Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1/443-31/07-2/GD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.08.2007, sygn. IPPP1/443-31/07-2/GD, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W, przedstawione we wniosku z dnia 24.07.2007r. (data wpływu 26.07.2007r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT dla podróżnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.07.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku VAT dla podróżnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z wcześniej zrobionym zgłoszeniem o zwrocie podatku VAT podróżnym Podatnik dokonał transakcji z obywatelem Ukrainy. Dokument potwierdzający transakcję został załączony do wniosku. Po upływie kilkunastu dni do Podatnika zgłosił się kontrahent z prawidło wypełnionym dokumentem po zwrot podatku VAT. Dokument przedstawiony przez podróżnego jest prawidłowo podpisany przez służby celne i jest wiarygodny. Wiarygodność dokumentu została sprawdzona przez Wnioskodawcę w Urzędzie Celnym w Zamościu.

Kontrahent, Podatnika przetrzymywał dokument TAX FREE na przedniej szybie samochodu. Dokumenty były poddane silnemu działaniu promieni słonecznych, które uszkodziły paragon fiskalny przytwierdzony do tego dokumentu. Po uszkodzeniu stał się on nieczytelny. Nie można odczytać daty i wartości sprzedaży oraz wartości podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy zwrot podatku VAT jest możliwy, gdyż kontrahent przedstawił prawidłowy i wiarygodny dokument potwierdzający wywiezienie towaru poza granice Polski.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm. ) osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwane dalej podróżnymi, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez niego poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

W myśl art. 128 ust. 1 i 2 w/w ustawy zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Podstawą do dokonania zwrotu jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy fiskalnej, o której mowa w art. 111 ust. 1. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn zm. ) paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
  3. numer kolejny wydruku,
  4. datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,
  5. nazwę towaru lub usługi,
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi,
  7. ilość i wartość sprzedaży,
  8. wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,
  9. wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,
  10. łączną kwotę podatku,
  11. łączną kwotę należności,
  12. kolejny numer paragonu fiskalnego,
  13. kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
  14. logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.


Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 wyżej powoływanego rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Wzór dokumentu będącego podstawą zwrotu podatku został określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty ( Dz. U. Nr 88, poz. 838 ). Zgodnie z załącznikiem nr 2 do przedmiotowego rozporządzenia na drugiej stronie dokumentu, u góry w prawym rogu znajduje się napis w kolorze czarnym: MIEJSCE PRZEZNACZONE NA NAKLEJENIE (LUB PRZYMOCOWANIE W INNY SPOSÓB) PARAGONU Z KASY REJESTRUJĄCEJ DOKUMENTUJĄCEGO ZAKUP TOWARÓW WYMIENIONYCH NA PIERWSZEJ STRONIE, a pod nim napis: /PLACE PROVIDED FOR STICKING (OR ATTACHING) THE RECEIPT FROM A CASH REGISTER TO CERTIFY THE PURCHASE OF THE GOODS REFERRED TO ON PAGE 1/.

Podstawą dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu jest imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę, zawierający w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie. Dokument powinien być potwierdzony stemplem ( zaopatrzonym w numerator ) przez urząd celny potwierdzającym wywóz towaru przez podróżnego poza terytorium Wspólnoty. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon fiskalny z kasy rejestrującej, dokumentujący zakup towarów wymienionych w dokumencie. Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł nabyty towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Aby móc dokonać zwrotu podatku wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie.

Paragon z kasy rejestrującej jest potwierdzeniem zawartej transakcji i jest elementem dokumentem Tax Free, który nie może być zastąpiony innymi dowodami.

Niewłaściwe przechowywanie paragonu fiskalnego z kasy rejestrującej spowodowało, że stał się on nieczytelny ( brak jest możliwości odczytania podstawowych danych). Na jego podstawie nie można stwierdzić kto jest wystawcą paragonu, co było przedmiotem transakcji, jaka była kwota podatku. Nie można także ustalić daty dokonania transakcji.

Z uwagi na powyższe zwrot podatku nie powinien być dokonany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie