Zakres zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Urzędu Gminy. - Interpretacja - ITPP1/443-574/11/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2011, sygn. ITPP1/443-574/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zakres zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Urzędu Gminy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Urzędu Gminy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Urzędu Gminy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład budżetowy jest nieposiadajacą osobowości prawnej jednostką organizacyjną Gminy samorządowym zakładem budżetowym. Zakład Budżetowy wykonuje (zgodnie ze statutem) powierzone mu przez gminę zadania polegające na:

  1. administrowaniu komunalnymi zasobami lokalowymi,
  2. świadczeniu usług komunalnych,
  3. utrzymaniu chodników na terenie gminy,
  4. remontach i utrzymaniu dróg gminnych,
  5. prowadzeniu spraw dotyczących wodociągów i kanalizacji,
  6. innych usługach na rzecz gminy,
  7. utrzymaniu budynków stanowiących mienie gminy,
  8. prowadzeniu działalności inwestycyjnej,
  9. utrzymaniu terenów rekreacyjnych, placów zabaw i boisk.

Zakład wykonuje zadania publiczne, których obowiązek wykonania przepisy prawa nakładają na gminę, zadania te nie wykraczają poza zadania statutowe zakładu budżetowego. Urząd Gminy planuje przyznać zakładowi dotację przedmiotową na odnowienie placu zabaw oraz na remont boiska.

Zgodnie z art. 14 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) zadania własne jednostek samorządu terytorialnego w zakresie utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po wykonaniu powyższych czynności zakład zobowiązany jest wystawić na rzecz gminy fakturę VAT, czy powinien rozliczyć się z gminą na podstawie kalkulacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast zgodnie z § 8 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 244, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236) gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Zdaniem Wnioskodawcy rozliczenie pomiędzy zakładem a gminą powinno odbyć się na podstawie innych dokumentów niż faktury, t.j. na podstawie kalkulacji (not obciążeniowych). Zgodnie bowiem z art. 15 ustawy o finansach publicznych samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych uzyskanych ze sprzedaży usług. Realizacja zadania własnego gminy poprzez zakład budżetowy polegająca na remoncie boiska nie jest wykonywaniem usługi przez zakład na rzecz gminy, ponieważ relacje pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym nie mają charakteru cywilnoprawnego, nie jest zatem możliwe zawieranie umów cywilnoprawnych, czy zlecenia pomiędzy zakładem budżetowym a gminą. Jednostka organizacyjna gminy, wykonując powierzone przez gminę zadania nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Umowa cywilnoprawna jest instrumentem, za pomocą którego następuje polecenie wykonania zadania innym (zewnętrznym) podmiotom nie zaś własnej jednostce organizacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 omawianej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% ().

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, przewidziano opodatkowanie ściśle określonych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie ich od podatku.

I tak, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż tożsame brzmienie ww. przepisu zawarte było w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) oraz w § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.)

Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 ww. ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przy czym, wskazany przepis, na mocy art. 1 pkt 24 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), z dniem 1 kwietnia 2011 r. uzyskał następujące brzmienie: Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. W zakresie działania tej Jednostki pozostaje m.in. wykonywanie na rzecz Gminy zadań polegających na administrowaniu komunalnymi zasobami lokalowymi, świadczeniu usług komunalnych, utrzymaniu chodników na terenie gminy, remontach i utrzymaniu dróg gminnych, prowadzeniu spraw dotyczących wodociągów i kanalizacji, innych usługach na rzecz gminy, utrzymaniu budynków stanowiących mienie gminy, prowadzeniu działalności inwestycyjnej, utrzymaniu terenów rekreacyjnych, placów zabaw i boisk. Urząd Gminy zamierza przyznać zakładowi dotację przedmiotową na odnowienie placu zabaw oraz na remont boiska.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii udokumentowania wykonania powierzonego zadania.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż zadanie realizowane przez Wnioskodawcę a powierzone przez Urząd Gminy, polegające na odnowieniu placu zabaw i remoncie boiska, uznać należy za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści art. 9 ustawy o finansach publicznych wynika, iż samorządowy zakład budżetowy jest odrębną od jednostek samorządu terytorialnego jednostką.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie ma możliwości zastosowania zwolnienia od podatku, na podstawie powołanego przez Wnioskodawcę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 244, poz. 1799).

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie utraciło swoją moc w dniu 31 grudnia 2010 r., a obowiązująca od dnia 6 kwietnia 2011 r. treść § 13 ust. 1 pkt 12 jest tożsama.

Zatem w przedmiotowej sprawie, wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy zadania zlecone, w tym wypadku odnowienie placu zabaw oraz remont boiska, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek właściwych dla tych czynności i udokumentowane winny być za pomocą faktury VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy