świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na zaprojektowaniu i wykonaniu ekspozycji wystawienniczej wynagradzane w formie honorarium i z tytułu ... - Interpretacja - IBPP3/443-74/12/MN

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.04.2012, sygn. IBPP3/443-74/12/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na zaprojektowaniu i wykonaniu ekspozycji wystawienniczej wynagradzane w formie honorarium i z tytułu realizacji których Wnioskodawca występuje wyłącznie jako indywidualny twórca, będący artystą wykonawcą mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, w oparciu o powołany wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu 27 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zaprojektowaniu i wykonaniu ekspozycji wystawienniczej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na zaprojektowaniu i wykonaniu ekspozycji wystawienniczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu 27 lutego 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 22 lutego 2012r.):

Uniwersytet xxx jako beneficjent projektu unijnego pt. xxx współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 realizuje kilka zadań, a jedno z nich posiada nazwę: xxx. Tylko z tym jednym zadaniem jest związany niniejszy wniosek, którego dotyczy niżej opisany stan faktyczny.

Dla wykonania tego zadania, które jest pierwszym i nowatorskim w Polsce muzeum xxx. Uniwersytet ogłosił konkurs na (Wnioskodawca cytuje fragment ogłoszenia):....

Postępowanie prowadził Dział Zamówień Publicznych na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych (Dz. U. z dnia 2007r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.).

Do konkursu zgłosiła się grupa osób fizycznych, którego Wnioskodawca jest liderem. Nikt z tych osób nie prowadzi działalności gospodarczej. Grupa ta przygotowała i zgłosiła do konkursu projekt pt. xxx, wykonany pod kierunkiem Wnioskodawcy. Grupa wygrała konkurs i została zaproszona do negocjacji zamówienia z wolnej ręki. W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki Grupa zawarła umowę z Uniwersytetem xxx o tej samej treści co projekt ().

Za opracowany projekt Wnioskodawca nie otrzymał odrębnego wynagrodzenia. Główne zadania pracy objętej umową stanowiły:

  1. Zebranie z przekrojowych miejsc w Europie profili gleb typowych dla następujących stref klimatyczno roślinnych: tundry (Norwegia), tajgi (Finlandia), strefy umiarkowanej (Polska), strefy przejściowej (Węgry), strefy śródziemnomorskiej (Włochy), strefy atlantyckiej (Francja), strefy kontynentalnej (Ukraina) i ze strefy półsuchej i suchej (Rosja) i przywiezienie ich do kraju.
  2. Opracowanie monolitów z pobranych prób wraz dokumentacją geograficzną w formie dzieła plastycznego prezentowanego na stałe w pomieszczeniach specjalnie do tego przygotowanych (w oddzielnym postępowaniu). Każde takie dzieło to: monolit glebowy wykonany z przywiezionych prób metodą autorską, dokumentacja geochemiczna pokazująca najważniejsze właściwości gleby, jej funkcje w środowisku naturalnym Europy, krajobraz otoczenia pokazujący użytkowanie gleby, a także diagnozy systematyczne gleb według krajowych i międzynarodowych podziałów. Dzieło (dzieła) to będzie prezentowane w 66 gablotach, o wymiarach jak wyżej, a także w 11 monitorach dotykowych (przygotowanych wcześniej w oddzielnym postępowaniu). Całość będzie dostępna dla zwiedzających (również na stronie www. ) od 15 marca 2012r.
  3. Jest to nowatorskie dzieło w skali Polski, a także niepowtarzalne wśród krajów ościennych. Jest to innowacja w prezentowaniu gleby przedstawiona w formie autorskich prac plastycznych jako stała wystawa. Każda z 66 gablot w których te dzieła będą prezentowane jest niepowtarzalnym utworem plastycznym. Uniwersytet xxx zdefiniował w umowie prawa autorskie i pola eksploatacji, które stanowią również element wynagrodzenia w § 11 umowy (). Na mocy tej umowy () Wykonawcy (czyli Wnioskodawca i grupa osób fizycznych którą kieruje), cyt. przenoszą na Zamawiającego (czyli na Uniwersytetu) majątkowe prawa autorskie do szczegółowego opracowania pracy konkursowej oraz wszelkich utworów w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006r., Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), które powstaną w trakcie realizacji przedmiotu umowy, zwanych dalej utworami, z chwilą ich przejęcia przez Zamawiającego. Cały, kolejny punkt 4 jest cytatem z umowy ().
  4. Przeniesienie, o którym mowa powyżej następuje w ramach należności określonej w § 10 ust. 1, umowy (), na następujących polach eksploatacji:
    1. fotografowanie, filmowanie;
    2. utrwalanie technikami poligraficznymi, informatycznymi, cyfrowymi;
    3. zwielokrotnienie różnymi technikami w szczególności drukowanie, wykonywanie odbitek, kopii przy użyciu środków magnetycznych, cyfrowych, techniką komputerową lub video;
    4. wprowadzenie do pamięci komputerów i serwerów sieci komputerowych, nośników informacji (CD, CD-R, CD-RW, DVD, Pendrive);
    5. wytwarzanie dowolną techniką w celu umieszczenia w dowolnej publikacji;
    6. wykorzystywanie do publikacji w celach promocji w materiałach wydawniczych, w tym promocyjnych. informacyjnych i szkoleniowych oraz we wszelkiego rodzaju mediach audio-wizualnych i komputerowych;
    7. prawo do korzystania z całości lub części oraz łączenia z innymi poprzez dodanie różnych elementów, uaktualnienie, modyfikację, tłumaczenie na różne języki;
    8. wystawianie lub publiczną prezentację, wyświetlenie, odtworzenie, w tym podczas wykładów, seminariów i konferencji
    9. wydawanie w wydawnictwach książkowych i innych wydawnictwach drukowanych (leksykony, albumy, katalogi, biuletyny itp.);
    10. przesyłanie przy pomocy sieci multimedialnej, komputerowej, teleinformatycznej;
    11. publiczne udostępnianie w taki sposób, aby każdy mógł mieć dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
    12. rozpowszechnianie po opracowaniu przy zastosowaniu technik graficznych np. zmiany skali lub przesunięcia poszczególnych elementów;
    13. publikację i rozpowszechnianie w całości lub w części za pomocą druku, wizji lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez stację naziemną, nadawanie za pośrednictwem satelity, równoległe i integralne nadawanie dzieła przez inną telewizyjną, transmisję komputerową (sieć szerokiego dostępu, internet) łącznie z tworzeniem i nadawaniem kompilacji;
    14. wykonanie zależnych praw autorskich;
    15. zlecanie wykonania zależnych praw autorskich innym podmiotom;
    16. wykorzystywanie w celu uzyskania wszelkich dostępnych form pomocy finansowej dla potrzeb Centrum ().

Problemem z jakim Wnioskodawca zwraca się do Urzędu po naświetleniu problemu jest podatek VAT od powyższych czynności. Z całej grupy wykonawców projektu tylko Wnioskodawca, lider grupy, jestem objęty w umowie o dzieło kwotami przekraczającymi kwoty wolne od VAT. Wnioskodawca zarejestrował się więc jako podatnik VAT i zapłacił ten podatek od kwot przekraczających kwoty wolne w roku 2010 i 2011, a także zamierzał uczynić to w roku 2012. Bliższa analiza przepisów prawa wyeksponowała Wnioskodawcy możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT.

Wnioskodawca uważa, że czynności opisane powyżej, czyli zaprojektowanie i wykonanie ekspozycji wystawienniczej stanowią usługę, której wynikiem jest utwór (utwory) w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku O prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ekspozycja wystawiennicza wykonana dla Centrum () Uniwersytetu xxx, stanowiąca pierwsze w Polsce Muzeum xxx, to dzieło kultury, przedstawiające glebę w formie dzieła (dzieł) plastycznego, umożliwiająca całemu społeczeństwu korzystanie z tego dzieła i pogłębianie wiedzy o funkcjach gleb w życiu człowieka i w środowisku naturalnym Europy.

Wnioskodawca jest w tym zadaniu indywidualnym twórcą (współtwórcą) i artystą wykonawcą (współwykonawcą) jego fizycznej postaci, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów w tym za przekazanie licencji do praw autorskich powstającego utworu. Powstające dzieło jest elementem kultury narodowej w zakresie otwierania przed społeczeństwem znanych funkcji gleb, ale wykonanych nieznanymi lub niespotykanymi dotychczas formami przekazu plastycznego - jest więc przejawem działalności twórczej o charakterze indywidualnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest zwolniony z podatku VAT od usługi opisanej we wniosku...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 22 lutego 2012r.):

Zdaniem Wnioskodawcy opisana we wniosku usługa podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Od 1 stycznia 2011r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te aby mogły korzystać ze zwolnienia świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj.: podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) do której odwołuje się ustawodawca w treści ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory (art. 1 ust. 2 ww. ustawy):

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno-muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Zgodnie z art. 64 cyt. ustawy, umowa zobowiązująca do przeniesienia autorskich praw majątkowych przenosi na nabywcę, z chwilą przyjęcia utworu, prawo do wyłącznego korzystania z utworu na określonym w umowie polu eksploatacji, chyba że postanowiono w niej inaczej.

Jak wynika z treści przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wykonał (jest współwykonawcą) usługę, polegającą na zaprojektowaniu i wykonaniu ekspozycji wystawienniczej na rzecz Uniwersytetu xxx.

Na mocy zawartej umowy, w zakresie w niej przewidzianym, wykonawcy projektu (Wnioskodawca i współwykonawcy) przenieśli na Zamawiającego (Uniwersytet xxx) prawa autorskie do szczegółowego opracowania pracy oraz wszelkich utworów, które powstaną w trakcie realizacji umowy.

Wnioskodawca wskazał, że czynności opisane powyżej, czyli zaprojektowanie i wykonanie ekspozycji wystawienniczej stanowią usługę, której wynikiem jest utwór (utwory) w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykonana ekspozycja wystawiennicza, stanowiąca pierwsze w Polsce Muzeum xxx, to dzieło kultury, przedstawiające glebę w formie dzieła (dzieł) plastycznego, umożliwiająca całemu społeczeństwu korzystanie z tego dzieła i pogłębianie wiedzy o funkcjach gleb w życiu człowieka i w środowisku naturalnym Europy.

Wnioskodawca jest w tym zadaniu indywidualnym twórcą (współtwórcą) i artystą wykonawcą (współwykonawcą) jego fizycznej postaci, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym w formie honorariów w tym za przekazanie licencji do praw autorskich powstającego utworu. Powstające dzieło jest elementem kultury narodowej w zakresie otwierania przed społeczeństwem znanych funkcji gleb, ale wykonanych nieznanymi lub niespotykanymi dotychczas formami przekazu plastycznego - jest więc przejawem działalności twórczej o charakterze indywidualnym.

Jak wynika z wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się z podatku usługi kulturalne (). Ustawa o podatku od towarów i usług nie podaje definicji pojęcia usług kulturalnych. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu usługi kulturalne w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle kultura podaje, że jest to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia kultura możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Niewątpliwie takie działania jak tworzenie ekspozycji wystawienniczej, mającej na celu prowadzenie działalności edukacyjnej wpisują się w działalność kulturalną rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny nauki. Należy zatem uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na zaprojektowaniu i wykonaniu ekspozycji wystawienniczej stanowiącej pierwsze w Polsce Muzeum xxx wynagradzane w formie honorarium i z tytułu realizacji których Wnioskodawca występuje wyłącznie jako indywidualny twórca, będący artystą wykonawcą mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, w oparciu o powołany wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach