Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zad... - Interpretacja - IBPP1/443-1209/08/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.10.2008, sygn. IBPP1/443-1209/08/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zadań inwestycyjnych MSP wpływ na determinanty zatrudnienia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko P., przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2008r. (data wpływu 21 sierpnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2008r. (data wpływu 26 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zadań inwestycyjnych MSP - wpływ na determinanty zatrudnienia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zadań inwestycyjnych MSP - wpływ na determinanty zatrudnienia". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 września 2008r. (data wpływu 26 września 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwania nr IBPP1/443-1209/08/MS z dnia 18 września 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działalność statutowa Uczelni wynikająca z art. 13 i art. 14 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Oprócz działalności statutowej wymienionej w powołanej wyżej ustawie Uczelnia osiąga przychody z najmu lokali użytkowych; czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z czym Uczelnia jest zarejestrowanym podatnikiem VAT zgodnie z art. 96 ustawy o VAT. W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 ze zm.), Uczelnia jest beneficjentem pomocy z ZPORR i realizuje projekt związany z prowadzoną przez Uczelnię działalnością edukacyjną i naukowo - badawczą.

Projekt Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zadań inwestycyjnych MSP - wpływ na determinanty zatrudnienia" jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu 2. Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach ZPORR 2004 - 2006, działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie w ramach umowy podpisanej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w dniu 4 lipca 2006r. Głównym celem projektu jest diagnoza obecnego i prognoza przyszłego stanu rynku pracy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.

Rezultatem i prezentacją wyników projektu jest publikacja skierowana do instytucji monitorujących regionalny rynek pracy oraz strona internetowa projektu. W ramach projektu zostały zakupione między innymi następujące towary i usługi:

  • sprzęt komputerowy (2 notebooki),
  • oprogramowanie Windows XP,
  • oprogramowanie MS Office,
  • oprogramowanie STATISTICA 7,
  • druk plakatów,
  • artykuły w prasie,
  • druk publikacji,
  • materiały biurowe.

Rzeczowe efekty projektu: publikacja naukowa oraz sprzęt komputerowy z oprogramowaniem wykorzystywane będą w działalności podstawowej uczelni.

Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt komputerowy (2 notebooki), oprogramowanie Windows XP, MS Office, Statistica 7 będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności podstawowej (statutowej) wynikającej z art. 13 i art. 14 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym, która jest zwolniona z podatku VAT nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Beneficjentami projektu oprócz instytucji monitorujących są firmy poddane badaniu (186 firm). Beneficjenci pozyskani zostali do projektu w drodze wyboru losowego. Korzyścią nieodpłatną są dla nich wyniki, przeprowadzonych w ramach projektu badań, udostępnione w formie publikacji. Wnioskodawca z tytułu udostępnienia efektów projektu nie uzyskuje wynagrodzenia generującego podatek należny.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pod nazwą Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zadań inwestycyjnych MSP - wpływ na determinanty zatrudnienia" istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie może odliczyć podatku VAT zawartego w cenie zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zadań inwestycyjnych MSP - wpływ na determinanty zatrudnienia", ponieważ zakupy te związane były z działalnością statutową Uczelni, która jest zwolniona z podatku VAT. Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakupy związane z realizacją wymienionego projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, w związku z czym w odniesieniu do realizowanego projektu nie istnieje możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem VAT, zrealizuje projekt pn. Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zadań inwestycyjnych MSP - wpływ na determinanty zatrudnienia". Projekt jest finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu 2. Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach ZPORR 2004 - 2006, działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie w ramach umowy podpisanej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w dniu 4 lipca 2006r. Głównym celem projektu jest diagnoza obecnego i prognoza przyszłego stanu rynku pracy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.

Rezultatem i prezentacją wyników projektu jest publikacja skierowana do instytucji monitorujących regionalny rynek pracy oraz strona internetowa projektu.

Beneficjentami projektu oprócz instytucji monitorujących są firmy poddane badaniu (186 firm). Beneficjenci pozyskani zostali do projektu w drodze wyboru losowego. Korzyścią nieodpłatną są dla nich wyniki, przeprowadzonych w ramach projektu badań, udostępnione w formie publikacji. Wnioskodawca z tytułu udostępnienia efektów projektu nie uzyskuje wynagrodzenia generującego podatek należny.

Rzeczowe efekty projektu: publikacja naukowa oraz sprzęt komputerowy z oprogramowaniem Windows XP, MS Office, Statistica 7 wykorzystywane będą w działalności podstawowej uczelni (statutowej) wynikającej z art. 13 i art. 14 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym, która jest zwolniona z podatku VAT nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego (związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych), ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn. Bezzwrotna pomoc zagraniczna dla zadań inwestycyjnych MSP - wpływ na determinanty zatrudnienia" wykorzystywane będą do działalności podstawowej Uczelni (statutowej) zwolnionej z podatku VAT, zatem nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. Wnioskodawca rozpocznie wykorzystywanie nabytych w ramach programu środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach