Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IBPP3/443-775/12/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2012, sygn. IBPP3/443-775/12/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012r. (data złożenia 26 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2012r. (data złożenia 3 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. . Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 sierpnia 2012r. (data złożenia 3 września 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dn. 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79 poz. 855 ze zm.), nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Korzysta z tego tytułu ze zwolnienia.

Przedmiotem działania Lokalnej Grupy Działania jest realizacja misji Stowarzyszenia, którą jest: ..., wynikających z niej celów ogólnych i szczegółowych wyznaczonych w Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2008-2015, oraz zgodnie ze statutem:

  • działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich;
  • aktywizowanie ludności wiejskiej;
  • realizacja lokalnej strategii rozwoju opracowanej przez lokalną grupę działania;
  • poprawa jakości życia na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem: zastosowania nowych technologii, popularyzacji produktów lokalnych oraz ochrony, promocji i właściwego wykorzystania środowiska naturalnego, krajobrazu oraz zasobów historyczno-kulturowych dla potrzeb zrównoważonego rozwoju;
  • upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności wiejskiej.

W ramach Lokalnej Strategii Rozwoju, Stowarzyszenie realizuje projekty współpracy z innymi LGD w kraju i za granicą, z LGD z Województwa, w tym szczególnie z najbliższymi sąsiadami: Ż. R., C. K. itp. Środki otrzymane na realizację ww. projektów są środkami pochodzącymi z Unii Europejskiej.

Przedmiotem projektów są działania na rzecz m. in.:

  • zachowania dziedzictwa kulturowego i charakteru wiejskiego obszaru LGD, w szczególności poprzez innowacyjne sposoby zagospodarowania obiektów dziedzictwa kulturowego, oraz promocji dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego i historycznego,
  • podniesienia poziomu aktywności mieszkańców obszaru LGD, w szczególności poprzez poznanie metod aktywizowania mieszkańców, ich angażowanie w kreowanie rozwoju lokalnego, promujące aktywność i pracę społeczną na rzecz lokalnego środowiska,
  • promocji i wprowadzaniu na rynek lokalnych produktów oraz poprawy jakości obsługi turystów, dostępności do oferty i informacji turystycznej,
  • utworzenia ponad lokalnego programu usługowego jako elementu ożywienia gospodarczego, rozwoju przedsiębiorczości mieszkańców poprzez stałą współpracę z innymi LGD i jednostkami wspierającymi zrównoważony rozwój obszarów wiejskich (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ośrodek Doradztwa Rolniczego itp.)

W związku z realizacją ww. projektów (działanie 4.2 1 Wdrażanie Projektów Współpracy), Stowarzyszenie uzyska jedynie przychód w postaci refundacji kosztów związanych z jego wykonaniem. Środki te będą pochodzić z Unii Europejskiej Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Nie są to środki opodatkowane podatkiem VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektów nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie realizowało projekt współpracy pn. .

Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie i dotyczą m.in. wynajmu nagłośnienia, zapłaty za ochronę podczas wydarzenia, wynajmu domków drewnianych, zakupu materiałów reklamowych itp.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt współpracy K. był skierowany do m.in. mieszkańców obszaru LGD, lokalnych liderów, turystów, organizacji pozarządowych, a uczestnictwo było całkowicie bezpłatne.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i korzysta ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 sierpnia 2012.):
Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 30 sierpnia 2012r.), nie ma on możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt współpracy pn. .

Wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie i dotyczą m.in. wynajmu nagłośnienia, zapłaty za ochronę podczas wydarzenia, wynajmu domków drewnianych, zakupu materiałów reklamowych itp.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt współpracy K. był skierowany do m.in. mieszkańców obszaru LGD, lokalnych liderów, turystów, organizacji pozarządowych, a uczestnictwo było całkowicie bezpłatne.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i korzysta ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym i nie składa deklaracje VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tym samym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujący podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach