Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do zapisu z art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej z dnia 29.08.1997r. (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) wyjaśnia , c... - Interpretacja - US.42.TP/443-2993/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.12.2004, sygn. US.42.TP/443-2993/04, Urząd Skarbowy w Wołominie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego stosownie do zapisu z art. 14 a § 1 Ordynacji podatkowej z dnia 29.08.1997r. (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) wyjaśnia , co następuje:
-usługi badania zwierząt rzeżnych i mięsa, wykonywane przez lekarzy weterynarii podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i uslug wegług stawki w wysokości 7%, na podstawie § 5 ust. 7 i poz. 17 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Jednak w niektórych przypadkach świadczenie wyżej wymienionych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. , a mianowicie :
Inspekcja Weterynaryjna realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego. Inspekcją kieruje Główny Lekarz Weterynarii będący centralnym organem administracji rządowej. Zadania Inspekcji wykonują m.in. wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii, które są państwowymi jednostkami budżetowymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym w przypadku wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287) przez Inspekcję Weterynaryjną - nie będzie ona podatnikiem podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy nie będą świadczone na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Przepisy w/w ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej przewidują, że powiatowy lekarz weterynarii, w warunkach określonych w art. 16 ustawy ,może wyznaczyć na czas określony lekarzy weterynarii lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje do wykonywania niektórych czynności pomocniczych, nie bedących pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, do wykonania określonych czynności .Wyznaczenie tych osób nastepuje zawsze w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania, a następnie poprzez zawarcie stosownej umowy.

Natomiast ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) wyrażnie rozróżnia żródła przychodów i tak wśród żródeł przychodów wymienia m.in. działalność wykonywaną osobiście oraz pozarolniczą działalność gospodarczą . Katalog przychodów osiąganych z działalności wykonywanej osobiście, zawiera art. 13 ustawy, który w pkt. 6 określa, że przychodami z działalności wykonywanej osobiście są również przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności.

Przy ocnie kwalifikacji przedmiotowych przychodów do danego żródła przychodów, należy mieć też na uwadze okoliczność, że pracownicy Inspekcji Weterynaryjnej oraz osoby, o których mowa w art. 16, 18 i 20 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, w zakresie wykonywania czynności określonych w ustawie podlegają ochronie prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych (art. 22 w/w ustawy).

Ponadto należy zauważyć, że stosownie do art. 5 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy , lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności, wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji Weterynaryjnej.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę całość uregulowań zawartych w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody osiągane z omawianego wyżej tytułu są kwalifikowane do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji powyższego zakwalifikowania, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 , nie unaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt. 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania czynności , wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności

W związku z tym wykonywanie czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o Inspekcję Weterynaryjną jak i wyznaczonych przez powiatowego lekarza weterynarii do wykonywania niektórych czynności pomocniczych lekarzy weterynarii lub inne osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje , w warunkach i okolicznościach, o których mowa powyżej - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Wołominie