Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją zadania? - Interpretacja - IPTPP1/443-252/13-2/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.05.2013, sygn. IPTPP1/443-252/13-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją zadania?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03 kwietnia 2013r. (data wpływu 08 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W latach 2013 - 2014 Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie realizacji projektu pn. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa IV, Działanie 2- E-usługi Publiczne.

Przedmiotem projektu jest budowa i wdrażanie systemu informacji przestrzennej obejmującego teren całego miasta. System stosować będzie internetową interaktywną platformę umożliwiającą uruchomienie kilkunastu e-usług ułatwiających dostęp do wybranych rejestrów publicznych mieszkańcom i pracownikom Urzędu, stanowiąc jednocześnie źródło dużej ilości kompleksowych informacji dotyczących terenu Gminy dla osób spoza jej terenu, dostępnych za pośrednictwem sieci Internet. Polega on na stworzeniu funkcjonującej w Internecie, platformy mapowej, umożliwiającej wyświetlanie wybranych przez użytkownika informacji dotyczącej terenu Gminy.

System Informacji Przestrzennej tworzony i wdrażany w ramach projektu, zawierał będzie internetową platformę mapową umożliwiającą prezentację i wyszukiwanie różnorodnych informacji generowanych w oparciu o zestaw danych, m.in:

  • granice działek geodezyjnych wraz z numerami,
  • granice użytków gruntowych wraz z opisem,
  • granice obrębów geodezyjnych wraz z numerami i nazwami,
  • granicę miasta,
  • granice budynków wraz z dodatkowymi informacjami ich dotyczącymi,
  • obszary objęte obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego,
  • przeznaczenie terenów w ramach obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • przeznaczenie terenów w ramach obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • zwektoryzowane dokumenty planistyczne wraz z metadanymi,
  • możliwość wykonywania automatycznych wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • granice obszarów ochronnych
  • gminna ewidencja zabytków wraz z materiałami multimedialnymi,
  • tereny inwestycyjne wraz z materiałami multimedialnymi,
  • nieruchomości na sprzedaż wraz z materiałami multimedialnymi,
  • baza przedsiębiorstw działających na terenie Gminy wraz z materiałami multimedialnymi, nazwy ulic,
  • przebieg sieci infrastruktury technicznej - punkty adresowe.

Długotrwałymi efektami, których osiągnięcie będzie możliwe dzięki realizacji projektu są:

  • Podniesienie konkurencyjności Gminy wśród innych jednostek poprzez podniesienie standardu oferowanych usług, a także wzrost konkurencyjności regionu poprzez nowoczesne usługi, z których korzystać będą odbiorcy z całego kraju i z zagranicy.
  • Podniesienie efektywności funkcjonowania jednostki realizującej projekt.
  • Pozytywne oddziaływanie na sytuacje podmiotów gospodarczych - darmowa prezentacja oferty przedsiębiorców działających na terenie Gminy wraz z możliwością ich wyszukiwania pozwoli im na dotarcie do większej liczby odbiorców, wzmacniając jednocześnie rynek wewnętrzny Gminy.
  • Pozytywne oddziaływanie na rynek pracy - usprawniona promocja terenów inwestycyjnych Gminy może przyczynić się do wzrostu zainteresowania inwestorów ofertą Gminy, co w następnej kolejności prowadzić będzie do wzrostu zatrudnienia.
  • Pozytywne oddziaływanie na procesy inwestycyjno-budowlane, które dzięki zgromadzeniu informacji w jednym miejscu i nowoczesnym usługą umożliwiającym ich przetwarzanie przyśpieszą podejmowanie decyzji dotyczącej lokalizacji inwestycji oraz jej możliwych parametrów.

System zostanie uruchomiony w S., jednakże korzystanie z niego będzie możliwe za pośrednictwem sieci Internet w dowolnym miejscu na świecie.

Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy. W zakresie projektu polegającym na prezentacji i wyszukiwaniu przeznaczeń terenów oraz ustaleń dokumentów planistycznych takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz możliwości wykonania automatycznego wypisu i wyrysu z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego działanie opiera się na ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z dnia 10 maja 2003r. z późn. zm.) oraz uchwał będących aktami prawa miejscowego.

Uruchomienie systemu na platformie Internetowej determinowane jest ustawą o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001r. (Dz. U. Nr 112 z 2001r. z późn. zm.), która to definiuje informacje publiczną oraz reguluje tryb dostępu do nich i wskazuje, iż prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych oraz ustawa z dnia o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z dnia 17 lutego 2005r. (Dz. U. z 2005 r. Nr. 64, poz. 565). Ustawa ta jak wskazuje uzasadnienie do projektu ustawy- zakłada osiągnięcie minimalnego stanu zgodności technicznej komponentów sprzętowych, i programowych systemów teleinformatycznych - takiego, który umożliwi współpracę systemów teleinformatycznych używanych przez różne podmioty publiczne do realizacji właściwych im zadań publicznych.

Obowiązkiem dla Gminy wynikającym z budowy Systemu Informacji Przestrzennej będzie udostępnianie danych zbieranych w różnorodnych rejestrach przy użyciu standardowych formatów danych, które będą mogły być w dalszej kolejności wykorzystane przez inne podmioty np. w celu budowy systemów informacji przestrzennej o zasięgu powiatowym lub regionalnym.

Ponadto, sposób świadczenia e-usług w ramach Systemu Informacji Przestrzennej musi być zgodny z zapisami Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.).

Przede wszystkim jednak realizacja projektu jest realizacją zapisów ustawy z 04 marca 2010r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. 76 z 2010 r. poz. 489) - weszła w życie 7 czerwca 2010r., która stanowi transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2007/2/WE z 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej - INSPIRE (Dz. Urz. UE L 108 z 25.04.2007).

Ustawa określa zasady tworzenia oraz użytkowania:

  • infrastruktury informacji przestrzennej, dotycząc w tym względzie danych przestrzennych i metadanych infrastruktury,
  • informacji przestrzennej,
  • usług danych przestrzennych; -interoperacyjności,
  • zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych,
  • wspólnego korzystania z danych przestrzennych,
  • współdziałania i koordynacji w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej.

Ustawa określa następujące zadania związane infrastrukturą Informacji przestrzennej: tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury, jest zadaniem organów administracji, w tym gmin, odpowiedzialnych w zakresie swojej właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających zbiory związane z tematami danych przestrzennych oraz osób trzecich, których zbiory włączane są do infrastruktury, gminy więc, wprowadzają, w zakresie swojej właściwości, rozwiązania techniczne zapewniające interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów. Gminy tworzą i obsługują, w zakresie swojej właściwości, sieć usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych.

Wszystkie te wymagania, należące do Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego, zostaną spełnione poprzez realizację wymienionego na wstępie projektu. Inwestycja nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionego projektu od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie może odliczyć podatku od towarów i usług związanego z programem, ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy zakupami inwestycjami dotyczącymi programu o wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym VAT naliczony przy fakturach dotyczących programu jest w całości kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10, 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W latach 2013-2014 Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie realizacji projektu pn. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest budowa i wdrażanie systemu informacji przestrzennej obejmującego teren całego miasta. System stosować będzie internetową interaktywną platformę umożliwiającą uruchomienie kilkunastu e-usług ułatwiających dostęp do wybranych rejestrów publicznych mieszkańcom i pracownikom Urzędu, stanowiąc jednocześnie źródło dużej ilości kompleksowych informacji dotyczących terenu Gminy dla osób spoza jej terenu, dostępnych za pośrednictwem sieci Internet. Polega on na stworzeniu funkcjonującej w Internecie, platformy mapowej, umożliwiającej wyświetlanie wybranych przez użytkownika informacji dotyczącej terenu Gminy.

System Informacji Przestrzennej tworzony i wdrażany w ramach projektu, zawierał będzie internetową platformę mapową umożliwiającą prezentację i wyszukiwanie różnorodnych informacji generowanych w oparciu o zestaw danych, m.in:

  • granice działek geodezyjnych wraz z numerami,
  • granice użytków gruntowych wraz z opisem,
  • granice obrębów geodezyjnych wraz z numerami i nazwami,
  • granicę miasta,
  • granice budynków wraz z dodatkowymi informacjami ich dotyczącymi,
  • obszary objęte obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego,
  • przeznaczenie terenów w ramach obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  • przeznaczenie terenów w ramach obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • zwektoryzowane dokumenty planistyczne wraz z metadanymi,
  • możliwość wykonywania automatycznych wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • granice obszarów ochronnych,
  • gminna ewidencja zabytków wraz z materiałami multimedialnymi,
  • tereny inwestycyjne wraz z materiałami multimedialnymi,
  • nieruchomości na sprzedaż wraz z materiałami multimedialnymi,
  • baza przedsiębiorstw działających na terenie Gminy wraz z materiałami multimedialnymi, nazwy ulic,
  • przebieg sieci infrastruktury technicznej - punkty adresowe.

Długotrwałymi efektami, których osiągnięcie będzie możliwe dzięki realizacji projektu są:

  • Podniesienie konkurencyjności Gminy wśród innych jednostek poprzez podniesienie standardu oferowanych usług, a także wzrost konkurencyjności regionu poprzez nowoczesne usługi, z których korzystać będą odbiorcy z całego kraju i z zagranicy.
  • Podniesienie efektywności funkcjonowania jednostki realizującej projekt.
  • Pozytywne oddziaływanie na sytuacje podmiotów gospodarczych - darmowa prezentacja oferty przedsiębiorców działających na terenie Gminy wraz z możliwością ich wyszukiwania pozwoli im na dotarcie do większej liczby odbiorców, wzmacniając jednocześnie rynek wewnętrzny Gminy.
  • Pozytywne oddziaływanie na rynek pracy - usprawniona promocja terenów inwestycyjnych Gminy może przyczynić się do wzrostu zainteresowania inwestorów ofertą Gminy, co w następnej kolejności prowadzić będzie do wzrostu zatrudnienia.
  • Pozytywne oddziaływanie na procesy inwestycyjno-budowlane, które dzięki zgromadzeniu informacji w jednym miejscu i nowoczesnym usługą umożliwiającym ich przetwarzanie przyśpieszą podejmowanie decyzji dotyczącej lokalizacji inwestycji oraz jej możliwych parametrów.

System zostanie uruchomiony w S., jednakże korzystanie z niego będzie możliwe za pośrednictwem sieci Internet w dowolnym miejscu na świecie. Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy. Inwestycja nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadanie będące przedmiotem pytania, wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 01 maja 2004r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 283 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi