
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 26 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan, w odpowiedzi na wezwania, pismami z 28 września 2025 r. (wpływ 28 września 2025 r.) oraz 13 października 2025 r. (wpływ 13 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą z przeważającą działalnością gospodarczą PKD: 70.20Z, rozpoczęcie działalności to 2 sierpnia 2025 r. Jest to jedyne źródło Pana dochodu. Nie prowadzi Pan doradztwa. Posiada Pan umowę z wyszczególnionymi obowiązkami specjalisty ds. budżetowania i rozliczeń usług IT jak poniżej:
·Kontrola merytoryczna i finansowa wydatków i przychodów z tytułu umów IT oraz alokacja i rozliczanie kosztów IT (weryfikacja poprawności i zgodności z umowami, reklamacje, księgowanie (…)).
·Bieżąca współpraca z dostawcami usług IT w zakresie rozliczeń z tytułu świadczonych przez nich usług.
·Opracowywanie zgłoszeń zapotrzebowania na usługi, materiały i sprzęt IT zgodnie z obowiązującą procedurą zakupową.
·Opracowywanie rezerw kosztowych z tytułu usług IT (szacowanie kwot z tytułu kosztów nie zaksięgowanych w danym okresie rozliczeniowym).
·Planowanie, monitorowanie i kontrola wykonania budżetu usług IT.
·Współpraca z odbiorcami wewnętrznymi i zewnętrznymi usług IT - cykliczne raportowanie usług IT do refakturowania.
·Koordynowanie, monitorowanie i rozliczanie umów na usługi IT świadczone przez Biuro IT.
·Współpraca ze spółkami z grupy kapitałowej.
·Wsparcie projektu budowy Katalogu Usług dla potrzeb Centrum Usług Wspólnych IT.
·Wykonywanie innych zadań nieobjętych zakresem, ale zleconych w obszarze kompetencji.
W piśmie z 28 września 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1)Czy:
a)usługi świadczone przez Pana, na podstawie umowy z wyszczególnionym obowiązkiem specjalisty ds. budżetowania i rozliczeń usług IT, są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności?
b)wykonując te usługi, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością?
c)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty czynności świadczonych przez Pana oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pan, czy zlecający wykonanie tych czynności?
Odpowiedź:
a)Pana praca nie jest wykonywana w miejscu i czasie zlecanym przez zlecającego. Jednocześnie posiada Pan nad sobą osobę zlecającą Panu zadania. Zlecaną pracę może Pan wykonać w dowolnym wybranym przez Pana miejscu i czasie.
b)Tak, ponosi Pan takie ryzyko.
c)odpowiedzialność ponosi Pan.
2)W odniesieniu do każdej czynności/zadania (wykonywanego w ramach będącej przedmiotem wniosku usługi i wyszczególnionej we wniosku) należy odrębnie– szczegółowo opisać ich charakter, tj. wskazać:
a)na czym polegają i czego dotyczą?
b)jaki jest ich zakres?
c)co jest ich efektem (rezultatem)?
Odpowiedź: Szerszy opis czynności:
•Kontrola merytoryczna i finansowa wydatków i przychodów z tytułu umów IT oraz alokacja i rozliczanie kosztów IT (weryfikacja poprawności i zgodności z umowami, reklamacje, księgowanie (…)).
Opis szerszy: jest Pan odpowiedzialny za identyfikację kosztów ponoszonych przez obszar IT, określa Pan czy faktury dotyczą płatności (…). Przydziela Pan koszty do rozliczeń w konkretnych projektach informatycznych prowadzonych przez Zleceniodawcę.
•Bieżąca współpraca z dostawcami usług IT w zakresie rozliczeń z tytułu świadczonych przez nich usług.
Opis szerszy: w przypadku trudności z rozliczeniami z obowiązków wyżej, kontaktuje się Pan w imieniu Zleceniodawcy z kontrahentami celem wyjaśnienia nieścisłości takich jak kwoty, zakres wykonanych prac, wartości kosztowe.
•Opracowywanie zgłoszeń zapotrzebowania na usługi, materiały i sprzęt IT zgodnie z obowiązującą procedurą zakupową.
Opis szerszy: na podstawie swojej wiedzy tworzy Pan plany potrzeb zakupowych z zakresu IT dla Zleceniodawcy, podsumowuje Pan obecny stan m.in. infrastruktury informatycznej, zasobów sprzętowych i licencyjnych. Na tej podstawie Zleceniodawca otrzymuje informacje wspierające go w podejmowaniu decyzji.
•Opracowywanie rezerw kosztowych z tytułu usług IT (szacowanie kwot z tytułu kosztów nie zaksięgowanych w danym okresie rozliczeniowym).
Opis szerszy: Na podstawie realizowanych umów jakie Pana Zleceniodawca posiada dba Pan o odpowiednie zawiązywanie rezerw kosztowych na poczet przyszłych zobowiązań finansowych z zakresu IT. Przypisując odpowiednie koszty do prowadzonych projektów IT Pana praca przyczynia się do kontroli nad całym budżetem Zleceniodawcy.
•Planowanie, monitorowanie i kontrola wykonania budżetu usług IT.
Opis szerszy: Zbiera Pan potrzeby zakupowe i merytoryczne z obszaru IT, planuje wydatki oraz wspiera Project Managerów w zaplanowaniu prac wykonywanych na prowadzonych projektach IT.
•Współpraca z odbiorcami wewnętrznymi i zewnętrznymi usług IT - cykliczne raportowanie usług IT do refakturowania.
Opis szerszy: Zadanie powiązane z wcześniejszym, Pana praca wymaga kontaktów z innymi działami Zleceniodawcy. Rozliczając koszty, również wskazuje Pan ewentualne potrzeby refakturowania poniesionych kosztów na innych zleceniobiorców, np. za prowadzenie projektu dla innej spółki w grupie.
•Koordynowanie, monitorowanie i rozliczanie umów na usługi IT świadczone przez Biuro IT.
Opis szerszy: Weryfikuje Pan zasadności ponoszonych kosztów, wyjaśnia ewentualne rozbieżności w wykonywanych zleceniach względem umów jakie obowiązują wewnątrz grupy Zleceniodawcy.
•Współpraca ze spółkami z grupy kapitałowej.
Opis szerszy: wcześniejsze zadanie wymaga współpracy z innymi działami.
•Wsparcie projektu budowy Katalogu Usług dla potrzeb (…).
Opis szerszy: Uczestniczy Pan w tworzeniu algorytmów rozliczania pełnych usług w powstającym (…) dla całej grupy Zleceniodawcy. Jest Pan odpowiedzialny za zaprojektowanie i wdrożenie rozwiązań systemowych [(…)].
•Wykonywanie innych zadań nieobjętych zakresem, ale zleconych w obszarze kompetencji.
Opis szerszy: czasem zdarzy się potrzeba zaprogramowania jakiejś funkcji w (…).
Rezultatem Pana pracy jest wprowadzenie dobrze zaprojektowanych narzędzi informatycznych mających na celu klarowne rozliczenie kosztów IT jakie są ponoszone w grupie.
Pana zakres pracy we wszystkich w/w zadaniach: Analizy przy użyciu (…), konieczność zaprogramowania w języku (…) odpowiednich algorytmów rozliczania, identyfikacja i określanie wewnętrznych kategorii wykorzystywanych przy budowie usług IT jakie są świadczone przez Zleceniodawcę.
3)Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – usługi świadczone przez Pana w ramach wykonywania obowiązków specjalisty ds. budżetowania i rozliczeń usług IT, których dotyczy złożony wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?
Odpowiedź: PKWIU 70.22.16.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
4)Czy uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), Pana usługi kwalifikują się pod PKWiU 70.22.16.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
W piśmie z 9 października 2025 r. doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:
Pana usługi wpisują się w klasyfikacje PKWiU o numerze 70.22.16.0, ponieważ Pana zadania mają charakter koordynacyjny, analityczny, kontrolny i wspierający zarządzanie usługami IT w organizacji.
Przejrzał Pan wiele kodów PKWiU i ten najlepiej oddaje Pana szerokie obowiązki.
Wybierając ten kod kierował się Pan tym, że najlepiej oddaje to na czym polega Pana praca i świadczona przez Pana usługa.
Ponadto w ww. piśmie udzielił Pan odpowiedzi na poniższe pytania:
Czy opisane przez Pana usługi:
a)są odrębnymi usługami, za które Kontrahent (Zleceniodawca) płaci Panu osobne wynagrodzenie za każdą z tych odrębnych usług, czy
b)są elementami jednego całościowego świadczenia, za które Kontrahent płaci Panu jedno wynagrodzenie?
Odpowiedź:
a)nie, Kontrahent (Zleceniodawca) płaci Panu jedną zryczałtowaną miesięczną stawkę z umowy. Wymienione we wcześniejszym piśmie czynności to załącznik do umowy określający Pana obowiązki.
b)dokładnie tak, Pana usługi są elementem jednego całościowego świadczenia, za które Kontrahent płaci Panu jedno wynagrodzenie.
W jaki sposób zapisywane jest (określane) Pana świadczenie na fakturze lub innym dokumencie sprzedaży wystawianym dla Zleceniodawcy (jakie zapisy widnieją na fakturze lub innym dokumencie)?
Odpowiedź: Na fakturze Pana świadczenie opisywane jest jako: „Usługi zgodnie z umową z dnia 04.08.2025 r. za [tutaj wpisuje Pan jakiego miesiąca i roku dotyczy faktura]”.
W jaki sposób ustalane jest Pana wynagrodzenie za świadczenie będące przedmiotem Pana wniosku – w jaki sposób i w oparciu o jakie elementy jest ono kalkulowane?
Odpowiedź: Pana wynagrodzenie jest stawką zryczałtowaną sztywno wpisaną w umowę.
Pytanie
Czy świadczone przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że stawka 8,5% jest prawidłowa dla Pana zakresu działalności i faktycznie wykonywanych zadań.
Sugeruje się Pan m.in. innymi interpretacjami wydanymi przez KIS, przykład: sygnatura: 0113-KDIPT2-1.4011.630.2025.1.AS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto wskazuję, że do kategorii 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem - (co do zasady opodatkowane 15% stawką ryczałtu) zalicza się następujące podkategorie:
-70.22.11.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym;
-70.22.12.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków;
-70.22.13.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
-70.22.14.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;
-70.22.15.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją;
-70.22.16.0Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem;
-70.22.17.0Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.
Przy czym grupowanie PKWiU 70.22.16 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem, zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 obejmuje:
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw (dostarczenie produktu, włączając usługi zarządzania w zakresie inwentaryzacji oraz magazynowanie, przechowywanie i dystrybucję),
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem logistycznym, w zakresie
-utrzymywania istniejącego poziomu zapasów, ustalenia najbardziej aktualnych potrzeb klienta dotyczących stanu zapasów,
-dystrybucji i transportu uwzględniając procesy stosowane przez klienta do przechowywania, obsługi i przenoszenia towarów wewnątrz organizacji i ich wysyłania do innych klientów,
-magazynowania i przechowywania, włącznie z przyjmowaniem, przechowywaniem i wydawaniem towarów,
-prowadzenia konsultacji logistycznych,
-pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 sierpnia 2025 r. Jest to jedyne źródło Pana dochodu. Nie prowadzi Pan doradztwa. Posiada Pan umowę z wyszczególnionymi obowiązkami specjalisty ds. budżetowania i rozliczeń usług IT jak poniżej:
·Kontrola merytoryczna i finansowa wydatków i przychodów z tytułu umów IT oraz alokacja i rozliczanie kosztów IT (weryfikacja poprawności i zgodności z umowami, reklamacje, księgowanie (…)).
Opis szerszy: jest Pan odpowiedzialny za identyfikację kosztów ponoszonych przez obszar IT, określa Pan czy faktury dotyczą (…). Przydziela Pan koszty do rozliczeń w konkretnych projektach informatycznych prowadzonych przez Zleceniodawcę.
·Bieżąca współpraca z dostawcami usług IT w zakresie rozliczeń z tytułu świadczonych przez nich usług.
Opis szerszy: w przypadku trudności z rozliczeniami z obowiązków wyżej, kontaktuje się Pan w imieniu Zleceniodawcy z kontrahentami celem wyjaśnienia nieścisłości takich jak kwoty, zakres wykonanych prac, wartości kosztowe.
·Opracowywanie zgłoszeń zapotrzebowania na usługi, materiały i sprzęt IT zgodnie z obowiązującą procedurą zakupową.
Opis szerszy: na podstawie swojej wiedzy tworzy Pan plany potrzeb zakupowych z zakresu IT dla Zleceniodawcy, podsumowuje Pan obecny stan m.in. infrastruktury informatycznej, zasobów sprzętowych i licencyjnych. Na tej podstawie Zleceniodawca otrzymuje informacje wspierające go w podejmowaniu decyzji.
·Opracowywanie rezerw kosztowych z tytułu usług IT (szacowanie kwot z tytułu kosztów nie zaksięgowanych w danym okresie rozliczeniowym).
Opis szerszy: Na podstawie realizowanych umów jakie Pana Zleceniodawca posiada dba Pan o odpowiednie zawiązywanie rezerw kosztowych na poczet przyszłych zobowiązań finansowych z zakresu IT. Przypisując odpowiednie koszty do prowadzonych projektów IT Pana praca przyczynia się do kontroli nad całym budżetem Zleceniodawcy.
·Planowanie, monitorowanie i kontrola wykonania budżetu usług IT.
Opis szerszy: Zbiera Pan potrzeby zakupowe i merytoryczne z obszaru IT, planuje wydatki oraz wspiera Project Managerów w zaplanowaniu prac wykonywanych na prowadzonych projektach IT.
·Współpraca z odbiorcami wewnętrznymi i zewnętrznymi usług IT - cykliczne raportowanie usług IT do refakturowania.
Opis szerszy: Zadanie powiązane z wcześniejszym, Pana praca wymaga kontaktów z innymi działami Zleceniodawcy. Rozliczając koszty, również wskazuje Pan ewentualne potrzeby refakturowania poniesionych kosztów na innych zleceniobiorców, np. za prowadzenie projektu dla innej spółki w grupie.
·Koordynowanie, monitorowanie i rozliczanie umów na usługi IT świadczone przez Biuro IT.
Opis szerszy: Weryfikuje Pan zasadności ponoszonych kosztów, wyjaśnia ewentualne rozbieżności w wykonywanych zleceniach względem umów jakie obowiązują wewnątrz grupy Zleceniodawcy.
·Współpraca ze spółkami z grupy kapitałowej.
Opis szerszy: wcześniejsze zadanie wymaga współpracy z innymi działami.
·Wsparcie projektu budowy Katalogu Usług dla potrzeb (…).
Opis szerszy: Uczestniczy Pan w tworzeniu algorytmów rozliczania pełnych usług w powstającym (…) dla całej grupy Zleceniodawcy. Jest Pan odpowiedzialny za zaprojektowanie i wdrożenie rozwiązań systemowych [(…)].
·Wykonywanie innych zadań nieobjętych zakresem, ale zleconych w obszarze kompetencji.
Opis szerszy: czasem zdarzy się potrzeba zaprogramowania jakiejś funkcji w (…).
Rezultatem Pana pracy jest wprowadzenie dobrze zaprojektowanych narzędzi informatycznych mających na celu klarowne rozliczenie kosztów IT jakie są ponoszone w grupie. Pana zakres pracy we wszystkich w/w zadaniach: Analizy przy użyciu słowników (…), konieczność zaprogramowania w języku (…) odpowiednich algorytmów rozliczania, identyfikacja i określanie wewnętrznych kategorii wykorzystywanych przy budowie usług IT jakie są świadczone przez Zleceniodawcę.
Pana praca nie jest wykonywana w miejscu i czasie zlecanym przez zlecającego. Jednocześnie posiada Pan nad sobą osobę zlecającą Panu zadania. Zlecaną pracę może Pan wykonać w dowolnym wybranym przez Pana miejscu i czasie. Wykonując te usługi, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty czynności świadczonych przez Pana oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pan.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), Pana usługi kwalifikują się pod PKWiU 70.22.16.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Pana usługi wpisują się w klasyfikacje PKWiU o numerze 70.22.16.0, ponieważ Pana zadania mają charakter koordynacyjny, analityczny, kontrolny i wspierający zarządzanie usługami IT w organizacji. Przejrzał Pan wiele kodów PKWiU i ten najlepiej oddaje Pana szerokie obowiązki. Wybierając ten kod kierował się Pan tym, że najlepiej oddaje to na czym polega Pana praca i świadczona przez Pana usługa. Pana usługi są elementem jednego całościowego świadczenia, za które Kontrahent płaci Panu jedno wynagrodzenie – stawką zryczałtowaną sztywno wpisaną w umowę.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku wskazać należy, że skoro – jak wynika z wniosku Pana usługi są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.16.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradcze związane z zarządzaniem, to – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – właściwą stawką ryczałtu jest stawka 15%, przewidziana dla usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).
Jak wynika bowiem z przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.16.0, Pana usługi nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym, w związku z czym wyłączenie zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy nie znajdzie w opisanych okolicznościach zastosowania.
Tym samym przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług objętych wskazanym grupowaniem PKWiU 70.22.16 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradcze związane z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu wg stawki 15%, bowiem mieszczą się w zakresie dyspozycji powołanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Odnośnie powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej, zauważam że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
