prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu polegającego na remoncie świetlicy wiejskiej - Interpretacja - IBPP3/443-86/11/JP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.03.2012, sygn. IBPP3/443-86/11/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu polegającego na remoncie świetlicy wiejskiej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2012r. (data wpływu 26 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2012r. (data wpływu 1 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2012r. (data wpływu 1 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 lutego 2012r. nr IBPP4/443-86/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich jest organizacją pozarządową, która aktualnie nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej. Obecnie Stowarzyszenie realizuje operację , z zakresu małych projektów, w ramach działania 413. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem PROW na lata 2007 2013 na podstawie umowy z Samorządem Województwa. Budżet operacji obejmuje roboty instalacyjne. Stowarzyszenie jako niebędące podatnikiem podatku od towarów i usług w budżecie wykazywało podatek VAT w kosztach kwalifikowanych. W chwili obecnej zakończona jest realizacja projektu, złożono wniosek o płatność w Urzędzie Marszałkowskim, który żąda interpretacji indywidualnej kwalifikacji podatku VAT.

W dniu 24 lutego 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie w ramach operacji pn. wykonało prace remontowe polegające na robotach rozbiórkowych, robotach instalacyjnych, robotach budowlanych oraz wykonaniu instalacji elektrycznej, dzięki którym możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie świetlicy. Roboty rozbiórkowe, roboty instalacyjne, instalację elektryczną oraz roboty budowlane wykonane zostały przez X, faktura VAT z dnia 24 stycznia 2012r. Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie mają w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zakup usług polega na robotach rozbiórkowych, robotach instalacyjnych, robotach budowlanych oraz wykonaniu instalacji elektrycznej, dzięki którym możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie świetlicy, w której nie będzie prowadzona działalność gospodarcza lecz tylko działalność statutowa Stowarzyszenia, a więc w żaden sposób nie można go powiązać ze sprzedażą usług przez Stowarzyszenie (których nie dokonuje) podlegających podatkowi VAT.

Stowarzyszenie włada na podstawie umowy dzierżawy świetlicą wiejska w L i jest podmiotem prowadzącym świetlicę, w której wykonywany jest remont.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 24 lutego 2012r.):
Czy Stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktury dokumentującej wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich jako organizacja nie będąca podatnikiem podatku VAT nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował operację pn. , z zakresu małych projektów, w ramach działania 413. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem PROW na lata 2007 2013 na podstawie umowy z Samorządem Województwa.

Stowarzyszenie wykonało prace remontowe polegające na robotach rozbiórkowych, robotach instalacyjnych, robotach budowlanych oraz wykonaniu instalacji elektrycznej, dzięki którym możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie świetlicy.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie mają w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem ponoszone wydatki nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. .

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach