróbki ręcznej, warsztat elektryczny, warsztat spawalniczo-kuźniczy, warsztat pneumatyki i hydrauliki) będą udostępniane nieodpłatnie wszystkim uczestnikom projektu. W związku z tym Powiatowi B. nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związanych z realizacją projektu.

Ponadto w uzupełnieniu z 25 lipca 2016 r. Wnioskodawca stwierdził, że planowane do zakupu przez Powiat towary i usługi związane są z robotami budowlanymi polegającymi na przebudowie i rozbudowie pomieszczeń warsztatowych wraz z zakupem wyposażenia warsztatu obróbki mechanicznej, warsztatu obróbki ręcznej, warsztatu elektrycznego, warsztatu spawalniczo-kuźniczego w tym m.in. obrabiarek do metalu, tokarki CNC, wiertarek stołowych i kadłubowych, prasy ręcznej, piły do cięcia metali, szlifierki do wałków i otworów, stołu montażowego elektrycznego, stanowiska do spawania, pieca elektrycznego komorowego oraz z robotami budowlanymi polegającymi m.in. na wzmocnieniu stropu w warsztacie pneumatyki i hydrauliki pod planowaną do zakupu obrabiarkę CNC.

Powiat nie będzie wykorzystywał nabytych w ramach projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji, objęte zakresem pytania zadanego we wniosku będą wystawiane na Powiat B.

Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 814), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . W związku z realizacją przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabyte towary i usługi do realizacji ww. projektu w całości będą wykorzystane do celów edukacyjnych w ramach publicznego systemu oświaty.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, nabyte towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT gdyż w całości będą wykorzystywane do celów edukacyjnych w ramach publicznego systemu oświaty, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Powiat, nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu pn. .

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Powiatowi B. nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu związanych z realizacją projektu należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach