
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania Pana za podatnika podatku VAT w związku ze sprzedażą Nieruchomości oraz braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości (pytanie nr 1).
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły do Organu 15 lipca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163).
Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w (…), w powiecie (…) składającej się z działki ewidencyjnej numer 1, 2, 3, 4, dla której Sąd Rejonowy w (…), (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…).
Przedmiotem wniosku jest działka oznaczona nr 1 (dalej: „Nieruchomość”).
Nieruchomość jest niezabudowana - jest to nieruchomość gruntowa.
Dla Nieruchomości Wnioskodawca nie uzyskiwał warunków zabudowy, Nieruchomość nie jest uzbrojona (tj. nie posiada przyłączenia do sieci wodociągowej, gazowej, energetycznej, cieplnej, itp.). Nieruchomość zgodnie z przeznaczeniem w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) na obszarze 0,4371 ha została sklasyfikowana jako tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej (3U/MN), na obszarze 1,1710 ha jako tereny rolnicze z rozproszoną zabudową zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych „14R”.
Wcześniej Wnioskodawca złożył wniosek o odrolnienie części działki nr 1 (Nieruchomości), który został uwzględniony w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z ustaleniami szczegółowymi dla terenu wynikającymi z MPZP dla części działki nr 1 sklasyfikowanej jako tereny rolnicze z rozproszoną zabudową zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych „14R”:
1)powierzchnia zabudowy i powierzchnia utwardzona na działce z zabudową zagrodową do 30%;
2)powierzchnia biologicznie czynna na działce z zabudową zagrodową co najmniej 70%.
Dodatkowo zgodnie z ustaleniami szczegółowymi dla terenu wynikającymi z MPZP minimalne powierzchnie działek z zabudową zagrodową wynoszą 2 ha. Powierzchnia działki 1 (Nieruchomości) jest mniejsza niż 2 ha.
Prawo własności Nieruchomości Wnioskodawca nabył na podstawie umowy darowizny zawartej 26 marca 1986 r.
Nabycie Nieruchomości nie miało związku z jakąkolwiek działalnością inwestycyjną (np. zamiarem dalszej odsprzedaży czy stworzeniu zabudowy na wynajem). Nieruchomość stanowi część majątku osobistego Wnioskodawcy i nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej (Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne).
Nieruchomość nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (podatnik VAT czynny).
Wnioskodawca planuje sprzedać Nieruchomość. Przed odpłatnym zbyciem i na jego potrzeby Wnioskodawca nie będzie dzielił Nieruchomości na mniejsze działki.
Wyodrębnienie ww. działek 2, 3, 4 wynikało z faktu zabezpieczenia części działki na drogę publiczną (zabezpieczenie 5 m przez KDGP - Zabezpieczenie 5 m oznacza rezerwę (pas ochronny lub rezerwowy teren) o szerokości 5 metrów, który jest przewidziany w MPZP pod poszerzenie istniejącej lub przyszłej drogi głównej przyspieszonej (KDGP).
Wnioskodawca w przeszłości nie sprzedawał nieruchomości w sposób zorganizowany. Opisywana w zdarzeniu przyszłym sprzedaż będzie miała charakter jednorazowy. Wnioskodawca po sprzedaży nie będzie miał w planach żadnego podobnego działania, czy też prowadzenia w tym obszarze stałej i zorganizowanej działalności.
Przed planowaną sprzedażą nieruchomości Wnioskodawca nie podejmował i nie będzie podejmować aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami.
Przed sprzedażą Nieruchomości Wnioskodawca udzieli przyszłemu nabywcy pełnomocnictw do dokonywania czynności takich jak uzyskanie warunków zabudowy, pozwoleń itp.
W związku ze sprzedażą Nieruchomości Wnioskodawca nie podejmował i nie będzie podejmować jakichkolwiek czynności wymagających zaangażowania własnych środków finansowych zmierzających do podniesienia wartości Nieruchomości.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W nadesłanych uzupełnieniach do wniosku w odpowiedzi na pytania Organu wskazał Pan:
1.W jaki sposób działka nr 1 nabyta na podstawie darowizny zawartej 26 marca 1986 r. była/jest przez Pana wykorzystywana od momentu nabycia do momentu planowanej sprzedaży – jeśli były/są to cele prywatne/osobiste, to proszę o wskazanie, w jaki sposób ww. nieruchomość zaspokajała/zaspokaja te potrzeby osobiste?
Odp.: Działka od momentu darowizny (tj. od 26 marca 1986 r.) wchodziła i nadal wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, w ramach którego prowadzona jest produkcja rolna, a w szczególności roślinna. Plony uzyskane z gospodarstwa są sprzedawane przez Wnioskodawcę i stanowią źródło utrzymania rodziny.
2.Czy znalazł Pan już nabywcę działki nr 1 i czy w celu znalezienia nabywcy podejmował Pan działania wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia (należy wskazać jakie), a jeśli nie ma Pan jeszcze potencjalnego nabywcy to w jaki sposób będzie Pan go poszukiwał?
Odp.: Wnioskodawca znalazł już potencjalnego nabywcę. Działania Wnioskodawcy w celu znalezienia nabywcy nie wykraczały poza zwykłe formy ogłoszenia. Potencjalnego nabywcę nieruchomości będącej przedmiotem wniosku, Wnioskodawca znalazł poprzez zwykłe ogłoszenie. Wnioskodawca wcześniej zamieścił ogłoszenie o nieruchomości rolnej w systemie teleinformatycznym KOWR zgodnie z procedurą przewidzianą w przepisach u.k.u.r.
3.Czy sprzedawał Pan wcześniej inne działki, a jeżeli tak, to czy z tytułu tej sprzedaży występował Pan jako podatnik VAT czynny?
Odp.: Wcześniej Wnioskodawca sprzedał nieruchomość (działkę) w 2013 r. Drugą stroną umowy sprzedaży był rolnik indywidualny. Wówczas Wnioskodawca nie występował jako podatnik VAT czynny. Była to sprzedaż jednorazowa i incydentalna.
4.Czy w związku z planowaną sprzedażą działki nr 1 udzielał Pan pełnomocnictwa innemu niż kupujący podmiotowi/osobie - jeśli tak, to do podjęcia jakich działań w Pana imieniu i na Pana rzecz ten podmiot był zobowiązany na jego podstawie (proszę je wymienić)?
Odp.: Wnioskodawca udzielił pełnomocnictwa/upoważnienia swojej córce do złożenia i odbioru dokumentów związanych z wnioskiem o wyrażenie zgody na nabycie nieruchomości rolnej w Oddziale Terenowym (…).
5.W jakim celu złożył Pan wniosek o odrolnienie części działki nr 1?
Odp.: Precyzując, wskazany przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego wniosek o odrolnienie nie stanowił formalnego pisma w sprawie wyłączenia gruntów z produkcji rolnej. Wnioskodawcy miał na myśli to, że w 2011 r. złożył swoje uwagi do planu zagospodarowania przestrzennego w Urzędzie Gminy w (…). Uwagi te dotyczyły ujednolicenia przeznaczenia części działki 1 (obszar pomiędzy drogą krajową, a rowem melioracyjnym) motywując swój wniosek zunifikowaniem ładu przestrzennego. Uwagi Wnioskodawcy do dnia złożenia niniejszej odpowiedzi nie zostały rozpatrzone. W związku z powyższym do dnia dzisiejszego przeznaczenie działki w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego nie uległo zmianie. Obecnie obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego dla obszaru (…) jest ten z 6 marca 2007 r.
6.Czy i w jakim celu występował Pan z wnioskiem o uchwalenie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla działki nr 1? Jakie zapisy uzupełniające wynikają z MPZP i czy przewidują możliwość zabudowy dla części działki nr 1 o obszarze 1,1710 ha oznaczonej jako teren „14R”??
Odp.: Wnioskodawca podtrzymuje, że nie występował z wnioskiem o uchwalenie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Tak jak to zostało wspomniane w odpowiedzi na pytanie oznaczone literą e), Wnioskodawca jedynie składał uwagi dotyczące ujednolicenia ładu przestrzennego i zagospodarowania części działki 1, które jednak do dziś nie zostały rozpatrzone.
Zgodnie z nadal obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego z dnia 6 marca 2007 r., przeznaczenie nieruchomości będącej przedmiotem wniosku to:
·teren dróg dojazdowych (gminne) 7KDD;
·teren drogi głównej ruchu przyspieszonego z jezdniami serwisowymi KDGP;
·tereny rolnicze z rozproszoną zabudową zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych 10R;
·tereny rolnicze z rozproszoną zabudową zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych 14R;
·tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej 3U/MN;
·tereny wód powierzchniowych- (…) i jego dopływy oraz stawy WS.
Zgodnie z MPZP część działki nr 1 o obszarze 1,1710 ha została sklasyfikowana jako tereny rolnicze z rozproszoną zabudową zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych (14R). Odpowiadając na pytanie Organu i precyzując poprzednią odpowiedź klasyfikacja MPZP zasadniczo przewiduje możliwość zabudowy dla części działki nr 1 o obszarze 1,1710 ha, przy czym w sposób, o którym mowa powyżej wynikający z odpowiedniej klasyfikacji w MPZP. Natomiast zgodnie z ustaleniami szczegółowymi dla terenu wynikającymi z MPZP mimo takiej klasyfikacji nie będzie możliwa zabudowa z uwagi, że powierzchnia nie przekracza 2 ha (zgodnie z ustaleniami szczegółowymi dla terenu wynikającymi z MPZP minimalne powierzchnie działek z zabudową zagrodową wynoszą 2 ha - o czym była już mowa w opisie zdarzenia przyszłego).
Ponadto wspomnieć należy, że Wnioskodawca nigdy nie występował o wydanie warunków zabudowy dla przedmiotowej działki - działka była i jest nadal użytkowana dla celów rolniczych.
Pytania
1. Czy opisana w zdarzeniu przyszłym planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie skutkowała uznaniem Wnioskodawcy za podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlegać będzie opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT?
2. Jeżeli Organ nie podzieli stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1, czy wówczas dostawa Nieruchomości w części, tj. w zakresie działki sklasyfikowanej w MPZP jako tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej (3U/MN) będzie opodatkowana VAT, a w pozostałym zakresie dostawa będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, a Wnioskodawca na potrzeby opodatkowania VAT będzie mógł podzielić wartość Nieruchomości zgodnie z przeznaczeniem z MPZP?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy opisana w zdarzeniu przyszłym planowana transakcja sprzedaży nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT z uwagi na prywatny charakter sprzedaży (pytanie 1).
Jeżeli jednak Organ nie podzieli stanowiska Wnioskodawcy uważa on, że dostawa Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT w części, tj. w zakresie działki sklasyfikowanej w MPZP jako tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej [3U/MN], a w pozostałym zakresie dostawa będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, a Wnioskodawca na potrzeby opodatkowania VAT będzie mógł podzielić wartość Nieruchomości zgodnie z przeznaczeniem wynikającym z MPZP (pytanie 2).
W zakresie pytania nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Podatnikami - według treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 347, str. 1 z późn. zm.; dalej jako: Dyrektywa VAT) podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
Jak wskazano wyżej „działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Jednocześnie, w art. 12 ust. 1 lit. b powołanej Dyrektywy VAT wskazano, że państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawa terenu budowlanego.
W myśl art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy VAT opodatkowaniu VAT podlegają następujące transakcje: odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze (...).
Z przytoczonych regulacji prawa polskiego oraz wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku VAT może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:
1)dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
2)czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Właściwe i prawidłowe zatem będzie wykluczenie osób fizycznych z grona podatników VAT w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
Przekładając niniejsze rozważania na grunt zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku należy stwierdzić, że Wnioskodawca sprzedając nieruchomość nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Sprzedaż nieruchomości bowiem nie będzie wykonana w ramach prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie podjął działań porównywalnych do działań zajmujących się profesjonalną działalnością w zakresie obrotu nieruchomościami.
Stanowisko to podzielają wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne np. interpretacja z 5 lutego 2025 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.568.2024.3.AW, interpretacja z 9 lutego 2024 r. znak: 0112-KDIL1-1.4012.659.2023.2.DS.
W zakresie pytania oznaczonego nr 2
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane (w tym np. grunty o charakterze rolnym, działki rekreacyjne). Przez tereny budowlane, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, rozumieć należy natomiast grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z powyższej regulacji wynika, iż ze zwolnienia z VAT będzie korzystała dostawa, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane w rozumieniu ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Dla Nieruchomości obowiązuje MPZP. W myśl powyższych regulacji o przeznaczeniu Nieruchomości będą decydowały zapisy przedmiotowego aktu prawa miejscowego.
Zawarta w ustawie o VAT definicja pojęcia tereny budowlane nie ogranicza się do obszarów obejmujących konkretne formy zabudowy. Terenem budowlanym będą więc obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy np. mieszkaniowej, zabudowy techniczno- produkcyjnej, zabudowy zagrodowej.
Natomiast należy zauważyć, że zgodnie z ustaleniami szczegółowymi dla terenu wynikającymi z MPZP dla części działki nr 1 sklasyfikowanej jako tereny rolnicze z rozproszoną zabudową zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych „14R”:
1)powierzchnia zabudowy i powierzchnia utwardzona na działce z zabudową zagrodową do 30%;
2)powierzchnia biologicznie czynna na działce z zabudową zagrodową co najmniej 70%.
Jednocześnie zgodnie z ustaleniami szczegółowymi dla terenu wynikającymi z MPZP minimalne powierzchnie działek z zabudową zagrodową wynoszą 2ha. Powierzchnia działki 1 (Nieruchomości) jest mniejsza niż 2ha.
Zgodnie z orzecznictwem (m.in. wyrok WSA w Łodzi z 19 kwietnia 2018 r. sygn. I SA/Łd 195/18), jeśli w momencie sprzedaży działka zgodnie z MPZP w części przeznaczona była pod zabudowę, a w części nie stanowiła terenów przeznaczonych pod zabudowę, to:
1)dostawa części działki, która zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona była pod zabudowę podlegała opodatkowaniu wg podstawowej, tj. 23% stawki podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT,
2)dostawa części działki, która - biorąc pod uwagę art. 2 pkt 33 ustawy o VAT - zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego nie stanowiła terenów budowlanych, korzystała ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się z podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Nie można zatem uznać działki 1 (Nieruchomości) w całości za teren budowlany. Terenem budowlanym będzie wyłącznie jej część o obszarze 0,4371 ha, która została sklasyfikowana jako tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej (3U/MN). W pozostałym obszarze o powierzchni 1,1710 ha sklasyfikowanym jako tereny rolnicze z rozproszoną zabudową zagrodową w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych „14R”, zgodnie z ustaleniami szczegółowymi dla terenu wynikającymi z MPZP mimo takiej klasyfikacji nie będzie nie będzie możliwa zabudowa z uwagi, że powierzchnia nie przekracza 2 ha (zgodnie z ustaleniami szczegółowymi dla terenu wynikającymi z MPZP minimalne powierzchnie działek z zabudową zagrodową wynoszą 2 ha).
Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że jeżeli Organ nie podzieli stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania o nr 1, wówczas dostawa Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT w części, tj. w zakresie działki sklasyfikowanej w MPZP jako tereny zabudowy usługowej z dopuszczeniem funkcji mieszkaniowej jednorodzinnej (3U/MN), a w pozostałym zakresie dostawa będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, a Wnioskodawca na potrzeby opodatkowania VAT będzie mógł podzielić wartość Nieruchomości zgodnie z przeznaczeniem z MPZP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości niezabudowanej czy zabudowanej dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem, czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Na podstawie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:
-po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
-po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej ani też nie został wykorzystany w trakcie jego posiadania na cele działalności gospodarczej.
W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działki, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „gospodarczą” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.
Zatem, w kwestii podlegania opodatkowaniu sprzedaży działki gruntu nr 1 istotne jest, czy w celu dokonania jej sprzedaży podjął Pan aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Skutkowałoby to koniecznością uznania Pana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług.
Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, czy też prowadzenia działalności, ani też w trakcie posiadania nie został wykorzystany do działalności gospodarczej.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Ze wskazanych powyżej orzeczeń wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości w ramach majątku osobistego.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja.
Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.
Z treści wniosku wynika, że:
‒jest Pan właścicielem Nieruchomości położonej w (…), w powiecie (…) składającej się z działek ewidencyjnych nr 1, 2, 3, 4, dla której Sąd Rejonowy w (…), (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…);
‒właścicielem Nieruchomości stał się Pan na podstawie umowy darowizny zawartej 26 marca 1986 r.;
‒nabycie Nieruchomości nie miało związku z jakąkolwiek działalnością inwestycyjną (np. zamiarem dalszej odsprzedaży czy stworzeniu zabudowy na wynajem), Nieruchomość stanowi część majątku osobistego Wnioskodawcy i nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej (Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne);
‒planuje Pan sprzedaż Nieruchomości, tj. działki nr 1;
‒działka od momentu darowizny (tj. od 26 marca 1986 r.) wchodziła i nadal wchodzi w skład Pana gospodarstwa rolnego, w ramach którego prowadzona jest produkcja rolna, a w szczególności roślinna, plony uzyskane z gospodarstwa są sprzedawane przez Pana i stanowią źródło utrzymania rodziny;
‒nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT;
‒Nieruchomość nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy;
‒w przeszłości nie sprzedawał Pan innych nieruchomości w sposób zorganizowany, tylko w 2013 r. sprzedał Pan działkę i była to sprzedaż jednorazowa i incydentalna;
‒Pana działania w celu znalezienia nabywcy działki nr 1 nie wykraczały poza zwykłe formy ogłoszenia;
‒nie podejmował Pan i nie będzie Pan podejmować aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami;
‒przed sprzedażą Nieruchomości udzieli Pan przyszłemu nabywcy pełnomocnictw do dokonywania czynności takich jak uzyskanie warunków zabudowy, pozwoleń itp.;
‒nie podejmował Pan i nie będzie Pan podejmować jakichkolwiek czynności wymagających zaangażowania własnych środków finansowych zmierzających do podniesienia wartości Nieruchomości;
‒udzielił Pan pełnomocnictwa/upoważnienia swojej córce do złożenia i odbioru dokumentów związanych z wnioskiem o wyrażenie zgody na nabycie nieruchomości rolnej w Oddziale Terenowym (…).
Ponadto złożony przez Pana wniosek o odrolnienie nie stanowił formalnego pisma w sprawie wyłączenia gruntów z produkcji rolnej. W 2011 r. złożył Pan wyłącznie swoje uwagi do planu zagospodarowania przestrzennego w Urzędzie Gminy w (…). Uwagi te dotyczyły ujednolicenia przeznaczenia części działki 1 (obszar pomiędzy drogą krajową, a rowem melioracyjnym) motywując swój wniosek zunifikowaniem ładu przestrzennego. Pana uwagi nie zostały jednak rozpatrzone, a przeznaczenie działki w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego nie uległo zmianie.
Pana wątpliwości w sprawie dotyczą wskazania, czy z tytułu planowanej sprzedaży działki nr 1 będzie Pan uznany za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a transakcja sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów dostawa towarów (w tym nieruchomości gruntowej) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo.
Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar z jakim została zrealizowana i okoliczności w jakich ją wykonano. Oznacza to, że w przedmiotowej sprawie należy przeanalizować całokształt działań jakie Pan podjął/podejmie w odniesieniu do planowanej sprzedaży działki nr 1.
Analiza sprawy w kontekście powołanych przepisów oraz wyroków TSUE prowadzi do wniosku, że dostawa działki nr 1 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest przesłanek, aby w związku z tą transakcją uznać Pana za podatnika tego podatku.
Skala Pana zaangażowania, w odniesieniu do sprzedaży działki nr 1 nie wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W analizowanej sprawie brak jest przesłanek świadczących o takiej Pana aktywności w przedmiocie planowanej sprzedaży, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności). Nie wystąpił bowiem taki ciąg zdarzeń, który jednoznacznie przesądziłby, że planowana przez Pana sprzedaż działki nr 1 wypełni przesłanki działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W stosunku do działki nr 1, jak wynika z opisu sprawy, nie będzie Pan występował o jej podział na mniejsze działki, nie będzie Pan podejmował aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami, nabywca działki znalazł się poprzez zamieszczenie przez Pana zwykłego ogłoszenia, nie podejmował Pan i nie będzie podejmować jakichkolwiek czynności wymagających zaangażowania własnych środków finansowych zmierzających do podniesienia wartości działki, działka nie jest uzbrojona i nie posiada podłączeń do sieci wodociągowej, gazowej czy cieplnej, nie występował Pan o wydanie warunków zabudowy dla działki (działka była i jest nadal użytkowana dla celów rolniczych), działka nie była przedmiotem najmu lub dzierżawy. Wykorzystuje Pan co prawda działkę w działalności rolniczej prowadząc gospodarstwo rolne, w ramach którego prowadzi Pan produkcję rolną (w szczególności roślinną) i sprzedaje Pan plony, co stanowi źródło utrzymania rodziny, ale nie jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT z tego tytułu. Wniosek o odrolnienie, który Pan złożył, nie stanowił formalnego pisma w sprawie wyłączenia gruntów z produkcji rolnej, tylko był wnioskiem, w którym złożył Pan swoje uwagi do planu zagospodarowania przestrzennego w Urzędzie Gminy, które dotyczyły ujednolicenia przeznaczenia części działki 1 (obszaru pomiędzy drogą krajową, a rowem melioracyjnym) motywując swój wniosek zunifikowaniem ładu przestrzennego. Pana uwagi jednak do dnia złożenia odpowiedzi na wezwanie nie zostały rozpatrzone, a przeznaczenie działki w tym planie nie uległo zmianie.
Z wniosku wynika, że przed sprzedażą Nieruchomości udzieli Pan przyszłemu nabywcy pełnomocnictw do dokonywania czynności takich jak uzyskanie dla działki warunków zabudowy, pozwoleń itp. Jednakże, choć skutki prawne czynności wykonanych przez pełnomocnika (nabywcę) w sensie prawnym rzeczywiście dotyczą właściciela gruntu (uzyskanie decyzji, pozwoleń itd.), to jednak starania pełnomocnika nie są staraniami właściciela podejmowanymi w tym celu, aby pozyskać kupującego, aby oferowany grunt uczynić atrakcyjniejszym dla potencjalnego nabywcy, aby podnieść jego cenę. W przedmiotowej sprawie należy zauważyć, że nabywca już się znalazł, a więc właściciel gruntu (Pan) nie musi już podejmować działań, aby zachęcić kogokolwiek do nabycia działki. Nabywca wykona ww. czynności we własnym interesie, dla zrealizowania własnych potrzeb, w celu przystosowania działki do swoich określonych potrzeb.
Stwierdzić zatem należy, że w tym konkretnym przypadku w całym okresie posiadania działki nr 1, nie podjął Pan, ani nie zamierza podjąć aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Brak jest w sprawie przesłanek do uznania, że mamy tu do czynienia z działalnością o charakterze zawodowym, stałym i zorganizowanym. Samo udzielenie pełnomocnictwa przyszłemu nabywcy do wykonania określonych czynności związanych ze sprzedawaną działką nie świadczy o profesjonalnym charakterze Pana działań, tylko o wykonywaniu standardowych czynności właścicielskich na Pana majątku osobistym.
W konsekwencji, dokonując sprzedaży działki nr 1 będzie Pan korzystać z przysługującego Panu prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Pana cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży ww. działki, a jej dostawę cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za prawidłowe.
Jednocześnie odstępuję od odpowiedzi na pytanie nr 2 zadane przez Pana warunkowo, gdyż oczekiwał Pan na nie odpowiedzi tylko w sytuacji uznania, że z tytułu planowanej dostawy będzie Pan podatnikiem podatku VAT, a sama transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a z taką sytuacją, zgodnie z uzasadnieniem do pytania nr 1, nie mamy tu do czynienia.
Niniejsze rozstrzygnięcie jest spójne z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych (por. wyroki NSA z 6 listopada 2024 r. sygn. akt I FSK 1014/21, z 24 października 2024 r. sygn. akt I FSK 265/21, z 1 października 2024 r. sygn. akt I FSK 364/21, z 21 października 2024 r. sygn. akt I FSK 347/21, z 23 lipca 2024 r. sygn. akt I FSK 1677/20, z 10 września 2024 r. sygn. akt I FSK 1675/20).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję ponadto, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
