
Temat interpretacji
UZASADNIENIE
W dniu 8 września 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w tytułu nabycia rzeźby.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jako czynny zarejestrowany podatnik VAT EU, nabyła rzeźbę w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, która została zamontowana na terenie Miasta, poprawiając w ten sposób wizerunek Miasta. Faktura VAT wystawiona przez dostawcę będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanego w Belgii, za ten przedmiot, obejmowała wartość nabycia wykazaną w euro, w związku z czym Gmina, zgodnie z § 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów dokonała przeliczenia wartości nabycia, według bieżącego kursu średniego waluty obcej, ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień wystawienia faktury. Ponieważ, było to wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, została wystawiona wewnętrzna faktura /AT, w której została wykazana wartość netto plus podatek należny VAT w wysokości 22%, który został wykazany w deklaracji VAT-7 i odprowadzony do urzędu skarbowego. W ramach odrębnej umowy, zakup rzeźby został sfinansowany przez sponsora. Przedmiotem zawartej umowy jest wzajemne świadczenie usług, poprzez prowadzenie działań reklamowych i promocyjnych, polegających na umieszczeniu stałego logotypu firmy-sponsora na tablicy stanowiącej integralną część fontanny, na której zamontowano zakupioną rzeźbę, prezentacji logotypu tej firmy w formie graficznej i fonicznej w działaniach promocyjnoinformacyjnych, związanych odsłonięciem pomnika i jego wizerunkiem oraz bieżącej konserwacji i odnawiania logotypu w przypadku zniszczenia lub kradzieży. Za długookresowe czynności reklamowe, została wystawiona faktura VAT, na podstawie której naliczono i odprowadzono podatek należny do właściwego urzędu skarbowego. Z uwagi na fakt, że Gmina zakupiła rzeźbę w celu dokonywania czynności opodatkowanych, polegających na świadczeniu usług w postaci reklamy znajdującej się na tej rzeźbie, a więc wystąpiły w tym momencie czynności opodatkowane związane z nabyciem tego towaru, Gmina odliczyła podatek naliczony z tytułu nabycia tej rzeźby, pomniejszając w ten sposób podatek należny.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, Gmina miała prawo do obniżenia kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć, w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które co do zasady podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane. Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu, których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Ponieważ, nabyta rzeźba została sfinansowana przez sponsora, któremu Wnioskodawca wystawił fakturę VAT i naliczył podatek należny, odprowadzając go na konto Urzędu Skarbowego, już w tym momencie wystąpiły czynności opodatkowane podatkiem VAT. Również wystawiona faktura VAT wewnętrzna, która została ujęta w deklaracji VAT-7 w ocenie Wnioskodawcy spowodowała, że wystąpiły czynności opodatkowane, które dały mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wskazuje Wnioskodawca, biorąc pod uwagę fakt, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu wewnątrzwspónotowego nabycia towaru przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stanowisko takie potwierdza również fakt, że przy nabyciu powstaje obowiązek podatkowy po stronie podatku należnego i traktowany jest na równi z czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 powołanej ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 12 powołanej ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina zakupiła rzeźbę, która została zamontowana na terenie miasta. W ramach odrębnej umowy, zakup rzeźby został sfinansowany przez sponsora. Przedmiotem zawartej umowy jest wzajemne świadczenie usług, poprzez prowadzenie działań reklamowych i promocyjnych, polegających na umieszczeniu stałego logotypu firmy-sponsora na tablicy stanowiącej integralną część fontanny, na której zamontowano zakupioną rzeźbę, prezentacji logotypu tej firmy w formie graficznej i fonicznej w działaniach promocyjnoinformacyjnych związanych odsłonięciem pomnika i jego wizerunkiem oraz bieżącej konserwacji i odnawiania logotypu w przypadku zniszczenia lub kradzieży.
Za wymienione długookresowe czynności reklamowe, została wystawiona faktura VAT, na podstawie której naliczono i odprowadzono podatek należny.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego w odniesieniu do powołanych wcześniej przepisów należy stwierdzić, iż dokonując zakupu i montażu rzeźby, która stanowi część fontanny usytuowanej na terenie Miasta, a tym samym, jak wskazuje Wnioskodawca, poprawiających wizerunek Miasta, Gmina wykonała czynności z zakresu zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami.
Zgodnie z powołanymi wcześniej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca warunku tego nie spełnia, ponieważ realizując opisane przedsięwzięcie wykonał czynności z zakresu zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami, zaś wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją inwestycji nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Trudno jest się bowiem zgodzić z twierdzeniem zawartym w uzupełnieniu do wniosku, że głównym celem, przyświecającym poniesieniu nakładów finansowych w związku z nabyciem przedmiotowej rzeźby, było zawarcie umowy o świadczenie usług reklamowych, bowiem z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że Gmina dokonała zakupu i zamontowania tej rzeźby poprawiając w ten sposób wizerunek Miasta.
Przekazane przez sponsora środki finansowe nie były bowiem związane bezpośrednio z nabyciem rzeźby, lecz z zawarciem umowy sponsorskiej, na mocy której Gmina świadczy określone usługi na rzecz sponsora.
Zatem, w myśl powołanych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina, realizując zadania własne, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.
Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie przedmiotowej rzeźby.
Należy wskazać, że odrębną kwestią jest prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację postanowień umowy dotyczącej wzajemnego świadczenia usług z zakresu działań reklamowych.
Końcowo należy zauważyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była prawidłowość zastosowania przez Wnioskodawcę stawki podatku od towarów i usług w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru, stąd nie podlegała ona ocenie tutejszego organu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Czy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, Gmina miała prawo do obniżenia kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
