
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 18.08.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 18.08.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przed dniem przekształcenia się podatnika z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Stan faktyczny w sprawie
Według stanu faktycznego podatnik jest jednostką budżetową, która zarządza i administruje terenami zieleni miejskiej z wyjątkiem zieleni w pasach drogowych oraz zarządza i administruje cmentarzami komunalnymi w Słupsku. Do dnia 30 czerwca 2006r. Zarząd był zakładem budżetowym, NIP 839-27-53-192. Z dniem 1 lipca 2006r. został przekształcony Uchwałą Rady Miejskiej w Słupsku w jednostkę budżetową. Jednostka tak jak przed przekształceniem prowadzi działalność statutową w identycznym zakresie. Całe mienie znajdujące się w użytkowaniu zakładu budżetowego, wg stanu na dzień 30 czerwca 2006r. zostało przekazane powstałej jednostce budżetowej.
Zapytanie i stanowisko podatnika
- Czy przysługuje Stronie (jednostce budżetowej) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust.10 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur VAT wystawionych przed dniem 30 czerwca 2006r. na zakład budżetowy?
Zdaniem Strony na podstawie art. 93 a § 1 oraz art. 93 b Ordynacji podatkowej przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przed dniem 30 czerwca 2006r.
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stanowisko tut. Organu podatkowego
Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się: - osób prawnych, - osobowych spółek kapitałowych, - osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. W myśl § 2 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie: - innej osoby prawnej (osób prawnych), - osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
Przepis § 1, zgodnie z § 3, stosuje się również do osoby prawnej przejmującej zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans.
Z kolei w myśl art. 93 a § 1 ww. ustawy - przekształcenia innej osoby prawnej, - przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.
Przepisy art. 93 i 93 a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych, co reguluje art. 93 b cyt. ustawy.
Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie przekształceniu uległ zakład budżetowy w jednostkę budżetową o tej samej nazwie i zadaniach, to mają tu zastosowanie wyżej wymienione przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, przewidujące zasadę sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, a także przekształcenia komunalnych zakładów budżetowych. Przy czym nie zawiera on jakichkolwiek ograniczeń, co do formy przekształcenia. Możliwe są więc różne formy organizacyjno prawne, w które może zostać przekształcony komunalny zakład budżetowy.
Reasumując, możliwa jest sukcesja praw i obowiązków podatkowych zgodnie z zasadą wyrażona w art. 93 b Ordynacji podatkowej przy przekształceniu zakładu budżetowego w jednostkę budżetową.
W związku z powyższym jednostka budżetowa jako następca prawny przekształconego zakładu budżetowego ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z faktur VAT wprawdzie dopiero po dniu rejestracji, lecz może uwzględnić przy tych odliczeniach faktury wcześniej otrzymane przez podmiot przekształcony. Do podatnika mają wiec zastosowanie przepisy art. 86 i 87 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) tj.:
- ma prawo do rozliczenia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zadeklarowanej jako kwota do przeniesienia w ostatniej deklaracji złożonej przez zakład budżetowy, który został przekształcony w jednostkę budżetową,
- ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego z faktur VAT, wystawionych na zakład budżetowy; przy czym do ww. faktur ma zastosowanie § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.)
Z uwagi na powyższe przysługuje również Stronie prawo obniżenia kwoty podatku należnego w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informacje jakiego okresu dotyczy w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności.
