
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym kodem PKD jest 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
W ramach tej działalności świadczy usługi dla agencji reklamowej, w której pełni funkcję Head of Social Media. Jej zadania mają wyłącznie charakter organizacyjno-zarządczy.
Do zakresu obowiązków Wnioskodawczyni należą m.in.:
·zarządzanie zespołem specjalistów (rekrutacja, onboarding, podział zadań, planowanie urlopów i czasu pracy);
·koordynacja pracy zespołu i nadzór nad realizacją projektów;
·kontrola budżetów projektowych i przygotowywanie kosztorysów;
·udział w spotkaniach strategicznych;
·współpraca z innymi działami agencji oraz reprezentowanie jej wobec klientów.
Wnioskodawczyni nie zajmuje się tworzeniem treści ani obsługą kanałów social media - nie przygotowuje postów, grafik, tekstów, nie prowadzi kampanii płatnych (paid social), nie współpracuje z influencerami, nie planuje, ani nie realizuje kampanii reklamowych. Tego typu działania wykonuje wyłącznie podległy Jej zespół.
Faktury wystawiane przez Wnioskodawczynię zawierały w przeszłości ogólne opisy typu „usługi social media” lub „koordynacja projektów”.
Było to efektem rutyny i braku świadomości wpływu opisu na kwalifikację podatkową. Faktyczny zakres obowiązków Wnioskodawczyni nie uległ jednak zmianie. Od początku (marzec 2023 r.) był to nadzór organizacyjny i koordynacja pracy zespołu, bez udziału w świadczeniu usług reklamowych.
W uzupełnieniu wniosku z 22 sierpnia 2025 r. Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 5 lutego 2016 r. Posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od 30 stycznia 2023 r. korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ustawowym terminie złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu. Pierwszy przychód z działalności osiągnęła 1 marca 2016 r. Dla celów podatkowych prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Od czasu awansu na stanowisko Head of Social Media 1 marca 2023 r. zakres obowiązków Wnioskodawczyni uległ zmianie i obecnie obejmuje wyłącznie zarządzanie zespołem i projektami. Wnioskodawczyni nie wykonuje już zadań związanych z tworzeniem treści, ani obsługą kampanii reklamowych. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy i nie zachodzą wobec Niej wyłączenia wskazane w art. 8 tej ustawy. Spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Wnioskodawczyni świadczy usługi sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0.
Zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności:
·zarządzanie zespołem pracowników (koordynacja zadań, onboarding, ewaluacja);
·koordynację projektów w obszarze social media, w tym ustalanie harmonogramów i priorytetów działań;
·przygotowywanie kosztorysów, raportów i analiz dla klientów;
·nadzór nad prawidłową realizacją zadań przez zespół;
·kontakt z klientami w zakresie postępów prac i ewaluacji wyników.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni nie tworzy treści reklamowych, ani nie prowadzi kampanii płatnych (paid social). Usługi nie mają charakteru usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług firm centralnych (head office).
Stwierdzenie, że Wnioskodawczyni wykonuje usługi zarządcze i doradcze, oznacza w Jej przypadku koordynację pracy zespołu i projektów - nie zaś doradztwo strategiczne, consulting menedżerski, czy usługi zarządzania przedsiębiorstwem. W konsekwencji, działalność Wnioskodawczyni polega na świadczeniu usług zarządzania projektami i zespołem w ramach branży social media, mieszczących się w PKWiU 70.22.20.0, które - w Jej ocenie - powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5%.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychody uzyskiwane obecnie z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami i zespołem, sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych - w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W ocenie Wnioskodawczyni, przychody uzyskiwane z usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych - mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi polegają na zarządzaniu projektami i zespołem, a nie na doradztwie strategicznym, ani na prowadzeniu działalności reklamowej. Nie mają one charakteru usług firm centralnych (head office), ani usług doradztwa związanego z zarządzaniem.
W konsekwencji, należy uznać, że przychody z tych usług mieszczą się w zakresie usług objętych stawką 8,5% ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) cyt. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
•klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych;
•kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
•klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji;
•kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
•kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z wniosku wynika, że od 5 lutego 2016 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Od 30 stycznia 2023 r. korzysta Pani z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ustawowym terminie złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu. Pierwszy przychód z działalności osiągnęła Pani 1 marca 2016 r. Dla celów podatkowych prowadzi Pani ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzona przez Panią działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy i nie zachodzą wobec Pani wyłączenia wskazane w art. 8 tej ustawy. Spełnia Pani także warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
Zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności:
·zarządzanie zespołem pracowników (koordynacja zadań, onboarding, ewaluacja);
·koordynację projektów w obszarze social media, w tym ustalanie harmonogramów i priorytetów działań;
·przygotowywanie kosztorysów, raportów i analiz dla klientów;
·nadzór nad prawidłową realizacją zadań przez zespół;
·kontakt z klientami w zakresie postępów prac i ewaluacji wyników.
W ramach prowadzonej działalności nie tworzy Pani treści reklamowych, ani nie prowadzi kampanii płatnych (paid social). Usługi nie mają charakteru usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług firm centralnych (head office).
Usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej klasyfikuje Pani pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów prawa oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które - jak wynika z treści wniosku - nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 72.22.20.0, gdyż tylko one były przedmiotem zapytania). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
