W odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 stycznia 2008r. (data wpływu 28 stycznia 2008r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemn... - Interpretacja - IBPP1/443W-10/08/ES/KAN-1355/10/07

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.02.2008, sygn. IBPP1/443W-10/08/ES/KAN-1355/10/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 stycznia 2008r. (data wpływu 28 stycznia 2008r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 10 stycznia 2008r. znak: IBPP1/443-325/07/ES, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

UZASADNIENIE

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

W ww. piśmie z dnia 16 stycznia 2008r. Wnioskodawca zarzucił naruszenie prawa w interpretacji indywidualnej z dnia 10 stycznia 2008r. poprzez nieuzasadnione przyjęcie, że czynności odpłatnego udostępniania przez Burmistrza C. danych z zakresu geodezji i kartografii, podlegają przepisom ustawy o podatku VAT.

Strona nie zgadza się z tym stanowiskiem, ponieważ:

  • starosta wykonuje zadania określone w ustawie z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 100, poz. 1086 ze zm.) jako zadania z zakresu administracji rządowej art. 6a ust. 3 ww. ustawy,
  • przekazanie zadań przez starostę gminie (na podstawie porozumienia zgodnie z art. 6a ust. 4 i 5 powyższej ustawy) nie zmienia charakteru tych zadań, są to nadal zadania z zakresu administracji rządowej.

W związku z powyższym do czynności odpłatnego udostępniania danych z zakresu geodezji i kartografii wykonywanych przez Burmistrza Miasta C. na podstawie porozumienia ze Starostą B., ma zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, co oznacza, że czynności te nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Minister Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 10 stycznia 2008r. znak: IBPP1/443-325/07/ES, i stwierdza, co następuje.

W dniu 10 października 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania czynności polegających na odpłatnym udostępnianiu danych z zakresu geodezji i kartografii. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 stycznia 2008r. i 10 stycznia 2008r., będącymi odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-325/07/ES z dnia 7 stycznia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miejski w C. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie porozumienia z dnia 22 października 2002r. zawartego między Starostą B. a Burmistrzem Miasta C. w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta C. prowadzenia spraw należących do zakresu zadań i kompetencji Starosty B. realizującego zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej w Powiecie B., Urząd Miasta odpłatnie udostępnia dane z zakresu geodezji i kartografii. Opłaty za udostępnianie danych z zakresu geodezji i kartografii pobierane są od każdej osoby czy instytucji składającej wniosek o wydanie danych. Za realizację powierzonych zadań odpowiedzialny jest Burmistrz Miasta C..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłaty za udostępnienie danych z zakresu geodezji i kartografii podlegają ustawie o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy opłaty za udostępnienie danych z zakresu geodezji i kartografii nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania tegoż organu wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy).

    W myśl art. 40 ust. 3 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:
  1. Głównego Geodety Kraju - w zakresie zasobu centralnego;
  2. marszałków województw - w zakresie zasobów wojewódzkich;
  3. starostów - w zakresie zasobów powiatowych.

Na podstawie art. 40 ust. 3b powołanej wyżej ustawy wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związanych z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, udzielanie informacji a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004r. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez Starostę (organ władzy publicznej), obsługiwanego przez Starostwo (urząd obsługujący ten organ) czynności, polegające na sporządzaniu wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Starosta działając jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ww. ustawie.
Zgodnie z przepisem art. 6a ust. 4 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne starosta na wniosek gminy powierza wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), w drodze porozumienia prowadzenie spraw należących do zakresu jego zadań i kompetencji, w tym wydawanie decyzji administracyjnych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż na podstawie porozumienia z dnia 22 października 2002r. zawartego między Starostą B. a Burmistrzem Miasta C. w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta C. prowadzenia spraw należących do zakresu zadań i kompetencji Starosty B. realizującego zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej w Powiecie B., Burmistrz, działający przy pomocy Urzędu Miasta, odpłatnie udostępnia dane z zakresu geodezji i kartografii.
Z powyższych przepisów wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te organy (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Realizacja zadań nałożonych przepisami prawa z zakresu działalności publicznej, w tym między innymi wykonywanie wyrysów i wypisów geodezyjnych (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) należy jednak traktować jako niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wprawdzie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w przedmiotowym przypadku taka sytuacja jednak nie występuje. Czynności, o których mowa mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane przez Urząd Miejski w C. za udostępnienie danych z zakresu geodezji i kartografii stanowią daninę publiczną, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, że burmistrz nie jest jednostką samorządu terytorialnego, lecz organem gminy, któremu starosta w drodze porozumienia przekazał zadania z zakresu administracji rządowej, zatem ww. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 27 lutego 2008r. znak: IBPP1/443W-10/08/ES, stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach