Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji zadania pod nazwą ..? - Interpretacja - IPTPP1/443-253/12-2/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.04.2012, sygn. IPTPP1/443-253/12-2/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji zadania pod nazwą ..?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji zadania pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji zadania pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasta zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pn. . Konkurs ogłoszono w ramach Osi Priorytetowej IV Społeczeństwo informacyjne, Działanie IV.2 E usługi publiczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach projektu zaplanowano m. in.:

  1. Wdrożenie kompleksowego systemu informacji przestrzennej tj. zakup programu wraz z instalacją oprogramowania z bazą danych oraz zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem systemowym i biurowym. Wdrożenie systemu umożliwi publikacje dokumentów planistycznych, a także prezentację gruntów i obiektów na terenie miasta, umożliwi dostęp do danych związanych z nieruchomościami i instytucjami na terenie miasta (m. in. dla inwestorów, przedsiębiorców, osób fizycznych);
  2. Wprowadzenie w jednostkach podległych Gminie Miasta elektronicznego obiegu dokumentów dzięki zapewnieniu szybkiego połączenia internetowego wyżej wymienionym jednostkom poprzez kabel światłowodowy oraz zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem systemowym i biurowym. Zakupiony sprzęt komputerowy będzie stanowił własność Urzędu Miejskiego i będzie wykorzystywany przez jednostki do obsługi elektronicznego obiegu dokumentów nieodpłatnie.

W ramach projektu przewidziane zostaną również koszty promocji projektu oraz zarządzania projektem (w tym nadzór inwestorski).

Faktury za wykonanie usługi i zakup materiałów wystawione będą na Urząd Miejski. Aktualnie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest powołany do obsługi Gminy - Urząd Miejski który posiada nadany numer NIP. Gmina Miasta nie posiada własnego numeru NIP i nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Urząd rozlicza podatek VAT od wszystkich czynności podlegających opodatkowaniu oraz składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Gmina w 2012 r. planuje wystąpić o nadanie numeru NIP i zarejestrować się jako czynnym podatnik VAT, wyrejestrowując jako czynnego podatnika podatku VAT Urząd Miejski. Jest to spowodowane dostosowaniem się do ukształtowanego i przeważającego poglądu, iż to jednostka samorządu terytorialnego czyli gmina jako osoba prawna winna być podatnikiem podatku od towarów i usług, a nie obsługujący ją urząd będący jednostką budżetową.

Pomimo planowanej późniejszej rejestracji Gminy zachowana będzie ciągłość podatnika VAT ze względu na tożsamość, gdyż Urząd działa jako reprezentant Gminy. Tym samym kwestia rejestracji Gminy dla celów VAT na miejsce Urzędu będzie miała jedynie charakter technicznej czynności mającej uporządkować rozliczenia z tytułu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji zadania pod nazwą ...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwało w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z uwagi na fakt, że zakupione usługi w ramach realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, dostęp do bazy danych jak i korzystanie z zawartych w niej informacji będzie całkowicie bezpłatny. Natomiast stworzona infrastruktura sieciowa oraz zakupiony sprzęt komputerowy będą stanowiły własność Urzędu Miejskiego. Cześć zakupionego sprzętu komputerowego będzie wykorzystywana przez jednostki podległe do obsługi elektronicznego obiegu dokumentów nieodpłatnie.

Z uwagi na to, iż z całością zaplanowanych prac dotyczących realizacji projektu, nie będzie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tak więc nie wystąpi żaden podatek należny, a Urząd Miejski z tego tytułu nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany zamierza realizować projekt pn. . Projekt realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt będzie obejmował m. in.

  1. Wdrożenie kompleksowego systemu informacji przestrzennej tj. zakup programu wraz z instalacją oprogramowania z bazą danych oraz zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem systemowym i biurowym. Wdrożenie systemu umożliwi publikacje dokumentów planistycznych, a także prezentację gruntów i obiektów na terenie miasta, umożliwi dostęp do danych związanych z nieruchomościami i instytucjami na terenie miasta (m. in. dla inwestorów, przedsiębiorców, osób fizycznych);
  2. Wprowadzenie w jednostkach podległych Gminie Miasta elektronicznego obiegu dokumentów dzięki zapewnieniu szybkiego połączenia internetowego wyżej wymienionym jednostkom poprzez kabel światłowodowy oraz zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem systemowym i biurowym. Zakupiony sprzęt komputerowy będzie stanowił własność Urzędu Miejskiego i będzie wykorzystywany przez jednostki do obsługi elektronicznego obiegu dokumentów nieodpłatnie.

Faktury za wykonanie usługi i zakup materiałów wystawione będą na Urząd Miejski. Stworzona infrastruktura sieciowa oraz zakupiony sprzęt komputerowy będą stanowiły własność Wnioskodawcy. Cześć zakupionego sprzętu komputerowego będzie wykorzystywana przez jednostki podległe do obsługi elektronicznego obiegu dokumentów nieodpłatnie. Z uwagi na to, iż z całością zaplanowanych prac dotyczących realizacji projektu, nie będzie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tak więc nie wystąpi żaden podatek należny, a Zainteresowany z tego tytułu nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawca, planowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, bowiem efekty projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizacji zadania pn. , ponieważ efekty projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dlatego też, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto Urząd Gminy czy Gmina - powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi