prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1119/12/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2013, sygn. IBPP3/443-1119/12/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012r. (data wpływu do tut. organu 15 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (dat wpływu 21 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 19 listopada 2012r.):

Projekt pn. jest realizowany przy wsparciu finansowym pochodzącym z EFRR w ramach RPO WSL 2007-2013, PRSC, Priorytet II: Społeczeństwo Informacyjne, Działanie 2.1. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.

W wyniku realizacji Projektu powstanie miejska sieć szerokopasmowa, oparta na trzech głównych węzłach sieci szkieletowej, połączonych kablami światłowodowymi, do których podłączone będą końcowe punkty dostępowe umożliwiające przyłączenie do sieci dowolnych urządzeń oraz lokalnych sieci teleinformatycznych i komputerowych. W ramach przedsięwzięcia powstanie centrum zarządzania siecią, pięć punktów dostępowych oraz pięć węzłów Hot-Spot. Projekt będzie wymagał zbudowania 7785 m kabla światłowodowego, głównie z wykorzystaniem kanalizacji teletechnicznej ... .

W wyniku realizacji Projektu powstanie miejska sieć szerokopasmowa obejmująca swoim zasięgiem wybrane placówki i jednostki urzędów publicznych na terenie miasta.

Celem bezpośrednim inwestycji jest rozwój regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównywanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i Unii Europejskiej.

W ramach Projektu będą realizowane następujące działania:

  • sporządzenie dokumentacji,
  • nadzór Inwestorski,
  • roboty budowlane - budowa przyłączy,
  • budowa kabli światłowodowych oraz zakup i montaż sprzętu aktywnego,
  • promocja.

Celem bezpośrednim jest rozwój lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównywanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i Unii Europejskiej.

Do celów szczegółowych przedsięwzięcia należy:

  • rozwój dostępu do infrastruktury komunikacji elektronicznej,
  • wykorzystanie nowych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych dla realizacji usług publicznych,
  • rozwój e-usług publicznych spełniających specyficzne potrzeby obywateli i poprawa efektywności pracy administracji samorządowej.

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności oraz dokumentacji projektowo-technicznej. Kolejne wydatki, jakie zostaną poniesione w ramach projektu dotyczyć będą wykonania robót budowlanych oraz przeprowadzenia kampanii promocyjnej projektu.

Wykonywany projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

Projekt, w zakresie rzeczowym, realizowany był w roku 2012.

Gmina jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę.

Efekty projektu nie będą wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 grudnia 2012r.):
Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 grudnia 2012r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Projekt, w zakresie rzeczowym, realizowany był 2012r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę. Efekty projektu nie będą wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wykonywany projekt odnosi się do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla jego zrównoważonego rozwoju oraz warunków pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach