Czy w odniesieniu do realizowanego projektu współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR Akademia ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości l... - Interpretacja - IPPP1/443-363/07-05/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2007, sygn. IPPP1/443-363/07-05/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR Akademia ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii przedstawione we wniosku z dnia 17.09.2007r. (data wpływu 22.10.2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 16.11.2007 (data wpływu 16.11.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w całości lub w części - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.10.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Akademia realizuje inwestycję współfinansowaną ze środków EFRR w ramach ZPORR Projekt budowa i wyposażenie hali sportowej i pływalni Akademii. Na realizację tego projektu składają się koszty:

  • niekwalifikowane 100% ponoszone przez A;
  • kwalifikowane 75% ZPORR, 25 % BP.

W ramach kosztów kwalifikowanych jest również podatek VAT, który jest kosztem kwalifikowanym na takich samych zasadach jak pozostałe koszty kwalifikowane. Akademia jest podatnikiem podatku VAT. Jako uczelnia publiczna w ramach działalności operacyjnej prowadzi działalność dydaktyczną, badawczą i gospodarczo wyodrębnioną. Jest to działalność zarówno uprawniająca do odliczenia podatku naliczonego, jak i działalność nie uprawniająca do takiego odliczenia, tzw. działalność mieszana. Akademia w stosunku do działalności gospodarczo wyodrębnionej uprawniającej do odliczenia podatku ma możliwość wyodrębnienia kwot co do czynności w związku, z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z póź. zm.). Ze swej działalności sporządzają oddzielne rejestry sprzedaży oraz rejestry zakupu towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanej. W działalności całej uczelni nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Aby określić kwotę podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu uczelnia ustaliła wskaźnik proporcji, który ustalono jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia oraz czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje z wyłączeniem środków otrzymanych z funduszy strukturalnych. Wskaźnik za 2005r. wynosił 3,06 natomiast za rok 2006 wynosił 3,44. Różnica między tymi proporcjami nie przekraczała 2 punktów procentowych, w związku z czym uczelnia nie nabyła prawa do sporządzenia korekty i odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu współfinansowanego ze środków EFRR w ramach ZPORR Akademia ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części... VAT jest kosztem kwalifikowanym i podlega dofinansowaniu na takich samych warunkach jak pozostałe koszty kwalifikowane.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Akademia jest podatnikiem podatku VAT. Jako uczelnia prowadzi różne działalności tzw. działalność mieszaną uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego jak i nie uprawniającą do takiego odliczenia, Zgodnie z VI Dyrektywą, art. 90 ust. 1 oraz art. 90 ust 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) z działalności uprawniającej do odliczenia sporządzane są oddzielne rejestry sprzedaży i rejestry zakupów, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanej. W działalności całej uczelni nie jest możliwe wyodrębnienie zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Aby określić kwotę podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu Uczelnia stosuje wskaźnik proporcji. Współczynnik za rok 2005 wyniósł 3,06, natomiast za 2006 rok 3,44. Różnica miedzy tymi proporcjami nie przekracza 2 punktów %, w związku z czym uczelnia nie nabyła prawa do sporządzania korekty i odliczenia podatku naliczonego. W związku z powyższym Akademia zwraca się z prośbą o wydanie dokumentu zaświadczającego czy w odniesieniu do realizowanego projektu Akademia ma możliwość odliczenia podatku VAT, który w projekcie jest kosztem kwalifikowanym i podlega dofinansowaniu na takich samych warunkach jak pozostałe koszty kwalifikowane.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Uczelnia podała, że jeżeli nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części, to podatek ten w projekcie finansowanym ze środków Unii Europejskiej jest w całości kosztem.

Zaświadczenie niezbędne jest uczelni celem przedłożenia do Urzędu Wojewódzkiego jako instytucji pośredniczącej przy realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja . Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica miedzy proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Akademia prowadzi działalność uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego oraz działalność nie dającą takiego uprawnienia (związaną z usługami zwolnionymi z podatku).

Aby ustalić kwotę podatku naliczonego Wnioskodawca korzysta z zapisów art. 90. ust. 2 i 4 ustawy i wylicza wskaźnik proporcji, ustalony jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, z wyłączeniem środków otrzymanych z funduszy strukturalnych. Wnioskodawca ustalił wskaźnik proporcji na poziomie:

  • dla 2005r. 3,04% - po zaokrągleniu 4%
  • dla 2006r. 3,44% - po zaokrągleniu 4%

Wyliczona proporcja z roku poprzedniego ma zastosowanie do wstępnego rozliczenia podatku naliczonego w danym roku podatkowym. Oznacza to, że Wnioskodawca w 2006r. miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w wysokości 4%. Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest zobowiązany do rozliczenia podatku odliczonego w danym roku i dokonania korekty. W omawianym przypadku proporcja przyjęta dla roku 2006 wynosi 4% (wyliczona proporcja z 2005r.) i jest podstawą do rozliczania podatku w ciągu 2006r. Po zakończeniu roku 2006 wyliczono faktyczną proporcję na poziomie 4%. Z uwagi, iż różnica proporcji przyjętej na początek roku i faktycznie wyliczonej jest niższa niż 2 punkty procentowe, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do dokonania korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy. Odliczony podatek według przyjętej proporcji w wysokości 4% nie podlega już korekcie i jest podstawą do wstępnego przyjęcia poziomu podatku odliczanego w 2007r.

Reasumując powyższy stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca mylnie wskazał, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Wnioskodawca powinien odliczyć podatek naliczony w 2006r w części, w wysokości 4% od wartości całego podatku naliczonego, nie ma jednak prawa do dokonania korekty tego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie