Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żaganiu, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz.... - Interpretacja - III/443/V-386/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 09.08.2004, sygn. III/443/V-386/04, Urząd Skarbowy w Żaganiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żaganiu, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) w związku z pismem Ministra Finansów z dnia 30 lipca 2004 r. Nr PP10-812-802/04/MR/1556PP wydanym w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, stanowiącym interpretację przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) dotyczącym czynności wykonywanych przez komorników sądowych prostuje udzieloną Podatnikowi informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego zawartą w piśmie Nr in/443/V-3 69/ 04 z dnia 30 lipca 2004 r. w następujący sposób:

W treści udzielonej informacji organ podatkowy poinformował Podatnika, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług komornik sądowy jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem stanowisko Podatnika wyrażone w zapytaniu, iż komornik sądowy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług stosownie do art. 15 ust. 6 cyt. ustawy (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych) jest nieprawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 6 ww cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. Nr 1997 r. Nr 133 , poz. 882 ze zm.) komornik sądowy jest funkcjonariuszem publicznym działającym przy sądzie rejonowym, wykonującym czynności egzekucyjne w sprawach cywilnych oraz inne czynności przekazane na podstawie odrębnych przepisów. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r., powierza komornikom sądowym w szczególności wykonywanie orzeczeń sądowych w sprawach o roszczenia pieniężne i niepieniężne oraz o zabezpieczenie roszczeń, wykonywanie innych tytułów wykonawczych wydanych na podstawie odrębnych przepisów, sporządzanie protokołu stanu faktycznego przed wszczęciem procesu sądowego lub przed wydaniem orzeczenia sądu lub prokuratora.

A zatem komornicy sądowi w zakresie w jakim, stosując środki przymusu zastrzeżone dla władzy publicznej, wykonują władztwo publiczne są uznawani za organ władzy publicznej i tym samym są objęci regulacją art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Natomiast czynności wykonywane przez komorników sądowych w pozostałym zakresie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.

Wobec powyższego stanowisko wyrażone przez Podatnika w zapytaniu z dnia 1 czerwca 2004 r. że " ... z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynika że komornik sądowy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług" jest prawidłowe pod warunkiem, że dotyczy czynności wykonywanych przez komornika sądowego w ramach władztwa publicznego przy zastosowaniu środków przymusu zastrzeżonych dla władzy publicznej. W pozostałym zakresie czynności wykonywane przez komorników sądowy podlegaj ą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Żaganiu