Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą, Spółka jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Spółka jest na dzień złożenia Wniosku polskim rezydentem podatkowym w podatku dochodowym od osób prawnych („CIT”), tj. posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz miejsce zarządu w Polsce. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca jest niezależną spółką zajmującą się produkcją filmową i telewizyjną, działającą na rynku mediów od wielu lat. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji projektów audiowizualnych dla największych nadawców telewizyjnych i platform streamingowych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych.

Spółka realizuje produkcje telewizyjne, internetowe oraz transmisje na żywo. Zakres działalności obejmuje wszystkie etapy procesu produkcyjnego: od opracowania koncepcji i scenariusza, poprzez produkcję zdjęciową, montaż, oprawę graficzną, postprodukcję dźwięku i obrazu, aż po emisję programu.

Wnioskodawca posiada własne zaplecze techniczne, w tym sprzęt do realizacji nagrań, kamery, oświetlenie, drony, mikrofony oraz profesjonalny wóz transmisyjny.

Zespół spółki składa się z doświadczonych specjalistów - producentów, reżyserów, scenarzystów, operatorów kamer, montażystów, grafików oraz realizatorów dźwięku i obrazu. Dzięki temu możliwe jest szybkie skompletowanie odpowiedniej ekipy do konkretnej produkcji - zarówno małej, jak i wymagającej obsługi dużego planu zdjęciowego.

Wnioskodawca zajmuje się także organizacją castingu, wyszukiwaniem lokalizacji, organizacją produkcji w różnorodnych miejscach oraz realizacją formatów własnych i adaptacji licencjonowanych.

Spółka świadczy usługi produkcyjne zarówno na potrzeby zewnętrznych zleceniodawców (stacje TV, platformy VOD, agencje reklamowe), jak i na potrzeby własne.

Obecnie spółka przygotowuje nowy teleturniej, który będzie emitowany przez (…) stację telewizyjną. Spółka będzie producentem tego programu i będzie odpowiadać m.in. za organizację castingów oraz realizację projektu. W ramach planowanego teleturnieju przewidziane są różnorodne nagrody dla uczestników, obejmujące zarówno nagrody pieniężne, jak i rzeczowe - od sprzętu AGD, przez wycieczki krajowe i zagraniczne, aż po nagrody o znacznej wartości, takie jak samochody osobowe, dalej „Nagrody Główne”. Beneficjentem nagród w teleturnieju będą wyłącznie osoby fizyczne.

Teleturniej, będzie spełniał przesłanki uznania go za grę organizowaną przez środki masowego przekazu, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. W związku z tym nagrody rzeczowe oraz pieniężne o wartości do 2000 zł brutto korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od nagród uzyskanych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu, których wartość przekracza 2 000 zł, należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Odpowiedzialność za prawidłowe ustalenie wysokości podatku, jego pobór oraz terminowe odprowadzenie do właściwego urzędu skarbowego spoczywa na płatniku, czyli w tym przypadku na Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy, obowiązki płatnika spoczywają na podmiocie wypłacającym lub wydającym nagrodę.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przed wydaniem nagrody rzeczowej, zwycięzca (podatnik) zobowiązany jest do uiszczenia na rzecz płatnika należnego zryczałtowanego podatku dochodowego. W związku z tym nagroda pieniężna powinna zostać potrącona przez Wnioskodawcę - jako organizatora teleturnieju - i przeznaczona na pokrycie podatku z tytułu wygranej.

W związku powyższym, Spółka analizuje możliwość przyjęcia na siebie ciężaru zapłaty podatku w imieniu uczestników, zarówno w przypadku nagród pieniężnych, jak i rzeczowych. Motywacją tej decyzji jest ryzyko organizacyjne, komunikacyjne i wizerunkowe, związane z oczekiwaniem, że uczestnik - często osoba bez przygotowania prawno-finansowego - samodzielnie i terminowo opłaci podatek dochodowy przed otrzymaniem nagrody. Spółka chce uniknąć sytuacji, w której uczestnicy nie będą mogli odebrać nagród ze względu na brak środków na zapłatę podatku, co mogłoby skutkować ich rezygnacją lub roszczeniami.

Spółka planuje również, aby w przypadku Nagród Głównych niekorzystających ze zwolnienia z podatku, uczestnik otrzymał - oprócz nagrody głównej - również dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości Nagrody Głównej, dalej „Dodatkowa Nagroda Pieniężna”. Dodatkowa Nagroda Pieniężna będzie przeznaczona na pokrycie zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Wypłata tej dodatkowej nagrody pieniężnej nastąpi wyłącznie w formie potrącenia - tj. Spółka jako płatnik zatrzyma ją i wpłaci do urzędu skarbowego tytułem należnego podatku dochodowego uczestnika

W projekcie regulaminu programu Spółka chce umieścić jednoznaczny zapis, zgodnie z którym: „Jeżeli przepisy prawa powszechnie obowiązującego przewidują powstanie obowiązku podatkowego w związku z przyznaniem Nagrody Głównej o określonej wartości, do Nagrody Głównej zostanie dodana przez Organizatora Dodatkowa Nagroda Pieniężna w kwocie stanowiącej 11,11% wartości Nagrody. W takim przypadku, część nagrody, stanowiąca dodaną kwotę pieniężną, nie zostanie wypłacona Laureatowi, lecz zostanie pobrana przez Organizatora przed wydaniem Laureatowi Nagrody, jako 10% zryczałtowany podatek dochodowy od wartości Nagrody, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Spółka planuje również uzyskanie od uczestników jednoznacznej zgody na takie rozliczenie podatku poprzez podpisanie stosownego protokołu odbioru nagrody.

W ocenie spółki, takie rozwiązanie zapewni:

  • płynność organizacyjną programu,
  • uproszczenie procesu przekazywania nagród,
  • bezpieczeństwo podatkowe uczestników,
  • uniknięcie ewentualnych sporów wynikających z nieporozumień co do zasad opodatkowania.

Z tego względu spółka planuje odpowiednio zapisać powyższe zasady w regulaminie teleturnieju oraz w materiałach informacyjnych dla uczestników. Przygotowuje także odpowiednie dokumenty potwierdzające przyjęcie przez uczestników nagrody wraz ze zgodą na zastosowaną formę rozliczenia.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy w przypadku organizacji teleturnieju, w ramach którego uczestnik otrzymuje Nagrodę Rzeczową oraz Dodatkową Nagrodę Pieniężną w wysokości 11,11% wartości Nagrody Rzeczowej (przeznaczoną na pokrycie zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do pobrania i odprowadzenia 10% podatku dochodowego od łącznej wartości nagród (rzeczowej oraz pieniężnej), bez konieczności pobierania wpłaty pieniężnej od uczestnika - a także czy w takim przypadku będzie ciążył na Spółce obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8AR?

2)Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca jako organizator teleturnieju przyznaje uczestnikowi Nagrodę Rzeczową oraz Dodatkową Nagrodę Pieniężną w wysokości 11,11% jej wartości - przy czym nagroda pieniężna nie jest wypłacana uczestnikowi, lecz zatrzymywana i przeznaczona na zapłatę zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT - wartość Nagrody Rzeczowej oraz Dodatkowej Nagrody Pieniężnej, wykorzystanej na zapłatę podatku, może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu przez Wnioskodawcę na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytanie nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż:

1. W opisanym modelu organizacji teleturnieju, w którym uczestnik otrzymuje nagrodę rzeczową oraz dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości nagrody rzeczowej - przeznaczoną na pokrycie zryczałtowanego podatku dochodowego od nagrody, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT - Spółka jako płatnik jest zobowiązana do pobrania i odprowadzenia 10% podatku dochodowego od łącznej wartości obu składników nagrody (tj. wartości nagrody rzeczowej powiększonej o wartość dodatkowej nagrody pieniężnej) oraz jest zobowiązana do złożenia informacji PIT-8AR, zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o PIT.

Uzasadnienie

Ad. 1

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1.obliczenie,

2.pobranie,

3.wpłacenie - podatku, zaliczki.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1- 11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z kolei stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na mocy art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród jest podmiot, który dokonuje wypłat (świadczeń) lub stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne, m.in. z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W niniejszym przypadku to Wnioskodawca będzie organizatorem teleturnieju pt. „Idź na całość", odpowiedzialnym za jego kompleksową realizację, w tym produkcję, emisję oraz przekazanie nagród uczestnikom. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie obowiązków związanych z organizacją teleturnieju oraz za spełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego w zakresie dotyczącym wydania nagród i rozliczenia podatku dochodowego.

To Wnioskodawca jest rozpoznawalny przez uczestników jako organizator teleturnieju, który przekazuje nagrody i tym samym występuje w roli płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z przepisami ustawy o PIT.

Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku nagród rzeczowych o wartości przekraczającej 2.000 zł brutto, zwycięzca (podatnik) zobowiązany jest do wpłaty należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed wydaniem nagrody. W opisanym stanie faktycznym, kiedy to Wnioskodawca nabywa nagrody na potrzeby programu i pozostaje ich właścicielem do chwili wydania ich zwycięzcom, logiczne i zgodne z przepisami jest to, że to właśnie Wnioskodawca - jako podmiot wydający nagrody - jest zobowiązany do pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego przed ich udostępnieniem.

W związku z powyższym, Spółka zamierza stosować mechanizm polegający na przyznaniu dodatkowej nagrody pieniężnej w wysokości 11,11% wartości nagrody głównej (rzeczowej lub pieniężnej), która nie będzie wypłacana uczestnikowi, lecz zatrzymywana przez Wnioskodawcę i przeznaczona na pokrycie 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranej -- zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Wnioskodawca jako płatnik nie może zrezygnować z pobrania zryczałtowanego podatku od nagrody gdyż podatek powinien zostać zapłacony ze środków podatnika. W opisanym stanie faktycznym regulamin konkursu przewiduje, że zwycięzca (konkursu, bądź etapu) otrzyma nagrodę, która składać się będzie z nagrody głównej rzeczowej oraz z nagrody dodatkowej pieniężnej. Przy czym wartość nagrody dodatkowej pieniężnej będzie wynosiła 11.11% wartości nagrody głównej, co stanowi równowartość zryczałtowanego 10% podatku od wygranej głównej oraz zryczałtowany podatek od niej samej. Regulamin będzie zawierać również zapis, że część pieniężna nagrody, zostanie potrącona przez Wnioskodawcę - jako płatnika w celu przekazania podatku do urzędu skarbowego. Oba te świadczenia stanowią nagrody w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, gdyż są przyznawane uczestnikowi z tytułu uczestnictwa w grze organizowanej przez środki masowego przekazu. Podstawą opodatkowania jest zatem łączna wartość obu nagród, tj. wartość nagrody głównej powiększona o wartość dodatkowej nagrody pieniężnej.

To zatem Wnioskodawca będzie dysponował środkami pieniężnymi stanowiącymi należny podatek, które jako płatnik zobowiązany będzie przekazać do właściwego urzędu skarbowego zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest m.in. osoba fizyczna lub prawna obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia, pobrania i odprowadzenia podatku do organu podatkowego. Ustawy podatkowe przewidują rolę płatnika dla podmiotów, które w chwili powstania obowiązku podatkowego dysponują środkami podatnika lub przekazują mu określone świadczenia. W analizowanym przypadku, to Wnioskodawca będzie podmiotem wydającym nagrody w ramach teleturnieju, a tym samym pełniącym funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są tzw. „inne źródła”.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również nagrody przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju konkursach, teleturniejach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że będą Państwo organizowali teleturniej, który będzie emitowany przez (…) stację telewizyjną. Spółka będzie producentem tego programu i będzie odpowiadać m.in. za organizację castingów oraz realizację projektu. W ramach planowanego teleturnieju przewidziane są różnorodne nagrody dla uczestników, obejmujące zarówno nagrody pieniężne, jak i rzeczowe - od sprzętu AGD, przez wycieczki krajowe i zagraniczne, aż po nagrody o znacznej wartości, takie jak samochody osobowe, dalej „Nagrody Główne”. Spółka planuje również, aby w przypadku Nagród Głównych niekorzystających ze zwolnienia z podatku, uczestnik otrzymał - oprócz nagrody głównej - również dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości Nagrody Głównej, dalej „Dodatkowa Nagroda Pieniężna”. Dodatkowa Nagroda Pieniężna będzie przeznaczona na pokrycie zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Z wniosku nie wynika, że w teleturnieju będą brały udział osoby fizyczne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Beneficjentem nagród w teleturnieju będą wyłącznie osoby fizyczne. Wskazaliście Państwo, że teleturniej, będzie spełniał przesłanki uznania go za grę organizowaną przez środki masowego przekazu, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest czy w przypadku organizacji teleturnieju, w ramach którego uczestnik otrzymuje Nagrodę Rzeczową oraz Dodatkową Nagrodę Pieniężną w wysokości 11,11% wartości Nagrody Rzeczowej (przeznaczoną na pokrycie zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), będą Państwo jako płatnik zobowiązani do pobrania i odprowadzenia 10% podatku dochodowego od łącznej wartości nagród (rzeczowej oraz pieniężnej), a także czy w takim przypadku będzie ciążył na Państwu obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8AR.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy, stanowi, że:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Odnosząc się zatem do Państwa obowiązków płatnika w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy wskazać, że w niniejszej sprawie, uzyskany w wyniku teleturnieju przychód (wartość wygranej) dla tychże uczestników teleturnieju kwalifikujemy do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Podstawą opodatkowania jest łączna wartość obu nagród, tj. wartość nagrody głównej powiększona o wartość dodatkowej nagrody pieniężnej.

W konsekwencji w przypadku organizacji teleturnieju, w ramach którego uczestnik otrzymuje Nagrodę Rzeczową oraz Dodatkową Nagrodę Pieniężną w wysokości 11,11% wartości Nagrody Rzeczowej (przeznaczoną na pokrycie zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do pobrania i odprowadzenia 10% podatku dochodowego stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy od łącznej wartości nagród (rzeczowej oraz pieniężnej), bez konieczności pobierania wpłaty pieniężnej od uczestnika. Na Spółce będzie również ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8AR.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.